דילוג לתוכן
24 בספטמבר 2014 / עידן לנדו

אזור תעשייה "ניצני שלום": כשהכיבוש וההון מפנקים זה את זה

[פוסט ארוך; פורסם ב"המקום הכי חם בגיהנום"]

השיר "ניצני שלום", אחד הידועים בשיריו של יצחק (אליה) נבון, נכתב בשנת 1918, תחת רושמה הכביר של הצהרת בלפור. רוח של תחייה לאומית שורה על השיר, כעל רבים משירי התקופה. בין הטפה לשלום ולצדק כלל עולמי, מקפיד המחבר להעביר גם מסר ציוני חד: "יודו כל עמים חן דתי", וגם "צדקת עמי חיש יכירו". הנה כי כן, סיפור ידוע: הציונות מעולם לא הסתפקה בסתם להיות צודקת, והתעקשה שכל אומות העולם גם הן יכירו בצדקתה.

אין לדעת מה עבר בראשם של הפקידים במשרדי האוצר והמסחר והתעשייה, אי-אז בראשית שנות ה-80' של המאה הקודמת, כאשר החליטו להטביל אזור תעשייה בקו התפר בשם "ניצני שלום". האם שאבו השראה מן השורה "חוק ומשפט יבנו פרצי"? (אבל לא חוק ולא משפט שוררים שם). אולי מן המשפט "אל ישא גוי אל גוי ידו"? (אבל הטרור היכה שם פעמיים). "יהגו אמת"? (אבל השקר מתנוסס מעל המקום כדגל שחור). "יצמח שלום רב מארצי"?

נו.

כך או כך, העולם לא חש להכיר בצדקת עמי. למעשה, במשך 30 שנות קיומו של אזור התעשייה "ניצני שלום", העולם התעניין בו הרבה יותר מן הציבור הישראלי, שבקושי שמע עליו. ומה שהעולם ראה ושמע די זעזע אותו. כי ב"ניצני שלום" חברו יחדיו כמה רעות חולות של מדינת ישראל כדי להפיק תרכובת רעילה במיוחד: אדנות יהודית גסה במיוחד, יחד עם תאוות בצע משולחת רסן, ניצול מחפיר של עובדים, זיהום הסביבה, האוויר והמים בשלל רעלים כימיים, וכל זאת תוך הפרת כל חוק אפשרי.

מה שצמח מ"ניצני שלום", וממשיך לצמוח כל העת, הוא פטריה רעילה של כיבוש וניצול. מה שהעולם מכיר בו הוא לא צדקת עמי אלא רשעותו. הפנים האלה של הכיבוש, פני ביורוקרטיה ותעשייה ואפליה גזענית ממוסדת, לא מצטלמים טוב כמו ירי חי של חייל מג"ב על נערים בני 15. זאת למרות שגם הם כבר גבו חיי אדם (לפחות 4 פועלים נהרגו במפעלים ב"ניצני שלום") ופגעו בבריאותם של אלפים. העוול שהם מפיצים עמוק הרבה יותר מסטטוס גזעני אקראי של חיילים משועממים בפייסבוק. ואף על פי כן, הם עוברים דרך קבע מתחת לרדאר של התקשורת הישראלית (להוציא חריגים בודדים). הכיבוש כתשתית, ולא כהתפרצויות זעם, הוא שקוף. עטר אותו בצירופי לשון נלבבים כגון "ניצני שלום" – והוא הופך לחלק מן הטבע.

הגיע הזמן שגם הישראלים יטעמו משהו מכל זה.

עובדות בסיסיות

"ניצני שלום" הוקם ב-1985 מזרחית לקו הירוק, על שטח פלסטיני. מלכתחילה לא דובר על מיזם פלסטיני (אז מה אם האדמה שלהם). תנאי הפתיחה היו: בעלי מפעלים ישראלים, פועלים ערבים (בעיקר מן הגדה, אבל גם מישראל). למה לא התירה ישראל גם מפעלים בבעלות פלסטינית? נו, כשאמרנו "שלום כלכלי" לא התכוונו ל"שוויון כלכלי".

בהדרגה הצטרפו אל המפעל הראשון עוד ועוד מפעלים, במיוחד אחרי הסכמי אוסלו, והאזור התרחב והתפשט – הכל ללא תכנית מתאר ובאופן פיראטי לחלוטין – עד שכיום יש בו כ-13 מפעלים, הפרושים על שטח של יותר מ-50 דונם. המפעלים הגדולים במקום – "קשת פרימה" (מייצר דשנים חקלאיים, בבעלות משפחת גשורי) ו"סולאור תעשיות גז" – מטפלים בחומרים כימיים בעלי סיכון סביבתי גבוה במיוחד. עוד באזור נמצאים המפעלים "ימית סינון וטיפול במים", "דיקסון גז", "סול מורן ניהול ושיווק" לייצור ושיפוץ מיכלי גז, "טל-אל" לאיסוף ומיחזור פסולת, "אוהלי האחים" לייצור ברזנטים ואוהלים, "תעשיות נייר", "עצי שיטים" לייצור משטחי עץ, "אינטרסויל" לייצור דשנים, חומרי הדברה וחומרי בניין, "מגוז תעשיות פלסטיק", "שי-קי סחר מתכות", ו"לוטר" לייצור בדים ואריגים.

במפעלי "ניצני שלום" מועסקים כ-500 פועלים פלסטיניים, רובם מטולכרם. אזור התעשייה נושק ממש לשכונות של טולכרם ממזרח ולכביש 6 ממערב (מול היישוב "ניצני עוז"). מעברו המערבי – חומת ההפרדה, מעברו המזרחי – חומה פנימית שחוצצת בינו לבין טולכרם. בחומה המזרחית קבוע שער ברזל קטן. הוא נפתח ב-7 בבוקר לכניסת הפועלים ואז ננעל. הוא נפתח שנית, ליציאת הפועלים, ב-16:00 ופעם נוספת ב-18:00.

במהלך היום, בין החומות האלה, במעין גטו פועלים, קורים דברים שלא היו יכולים לקרות באור גלוי ופתוח.

תמונת ניצני שלום

המפעלים ב"ניצני שלום" פועלים גם בחודשי הרמדאן. הם נסגרים בסופי שבוע בלבד, ובעוד מצב מיוחד: כשנושבת רוח מזרחית. למה? תגלו בהמשך.

החזון וההשראה: קפיטליזם קולוניאלי

הוגה הרעיון של אזורי תעשייה הפזורים לאורך קו התפר היה שמעון פרס, האיש והחזון. בנאומיו המכונפים משנות ה-80' וה-90' הם כמובן לא נקראו בשם האפרפר "אזורי תעשייה"; פרס קרא להם "פארקים תעשייתיים", ומכר לכל מנהיגי העולם את הבלוף הנוח-לעיכול שישראל יוצאת מגדרה (ומחומת הפרדתה) למען הפרנסה והקידום הכלכלי של תושבי השטחים, ולא רק עוצרת ילדים באישון ליל ויורה במפגינים באש חיה. זאת בעצם תמיד היתה תפיסת השלום של פרס: להפוך את הכיבוש ממורסה מדממת לסטארט-אפ כלכלי.

מאחורי כל המצגות המרהיבות של פארקי היי-טק משגשגים בלב כרי דשא מוריקים בין קלקיליה לטולכרם עמד הגיון קולניאלי בסיסי. הנה כך ניסחו זאת פקידים בכירים במשרד התעשייה והמסחר ובמשרד החוץ בשנת 1995:

"ההנחה הראשונית מהקמת הפארקים היא שאנחנו הולכים לסייע לפלסטינים, ואין ספק שהקהיליה הבינלאומית תירתם לעניין זה ברצון. התשתית תהיה ישראלית, תיכנון ההקמה יהיה שלנו, אך ההקמה בפועל תוכל להיעשות עם אלפי פועלים מובטלים מהשטחים… בישראל יוכלו בעלי החברות הללו למצוא יעילות עצומה, הראש היהודי ימציא להם פטנטים, והם יוכלו לנצל את ההזדמנות לקבלת עבודה זולה של הפועלים מהשטחים".

"בעזרת הפארקים הללו נוכל לעמוד בתחרות ממשית עם תאילנד, קוריאה, טיוואן, הונג-קונג, סינגפור, הפיליפינים, מאלזיה ואינדונזיה, שהם הכוחות הבולטים במזרח הרחוק. להם יש יתרון של זריזות, יעילות ועבודה זולה. לנו יהיה את כל אלה – יחד עם קירבה גיאוגרפית לאירופה."

שני הפקידים, שימו לב, ניפנפו בגאווה ביתרון המקומי ("הפטנטים" של הראש היהודי): עבודה זולה. ערבית, כמובן. חשוב להדגיש את העניין הזה כי בקרב מחנה השלום הישראלי, הנאיבי, קרוע-העיניים, רווחת פנטזיה מופרכת, כאילו חזון השלום הכלכלי של אוסלו הושתת על תפיסה שוויונית של שני הצדדים. לא דובים ולא זבובים, היהודים לא זנחו לרגע את הנחת היסוד הציונית: הערבים תמיד נעו על הציר בין "בעיה" ל"משאב", אף פעם לא בני אדם בעלי זכויות שוות וקיום בלתי-תלותי.

ואומנם, המשקיעים באו. אומנם לא נרשם מבול של תאגידים בינלאומיים לכיוון קו התפר, אבל התעשיינים הישראלים בהחלט ראו את היתרונות הברורים של אזורי התעשייה החדשים על פני שטחים שבקו הירוק. בניתוח מאיר-עיניים של התלכדות האינטרסים מאחורי הקמת "ניצני שלום", שירטט גדי אלגזי את קווי המתאר של התופעה:

"קוראים לזה קפיטליזם קולוניאלי: התשתיות שלו – גדרות, מחסומים, צבא – מסופקות על-ידי המדינה; השטח שעליו הוא ממוקם הוא מובלעת הנמצאת תחת שליטת הכוח הכובש, אבל מחוץ לחוק; הילידים שעובדים עוברים הליך מקוצר של השתלבות בקפיטליזם חזירי: הם מאבדים את אמצעי הייצור שלהם (אדמות), הם מנותקים ממקורות הפרנסה הקודמים שלהם (גדר ומחסומים), ועכשיו, כשהם משוועים לפרנסה, הם הופכים לכוח עבודה טוב, פרולטרים שעובדים אצל האדונים-המשקיעים. המחסומים הם לא רק פגיעה בזכויות אדםהמחסומים הם מכשיר של הכנעה ומשמעת, הם מספקים כוח אדםהם חלק מהתשתית הכלכלית של קפיטליזם קולוניאלי."

 המודל הזה לא צמח בן-לילה (על ההסטוריה של העסקה פוגענית של פועלים פלסטיניים בישראל, ראו כאן). הוא פרי עבודתם ושקידתם של הרבה ישראלים (שידעו וכיוונו לרע), מחדליהם של ישראלים אחרים (שידעו והסבו מבטם הצידה) ואדישותו של הרוב הדומם (שלא ידע ולא אכפת לו). בשורות הבאות נפרוט אותו לפרטים וננסה להבין איך צומחת מפלצת חומסת-קרקע, משעבדת-עובדים ומזהמת-סביבה כמו "ניצני שלום" ממש מתחת לאפנו. המסקנה המתבקשת מן התמונה שתצטייר היא שמקום כמו "ניצני שלום" פשוט צריך לעבור מן העולם, אסור לו להמשיך להתקיים עוד יום אחד. אבל לשלטונות, כפי שנראה בסוף, יש תכניות אחרות עבורו.

הסטוריה של צפצוף על החוק

מן הרגע הראשון שבא לעולם, "ניצני שלום" הביא עימו לא בשורת שלום אלא גזל וחמס. ב-1985 העבירו תעשיות גשורי (בניהול בן ציון ורענן גשורי) את מפעל "קשת פרימה" שבבעלותם, המייצר תוספות מזון לבעלי חיים ודשנים חקלאיים, מבית ליד אל האזור שסמוך לטולכרם. הסיבה למעבר: המפעל עמד בפני איומים משפטיים בעקבות זיהומים סביבתיים שהוא חולל. ובלשונו של נציג המשרד לאיכות הסביבה, בדיון בועדת המשנה לנושא מפגעי איכות הסביבה בשנת 2000: "היו בהחלט בעיות". כדאי לעיין בפרוטוקול של אותו דיון, ולהתרשם כיצד מתחמקים בעלי המפעל ונציג המשרד לאיכות הסביבה שוב ושוב משאלתו של היו"ר, ח"כ אחמד טיבי, באילו נסיבות הועבר המפעל ל"ניצני שלום". סיבת הדיון ההוא היתה, כבר אז, תלונות של תושבי טולכרם – חלקם מתגוררים במרחק מטרים ספורים מן המפעל – על פליטת רעלים ומזהמים למי הסביבה.

השמועה פשטה כחומצה גופריתית במי תהום: יש מקום בארץ, ללא מצוקת קרקע, שאפשר להקים בו מפעלים כימיים, להרעיל חופשי את הסביבה מבלי לשאת בתוצאות, לקבל אספקת פועלים פלסטיניים רצופה ונוחה מן העיירה הסמוכה, לשלם להם שכר עבדים ולהפקיר את בטיחותם כי במקום הרי חל "החוק הירדני", ועוד סוכריה לסיום: האיזור נמצא בשטח C  ולכן המפעלים פטורים מתשלום ארנונה.

לא תחטפו בשתי ידיים?

אחרי הסנונית הראשונה של מפעל גשורי באו דיקסון גז, סולאור, ימית ואחרים. הכל נעשה, כמובן, בעידוד הרשויות הישראליות. אלה וגם אלה לא טרחו בזוטות; למשל, שכמחצית מן השטח הבנוי ב"ניצני שלום" הוא קרקע פלסטינית פרטית (המחצית השנייה היא "קרקעות מדינה", כלומר שוב "קרקע יהודית" לגרסת ישראל אך על פי הדין הבינלאומי גם היא אסורה בכל שימוש שאינו למטרות צבאיות זמניות). העובדות האלה נחשפו בדו"ח מבקר המדינה לשנת 2011, שלמעשה מצטט את המנהל האזרחי: "על פי מסמך של המנהל האזרחי מינואר 2011, השתלטו בעלי מפעלים באזור התעשייה על כ-25 דונם אדמות פרטיות של פלסטינים ועל כ-25 דונם של אדמות מדינה" (עמ' 1690, ראו כאן הדו"ח המלא).

מבט אל חומת ההפרדה הפנימית. מימין לחומה – מפעל "קשת פרימה" של גשורי; משמאל לחומה – בתי מגורים בטולכרם. צילום: אורי פינר

אבל תפקידו של המנהל האזרחי בסיפור הזה מורכב יותר. הוא לא רק הרשות הנוזפת, אלא גם הרשות המתירה. תביעה שנדונה בבית המשפט בשנת 2009 חשפה טפח ממעמקי השחיתות שפשתה בזרוע השלטונית הזאת של ישראל בשטחים. שני אנשי עסקים שקיבלו חוזה חכירה בשטח "ניצני שלום" מאת המנהל האזרחי השכירו את השטח במשך שנים עד שהמנהל הקפיא את חוזה הפיתוח שנחתם עימם. השניים תבעו את המנהל למשפט ואז התברר שמדובר בתביעה של הזרזיר נגד העורב. חוזה הפיתוח קובע שכל עוד לא הקים החוכר מבני תעשייה במקום, הקרקע אינה עוברת לבעלותו והוא אינו רשאי להשכירה. התובעים, שהשכירו את הקרקע, עברו על החוק. להגנתם הם טענו שהמנהל אינו מנפק היתרי בנייה במקום; המנהל התגונן וטען שאין במקום תכנית מתאר; התובעים הזכירו שלמרות זאת קיימת בנייה לא חוקית מאסיבית במקום; ובית המשפט תמה מדוע אם כך איפשר המנהל לחוכרים להשכיר קרקע שלא בבעלותם.

התמונה המצטיירת היא של הפקרות גמורה, שמזכירה מאד, כפי שמצוין בכתבה, את צמיחתם של המאחזים הבלתי חוקיים. כולם עוברים על החוק – הפולשים וגם המדינה – ובכל זאת המדינה מעניקה לפולשים הגנה, מקצה כוחות אבטחה, סוללת כבישים, נמנעת מאכיפה, ולבסוף – מוצאת דרך להכשיר את השרץ. כשמקרבים את העדשה, הדברים מתחילים להתבהר. שני אנשי העסקים הם תא"ל במילואים שלמה איליה, שכיהן בעברו כ… לא תאמינו, ראש המנהל האזרחי, ותמר מזרחי, רעייתו של יו"ר תע"ש לשעבר.

מתחילים להבין? ראש המנהל לשעבר תובע את המנהל על כך שהוא לא מאפשר לו להמשיך להפר את אותו החוק שהמנהל נמנע מלאכוף. ההצגה הזאת מתרחשת בבית משפט ישראלי ובעוד שלכולם ברור כיצד היא תסתיים (החוזה יחודש, הקנסות יימחקו, הפשעים יולבנו), לא ברור לשם מה טורחים בה כל כך כל המשתתפים.

חלקו של דו"ח מבקר המדינה מ-2011 על אזור התעשייה "ניצני שלום"/"מסילה" נקרא כמו פארסה. לאורך שנים מתעד המנהל האזרחי בדקדקנות חשבונאית את כל הפרות החוק של בעלי המפעלים – אך לא נוקט אף צעד מניעתי או ענישתי. מדובר בתסמונת ישראלית מוכרת: בעלי תפקידים ביצועיים מתפקדים כפרשנים ולא כשלוחי הציבור והחוק. הנה למשל פיסקה מאותו דו"ח:

"בדיון שנערך במנהא"ז בנובמבר 2007 נדונו הבעיות הקיימות ב"מסילה", כלהלן: אזור התעשייה פועל ללא גורם מנהל; הוקמו מבנים שלא בהתאם לתכנית שבתוקף; נבנו מבנים על קרקעות פלסטיניות פרטיות; חוסר בתשתיות בסיסיות, כגון: ביוב, מים וכבישים, שאינו מאפשר למנהא"ז להעניק היתרי בנייה; החכרת משנה ללא הסדר מול המנהא"ז; השתלטות כוחנית על קרקעות שהוקצו לחוכרים אחרים; העסקת פלסטינים ללא היתרי תעסוקה; כניסת פלסטינים למרחב תפר פרוץ ללא בידוק ברמה מתאימה; ופגיעה בנושא איכות הסביבה".

נציגי המנהל נפגשים עם בעלי המפעלים; מתריעים, מזהירים, לפעמים אף מוציאים צווי הפסקת עבודה והריסה; ואז שב הכאוס לכנו. כמו בפארסת המאחזים הבלתי חוקיים, השלטון מדבר בשני קולות. הקול הלגאליסטי, הקצף על פני המים; והקול הפוליטי, זרמי העומק הקובעים. הלגאליות איננה אלא כסות שקופה של הכוח הפוליטי הגולמי. פקידי המנהל האזרחי, מקטון ועד גדול, יודעים זאת: אין לבצע צווי הריסה ללא הנהון של שר הביטחון (קראו כאן כיצד ריפד השלטון את המאחז מצפה אביגיל, לקראת הכשרתו, ותבינו איך השיטה עובדת).

התנחלות ישראלית, כידוע, דורשת מיגון. מיגון דורש קרקע וקרקע יש לפלסטינים. כך נמשכת שרשרת ההפקעות. אזור התעשייה הוקם ממערב לחומת ההפרדה, וב-2004 הוחל בבניית חומת מגן נוספת, מזרחית לו, שתחצוץ בינו לבין טולכרם. מי בונה? קבלנים פרטיים כמובן. בסוף 2005 מגלה המנהל האזרחי שהחומה חורגת מן התוואי שנקבע לה ונוגסת ב-2.5 דונם קרקע חקלאית פרטית של פלסטינים. ושוב – צווי הפסקת עבודה, צווי הריסה – וגורנשיט. ב-2011 מסכם המבקר (עמ' 1695): "עד לסיום מועד הביקורת, יוני 2011, בחלוף כשש שנים מהוצאת צו ההריסה, לא מימש המנהא"ז את הצו והקרקע הפרטית נותרה תפוסה שלא כדין". למעשה, מוסיף המבקר, תוקפו של צו התפיסה פקע בסוף 2005 ומאז הוא לא חודש. אפילו מראית העין של לגאליות נזנחה בחצר האחורית הזאת של הכיבוש.

בקיצור: יהודים גזלו אדמה ערבית פרטית כדי לעשות רווחים קלים, אחר כך גזלו עוד קצת אדמה פרטית כדי להגן על הרווחים, הכל תוך הפרת החוק הבינלאומי וגם הישראלי, תחת עינו הפקוחה ונזיפותיו הרפות של השלטון היהודי.

ואז הגיעו העבדים.

משכורות רעב עבור הזכות לתאונות עבודה

הקמת חומת ההפרדה ניתקה אלפי פועלים פלסטיניים ממקורות פרנסתם בתחומי הקו הירוק והנחיתה מכה אנושה על הכלכלה הפלסטינית. הרעב לתעסוקה כלשהי הבטיח שפע של פועלים רעבים ללחם שיילחמו על הזכות לשוב לעבודה סדירה, ובכל תנאי. היזמים הישראלים שהעתיקו את מפעליהם לאזור "ניצני שלום" ידעו זאת – למעשה כוח העבודה הזול היה אחת הסיבות העיקריות למעבר – כפי שנראה מיד. אבל חשוב לציין שגם השלטון הישראלי, שעצם עיניו למול התעשיינים פורעי החוק שהשתלטו על עוד ועוד אדמות באזור, הכיר היטב את המצוקה הכלכלית הקשה מעברה השני של חומת ההפרדה. שיתוף הפעולה הזה, בין משרד המסחר והתעשייה, שלטונות הצבא והתעשיינים, מדגים יפה עובדת יסוד שנוטה להישכח בשיח השגור על הכיבוש: שבסך הכל מדובר בעסק מאד רווחי, ושהמדינה דואגת לשמור עליו כזה במדיניות שמוצגת לציבור כ"צעדים בטחוניים".

רק לשם הדגמה, דו"ח חדש שהתפרסם בימים אלה חושף שההגיון מאחורי הפרטת המחסומים בין ישראל לשטחי הרשות הפלסטינית היה הגיון שוק: לא התייעלות, לא חיסכון למדינה ולא "שיפור השירות", אלא הזרמת כספי ציבור לכיסם של תעשיינים ובעלי חברות שמשגשגים הודות לכלכלת הביטחון הישראלית. רובם של המחסומים כיום עברו מיקור חוץ לידי חברות קבלן. חוזים בסכומי עתק נחתמו עם תעשיות בטחוניות לצורך שדרוג המחסומים, ועלות הפעלתם והפיקוח עליהם עולה על רבע מיליארד שקלים בשנה. ההשקעה הרצופה בתעשיות טכנולוגיות משרתות-ביטחון היא מנוע צמיחה כלכלי, וענף האבטחה מספק פרנסה (אף כי בתנאים פוגעניים) לאלפי צעירים יוצאי צבא. הצבא "משתמש" בשוק לא פחות משהשוק "משתמש" בצבא; מדובר בפינוק הדדי. רק תזכרו שבפינוק הזה יש כאלה שמרוויחים הרבה וכאלה שלא: יש שרוחצים במי בשמים ויש שנלחמים בציפורניים שלופות על הפירורים.

אלמלא טרחה המדינה לרפד את דרכם של התעשיינים ב"ניצני שלום" בכל כך הרבה הטבות – חוזי החכרה ופיתוח בעלויות מגוחכות, קרקעות פנויות חינם אין כסף – לא היתה מתאפשרת ההפקרות הזאת, ביחס לחיי אדם, זכויות עובדים והגנה על הסביבה.

מכלי גז כמו אלה פזורים בשטחם של כמה מפעלים באזור התעשייה. צילום: אורי פינר

מכלי גז כמו אלה פזורים בשטחם של כמה מפעלים באזור התעשייה. צילום: אורי פינר

מן התיעוד המוכר לי עולה שב"ניצני שלום" נהרגו לפחות ארבעה פועלים פלסטיניים במרוצת השנים עקב כשלים בטיחותיים (על פי הדיווח הזה, חמישה נהרגו). שלושה פועלים נהרגו במפעל "סולאור תעשיות גז" בשנים 2000, 2002 ו-2008, כתוצאה משריפות שפרצו במקום. בשנת 2002 נהרג מוחמד אבו חמרה במפעל Rational Systems; חבית מלאה חומרים כימיים התפוצצה בידיו. משפחתו לא קיבלה שום פנסיה או פיצויים. חמש שנים לאחר מכן, בעלי המפעל, גיל לטרמן, התעקש להזכיר לכולם מי כאן חייב תודה למי: "חשוב להבין שהפלסטינים מפיקים תועלת מהמפעלים הישראלים. לפחות יש להם עבודה. אני בטוח שב"ניצני שלום" הם מרוויחים יותר מאשר אצל מעסיק פלשתינאי בטולכרם". המשפט האחרון כנראה נכון, אך מאחוריו מסתתרת אמת מרה: הסיבה העיקרית לנחשלותה של הכלכלה הפלסטינית בכלל ולפשיטת הרגל של עסקים בטולכרם היא גדר ההפרדה, מדיניות המחסומים ושנים של "כיבוש כלכלי" שבמהלכן דאג הריבון הישראלי להחזיק את המשק הפלסטיני כ"משק שבוי" של השוק הישראלי.

תאונות עבודה, חלקן חמורות ביותר, מתרחשות כל הזמן במפעלים ב"ניצני שלום". התמונה שמצטיירת מבהילה: עובדים שמתעסקים בחומרים מסוכנים אינם מצויידים באמצעי בטיחות; מי שנפצע מפוטר ללא פיצויים; ומי שמתלונן על היחס – גם הוא מוצא את עצמו במהרה ללא עבודה. הנה סקירה טלגרפית ממש של מקרים יצוגיים:

עובד שנפצע קשות בגרונו והפך לנכה, מימן לבדו את הטיפול הרפואי, לא קיבל פיצויים, ונאלץ לחזור לעבוד באותו מפעל, שאת שמו הוא חושש לחשוף (כדי שלא יפוטר), כל זאת עבור משכורת חודשית של 2,400 ₪.

עובד במפעל "ימית" הועבר למפעל שמייצר משטחי עץ (ככל הנראה מפעל "עצי שיטים"), נפל מגובה 5 מטרים ושבר את כל גפיו, מחצית מפניו שותקה וחייו נהרסו. המפעל התנער מאחריות, תביעת פיצויים מתנהלת במשך שנים וטרם הגיעה למיצויה.

דו"ח של "קו לעובד" חושף שגרה של תאונות עבודה בשני המפעלים הללו: קטיעת אצבעות, בעיות גב עקב נשיאת משקלים כבדים, מחלות במערכת הנשימה והעור, וירידת שמיעה עקב עבודה בסביבת רעש קיצוני ללא אטמי אוזניים. עובדים שהתלוננו או איימו בתביעות פוטרו לאלתר. מרבית העובדים מעדיפים לשתוק ולשאת במחיר הבריאותי הכבד כיוון שאין להם חלופה תעסוקתית. בעלי המפעלים הישראלים יודעים את העובדה הזאת ומנצלים אותה.

הנה עדות של של פועל אחד במפעל העצים:

"אני עובד כבר עשר שנים במפעל ישראלי לעצים. לחברה אין שם. אני עובד תשע שעות ביום ומרוויח 100 שקל. יש פה שלושים עובדים, אין לנו כמעט הגנה מפני השמש או הגשם. בחורף אנחנו עומדים כל היום בבוץ, אין שירותים ואסור לנו לצאת החוצה, משום שדלת הברזל נפתחת רק בארבע. לפני שנתיים, סוף סוף אזרתי אומץ להתלונן. אתה יודע מה קרה? פוטרתי על המקום ונשלחתי הביתה ללא תשלום. כעבור שבועיים צילצל הטלפון, הבוס שלי היה על קו. הוא אמר שייתן לי הזדמנות אחרונה, אבל אני חייב לשתוק".

לאורך שנים, התקשורת הישראלית התעלמה כמעט לחלוטין מן הנעשה ב"ניצני שלום". חריג ראוי לציון היה כתבה של חיים ריבלין מערוץ 2, בספטמבר 2009. בכתבה הובאו צילומים נדירים מתוך המפעלים – שצולמו תחת איומים ברוטליים של אנשי האבטחה – וגם ראיונות עם כמה פועלים.

ריבלין סיכם: "העובדים באזור התעשייה מועסקים בתנאי עבדות". לעבדים, כידוע, אסור למחות על עבדותם. וכך, יומיים לאחר שידור הכתבה, פוטר אחד הפועלים שהתראיין בה.

בעקבות הכתבה, הגישה ח"כ שלי יחימוביץ' שאילתה בעניין. שר התמ"ת השמיע בתגובה צפירת הרגעה: "לא הוטלו קנסות/הוגשו כתבי אישום כנגד מעסיקים באזור זה". אה, ברור. לא הענשנו אף אחד – סימן שאף אחד לא עבר על החוק.

אחת ההתבטאויות המדהימות באותה כתבה היתה של אדם בשם שלומי פרץ, שמסתובב בעולם עם התואר "יועץ התקשורת של אזור התעשייה 'ניצני שלום'". אותו פרץ הכריז בסמכותיות מול המצלמה שמרבית הפועלים במקום משתכרים בין 8,000-10,000 ש"ח בחודש. הנתון האבסורדי הזה גבוה בערך פי 5 מן השכר הממוצע של הפועלים במקום. אלה דיווחו על שכר של 13-9 ש"ח לשעה – פחות ממחצית משכר המינימום בישראל. הנה ראיון עם פועל במפעל "סולאור תעשיות גז", משנת 2010, שבו הוא מספר על שכר יומי של 90 ש"ח (שכר המינימום בישראל ליום עבודה של 8 שעות הוא 185 ש"ח). פועל אחר באותו מפעל תבע באותה שנה את מעסיקיו על ששילמו לו במשך שבע שנים 9 ש"ח לשעה בלבד. תשובת "סולאור" היתה שבמקום בכלל שוררים דיני העבודה הירדניים (שקר חלקי – ב-2007 הוחל הדין הישראלי, על כך מיד), אבל מן התשובה עולה גם הכרה בנכונות העובדות. כן, שילמנו שכר עבדים במשך שנים למאות פועלים. למה? כי יכולנו.

העבדים מרימים את הראש

באוקטובר 2007 פירסם בג"ץ, הגוף שיותר מכל גורם אחר במערכת השלטונית בישראל פעל לנרמל את מצב הכיבוש, פסיקה חריגה מאד, שפתאום הזכירה לנו מה תפקידו הבסיסי. בקבלו את עתירת "קו לעובד", קבע בג"ץ שחוקי העבודה של מדינת ישראל יחולו גם על העובדים הפלסטינים בהתנחלויות (פסיקה הידועה בשם "בג"ץ גבעת זאב"). עד לאותו רגע, אם לא ידעתם, חל שם החוק הירדני. כלומר, עובדים יהודים היו כפופים לחוקי העבודה הישראלים, ועובדים פלסטינים באותו מפעל עצמו היו כפופים לחוק הירדני. אפרטהייד במפעל. לעניין הפעוט – איך בדיוק יכול עובד במפעל ישראלי לתבוע מעסיק על פי החוק הירדני (שייסע לרבת עמון?) – אף אחד לא נדרש, לא המעסיקים ולא השופטים, במשך שנים ארוכות.

אבל בג"ץ התעורר. והסיבה שהתעורר היתה שהתברר שיש במפעלים גם פועלים יהודיים, ואלה חוסים תחת החוק הישראלי. בג"ץ קבע שמדובר באפליה פסולה. כדברי השופט סלים ג'ובראן: "יוצא שכל המבדיל את העובדים הפלשתינאים מהישראלים הוא העובדה שהפלשתינאים הם פלשתינאים, תושבי הרשות הפלשתינית. הבחנה זו בזהות הלאומית לצורך החלת הדין על חוזי ההעסקה היא לטעמי פסולה ומגיעה כדי אפליה אסורה."

הממ. הוציאו החוצה מן הפסקה הזאת את המלים "על חוזי ההעסקה", ותקבלו אמירה כללית שגם היא נכונה: בשטחים מופעלות שתי מערכות חוק – האזרחי והצבאי – על פי הבחנה בזהות לאומית בלבד. כך כבר 47 שנה, ואין כמו בג"ץ לדעת זאת. בפוסלו את האפליה התעסוקתית בג"ץ כמו עצם את עיניו בכוח אל מול האפליה הגורפת הרבה יותר בדיני הקרקעות, במערכת העונשין, בזכויות המעצר וכולי; אבל הוא גם הניח לפנינו את הנימוק הבסיסי מדוע השלטן הישראלי בשטחים הוא בלתי חוקי מעיקרו.

מכל מקום, ניצמד למאית הכוס המלאה ולא נרטון כעת על 99 המאיות הריקות. הפסיקה התקדימית הזו פתחה את הדלת בפני עובדים במפעלי "ניצני שלום" להתחיל לתבוע זכויות בסיסיות לעצמם מן המעבידים, מתוך תקווה שבית המשפט הישראלי יתחיל להכיר בהם כ"ישויות משפטיות" ולא ישלח אותם שוב לעזאזל או לרבת עמון.

כמה חודשים בלבד לפני פסיקת בג"ץ עוד הספיק אחד המפעלים לפטר שלושה חברים בוועד עובדים חדש שניסה לשפר את תנאי העבודה במקום. עם היוודע הפסיקה, פתחו 90 עובדי מפעל "ימית" בשביתה, בדרישה לקבל שכר מינימום, לעבור בדיקות רפואיות, ולקבל שני ימי חופשה בשבוע (שישי ושבת). חודש לאחר מכן פתחו גם עובדי "סולאור" בשביתה עם דרישות דומות. ועד העובדים ב"ימית" פעל באופן עקבי ויעיל ונחל הצלחה מסוימת: העובדים הצליחו לחלץ מן ההנהלה העלאה מ-10 ש"ח לשעה ל-17 ש"ח לשעה. אבל הדרך לשוויון ארוכה ועקלקלה, עם או בלי בג"ץ. לפני חצי שנה דחה בית הדין האזורי לעבודה תביעת פיצויי פיטורין של עובדים ב"ימית" בנימוק ש… נכון: במקום לא חל הדין הישראלי. מסתבר שגם בתי המשפט הישראליים מתקשים להפנים את בג"ץ גבעת זאב; את הקרב על זכויות העובדים הפלסטיניים יש לנהל בכל אחד מאזורי התעשייה בנפרד, דונם אחרי דונם.

אם מצבם של עובדי "ימית" גרוע, עובדי "סולאור" יכולים רק להתקנא בהם. דו"ח של "קו לעובד" מיולי 2010 – שנתיים וחצי אחרי הפסיקה שהיתה אמורה להחיל את דיני העבודה הישראליים על המפעלים ב"ניצני שלום" – חשף תמונה מזעזעת של ניצול עובדים והפקרת בריאותם. יום העבודה במפעל נפתח ב-6:00 ומסתיים 15 שעות מאוחר יותר. השכר – 10 ש"ח לשעה. העובדים מטפלים בבלוני גז אך אינם מוגנים כהלכה (המסכות אינן הרמטיות). החשיפה היומיומית לגז הברום ולרעש האדיר של מדחסי האוויר פוגעת בדרכי הנשימה, בשמיעה ובראייה. העובדים סובלים מסחרחורות וצריבה בריאות באופן קבוע. אין חדר אוכל, אין שום זכויות סוציאליות וגם אין תלושי שכר. כל הפניות להנהלת המפעל, למשרד התמ"ת ולקמ"ט תעסוקה במנהל האזרחי נפלו על אזניים ערלות.

הר זבל (לא היחידי) באזור התעשייה; הפועלים הפלסטינים עובדים בין הררי זבל כאלה שעות ארוכות כל יום. צילום: אורי פינר

הר זבל (לא היחידי) באזור התעשייה; הפועלים הפלסטינים עובדים בין הררי זבל כאלה שעות ארוכות כל יום. צילום: אורי פינר

לאחר פסיקת בג"ץ ב-2007 הכריזו עובדי "סולאור" על שביתה בדרישה לתקן את הליקויים הבטיחותיים הקשים שבמפעל ולקבל שכר מינימום. בתגובה, פוטר העובד שחתם על המכתב להנהלה. ב-2010 שוב הוכרזה שביתה, לאחר שהשביתה הקודמת הסתכמה בהעלאת שכר של 10 ש"ח בלבד לשעה. גם במפעל "טל-אל" (לאיסוף ומיחזור פסולת) הוכרזה שביתה, חודש לאחר פסיקת בג"ץ. בתגובה פיטרה ההנהלה שלושה מחברי ועד העובדים.

משיחה עם "קו לעובד" עולה שבשנתיים-שלוש האחרונות חל שיפור בזכויות העובדים ב"ניצני שלום": תחת איומי התביעות המשפטיות החלו בעלי המפעלים להכיר בחובותיהם הבסיסיות, אף כי המצב רחוק מלהשביע רצון. מפעל "סולאור" פורק ועבר בעלות. אבל מאבקי העובדים במקום עדיין רחוקים מסיום. אחד הקשיים המהותיים הוא להקים ועדי עובדים חזקים – מהלך שכמעט בלתי אפשרי לבצע אותו ללא תמיכה מבחוץ; אבל ההסתדרות, כמובן, מדירה רגליה מאזורי התעשייה אלה ומפקירה את עובדיהם.

ננזכיר רק ש"ניצני שלום" לא לבד, יש עוד כעשרה אזורי תעשייה בקו התפר ובכולם חוזר אותו הדפוס: שכר עבדים (10 ש"ח לשעה), איומים על עובדים שמתאגדים, וציפצוף על פסיקת בג"ץ. איך זה עובד? כל מיני שיטות יצירתיות. הנה דוגמה מאזור התעשייה מישור אדומים: ההנהלה מגישה למשטרה תלונה נגד עובד "בעייתי"; פלסטיני שיש נגדו תלונה במשטרה מיד מאבד את אישור הכניסה שלו לישראל; כך הוא יחשוב פעמיים לפני שהוא יסתבך עם ההנהלה. בחודש יולי האחרון פרצה שביתה במוסך "צרפתי" שבמקום על רקע החלטתה החד-צדדית של ההנהלה לפטר את יו"ר ועד העובדים ולהסתלק מן המו"מ שניהלה במשך שנה עם הוועד על הסכם קיבוצי (העובדים עדיין לא מקבלים שכר מינימום). ההנהלה גם "תפרה" תיק בטחוני ליו"ר הוועד, מה שאיפשר למשטרה לשלול את היתר העבודה שלו. לאורך כל הסכסוך נהגה המשטרה כזרוע אלימה של בעלי המפעל, כולל הוצאת צווי הרחקה לפעילי "מען" שארגנו את העובדים. כמו המנהל האזרחי, כך גם משטרת ישראל: רשות שלטונית שפועלת במימון כלל האזרחים כדי להגן על רווחיהם של קומץ מצומצם של בעלי הון.

מי אלה המפעלים שרומסים כך את עובדיהם ברגל גסה, הקורא אולי שואל. בטח לא מישהו או משהו שקשור אלי, נכון? בואו נראה. מפעל "סולאור" ייצר מיכלי דלק וגז. בין לקוחותיו: בז"ן, מקורות, ממשלת ישראל, חברות הגז אמישרגז, סופרגז, פזגז, חברות הדלק פז, סונול, דלק, ואלון דור. מילאתם דלק לאחרונה? אז אתם שותפים. מפעל "טל-אל" לאיסוף ומיחזור פסולת מוכר את שירותיו, בין השאר, למשרד הביטחון, שב"ס, דואר ישראל, עיריית ירושלים, עיריית חולון, עיריית רמת גן, עיריית גבעתיים, עיריית אשדוד, עיריית כפר סבא, עיריית נתניה. כנראה שאתם בכל זאת שותפים.

הנקודה הזאת טריוויאלית ובכל זאת יש לחזור עליה שוב ושוב: אין בישראל שום הפרדה אמיתית בין "כלכלת הקו הירוק" ל"כלכלת הכיבוש", זולת בדמיונם הנאיבי של כמה פיסניקים שנשארו תקועים בשנות ה-70'. כל אזרח ואזרח בישראל נהנה – בין בעקיפין ובין במישרין – מתוצרים כלכליים של הכיבוש.

ועוד מילה אחרונה על המנטרה הישראלית המאוסה, הפטרונית, הקולוניאלית עד לשד עצמותיה: "שיגידו תודה, בטולכרם גם לא היו משלמים להם את המעט הזה". שזו בעצם עוד גרסה למנטרה הקבועה נגד ערביי ישראל (ובשנים האחרונות, ה"סמולנים"): שיגידו תודה. בסוריה מזמן היו שוחטים אותם / בירדן לא היו נותנים להם לפתוח את הפה / במצרים בחיים הם לא היו מקבלים רפואה מודרנית כזאת (מחק את המיותר).

הפועלים ב"ניצני שלום" לא חייבים תודה לאף תעשין ישראלי; ההיפך הוא הנכון. חלק ניכר מן הרווחיות של המפעלים הישראליים במקום ניתן לזקוף לזכות החיתוך הדרסטי בעלויות המעסיק – קרקע כמעט בחינם, משכורות רעב, אי מתן פיצויים ומימון רפואי, אי תשלום ארנונה, אי השקעה באמצעי סינון וניטרול פסולת תעשייתית רעילה, ועוד. הפועלים הפלסטינים ב"ניצני שלום" הגיעו לשם כי ישראל חנקה את הכלכלה הפלסטינית. גדר ההפרדה לא רק שניתקה אותם מעבודתם בישראל אלא גם חמסה מהם קרקעות חקלאיות (ב"מרחב התפר"), ומשטר ההיתרים הדרקוני רושש אותם סופית. בהתבטאויותיהם הפומביות המעטות של בעלי המפעלים באזור הם מקפידים לשבץ פראזות כמו "דו קיום" ו"רקמת יחסים" ומציירים את יחסיהם עם הפועלים כאידיליה מופזת, שרק קומץ אנשים "מבחוץ" (תמיד מבחוץ), מחרחרי-מדון, מבקשים לשבש כל הזמן. באותו דיון בועדת המשנה לנושא מפגעי איכות הסביבה בשנת 2000 השתחררו חרצובות לשונות של בן-ציון גשורי, מייסד המפעל "קשת פרימה":

"את כל חיי הקדשתי לבניית מרקם בריא ביני לבין הערבים. בניתי להם בתים, אני מנשק את נשותיהם, אני מחבק את ילדיהם. אם יש באיזשהו מקום דוגמה לשלום ולאהבה, תבואו אלינו ותראו איך הערבים אוהבים אותנו. אנחנו עוזרים להם להתחתן, אנחנו קונים להם נשים ועושים הכל כדי להיות איתם לכל אורך הדרך, וזה משנת 1967."

בנקודה הזו התערב היו"ר, אחמד טיבי, ושאל (בתדהמה מסוימת, אני משער): "מה אתם קונים להם?". גשורי השיב: "נשים. בחור צעיר צריך כסף כדי להתחתן, אז הוא בא לבעל הבית ומבקש שאעזור לו להתחתן."

כל הנדבנות הזאת, כנראה, נעצרת כשצריך לשלם שכר מינימום. מכל מקום, למה לי לדבר בשם הפועלים? הנה תשובתו התמציתית של אחד מהם כשנשאל בראיון, "אם המפעלים האלה ייסגרו, לא תאבדו את פרנסתכם"? על כך הוא השיב: "אלמלא הכיבוש לא היינו צריכים לעבוד במפעלים כאלה".

הכיבוש ה"נאור", שהואיל בטובו להביא את אזור התעשייה עד פתח ביתם של הפלסטינים (לא לפני שעברו בידוק, חצו חומה, ושמעו את השער ננעל מאחוריהם) – הוא אותו כיבוש ארור שגזל את פרנסתם המקורית. ולמעשה, אותם דחפים קפיטליסטיים שהדריכו את ישראל במשך עשרות שנים במדיניותה בשטחים – הקפאת תהליכי הפיתוח והצמיחה, השארת המשק הפלסטיני בפיגור ובתלות מוחלטת במשק הישראלי – הם גם אלה שהדריכו אותה כששלחה אל אזורי התפר כנופיות של תעשיינים תאבי רווח מהיר וקל. מטרת העל נותרה כשהיתה, רק האמצעים התחלפו.

מילה על התקשורת והעניין הציבורי

לאורך השנים, התקשורת הישראלית התעלמה כמעט לחלוטין מן הנעשה ב"ניצני שלום".

הסריקה שלי העלתה לא מעט חומרים שמקורם בתקשורת זרה ובארגוני זכויות אדם וזכויות עובדים, אבל כמעט כלום מן התקשורת הישראלית. שלוש כתבות בדיוק היו היוצא מן הכלל שמוכיח את הכלל: אחת ב"ואללה" (2007), אחת ב"גלובס" (2009), ואחת בערוץ 2 (2009). עוד כתבה הופיעה ב"הארץ" (2007), אבל היא תורגמה ממקור זר. כל היתר הם אזכורים שוליים שאין בהם לא רקע ולא הקשר שמאפשר להבין במה דברים אמורים.

השתיקה הרועמת הזאת של התקשורת בכל הקשור לניצול עובדים וזיהום הסביבה – ובעקבותיה, הבורות של הציבור בנושא – מופרת רק בתחום אחד: פיגועי טרור. כאן אפשר לסמוך על כל כלי התקשורת שיעניקו לקורא/צופה הישראלי את מלוא זוויות הסיקור האפשריות של הדם הנוטף. באוגוסט 2002 נחטף נהג תובלה שעבד במפעל "ימית", נכפת ונורה בראשו; גופתו התגלתה מחוץ למפעל נטוש באזור התעשייה. באפריל 2008 ירה מחבל במאבטח ובמנהל עבודה באזור התעשייה והרג אותם. הפיגועים האלה מלמדים אולי משהו על התחושות האמיתיות של הפלסטינים כלפי "ניצני שלום"; לבטח הם מלמדים לא פחות מאשר התייצבותם הנרצעת של הפועלים מדי יום ביומו בשער החומה שמוביל אל שטח אזור התעשייה. ואפשר גם להיזכר בשריפת הענק שפרצה במקום בשנת 2000, שאותה ניצלו הפלסטינים לבזוז ולהרוס ציוד במפעלים. ככה נראית כנראה הכרת הטובה של הפועלים שבן-ציון גשורי התרפק עליה.

בנו של בן-ציון, רענן גשורי, מנהל "קשת פרימה", אמר לאחר הפיגוע ב-2008: "את המודל שיצרנו פה צרך לחזק ולהגדיל. אני קורא למקבלי ההחלטות לקחת את המודל הזה ולפתח אותו ולסייע לנו בחיזוקו." לא עלה על דעתו ש"המודל" הוא-הוא העילה לפיגועים. בכך נתן הד לתפיסה הבטחונית המסורתית של ישראל באזורי הספר, שרואה בנוכחות האגרסיבית הישראלית לאורך הגבולות, כולל החדירה מעבר להם, ביבשה ובאוויר, "מודל הגנתי" שיש לחזק כנגד יוזמות הטרור הפלסטיני – ולא מחולל מרכזי של אותו טרור, עצם התקועה בגרונם של הפלסטינים כבר קרוב לחמישה עשורים.

אנחנו שומעים על "ניצני שלום" רק כשחיי ישראלים, או להבדיל, רווחיהם העסקיים, מקופחים. תמונה כל כך סלקטיבית לא מאפשרת להבין את הרקע לאיבה הגוברת והולכת של תושבי טולכרם וסביבתה לאזור התעשייה הזה: הפועלים שנהרגו ללא שום פיצוי, תאונות העבודה, שכר העבדים והטלת האימה על התארגנויות העובדים.

ועוד לא דיברנו על הזיהום והמחלות.

שריפות, עננים רעילים, מי תהום מזוהמים

מתוך דו"ח מבקר המדינה לשנת 2011, עמ' 1691-1692:

"בספטמבר 2010 פירסם קמ"ט איכות הסביבה במנהל האזרחי דו"ח ובו ממצאים שהעלה בסיור שערך צוות ממשרדו באזור תעשייה "מסילה" באוגוסט 2010. בדו"ח הועלו ליקויים,  ובהם: היעדר טיפול בשפכים תעשייתיים בכל אזור התעשייה; הטיפול בשפכים סניטריים נעשה באמצעות בורות ספיגה; ממספר מפעלים עולים מפגעי ריח; מצבורי פסולת פוגעים בנוף ומהווים סכנה של זיהום הקרקע מתשטיפים. במפעלים נמצאו ליקויים כגון: קירור אחד המפעלים הגדולים באזור התעשייה נעשה באמצעות הזרמת מים שפירים על הגג, דבר הגורם לבזבוז כמויות רבות של מים; אחזקת חומרים מסוכנים בשטח פתוח שאינו מגודר ולא בתוך מבנה; זרימת תשטיפים מפסולת המאוחסנת בשטח פתוח, דבר המהווה מפגע חמור מאוד; ומיחזור מכלים ללא טיפול ראוי בשאריות חומרים מסוכנים המצויים בהם.

"בסיור שערך צוות הביקורת באזור התעשייה "מסילה" במאי 2011 נמצא, כי אזור התעשייה מוזנח מאוד: ערימות גדולות של אשפה וגרוטאות פזורות בו, הכביש החוצה אותו משובש, בין המפעלים  כמעט שאין תשתיות פיתוח, כגון כבישים ומדרכות, דבר העלול, בין היתר, לפגוע ביכולתם של רכבי חירום להגיע למקום במקרה של פיגוע או אסון. בקצה המערבי של אזור התעשייה קיימת תעלת ניקוז שהכילה מי ביוב עומדים, ובמקום אחר נצפו מי ביוב זורמים על הקרקע." (כל ההדגשות שלי, ע.ל.)

את תעלת הביוב המורעל שזורם מאזור התעשייה מכירים חקלאי האזור היטב. השפכים שזורמים לשדותיהם מרעילים את היבולים; ערימות האשפה מושכות אלפי עכברושים שגם עושים שמות בגידולי השדה. יותר מ-300 דונם של שטחים חקלאיים סמוכים לאזור התעשייה מזוהמים. למעשה, רוב השדות שגובלים בו ממזרח ננטשו כיוון שיצאו מכלל שימוש.

את כל זה כדאי לזכור כשהצד הישראלי מתגאה בכך שהמפעלים "נותנים פרנסה" לאלפי פלסטינים; בו בזמן, הם מקפחים את פרנסתם המקורית.

בסרטון הבא רואים את התמונות וגם מתוודעים לפרקטיקה מעניינת של בעלי המפעלים. כשנושבת רוח מערבית, המסיעה את ענני העשן והכימיקלים לכיוון טולכרם, המפעלים עובדים כסדרם. אבל כשנושבת רוח מזרחית, לכיוון הישובים היהודים ממערב לגדר, סוגרים את המפעלים. אפרטהייד גם על האדמה וגם באוויר.

חשוב להדגיש שמאחורי כל עבריין סדרתי בישראל ניצבת רשות שלטונית שמתנערת מתפקידה. ההפקרות הסביבתית ב"ניצני שלום" היא חלק מתופעה רחבה יותר: כמחצית מן החוקים הסביבתיים שתקפים בישראל אינם תקפים בגדה המערבית, ביניהם גם חוק אוויר נקי וחלק מחוק המים. למה? כי אלוף הפיקוד לא הוציא צווים שמרחיבים את החוקים הללו מעבר לקו הירוק (רק לאחרונה חלה תזוזה בנושא, שלא במפתיע, ביוזמת מתנחלים שנמאס להם לנשום את האוויר ולשתות את המים המזוהמים שהיו מנת חלקם של הפלסטינים כל השנים). הוסיפו לכך שגם החוקים שתקפים אינם נאכפים בידי קמ"ט איכות הסביבה במנהל האזרחי, כפי שנחשף בדו"ח מבקר המדינה, ותקבלו תוצאה אחת: גן עדן למפעלים מזהמים, גיהנום לתושבים.

בתכנית המתאר החדשה לאזור התעשייה (ראו פירוט בהמשך) כלול נספח סביבתי שמונה רשימה ארוכה ומסמרת שיער של נזקים סביבתיים שמחוללים המפעלים (המסמך הזה "הוזמן" בידי מכיני התכנית ולכן לשונו חלבית ומתעתעת; הוא מדבר על "פוטנציאל למפגעים" ולא על "מפגעים", אבל העובדות מדברות בעד עצמן): הזרמת שפכים סניטאריים ללא טיפול לבור ספיגה, התזה באוויר של חול וסיליקה גבישית (מסרטן ודאי על פי ארגון הבריאות הבינלאומי), החזקת חומצה זרחתית בשטח פתוח, זליגת תשטיפים ממערומי פסולת, החזקת שבבי מתכת בשטח פתוח ועוד.

כפי שהוזכר כבר, שריפות הן עניין של שגרה באזור התעשייה, עדות נוספת להפקרות הבטיחותית ששוררת במקום. בשנת 2000 היתה שרפה, ב-2009 היה פיצוץ ענק במקום, שכתוצאה ממנו כיסו ענני פיח שחורים את טולכרם במשך שלושה ימים; בקרב הילדים בעיירה יש שיעור גבוה במיוחד של חולי אסתמה, וגם דלקות עיניים שכיחות באזור. תסקיר של משרד הבריאות הפלסטיני גילה כי למעלה מ-90% מן התושבים שמתגוררים בסמיכות לאזור התעשייה סובלים ממחלות בדרכי הנשימה, העיניים והעור.

בספטמבר 2013 פרצה שריפת ענק במפעל ניילונים במקום; הדיווח ב-ynet הקפיד לבאר לקוראים ש"אזור התעשייה מסמל את השלום, כפי שמעיד שמו". מה שלא דווח לקוראים הישראלים הוא שבמסגרת המאמצים לסמל את השלום, פוזרו פלסטינים שיצאו מביתם כדי לראות את השריפה באמצעות רימוני גז. מי שלא נחנק מן העשן הכבד, אולי נחנק מן הגז. העשן המחניק המשיך לנשוב מעל טולכרם במשך 10 ימים, עניין שזכה לכיסוי תקשורתי זר אבל כמובן לא בישראל. אחת הסיבות לכך שהשריפות ב"ניצני שלום" אינן מכובות מיידית וגורמות לנזק סביבתי כה ממושך הוא היותו של האזור מובלעת הפקר שאיננה באחריותה של אף רשות מוניציפלית. כך היה לפחות עד שהוכנה לאזור תכנית מתאר חדשה, כפי שיפורט מיד.

זוכרים את רענן גשורי, מנהל מפעל "קשת פרימה"? כשהופנו נגדו טענות על זיהום סביבתי, עוד בשנת 2000, הוא הגיב כך: "אין אצלנו שום חומר שיכול להוות סיכון בריאותי לאף אחד."

ועכשיו, למציאות, כפי שהיא נראית בשכונות המגורים שגובלות במפעל:

בקרב הפלסטינים יש גם חשד שהזיהום הכימי שמפיצים המפעלים אחראי לתחלואת סרטן גבוהה במיוחד בטולכרם. מחקר מקומי שנעשה בשנת 2003 מצא שבטולכרם ובג'נין היה השיעור הגבוה ביותר של סרטן ריאות בגדה המערבית. דו"ח של משרד הבריאות הפלסטיני מ-2012 קבע שטולכרם ניצבת במקום הרביעי בשיעור תחלואת הסרטן הכללית בגדה המערבית. שיעור חולי הסרטן בטולכרם גבוה פי חמש משיעורים בשכם, על פי נתוני משרד הבריאות הפלסטיני. בלי ספק, הקשר הסיבתי בין הזיהום הסביבתי ב"ניצני שלום" לבין תחלואת סרטן צריך להיחקר לעומק בידי ארגוני בריאות בינלאומיים.

העדכון האחרון מן החזית הזאת פורסם לפני חודשים ספורים. מחקר של ארגון "ידידי כדור הארץ" בתעלות הניקוז של אזור התעשייה לאורך כביש 6 מצא שחלה עליה חדה בזיהום מי התהום במקום, שמוגדר על פי רשות המים אזור בעל "רגישות הידרולוגית גבוהה במיוחד". המדידות העלו חריגות של מאות אחוזים מן הערכים המותרים לחומרים רעילים במי השפכים. הרעלים זורמים דרך אפיק נחל תאנים אל נחל אלכסנדר ומסכנים את הדגה באזור וכל מי שניזון ממנה. מי יודע, אולי כשזה יגיע לברז שלנו מישהו יתעורר ויעצור את השערורייה הזאת. מכל מקום, העובדות האלה מטילות אור אירוני מסוים על כך שמפעל "ימית סינון וטיפול במים", השוכן באזור התעשייה המפיץ רעלים לכל עבר, מתגאה במוצריו ה"ידידותיים לסביבה".

והפרס על כל הפרות החוק הוא…

הכשרה והלבנה ומחיקה של כל פשעי העבר, והכנת הקרקע לפשעי העתיד. זה לפחות מה שמדינת ישראל מתכננת.

אחרי שנים של התכתשויות משפטיות בין המפעלים ב"ניצני שלום" לבין המנהל האזרחי – התכתשויות שכזכור לא תורגמו לשום פעולת אכיפה משמעותית – הגיעו הצדדים ב-2008 להסכמה: לאזור תוכן תכנית מתאר חדשה (שבעלי המפעלים ישאו בכמחצית מעלותה) וכך יוסדרו כל הזכויות במקום.

זכויות היהודים, כמובן.

בספטמבר 2013 פירסמה מועצת התכנון העליונה ביו"ש את תכנית 194/1 ל"אזור התעסוקה 'מסילה' בטולכרם" – הוא "ניצני שלום". התכנית כולה מופיעה באתר מנהל התכנון של משרד הפנים (בחרו מחוז "יהודה ושומרון" והקישו 194/1 תחת "מספר").

התכנית נתקלה בהתנגדויות: המועצה האזורית עמק חפר (יחד עם ועד בת חפר) טענו שאין בתכנית כל מענה לסיכונים הסביבתיים שנשקפים מאזור התעשייה; עיריית טולכרם התנגדה לכוונה להגדיל משמעותית את אחוזי הבנייה באזור (עד 6 קומות), שבלי ספק תרחיב את טווח הפגיעה הסביבתית של המפעלים. עמותת "במקום" (ביחד עם נציגי התושבים בטולכרם), עמותת "אדם טבע ודין" וארגון "ידידי כדור הארץ" הגישו חוות דעת מפורטות שמבהירות מעל לכל ספק מדוע התכנית האמורה פסולה מראשיתה. הנה הפגמים העיקריים שבה:

  • חלק מן השטח המתוכנן נופל בשטח A, שנמצא באחריות אזרחית מלאה של הפלסטינים. הכללתו בתכנית מנוגדת לחוק ואיננה בסמכות.
  • אין הצדקה למקם איזור תעשייה פולט זיהום ופסולת בסמוך לשכונות מגורים.
  • המתכננים לא שקלו חלופות: חלופת האפס (פינוי המקום) או העתקת המפעלים לאזורי תעשיה מאושרים קיימים. למשל: אזורי תעשייה ברקן ושחק, שיש בהם שטחים פנויים למכביר, או אזור התעשייה יד-חנה, המרוחק כמה מאות מטרים בלבד מ"ניצני שלום".
  • התכנית מעתיקה כמעט את כל הבינוי הקיים ונצמדת לעובדות (הבלתי חוקיות) שנקבעו בשטח. זה לא מפליא, בהתחשב בכך שבעלי המפעלים ב"ניצני שלום" השתתפו בעצמם במימון הכנתה של תכנית המתאר, בעלות של 400 אלף שקל.
  • אין בתכנית כל מענה ממשי לבעית השפכים התעשייתיים של "ניצני שלום".
  • התכנית מציעה מנהלת פיקוח לאזור התעשייה שיהיה בה רוב – הפתעה! – לנציגי המפעלים ולא לרשויות התכנון או לציבור.

בהתנגדויות המקוריות הצביעו העמותות גם על האנומליה בתכנון אזור תעשייה בתוך השטח המוניציפלי של טולכרם ללא הליך תכנוני כולל לעיר – צעד שנוגד את החוק הירדני, אשר מכוחו נעשה התכנון בשטחי הגדה. אבל אז התברר שבמקביל לפרסום התכנית, הוצא צו אלוף שמעביר את אזור "ניצני שלום" בשלמותו לתחום השיפוט של המועצה האזורית שומרון. הצו הזה לא הובא לידיעת עיריית טולכרם (שוו בנפשכם ששר הפנים מוציא אזור תעשייה משטח השיפוט של עיריית כפר סבא מבלי ליידע אותה), ויש להבינו כהקדמת תרופה למכה: תכנית מתאר חייבת להיכלל בשטח שיפוט עירוני והזיקה לטולכרם רק מעמיסה על המנהל האזרחי חובות תכנוניות שאינן לפי רוחו כלל וכלל (אף כי הן-הן עילת קיומו המקורית). כך, בהנף קולמוס, יכול הריבון הצבאי לבצע ב"ניצני שלום" שיגור גיאוגרפי-וירטואלי מן המיקום הפיזי הממשי שלו אל מועצה אזורית מרוחקת.

אבל ההתנגדות העקרונית מכולן היא זו: אף מפעל באזור התעשייה לא הוקם בהיתר. נגד כל המפעלים באזור הוצאו צווי הריסה – 35 במספר. מתוכם בוצע רק צו אחד נגד מבנה נייח. בשנות ה-90' נדרשו המפעלים להכין תסקיר השפעה על הסביבה ולהסדיר את מערכת השפכים במקום כתנאי לאישור תכנית המתאר. דבר מזה לא נעשה, כך שאישור התכנית הנוכחית יהיה בבחינת פרס לעבריינות סדרתית, שאפילו אינו יכול לחסות תחת "צרכי ציבור" מאחר שכל עילתו היא כלכלית טהורה – להגן על רווחי המפעלים באזור.

מצב העניינים כעת הוא שמועצת התכנון העליונה קיבלה לידיה את ההתנגדויות ואמורה להחליט, במועד לא ידוע, על גורלו הסופי של אזור התעשייה. ניסיון העבר אינו מעודד – בשטחי הגדה אין כמעט אכיפה נגד עברייני בנייה יהודים (שדווקא יכולים לבנות כחוק בתחומי ההתנחלויות) בעוד שיש אכיפה דרקונית ממש נגד פלסטינים שאנוסים להפר את החוק כיוון שהמדינה מסרבת לתכנן את ישוביהם. וכשהעניינים מגיעים לבג"ץ, עמדת המדינה זוכה ליתרון אוטומטי, אפילו כשהעוול זועק לשמיים.

את אזור התעשייה "ניצני שלום" צריך לסגור. להרוס הכל, לפנות היטב את כל הפסולת והשפכים, ולהחזיר אותו נקי וחלק לידי הפלסטינים, שעל אדמותיהם הפרטיות ממילא נבנתה מחצית מן השיקוץ הזה. ולצרף אליו כמה מילות סליחה: על הפועלים שנהרגו ונפצעו ללא פיצוי, על משכורות הרעב והיחס המחפיר לעובדים במשך שנים, על מאות ואלפי הקורבנות שחלו במחלות נשימה ועור ועיניים וסרטן. ואז צריך לחזור מבויישים אל הגבול, אל הקו הירוק. ולהחליף את הדיסקט הקולוניאלי בדיסקט של שכנות ושוויון.

אחרי הכל, מהם הפלסטינים המתגוררים בסמיכות לישובים יהודיים בגדה? על פי קצין אג"מ בפיקוד מרכז, הם "יבליות" שצומחות כל אימת שהמדינה זונחת את תפקידה – לרמוס ולעקור. ומהם תושבי טולכרם בשביל בעלי המפעלים ב"ניצני שלום", בשביל פקידי המנהל האזרחי? מהם בשביל שופטי בג"ץ? ובשבילכם – מה הם?

בערך הויקיפדיה של "יבלית" כתוב: "צמח זה הוא בעל יכולת שרידה גבוהה והדברתו קשה ביותר". אבל גננים מנוסים יעידו: אי אפשר להדביר לחלוטין יבלית. לא בכל מקום ולא לתמיד. מי יתן וייקברו ניצני השלום הרקובים מתחת למרבד מוריק של יבלית.

[תודתי לאלון כהן-ליפשיץ מ"במקום", לתגריד שביטה מ"קו לעובד" ולאסף אדיב מ"מען"]

44 תגובות

להגיב
  1. אלעד (αναρχία) / ספט 24 2014 11:02

    המון תודה על הרשומה המפורטת והמאלפת. עבודה יסודית שמביישת את רוב העיתונאים כשזה מגיע לתאור הסכסוך.

    את כל הצדדים בסיפור אני יכול להבין, תאוות בצע, מוסריות סלקטיבית, גזענות ואלימות – כל פעולה ושכר בצידה. אני לא מבין את הפועלים. הרי מספיק שחודשיים אף אחד מהם לא יבוא לעבודה וכל המפעלים האלה יהיו חייבים להסזגר ושיקעו לחובות עצומים או שיהיו חייבים לשלם להם כפול. שריפה או בזיזה הם הפעולות הכי פרימיטיביות לגרימת נזק, גם ככה הרוב מבוטח. ועוד נכנס תחת המטרייה של "טרור" שתחתיה מותר לכובש לעשות הכל ולצפצף גם על מעט הפריוולגיות שעוד יש להם.

    יש להם מצוקה כלכלית וייאוש ואבטלה, אבל אלה רק נימוקים למה לא ללכת לעבודה. הם גם ככה מובטלים. נראה לי כמו חסר התאגדות משווע מצידם. בדיוק כמו שוועדי עובדים יודעים לחסום כבישים ולמנוע מעובדים ללכת למפעל, הייתי מצפה למשהו דומה כאן. או לפחות ניסיון לכך.

    "את אזור התעשייה "ניצני שלום" צריך לסגור" – למה? צריך למסור אותו לפלשתינאים. כמו שהוא. הוא על האדמה שלהם, נבנה על הגב שלהם וחי בזכות החיים שלהם. שהם יחליטו מה לעשות איתו – אנחנו נשלם כפיצוי. אם יש מקום אידיאלי להפעיל בו את החזון הקומוניסטי/אנרכיסטי הרי זה כאן – שאמצעי הייצור יחזרו לבעלות העובדים.

  2. עידן לנדו / ספט 24 2014 11:09

    אלעד,

    יש כמה קישורים בפוסט לראיונות עם הפועלים. הם מסבירים את המובן מאליו – צריך לאכול ולהאכיל את המשפחה. השיקול הזה גובר, בטווח המיידי, על כל תכנון פוליטי ארוך-טווח. לעשות שביתה של חודשיים? או שיפטרו אותך, או שימצאו מישהו אחר במקומך. תמיד יהיה מישהו מיואש יותר שיסכים להשתעבד במקומך.

    "חוסר התאגדות" – אכן היה בעיה רצינית בעבר, אבל היא הולכת ונפתרת הודות ל"מען" ול"קו לעובד". גם זה מוסבר בפוסט – הלחצים העצומים שהופעלו על העובדים שהתארגנו, כולל שלילת היתרי עבודה ופיטורין. קשה לך לדמיין את פערי הכוחות כאן כי הם קיצוניים יותר מכל מה שתמצא במפעלים בקו הירוק. זאת תלונה מוכרת, אגב, של השמאל האינטלקטואלי כלפי המעמדות הנמוכים/פרולטריון: למה הם לא עוזרים לעצמם? תלונה שבדרך כלל נובעת מחוסר הבנה (ואמפתיה) לנסיבות החיים הכל כך שונות של מי שחייו הם מאבק הישרדותי יומיומי.

    ועד 2007, נזכיר, בכלל לא היתה לפועלים האלה זכות עמידה בבתי משפט ישראלים; לא היה שוט משפטי שיגביל את ההתעמרות של בעלי המפעלים.

    חותם על ההמלצה האחרונה שלך.

  3. nina ramon / ספט 24 2014 11:44

    "מזעזע, מעורר קבס, מקומם, מטריף את הדעת" זה בלשון המעטה שבהמעטה!!!…
    האם אין אפשרות לגייס את מדינות אירופה לטיפול בעניין?

  4. נטלי שוכוביצקי / ספט 24 2014 15:58

    עידן, תודה על סקירה מעמיקה ומרתקת (כרגיל).

    אני שמחה לעדכן אותך שהוגש ערעור על פסק הדין בעניין ימית והקביעה שהחוק שחל הוא החוק הירדני (פסק הדין של השופטת אגסי). הדיון עציד להתקיים בפברואר הקרוב.

    אגב מה שחשוב לציין בהקשר הזה כי לא מדובר סתם ב״חוק הירדני״ אלא בחוק כתוקפו בשנת 1967. כלומר, חוק ערכאי ולא מעודכן. למעשה, לאור פסק הדין בעניין בגץ פסגצ הזאב המקום היחיד שהחוק הזה חל בו, מבחינת דיני העבודה, הוא אזורי התעשייה האלה (בהתנחלויות מאז בגץ פסגת זאב חל החוק הישראלי וברשות הפלסטינית חוקקו דיני עבודה עצמאיים). זה כמובן אבסורד ממש. זה גם חוטא תחת המטרה של הדין הבינלאומי שקובע כי החוק שחל באזור כבוש הוא ׳דין המקום׳ (שנועד להיות לטובת תושבי המקום).

    עם זאת, חשוב לציין שיש צו אלוף שמכיל את חוק שכר המינימום הישראלי על כל עובד שמועסק על ידי ישראלי, לכן הפער היום הוא בעיקר בזכות לפיצויי פיטורין ולפנסיה. לכן בשכר לפחות, הפגיעה אמורה להיות מצומצמת יותר אהל הבעיה היא כמובן באכיפה…

    בנוסף, לפני כשנה יצאה החלטת ממשלה שיש להשוות את תנאי העבודה של כל העובדים המועסקים על ידי ישראלים בשטחים לתנאים בישראל. הם כמובן ״עדין עובדים על התאמות״ (ראה דיון הוועדת פניות הציבור בכנסת שיזמה ח״כ עדי קול).

  5. עידן לנדו / ספט 24 2014 16:11

    תודה, נטלי. ידעתי על הערעור, הוא מוזכר בדיווח של "מען" שקישרתי אליו, אבל באמת לא הזכרתי.

    בשכר מינימום היתה באמת פריצת דרך (צו האלוף הגיע אחרי בג"ץ פסגת זאב, לא?). כמו שאני מבין הבעיה העיקרית היום היא ארגון העובדים, שנחוץ כדי להעמיד כל דרישה אחרת להנהלה (כולל מיגון מציל-חיים!). מה שקורה ב"מישור אדומים" מראה שבעניין הזה השלטון לא יוותר על אף טריק מלוכלך. גם בתוך הקו הירוק לא משתגעים אצלנו על עובדים מאורגנים.

  6. דפנה / ספט 24 2014 17:31

    תודה רבה.
    מזעזע. מזעזע. מזעזע.

  7. דפנה / ספט 24 2014 17:47

    ולגבי הטיעון של המגיב הראשון-
    הוא מזכיר לי את הטיעון המתחסד של היישוב האמיץ והגיבור בארץ, המאשים את יהודי אירופה ש״הלכו כצאן לטבח״.
    קל לשכוח שגם מרד פועלים קל ביותר לשבור, במיוחד כשלצד השובר, החזק, אין קווים אדומים.
    וגם רובנו הגדול, ישראלים בני מעמד הביניים, לא מורד ולא מתאגד בעוז רוח, נגד העול הכלכלי המשאיר את כולנו על סף ההישרדות, תוך עוולות מוסריות, גם אם דרגות רבות מעל לפועלים המסכנים המתוארים לעיל.
    למה שלא נתאגד אנחנו עם הפועלים מטול כרם יחד, ונילחם נגד אותם נבחרי ציבור הגוזלים אותנו כדי לממן את יצירת העוול המתואר? ומי אם לא אנחנו בחר באותם נבחרי ציבור? איפה מתחיל הם ואיפה נגמר האנחנו?
    ושוב- כתבה חשובה.
    מדכא.

  8. מוטי שם טוב / ספט 25 2014 03:55

    אין ספק ששלום לא יצמח מהקפיטליזם המתנשא,הדוחה והמצחין שתיארת בפוסט.המצע פשוט מאוד מזוהם ושחור.האמת,לעומת זאת,מארץ תצמח והעובדות מדברות בעד עצמן.המקום,נכון לעכשיו, אכן נראה כמו ערמת זבל אחת גדולה וחשים כאן בניחוחות קשים של שחיתות וריפיון מוסרי שלטוני.

    בפרק הראשון של ספרו "1948" מתאר המחבר, בני מוריס בכמה פסקאות כיצד דוחה ההנהגה הפלסטינאית במשך כמה פעמים את הטיעון המתנשא(ובצדק,מבחינתם),שהיהודים מביאים שגשוג לארץ ובכך הם גם עוזרים לערבים עצמם.הוא מראה כיצד הניסיונות הללו "לעזור" נבעו יותר מתפיסת הפלסטינאים(דהיינו התושבים הערבים בני המקום)כפרימיטיביים,תפיסה,שהשתרשה עוד בימי העליה הראשונה והשנייה.(לעזור מתוך זלזול,לא מתוך כבוד,הערבים האנאלפביתיים לא זכו שיוכרו תכונותיהם הייחודיות).שמעון פרס בסך הכל גלגל את הרעיון ששמע עוד כשהיה צעיר,לא המציא אותו.רק בדמיונו ההזוי מקומות כאלו, במתכונת הזאת, יכולים להפוך ולהיות מנוף לשיפור היחסים בין ערבים ויהודים.הערבים,אמר אחד המנהיגים הללו אז, מוכנים להיות עוד מאה שנה לא מפותחים עד שיהיו בעלי היכולות לפתח את עצמם(זה לא ציטוט מדוייק).אף אחד לא רוצה ומסיבות טובות,ששמעון פרס ישתיל בו ננו-טכנולוגיה.שכר מינימום ותנאים אנושיים זה הרבה יותר חשוב.

    בסופו של דבר,הקונפליקט בהקשר ההיסטורי שלו ברור לדעתי מאוד(לפחות לי).מבחינת העובדות ניתן לראות שאין ממש "צד"(ומעולם לא היה צד אחד בלבד אלא מגוון שלם דיעות ואמונות) הצודק במאה אחוז בכל טענותיו והברירה היחידה שעוד נותרה לנו מלבד הטרגדיה היא ללמוד להרפות ולהתפשר(אני יודע,מושגים בעיתיים),וכמובן לעשות את מירב המאמצים במצב הנוכחי לנהוג בכבוד ובהגינות באנשים שרוצים בסך הכל לחיות את חייהם בדיוק כמונו ,לפי מיטב שיפוטם ויכולתם.

    אבל הגינות וכבוד זה לא מה שעולה מהתיאורים השונים במאמר.העובדות הללו נוקבות ומזעזעות.
    והלוואי ולא מדובר במעוות שלא יוכל לתקון .ביקום מקביל,אני עצמי הייתי מעביר את אזור התעשייה הזה משם בכוחי ובעוצם ידי או בונה מחדש בשיתוף פעולה עמם(בניהול משותף ישראלי פלסטינאי) אזור תעשיה הראוי לשם ניצני שלום,אולי כמו זה שיש בכפר וורדים ועם אותם תנאי עבודה בדיוק כפי שיש לפועלים שם.למה לא בעצם?(עכשיו יש לחפש את העצם,אם נמצא את העצם-נדע:)

    וסתם עוד תוספת על התפתחות בזמן:שמעתי שהתכנון והבנייה של העיר רווהאבי טובים יותר משל כל הערים האחרות שיש בארץ מן הים עד הירדן!באותו יקום מקביל הייתי יכול לרכוש שם דירה לצד שכן ערבי במחירים מצחיקים ולהנות מאיכות חיים ואוויר שמימיים:)

    ביקום מקביל,יהודה לייב מאגנס היה מצליח ועוד איך!(טוב,הוא לא הצליח פה:)

    אבל איך אומרים,עוד חזון למועד,בינתיים הסירחון מניצני שלום לא מבשר טובות.

  9. Tsilli Goldenberg / ספט 25 2014 11:19

    רשימה מצוינת של עידן לנדאו שקורע את מסכת ״הפארקים התעשייתים והשלום שכבר הגיע״ של פרס מעל פניו.
    המרצע הזה לא יוצא מהשק. הוא גלוי ומדווח לכל מי שמתעניין.
    אבל אף אחד לא מתעניין.
    בזמנו, בתחילת 2000 הייתי עם נשות מחסום ווטץ׳ בפגישה אצל אילן פז – ראש המנהל האזרחי דאז. לראשונה שמעתי על המנועים הביטחוניים אחרי שערכתי עשרות ראיונות עם הפלסטינים המחכים בפתחי המת״קים לקבל אישורי מעבר…
    בפגישה, על כוס קפה והרבה חיוכים אילן פז הודה שאכן יש למשרד הבטחון רשימה שחורה של פלסטינים מסוכנים שאינם זכאים לקבלת אישורי מעבר. הוא אפילו נקב במספר: 350 אלף. הוא הסביר את הרציונל מאחורי הרשימה הממוחשבת של מנועי המעבר:
    ״ כל מי שעלול לבצע פח״ע ״ בין אם מדובר בבנו של אדם שאביו נורה בטעות על ידי צה״ל, או במישהו שבן דודו חבר בארגון טרור…
    רוב נשות מחסום ווטץ הולכו שולל אחרי החזות הנעימה של האיש הנחמד הזה, שבלי להרגיש פלט דברי אימה של משטרים חשוכים. הפגישה נגדעה באמצע. אילן פז הלך לפגישה חשובה עם אנשי פרס, מלא תקווה ונינוחות ליברלית. הפגישה הייתה בנושא הפארקים התעשייתים.
    אילן פז השתחרר מצה״ל והפך כמו כל ראשי המערכת לאיש של שלום. ( מעניין כמה פנסיה הוא מקבל מהם). כשל השחרור שלו לא נגוע בדיסונאנס קוגניטיבי. כנראה גם לא בנקיפות מצפון. הוא חבר במועצה לשלום ובטחון, וחבר מועצה של הקרן החדשה. וקורא כמו כל אנשי השלום המדומה לפנוי התנחלויות.
    נשלח מה-iPad שלי

  10. עידן לנדו / ספט 25 2014 14:09

    תודה, צילי.

    (לנדו, לא לנדאו).

    על אילן פז כתבתי פעם כאן: http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3252705,00.html
    ועל תסמונת "הגנרלים שראו את האור" כאן:https://idanlandau.com/2012/11/20/on-the-belated-disillusionment-of-generals/

  11. yogevsharvit / ספט 25 2014 21:08

    כל פעם שאני קורא את הפוסטים שלך אני מבין יותר ויותר כמה אנחנו מזינים את השנאה כלפינו. ואח"כ אומרים שאנחנו רק "מגינים על עצמנו". אולי הגיע הזמן שנתחיל להגן על עצמנו מפנינו ומפני המדינה העקומה שלנו

  12. עידן לנדו / ספט 25 2014 21:19

    יוגב, הנה ציטוט אהוב שאני שמח להפיצו שוב ושוב:

    A patriot must always be ready to defend his country against his government
    (Edward Abbey)

  13. yogevsharvit / ספט 25 2014 22:30

    גיגלתי וקראתי על האיש (קצת) ואני מבין למה אתה מצטט אותו

  14. יוסףה מקיטון / ספט 27 2014 21:53

    תודה, עידן, על עוד פוסט מתוחקר ומקושר לעילא, עבודה עיתונאית כה חשובה ולצערי כה נדירה. הפעם גם הצלחת לגעת בלבו של מישהו שאני כבר כמה זמן מנסה לעניין אותו בפוליטיקה נגד גזענות ולא מצליח. אז תדע שזה עובד קצת קצת כל פעם.

  15. עידן לנדו / ספט 27 2014 22:04

    תודה, יוסףה. אני מניח שאותו מישהו מוטרד יותר מנושאי סביבה או זכויות עובדים מאשר סיפוח וכיבוש, ופתאום הוא קלט שהכל קשור. כי באמת הכל קשור.

  16. יוסףה מקיטון / ספט 27 2014 22:07

    כן, עיקר התענינותו היא ריכוז ההון בידי מעטים, ואין כמו דוגמאות מפורטות עד ייאוש מהמציאות העגומה להמחשת "הכל קשור".

  17. משתמש אנונימי (לא מזוהה) / ספט 28 2014 16:44

    כתבה חד צדדית ומגמתית. נושא התעשיה הוא בעייתי בכל העולם ובכל המגזרים, אתה כדרכך בחרת להגן על הציבור הפלסיני בעוד יש יהודים רבים הסובלים מאותן בעיות. ראה דוגמת בתי זיקוק היושבים בתוך אוכלוסיה אזרחית יהודית בחיפה והקריות. התאגדות בעייתית בכל המגזרים, חל מעולם ההייטק ועבור דרך המפעלים. כרגיל זה עניין של לקיחת אחריות ודבקות במטרה. חבל שאתה עוסק בהסתה ובהתבכיינות במקום לעשות מעשה ולנסות לעזור בפועל למי שקשה לו. קל להתלונן ולהכפיש, לעזור ולבנות הרבה יותר קשה אבל אין לכך זכר ברזומה שלך. יותר קל לשבת במשרד הממוזג באוניברסיטה, היהודית כמובן ולשפוך רעל על בני עמך. מצער ודוחה.

  18. עידן לנדו / ספט 28 2014 18:35

    אנונימי מוג לב שפוחד להזדהות: אני מבין שאין לך שום התנגדות לתוכן הפוסט כי לא מצאתי בתגובתך שום מחלוקת על העובדות. תודה ותפיץ הלאה.

    [והפוסט הזה, כנראה שלא שמת לב, הוא ניסיון לתיקון, "לעזור ולבנות", בניגוד לשליפת המותן שלך].

  19. yogevsharvit / ספט 28 2014 20:44

    לאנונימי שפוחד להזדהות מאחד שלא מסתתר – גם ליהודים שסובלים מהתנהלות שערורייתית של המדינה (לא התעשייה הפרטית, המדינה שלי ושלך) קשה להתמודד מול הגורם שגם קובע את החוקים, גם אוכף אותם באופן סלקטיבי, גם מושך זמן עד שהוא מטפל בבעיות שהוא יצר, גם מחפש את הפתרון שעיקר העלויות שלו נופלות על התושבים באופן ישיר וגם מחפש לחוקק חוקים שיסירו ממנו את האחריות על הנזקים שהוא יצר בכדי לא לפצות את אלה שנפגעו.
    זה לא חד צדדיות – מי שלא חושב הרבה לפני שהוא מתיר לפגוע בפלסטינאים "כי הם לא תושבי ישראל" לא יחשוב הרבה לפני שהוא יתיר לפגוע גם בתושביו היהודים. באופן לא מפתיע דווקא אפשר למצוא עדויות שתושבים היהודים היו אלא שהיו שפני הניסיון ואת השיכלול של השיטה הפעילו על הפלסטינאים
    את כל הנ"ל אני כותב מניסיון ובהתמודדות לא קצרה מול מדינת ישראל והגורמים בה שמנסים לברוח מאחריות. תול קורה מבין עינייך

  20. צחי / ספט 30 2014 17:23

    הנה ציטוט נוסף שאני מזדהה עימו ומתאים להקשר ולכאלה ש"יורים מהמותן":

    "I do think the patriotic thing to do is to critique my country. How else do you make a country better but by pointing out its flaws?" – Bill Maher

  21. מוטי שם טוב / ספט 30 2014 21:35

    עוד הערה בתגובה לאנונימי.הכתבה אינה חד צדדית ומגמתית.התמונה העולה ממנה מצביעה על הפרות מזעזעות מאוד של זכויות העובדים הפלסטינים ועל יחס מחפיר שהם זוכים לו על בסיס יומי.מדובר באנשים שבסך הכל רוצים להתפרנס!
    מרבית יומם הם נמצאים בעבודה במקום מזוהם,מטונף,מסוכן לבריאותם וכל זאת מבלי שאפילו יקבלו שכר מינימום,תנאים סוציאליים בסיסיים,הפסקות,,תוספת סיכון,שעות נוספות וכן הלאה.

    מדובר בניצול מנוול של כוח האדם הפלסטיני וכל זאת עטוף באיצטלא של "בקשת טובתם" של "שיתוף פעולה כלכלי" של
    "ניצנים לשלום".זהו שקר בזוי וכל מי שמשתף פעולה עם דבר כזה פוגע בכל העקרונות הצודקים שעליהם מתבססת חברה
    ולכן בסופו של דבר מאפשר פגיעה גם בעצמו.

    אני מקבל לחלוטין את הטיעון שכלכלת כיבוש מהסוג הזה משחיתה כל חלקה טובה ובסופו של דבר נגעיה מחלחלים למקומות אחרים בחברה הישראלית ובכלכלה הישראלית ומשפיעים גם עליהם.זה כמו סרטן ששולח גרורות במידה ואינו מטופל בזמן.מתן היתר לפגיעה בחלשים שאינם יכולים להתגונן הוא פשע מוסרי וכדאי שתבחן את עצמך ומניעיך קצת יותר טוב.

    אני ממליץ לקרוא את ספרו של עמוס אילון "רקויאם גרמני"(יהודים בגרמניה בין 1743-1933 ),תוכל למצוא שם דוגמאות למכביר המתארות טירוץ לאומני,(עם סימפטומים שלצייתנות וכניעות עיוורת למדינה ומעשיה)ואת תוצאותיהן הטרגיות..

    עידן לנדו והבלוג שלו משקפים סוג מסוים של מחשבה.,הם שייכים "לזרם" מחשבה הומניסטי ליברלי,שלא תמיד אתה חייב להסכים איתו,אבל יש לו חשיבות רבה מאוד,יש לאפשרו ויש לכבדו.

    יהודים רבים לאורך ההיסטוריה(בייחוד זאת המודרנית,החל מתקופת הנאורות והלאה)הציגו את העיוותים הללו ודיברו עליהם.יש לציין,שיהודים רבים באותה מידה נטו תמיד לגלות סוג של פנאטיות לאומנית קשיחה והזויה,למשל חלק מיהודי גרמניה שצידדו במדינתם דאז ללא עוררין בכיבוש חבלי אלסז לוריין מהצרפתים (וניסיונות גירמונם הבזוי)ובפתיחתה של גרמניה בניגוד לכל הגיון במלחמת העולם השנייה(מלחמה שניתן היה למנעה עם קצת שכל ישר).אולי תתפלא ואולי לא,היהודים היו בין המעטים(גם בקרב עמם)שהתנגדו במחיר אישי כבד לעיתים למלחמות הללו,לפגיעה בזכויותיהם של אחרים ווללאומנות שתוצאותיה היו קשות וטרגיות.

    ההיסטוריה כמובן לעולם אינה חוזרת באותו אופן בדיוק,היא מתרחשת בווריאציות שונות ומשונות,אבל אפשר ללמוד על תכומות אנושיות מסוימות שעלולות להביא שוב ושוב לרחוב ללא מוצא או למבוי סתום.הם הורגות את היצירתיות וסותמות את הגולל בסופו של דבר גם על מרבית הישגי התרבות(מובילות לשקיעה ולניוון)

    דעתי האישית,היא שניתן למזג בין דרכי חשיבה כמכו אלו של מרטין בובר,,יהודה לייב מאגנס,ליבוביץ ואחרים עם דרכי חשיבה כמו אלו של זבוטינסקי למשל(בכוונה תחילה לקחת נקודות קיצון).ולמצע בינהן.תמיד אמרו שהצדק הוא יחסי ,אבל החוכמה,כשהיא מושגת,היא אוניברסלית.כדאי לשאוף לחוכמה.הצדק מאפשר לך לראות תמונות עולם מאוד מצומצמת,רק כזאת שעוברת דרך הפילטרים המיוחדים שלו.כנ"ל לגבי פחד,דיעות קדומות וכדומה.לכל אחד מאיתנו יש עבודה לעשות עם עצמו בתחום הזה.אנחנו מכירים ענקי תרבות שלקו בדיעות קדומות.מה לעשות,לכן אני מאמין בחשיבותו העצומה של החינוך.אם יש דבר מה שאני כישראלי דורש מהפלסטינים כתנאי כלכל וויתור או שלום אמיתי,זה רק זה,שינוי מהותי בחינ וך של ילדיהם.

    בכל מקרה,לאומנות היא מחלה.אמונה עיוורת ומתן אשראי אוטומטי לכל מעשה של המדינה הוא מסוכן מאוד.עידן לנדו הוא רק אדם והוא כמובן יכול לטעות לפעמים ואולי אף יותר מזה,אבל יש דברים שלא ניתן לטעות לגביהם.העובדות כאן מדברות בעד עצמן.

  22. odedgilad / אוק 1 2014 09:17

    עידן – תודה רבה על החשיפה החשובה והמטלטלת. הקפיטליזם הקולוניאלי הוא נבלה שאנו חייבים להעביר מן העולם. אבל חייבים גם להיזהר כשנלחמים בו שלא להחליף אותו בקפיטליזם פוסט-קולוניאלי, כזה שבו זה נראה בסדר לייבא תוצרת ממדינה רק בגלל שאנחנו לא שולטים בה באופן ישיר. את מנגנוני השליטה הלא ישירים ונזקיהם מסבירים היטב Thomas Pogge ו- Leif Wenar, שאני ממליץ מאוד על קריאתם. מהם למדתי שעם כל אי-הכבוד לקולוניאליזם הישראלי, מנגנוני הקפיטליזם הפוסט-קולוניאלי שמשרתים את עשירי העולם (בעיקר באירופה ובארה"ב), מפלצתיים וקטלניים בהרבה מאוד סדרי גודל.
    יש סכנה בדיסקט שאתה ממליץ עליו של "שכנות ושוויון": הוא יוצר מראית עין לשונית כאילו שהדברים הללו יכולים להתקיים זה לצד זה על ידי הפרדת ריבונות מוחלטת בין מדינות ועצמאות מוחלטת בין מדינות, שמשמרות יחסי מסחר בינהן. הסכנה היא שהחלוקה הפוליטית תאפשר לי להמשיך להשפיע מהותית על חייך באמצעות מוסד השוק כאשר למעשה אין לי שום אחריות חוקית כלפיך, מתוך הנחה נאיבית שבזכות רצוני הטוב ומעלותי המוסריות לא אנצל אותך. זו הולכת שולל עצמית, שלא פעם גם המקומיים קורבנות הקולוניאליזם נתפסים אליה ביאושם. האם אתה מכיר בבעיה הזאת? אם כן, אשמח לשמוע את דעתך בעניין הפיתרון הרצוי. למיטב הבנתי הפיתרון הוא פדרליזם עולמי – מסגרת מדינית פוליטית כלל-אנושית שתיתן ייצוג דמוקרטי לכולם, ותוכל לרסן את כוחות השוק הגלובליים כדי שיפעלו תחת חוק ולא מעל לו.

  23. עידן לנדו / אוק 1 2014 09:34

    תודה, עודד. לפני הפדדרליזם העולמי – לא בדיוק מעבר לפינה – אולי כדאי לחתור להסדרים זמניים שמתקנים את העוול הקיצוני בהווה. כי אם נשב בחיבוק ידיים כי כל החלופות אינן אופטימליות, אנשים ימשיכו לחיות בשעבוד ובזיהום.

    קפיטליזם מכל סוג הוא רע, והסוג הקולוניאלי רע מאד. אני כמובן לא ממליץ להשתית את הכלכלה על ייבוא מסין ומלזיה. "שכנות ושוויון", בהקשר הנוכחי, פירושם פשוט מאד: גישה שווה למשאבי קרקע וכוח אדם לשני הצדדים, תוך כיבוד זכויות חוקיות. ישראל חמסה מחצית משטח "ניצני שלום" מבעלים פרטיים בגדה; שתואיל להחזירם מיד. לא צריך פלדרליזם עולמי כדי לתקן את העוול הזה. ישראל נמנעת מלהחיל חוקים סביבתיים בגדה; שתואיל להחילם, וגם לאכוף אותם. כנ"ל עם חוקי עבודה. למעשה, כל הכלים החוקיים קיימים, הבעיה היא הזלזול הגמור של השלטון בהם. כידוע, ממשלות הן מפירות החוק הגדולות ביותר, בכל מקום.

    כל זה לא יפתור את בעיות השוק האסימטרי שאתה מדבר עליהן. אבל בהחלט יצמצם פערים. השוק הפלסטיני נמצא בעמדת נחיתות עצומה מול השוק הישראלי; לא בגלל שלנו יש "גניוס יהודי" ולהם אין, אלא בגלל שלאורך שנים דאגה ישראל, באמצעות המנהל האזרחי, לעכב את ההתפתחות הטבעית של הכלכלה הפלסטינית. מנגנוני השליטה האלה חייבים להיעלם, ורק אז נוכל לראות מה האפקט האמיתי של אסימטרית השוק. כרגע, הפערים הם בעיקרם תוצר של הכיבוש.

  24. יצחק רוזנבאום / אוק 1 2014 19:56

    "תחקיר" מגמתי שכול מטרתו להכפיש ולנאץ ככול שניתן.
    אכן הרבה "צללים" בניצני שלום אך לא מעט נקודות אור + חוסר דיוק מהותי בפרטים שכמובן לא באים לידי ביטוי ב"תחקיר"
    שורה תחתונה, חצי אמת גרועה משקר.

  25. עידן לנדו / אוק 1 2014 20:38

    יצחק, תגובתך לא ראויה לפרסום. או שתפרט במה "לא דייקתי", כולל סימוכין בבקשה (כשם שאני סיפקתי) – או שתשמור את רטינותיך לעצמך. יש קוד אתי לבלוג, אין פטורים ממנו.

  26. שוֹעִי / אוק 2 2014 16:28

    עידן, למרות שנטייתי הראשונה היא לקשור את הדבר הזה לסדנאות היזע הנהוגות ברחבי אסיה כחלק מן הגלובליזציה השלטת; קשה לי שלא להתהרהר על העובדה לפיה רבים במדינת ישראל (גם על יד שולחן הממשלה) טועים לחשוב כי התורה היא החוק הבין-לאומי. וכך נראה לי שעל טענות בתחום זכויות האדם היו משיבים לך בהלכות גר-תושב (עובד ומעלה מס; כנוע לתביעות הריבון). יש סיכוי לא רע כי שר הכלכלה המכהן כלל לא היה מבין היכן הבעיה.

  27. עידן לנדו / אוק 2 2014 17:02

    שועי, יש כאן שני ממדים, קולוניאליזם וקפיטליזם. במובן הזה שר הכלכלה הוא באמת האחרון להבין זאת – הוא דוגל בשניהם.

    מצד שני, היו לתחקיר הזה כל מיני תגובות ברשת, כאן ובמקומות אחרים, שבהם אנשים הביעו תמיהה, שלא לומר זעם, על "ערבוב" ההבט הלאומי (שלא מפריע להם כלל) עם ההבט הכלכלי (שכן מפריע להם). הישראלים מומחים בהפרדות; מסוגלים לשנוא שנאת מוות את הטייקונים ואת ניצול העובדים ובאותה שעה לא לראות כלל שמעמדם הלאומי הנחות של הפלסטינים (היעדר זכויות קרקע, היעדר הגנה סוציאלית ורפואית) רק מעצים את הניצול הכלכלי; ומאידך, שהניצול הכלכלי מסביר יפה איך אפשר להמשיך את הדיכוי הלאומי (כי יש מי שמרוויח ממנו יפה בצד הישראלי).

  28. שוֹעִי / אוק 2 2014 18:17

    עידן, אנשים מביטים לימינם ולשמאלם ורובם קונפורמיסטים לגמריי (ובלב שלם) עם מה שהם שהם רואים. אותן נורמות,
    אותן דעות, אותן אמונות. כאן הצרה. עוד לא נמצאה הקבוצה שבשם עקרונותיה (גם אם הם צודקים ומוצדקים לדעת כל חבריה) אינה רומסת, לפחות במידת מה, את זכויותיה או תקוותיה של קבוצה אחרת. צרה נוספת, יש כל הזמן כל כך הרבה חוסר צדק, עוול ואיוולת סביב, שלפעמים קשה להבין מאיין יש להתחיל. למשל, לפני כשבוע היתה לי שיחה עם חוקרת, אשת המאבק המזרחי, שתמהה עליי על שאיני נוטל בו חלק (היא כמובן לא רואה את קיפוח הנכים, הזקנים, החולים, הפלסטינים, האתיופים, מהגרי העבודה, רק את העניין המזרחי); במקום אחר הובעה כלפיי ביקורת מרומזת על העדפתי את הסבל הפלסטיני בחודשים האחרונים על זה הישראלי; באיזה ערב אחר תעיתי שעה ארוכה במורדות דרך ההגנה בתל אביב בין שיכוני מהגרי העבודה וראיתי שם דלות מכאיבה לעיניים. יש כל כך הרבה דברים שגויים, וכל כך הרבה דברים שמדיי יום מתקלקלים ו/או מחלידים, שכבר קשה להכיר מהיכן יש לנסות לתקן, אם בכלל יש להם תקנה.

  29. shimilevi / אוק 3 2014 21:07

    כתבה למופת, רק דבר אחד שכחת משום מה להזכיר, הסיבה לחומת ההפרדה היא השנים הנוראות של פיגועי ההתאבדות באינתיפאדה השניה, קטיעת מקורות פרנסה בתוך הקו הירוק בעקבות החומה הוא המחיר שנאלצו לשלם תושבי טול-כרם וג'נין עבור מעל אלף קורבנות ישראלים שחלק גדול מרוצחיהם הגיע מישובים אלו, והוא קטן בהרבה מחיי אותם קורבנות ומשפחותיהם.

  30. עידן לנדו / אוק 3 2014 21:19

    שימי,

    אתה קצת מסלף את הדברים שאמרתי בהקשר הזה. הנה הציטוט המדויק:

    "גדר ההפרדה לא רק שניתקה אותם מעבודתם בישראל אלא גם חמסה מהם קרקעות חקלאיות (ב"מרחב התפר"), ומשטר ההיתרים הדרקוני רושש אותם סופית."

    התלונה העיקרית כאן היא לא על עצם הלגיטימיות של הגדר אלא על חוסר הלגיטימיות של התוואי שלה – שנוגס בשטחי הגדה ולמרות השקרים שהופצו בעניין מטרתו העיקרית היתה סיפוח ושמירה על שטחי התנחלויות. כך נוצר מרחב התפר ושלטון האימים שבו:

    מסע אל לב האפלה של משטר ההיתרים

    אני מצטט לך מתוך סוף הפוסט ההוא (יש קישורים במקור):

    "בניגוד למיתוס הרווח, משטר ההיתרים בכלל שטחי הגדה המערבית לא הונהג בתגובה על גל פיגועי הטרור הפלסטיני, שהחל ב-1994, אלא שלוש שנים קודם לכן, בינואר 1991. מגבלות התנועה החמורות, שיצרו הפרדה דה-פקטו בין אוכלוסיות פלסטינות, הכינו את הקרקע להסכמי אוסלו, שהגיון ההפרדה עמד בבסיסם. בדיקה שנערכה ב-2011 חשפה כי המנהל האזרחי מוציא 101 סוגים שונים של היתרי כניסה לישראל.

    "מרחב התפר" הוא מפלצת ביורוקרטית שהיתה בלתי חוקית ובלתי מוסרית מיומה הראשון. הוא תולדה של תאוות הסיפוח הישראלית וההחלטה להציב את חומת ההפרדה ממזרח לקו הירוק. כך קבע בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג, בפסיקתו ב-9 ליולי 2004, סעיפים 141 ו-163:

    "אין חולק שישראל חייבת להתמודד עם פעולות רבות של אלימות קטלנית ובלתי מובחנת כלפי האוכלוסיה האזרחית שלה. יש לה הזכות, ולמעשה החובה, להגיב כדי להגן על חיי אזרחיה. יחד עם זאת, האמצעים שננקטים חייבים להישאר במסגרת החוק הבינלאומי שבתוקף… על ישראל להפסיק מיידית את עבודות הבנייה של החומה המוקמת על טריטוריה פלסטינית כבושה, כולל במזרח ירושלים ומסביב לה, ולפרק את החומה שכבר נמצאת שם."

    אז לא, זה לא "או שירצחו אותנו, או שיהיו להם אישורי עבודה". זאת ברירה שקרית. אם ישראל היתה באמת נסוגה לקו הירוק ואז מקימה שם חומה – בדיוק עליו – ומניחה לפלסטינים לנפשם, אף אחד לא היה בא אליה בתלונות. רק שהיא לא נסוגה, ולא ירדה לפלסטינים מהווריד. וכל מה שהיא עושה – עד לעצם הימים האלה, עם אישורי הבנייה בגבעת מטוס, הכרזת אדמות המדינה בגוש עציון וכו' – מעיד שאין לה שום כוונה לסגת, אי פעם. זה לא פעולות הגנה, אלה פרובוקציות שדוחקות את הפלסטינים אל הקיר.

  31. shimilevi / אוק 4 2014 04:37

    עידו, בעית התוואי ידועה לי כבר מיום הקמת חומת ההפרדה, אין על כך חולק. אבל אתה התיחסת לקטיעת מקורות הפרנסה של הפלסטינים בישראל בעקבות הקמתה, וזה היה קורה בכל תוואי שהוא. לגמבי מדיניות האישורים, אני מודה שהיא בעייתית אבל אל תשכח שכמעט בלתי באפשרי באותה תקופה לדעת מאיפה יבוא הפיגוע הבא, כשהתרבו הפיגועים ביוזמת יחיד ללא קשר לארגונים, אם אני זוכר נכון כבר לפני 91 הפיגוע של האוטובוס ליד טלז-סטון שעלה ב 16 קורבנות
    היה מהסוג הזה.

  32. עידן לנדו / אוק 4 2014 08:20

    שימי, משטר ההיתרים לא רק "בעייתי" אלא מפלצתי ממש, התיאור המפורט נמצא בפוסט ההוא. ואבני הבניין שלו אינן ביטחון אלא שרירות שלטונית שמונעת מאנשים שחיים עשרות שנים על אדמתם לנוע עליה בחופשיות. וזה רק מרחב התפר; עשרות החסימות הפנימיות בגדה מוכיחות שהמטרה לא היתה הגנה על תושבי ישראל – לכך מספיקה היתה חומת ההפרדה – אלא ביתוק והפרדה בתוך הגדה. החזון היה מדיני, לא בטחוני.

    כל גדר היתה פוגעת בכלכלה הפלסטינית, נכון. מצד שני, ובכך לא מעזים להודות כאן – הגדר גם היתה פוגעת בכלכלה הישראלית. ניתוק מוחלט ממקורות מים, מקרקע חקלאית ומכוח אדם זול להפליא היה פוגע גם במאות בתי עסק ישראליים, שמרוויחים יפה מאד מן הכיבוש. כך יוצא שהגדר בעצם לא הורגשה, מבחינה כלכלית, בצד הזה: המעברים מזרחה פתוחים לכל ישראלי שרק צריך לעשות עסקים, אפילו אם זה רק מתנחל שחוזר ל"חווה האורגנית" שלו אחרי ששיווק את תוצרתו בצפון תל אביב. בבקעת הירדן, למשל, חלים חוקים דרקוניים ממש (גם על כך כתבתי); בפועל אסור לאף תושב פלסטיני שאינו מתגורר בה להיכנס אליה (הרעיון הוא לדלל את האוכלוסיה). למי מותר? ל-5,000 פועלים פלסטיניים שעובדים – בתנאי עבדות – במטעי התמרים של המושבניקים ("המתונים") בבקעה. שם רואים בבירור גמור שחסימות התנועה מונחות על ידי משחק הגומלין של שיקולים מדיניים וכלכליים. שום "ביטחון" לא משחק תפקיד בזה.

    אבל המעברים לקו הירוק חסומים לגמרי לפלסטינים. יש כבר תאילנדים, לא צריך אותם.

    כך שהגדר מתפקדת לא רק כמחסום בטחוני אלא גם כמחולל נוסף של אי שוויון כלכלי. והייתי מוכן לקבל את הפגיעה הכלכלית בצד הפלסטיני אם החברה הישראלית היתה מוכנה לקבל פגיעה דומה בצד שלנו. רק שאצלנו תמיד רוצים לאכול את העוגה ולהותיר אותה שלמה.

  33. shimilevi / אוק 4 2014 12:32

    או.קיי, ואיך זה קשור למה שכתבתי ? התייחסתי להיתרי כניסה לישראל בלבד, זו שבתוך הקו-הירוק, לא לאזור ההפרדה, ולא בתוך הגדה.
    ואני מסכים שצריכה להתקיים סימטריה בהיתרים לשני הצדדים הרי "מה ששנוא עליך אל תעשה לחברך" נחשבת כתורה היהודית על רגל אחת.

  34. עידן לנדו / אוק 4 2014 13:05

    הקשר הוא התמונה הכללית. אי אפשר לדבר על האפקט של היתרי הכניסה לישראל בלי להבין לאיזו מערכת כללית הם שייכים, של עשרות היתרים מופרכים שאינם קשורים לכניסה לישראל, של חסימות תנועה על בסיס אתני, של תוואי גדר שהוכתב משיקולי סיפוח (כפי שאפילו בג"ץ נאלץ להכיר בכמה מקרים), וכו'. ומכיוון שהתייחסת להצדקות בטחוניות, ראיתי לנכון להציג את המערכת הכללית, ששיקולי הביטחון היו שוליים בה, ואומנם, הוחל ביישומה 3 שנים לפני פיגועי הטרור בשטח ישראל. זה הקשר.

  35. חגי / אוק 4 2014 13:06

    קישקושון -תראו מה קרה באזור תעשייה ארז .השארנו לפלסטינים איזור תעשייה עם 4000 פועלים 100 מפעלים חלק בבעלות ישראלית וחלק בבעלות פלסטינית שכר. ממוצע כפול מעזה . ומה עשו ממנו הפלסטינים שדה קרב לשיגור רקטות וחפירת מנהרות לנתיב העשרה .אז לא לצבוע את היהודים בשחור ואת הפלסטינים בלבן . האמת פשוט אחרת ולכן עם ישראל בוחר באמת

  36. עידן לנדו / אוק 4 2014 13:10

    חגי קישקושונצ'יק,

    טוב שלא דיברת על אזורי תעשיה בגבול ארה"ב-מקסיקו. האם יש איום רקטות מטולכרם? ואם יש – האם זה מצדיק להרעיל את תושביה? למנוע שכר מינימום? האם יש בתגובה שלך משהו מעבר ל"צריך לדפוק את כל הערבים, כל הזמן, בכל דרך אפשרית"?

    גם על מה שקורה בארז אפשר לדבר, ואז אנשים כמוך יגלו אמת אחרת (לא ה"אמת" שעם ישראל בוחר בה). אבל זה לא העניין, ואין סיבה להרשות למגיבים כמוך להסיט את העניין.

  37. ענת איטקין / אוק 7 2014 12:19

    אכן מזעזע. הלכתי לחפש היכן טמון המקל שתקוע בגלגלי אכיפת פסיקות-דין( כגון דין הריסת המיפעלים וסגירתם),
    ומצאתי שבשטחי יו"ש פועלת "מועצת התכנון העליונה".
    בחיפוש נוסף נמצאה חוברת , מיסמך מרתק ושמו "דיני התכנון והבנייה ביהודה והשומרון
    " .
    קישור למסמך המרתק , בו מת"ע (מועצת התכנון העליונה) הוא כוכב עליון :

    יש ללחוץ כדי לגשת אל hoveret_13_Dinim_Beyosh.pdf

    לטעימת הרוח המכתיבה את המציאות ביו"ש, וכתובה במיסמך (שלא היה בכוחי לקרוא את כולו)
    הנה קטע מתוך "דבר הממונה על היישובים הישראליים
    ביהודה ושומרון" מר אבנר כהן, בפתיח הברכות בחוברת 2013 של משרד הפנים:

    "מדינת ישראל מתפתחת בקצב מהיר בתחומי החיים השונים, לאיכות חיים גבוהה
    יותר ומתקדמת. כמותה, גם ההתיישבות הישראלית ביהודה ושומרון גדלה ומתפתחת
    בקצב מהיר. מספר התושבים ברשויות המקומיות ביהודה ושומרון מגיע לכמעט
    400,000 תושבים, המרוכזים ב–24 רשויות מקומיות ובהן כ–100 יישובים המאוגדים
    בוועדים מקומיים בתחומי המועצות האזוריות. אחוז הגידול השנתי ביישובי יהודה
    ושומרון גבוה מאחוז הגידול הממוצע בישראל.
    אתם הנבחרים בחבל ארץ זה, המגלים את המורשת המפוארת של ההתיישבות
    בארץ ישראל בימי פריחתה לפני אלפי שנים, עומדים כיום בחזית העשייה והבנייה
    של אזור זה. חשוב ביותר להבין ולהכיר מקרוב את נפתולי התכנון והבנייה ביהודה
    ושומרון, שכן כאן חל עדיין חוק התכנון הירדני והמנדטורי בתוספת צווים משלימים,
    אשר נחתמו בידי מפקד כוחות צה“ל ביהודה ושומרון.
    הכנת תוכניות לבנייה חייבת להביא בחשבון את כל צורכי האוכלוסייה בכל יישוב
    ויישוב מבחינת מגורים, מבני ציבור, שטחים פתוחים, תחבורה וחניות, תעסוקה
    ומסחר, שטחי פנאי, תרבות וספורט, ריאות ירוקות ושמירה על איכות הסביבה. כדברי
    הנביא עמוס בפרק ט‘ פסוקים 15 – 14:
    ”ושבתי שבות עמי ישראל ובנו בתים נשמות וישבו ונטעו כרמים ושתו את יינם ועשו
    גנות ואכלו את פריהם. ונטעתים על אדמתם ולא ינתשו עוד מעל אדמתם אשר נתתי
    להם אמר ה‘ אלוקיך“.

    מתוך ויקיפדיה, על "מועצת התכנון העליונה":
    "כל הסמכויות התכנוניות ביהודה ושומרון מרוכזות בידי ועדת תכנון אחת והיא
    מועצת התכנון העליונה, השוכנת במטה המנהל האזרחי הסמוך לבית אל."

  38. נטליה / אוק 8 2014 21:09

    ענת איטקין,

    זה פשוט מסמך מדהים, והציטוט הזה מטלטל בהשתוללותו המשיחית. חתום על-ידי משרד הפנים. ממומן על-ידי מיסינו.

    אגב, אם אני מבינה משהו בתנ"ך, הציטוט מעיד על בורותו או אי הבנתו של המצטט את הקשר הדברים, והדבר יוצר אפקט אירוני משובח. עמוס מדברר פה את אלוהים, שמרים פה לעצמו להנחתה, לאמור – אני עשיתי את כל הדברים האלו בשבילכם (כרמים, יין, טוסקנה, אקולוגיה, בלגן, מה שמצוטט) מה שרק הופך את החטאים המבישים שלכם, ישראל, לראויים לעונש בריבוע-בוע. בין החטאים, כדי לחדד את האירוניה ולקשרה לפוסט – "עַל-מִכְרָם בַּכֶּסֶף צַדִּיק, וְאֶבְיוֹן בַּעֲבוּר נַעֲלָיִם […] דֶרֶךְ עֲנָוִים יַטּוּ […] וְעַל-הַנְּבִיאִים צִוִּיתֶם לֵאמֹר, לֹא תִּנָּבְאוּ". כאמור, כל החטאים (והעונשים הצפויים) ממש ממסגרים מכל צדדיו את הציטוט המביך הזה של הממונה על היישובים הישראליים ביהודה ושומרון, שהוא גם הממונה על חיינו, פרצופנו, מצפוננו, וכידוע חי על חשבוננו.

  39. עידן לנדו / אוק 8 2014 21:28

    תודה, ענת. עוד ציטוט מעמ' 50, בנושא תכנון:

    "בכל הקשור להליכי תכנון, מושפע אזור יהודה ושומרון, בצד ההשפעות הכלליות
    כגון מבנה טופוגרפי, תנאי אקלים, ארגון חברתי, כלכלי, וכדומה גם ע"י גורם דומיננטי
    וייחודי לאזורים אלה, אשר עניינו אפשרויות ביצוע ההפקעות למיניהן בהתייחס לסוגי
    הבעלויות על הקרקע.
    הימנעות גורפת מביצוע הפקעות (למטרות שונות) מצמצת את מרחב הגמישות
    הדרוש לעריכת תכניות פיזיות שונות, לדוגמא: אי ביצוע גורף של הפקעת קרקע פרטית
    בבעלות פלסטינית, קובעת תכנית המגבילה את אפשרויות הפיתוח של היישוב כלפי
    פנים וכלפי חוץ כאחד. ראה נספח מס' 13 — תכנית המתאר של ביתר עילית כיישוב
    עירוני.
    ביישוב אשר אופן פיזור הבעלויות על הקרקע בין פרטי וציבורי מייצר מצב מורכב
    ושזור, תפגע מגמת אי ביצוע הפקעת קרקע בבעלות פלסטינית פרטית, ברצף התכנון
    על מרכיביו השונים, תוך יצירת ניתוקים רבים במערכות התנועה ואחרות )הנכסים הללו
    הבלתי מופקעים, מייצרים פיזור מובלעות מנותק ובלתי פונקציונלי והופך תכנית רצף
    שימושים, לכברה."

    בפשטות: דעו לכם – מי שלוקח ברצינות את הבעלות הפלסטינית הפרטית על קרקעות מסכן את "רצף התכנון" ומצמצם מאד את "מרחב הגמישות"! ותסיקו לבד את המסקנות.

  40. נטליה / אוק 8 2014 21:36

    אוהבת את ההאנשות – ההימנעות מצמצת, האי ביצוע מגביל, אופן הפיזור מייצר. לא מדובר בבני אדם, אלו פשוט תופעות מתחום היחסים שבין החומר וההיפעלות, או הככות. תצפית של עובר אורח.

  41. נטליה / אוק 8 2014 21:47

    הנייר סובל הכול. העברית סובלת הכול. עד מתי אנחנו נסבול הכול, זאת השאלה, והתשובה לרוב אינה מקור לגאווה.

  42. עוז כ. / אוק 14 2014 16:17

    תודה על מחקר מעמיק עידן
    אני בעצמי ימיני והופניתי לכאן בידי חבר שמאלני
    לא מסכים לניתוח המדיני שלך אבל התיאורים של הניצול של העובדים המסכנים פשוט מזעזעים….

  43. מארק / דצמ 12 2015 18:44

    היי עידן,

    האם משהו השתנה מאז שכתבת את הפוסט?

כתיבת תגובה