דילוג לתוכן
15 בפברואר 2023 / עידן לנדו

לזכרו של יוסי גורביץ

יוסי גורביץ מת בשנתו, ואנחנו עדיין ערים, אבל רבים מאיתנו כבר מתו בחייהם. גורביץ רצה יותר מכל לעורר אותנו, ובאמת הצליח ממש לעורר ישנים רבים מאד. אבל הוא ידע בשנותיו האחרונות שבמלחמה הזאת הפסדנו, גם אם נרשום כמה נצחונות זמניים לאורכה. ובכל זאת לא נסוג מן המאבק; על כן הערצתי אותו, כמו רבים אחרים.

משונה כל כך לכתוב עליו בזמן עבר. גורביץ היה חי מאד, שופע מילים וטקסטים, נוכח מאד בחיים הפוליטיים. תחילה בבלוג ואז בטוויטר, הרי היתה לנו מעין אחוות לוחמי-מקלדת בלתי מנוסחת. ותמיד ראיתי בו אח רוחני, בן הדור שלי, שכתב וזעם ומחה נגד אותם דברים בדיוק שאני כתבתי וזעמתי ומחיתי. הייתי קורא אותו ומגיב לו והוא קורא אותי ומגיב לי ובכל השנים האלה לא הצלחתי למצוא נקודה עקרונית אחת שהיינו חלוקים עליה.

והרי הגענו מרקע כל כך שונה. הוא נער ישיבה שהתפקר, אני בן למשפחה זעיר-בורגנית מערכניקית. לי נדרשה תזוזה משמעותית שמאלה, אבל לו נדרש מרד טוטאלי בחינוך ובהשקפות העולם שגדל עליהן, ואומץ גדול כדי להקים על חורבות עברו הווה ועתיד חדשים לגמרי, מנומקים להפליא.

צמחנו כבלוגרים פוליטיים באותה תקופה, במחצית השניה של שנות ה-2000. התחשלנו ככותבים פוליטיים תחת הרושם המחריד של זוועות "עופרת יצוקה" ו"צוק איתן". בלענו כל מילה של אורוול ויישמנו את לקחיו על מערכת התעמולה של ישראל הרשמית, של מערכת הביטחון, של התקשורת. בתקופות החמות ביותר של הבלוגים, היינו כותבים על אותם אירועים ממש בהפרש של יום או יומיים.

מעולם לא התייעצנו מראש. מעולם לא תיאמנו בינינו דבר. כל זה רק העצים את התחושה שיוסי הוא שותף נאמן במחשבה ובכתיבה לכל מה שהעסיק אותי. הייתי מקשר לפוסטים שלו והוא היה מקשר לפוסטים שלי. האם היתה שם קנאת סופרים? אולי, אבל מן הסוג הנעלה, המרומם, הדוחף הלאה. והיתה הבנה הדדית, גם היא לא מנוסחת במפורש, שיש בינינו חלוקת עבודה. הוא על האקטואליה, מגיב מהר וחזק, וגם על השורשים הרעילים שלה בטקסטים היהודים; אני על תחקירי רוחב, עם דגש יותר מבני-כלכלי. 

מחמאות והשמצות עולות בזול ועם השנים לבי נהיה גס בהן. אבל מחמאה מיוסי היתה שווה את משקלה בזהב. כשכתב בטוויטר "עידן לנדו שוב כתב את הפוסט שתכננתי טוב יותר", חשתי מדקרת גאווה בלתי ניתנת להכחשה. זה לא המנוח ואני, זה אני מעיד על היוקרה העצומה שייחסתי למילותיו של המנוח.

החמאתי לו גם אני, אבל לא מספיק. כך אני חושב עכשיו, בצער, כשהלך. פעם אחת בלבד נפגשנו, בבית קפה ליד היכל הספורט ביד-אליהו. שטפתי אותו במחמאות והוא אותי. התחלנו לדבר על פוליטיקה ועצרנו די מהר; זה היה משעמם, כמו לדבר לעצמך. אני זוכר משם משפט אחד שיוסי אמר על הצורך לכתוב דווקא למשוכנעים, או במילותיו – "ללמד את המקהלה לשיר". זאת עדות קטנה לחוכמתו הגדולה, שהרי כל אחד בשמאל אוהב לחשוב על עצמו כפתית שלג ייחודי. ויוסי בעצם אמר שבכל הייחודיות הזאת מתמסמס המחץ של פעולה משותפת. השמאל צריך יותר מקהלות מאומנות ופחות רדיקלים חופשיים.

השמאל גם צריך כותבים ואנליסטים פוליטיים עם אורך נשימה. כשהתחלנו לכתוב, היינו בדיוק שלושה במשבצת הזאת של בלוג-שמאל-רדיקלי-מבוסס-עובדות: איל ניב ב"אמת מארץ ישראל", יוסי ואני. היו עוד שניים וחצי בלוגרים שכתבו על הנושאים האלה אבל לא ברמת האינטנסיביות וההתמדה שלנו. בינתיים איל ניב הפך לאיל קליין ועקר לאנגליה, ואצלי הבלוג הצטמצם מאד בשנתיים האחרונות. ליוסי היו תקופות של שתיקה אבל הוא תמיד חזר במלוא כוחו, נמרץ ויסודי. והרי ידענו על הדיכאון והמשברים. כוחות העל שלו עוררו בי השתאות והעניקו השראה לכולנו.

אני מדמיין את יוסי בחדר העבודה שלו, גבר גדל-גוף קודח מחרון ותשוקה, הוויסקי מצידו האחד והמקטרת מצידו האחר, יוצק אל המקלדת עולמות שלמים בהינף אחד, והעשן שמיתמר בחדר מעלה על דעתי את תומאס וולף ואונורה דה בלזק, שני כותבים קדחתניים ופוריים להדהים, שגם הם כמו יוסי עלו על גדותיהם במהלך הכתיבה. את התיאורים הביוגרפיים האלה מביא עודד וולקשטיין באחרית הדבר שכתב ל"לא תוכל לחזור הביתה" של וולף (כרמל 2015, תרגום: עודד פלד):

חברים מעידים על כוח העבודה הטיטאני והמכלה שהתפרץ אצל וולף בשנות העבודה על הרומאן: וולף נהג להיכנס ולצאת מן המשרד הקטן שבו הכתיב את הספר למזכירתו בעודו מחקה בעיניים יוקדות את הדמויות שהפיח בהן חיים. מידי פעם השתתק, נשען על שידת המגרות שניצבה בסמוך למכונת הכתיבה, והתבונן בחלון בעודו שולח יד אוטומטית לחפיסת הסיגריות של המזכירה. הוא העלה קילוגרמים רבים, אך חבריו היו שותפים לתחושה שמתחת לשכבות השומן המצטברות היה שלד של כוח, קשיחות מוסווית שהעלתה על הדעת את העוצמה הגרעינית שפעמה מתחתִ לסגנונו העודפני. העיגולים השחורים מתחת לעיניו העידו על מתח ותשישות, ולעתים קרובות קדח מחום. הוא הדף בכעס כל רמז לבריאותו המידרדרת, ופעם אחת, בתגובה להצעתה של ידידה שייטול גלולת אספירין, חצה את גשר ברוקלין תחת סופת ברד. הוא עבד יותר מאי פעם, וחבר שהפתיע אותו בביקור בשעת הכתיבה מצא אותו מוזנח, ספוג זיעה, ממלמל לעצמו ומעשן בשרשרת בעודו גודש דפים על דפים בכתב ידו המשתרע והודף ארצה את העמודים שמילא. המראה העלה בדעתו של המבקר בית מטבחיים. אנדרו טרנבאל, הביוגרף של וולף, כותב: "הוא כתב בקדחתנות חייתית, שניתן להשוותה לזו של בלזק. שניהם היו עבדים נרצעים של כישרונם, של דחף מענה לאכלס את האַין, ובשניהם פעמו תאוות חיים כבירה ותום חמדני שהקשו עליהם לשאת את כליאתם-מרצון. הסופר בן זמנו של בלזק, תיאופיל גוטייה, תיאר את אותם קרבות ליליים שמהם יצא שבור אך מנצח. האש באח גוועה והחדר היה קפוא, ראשו העלה עשן וגופו פלט אד ניכר-לעין כגופיהם של סוסים בחורף." טרנבאל מוסיף: 'אלמלא היה חדרו של וולף בצ'לסי מחומם, גופו היה פולט גם הוא עשן ואדים."

למדתי מיוסי כל הזמן. קינאתי בידע ההיסטורי העצום שלו, בזיכרון הפנומנלי לזוטי-הזוטות של החיים הפוליטיים. קינאתי בקלות הכתיבה, וגם בחיספוס שלה, שלא הרשיתי לעצמי. יוסי הוריש לנו ערימה של ביטויים קולעים להפליא – "הדמון יהווה", "חמושי צה"ל", "הבהמה הירוקה", "האחים היהודים", "האפס שהתגלם בבשר", ועוד. הם חיים בינינו, ואני מאד מקווה שימשיכו לחיות בינינו לא פחות מאשר ה"יודונאצים" של ליבוביץ' ומן ה"יורים ובוכים" של קובי ניב. מילים הן כלי אנליטי, ומילים מחודדות יוצרות כלים מחודדים, שמאפשרים לגלף מחשבות עקשניות נגד זרם הבינוניות הדלוחה.

האנשים שהשפיעו עלינו יותר מכל חולפים כמוץ ברוח. זו מחשבה בלתי נסבלת. אני חושב על מי שעיצבו את הכתיבה והחשיבה הפוליטית שלי; שמות כמו אריה כספי ובועז עברון, מי זוכר אותם בכלל היום. עיתונאים ופובליציסטים שעיקר תרומתם היתה לעיתונות – ניירות שעוטפים בהם דגים למחרת – ולא לספרות ששרירה וקיימת לעד; אבל הלא חומר חיי היומיום ומחשבת היומיום שלנו ספוגים בעיתונות, שם ההשפעה הגדולה מכל. גורביץ השפיע באופן מכריע על דור או שניים של צעירים שקראו מאות ואלפי טקסטים שלו, טקסטים שקשורים בטבורם לאקטואליה, ובכל זאת ערכם אינו נופל מיצירות ספרות משמעותיות. צריכה להיות דרך להנציח אנשים ותרומות כאלה לשכל שלנו, למצפון שלנו, לשפה ולתרבות. הלא הם ייחודים לגמרי, אנשים כמו יוסי גורביץ. לא עשו עוד כמוהו וכבר לא יעשו.

כל כך בודד בשמאל, ועכשיו הרבה יותר.

25 תגובות

להגיב
  1. אורן לם / פבר 15 2023 16:47

    יפה אמרת. כל מילה במקום.

  2. ניר עברון / פבר 15 2023 16:49

    יפה כתבת, עידן. אכן ״קודח מחרון ותשוקה.״ קולו יחסר לי.

  3. Orna Ben-Naftali / פבר 15 2023 17:04

    תודה רבה, עידן

  4. חדוה ישכר / פבר 15 2023 17:19

    הספד יפה על האיש שכה יחסר. יהי זכרו ברוך.

  5. שמואל שפר / פבר 15 2023 17:38

    כתיבתך מרהיבה,לא פחות, תודה.

  6. יוסי ש / פבר 15 2023 17:43

    מאוד עצוב. איש יקר.

  7. naomibenzer / פבר 15 2023 17:44

    תודה עידן על השבתו של יוסי גורביץ' לתודעה שלנו. הוא נפטר כה צעיר, ועצוב שלא הספקנו לקרוא עוד מכתיבתו הנמרצת. מרגש החיבור בינכם, למרות הרקע השונה ממנו באתם.

  8. אורי סבח / פבר 15 2023 17:58

    תודה על המלים. עצוב כל-כך להיפרד מיוסי.

  9. nachum / פבר 15 2023 18:12

    קלות כתיבה ואיכות כתיבה. צירוף נדיר. זכר צדיק לברכה

  10. חגי נהיר / פבר 15 2023 18:28

    אני מסכים: "צריכה להיות דרך להנציח אנשים ותרומות כאלה [כיוסי גורביץ וכתביו] לשכל שלנו, למצפון שלנו, לשפה ולתרבות."
    דרך נאותה תהא כינוס מיבחר כתביו של יוסי גורביץ (אם לא כולם) בספר

  11. Ofer Goren / פבר 15 2023 18:28

    יפה כתבת. אכן אובדן גדול. קולו יחסר מאוד.

  12. רועי שפ / פבר 15 2023 20:49

    תודה עידן, על הספד מרגש עד דמעות לאדם בעל כישרון כתיבה ויכולת אבחנה הנדירות כל כך בנוף הישראלי העכשווי. כתיבתו תחסר לי רבות, והבלוג שלו שמור אצלי כקובץ קשיח למקרה והוא יירד אי פעם מן האוויר.

  13. Asaf Bartov / פבר 15 2023 20:54

    תודה רבה על המלים הללו.

    (ואגב, באמת באוזני שמעתי לא אחת את יוסי משבח הן את כספי והן את עברון ורואה בהם מופת והשראה.)

  14. אשר שחם / פבר 15 2023 21:04

    תודה עידן, אכן מהכנים, המוכשרים והגדולים שבינינו. היו לי אתו לא מעט ויכוחים, גם בכתב וגם בעל פה, אבל תמיד ידעתי שיש לי עסק עם אחד הטובים ביותר.
    לאחרונה דיברתי אותו והוא היה במצב רוח קשה וכבד, מאד הצטערתי לשמוע על מותו ואני שמח שכתבת דברים כה יפים לזכרו.

  15. אסף שחר / פבר 16 2023 01:43

    עידן, תודה על הפוסט הזה.

    הכתיבה של יוסי ושלך ליוותה אותי במשך שנים. היא חלק משמעותי בעיצוב התודעה שלי. חלק שאני שמח בו. באמת הרגשתי, כפי שאתה כותב, שאתם משלימים אחד את השני (״חלוקת העבודה״ כפי שקראת לזה). בחוויה שלי לשניכם היה מקום ייחודי ויוצא דופן בכותבי השמאל. אינני מכיר אותך באופן אישי וגם את יוסי לא הכרתי באופן אישי. את שניכם הכרתי רק דרך הכתיבה. התרגשתי מלקרוא על תחושותיך ורגשותיך כלפי יוסי. נגע בי התיאור של ה״קשר״ הכמעט סמוי הזה ביניכם שתיארת. יש משהו הרמוני עבורי לגלות ששני אנשים שאני מעריך מאוד העריכו ככה זה את זה.

    אף על פי שקראתי את שניכם בשקיקה, אני מודה שאולי הרגשתי שהטקסטים שלך ״עמוקים יותר״ (מה שזה לא אומר בדיוק) מאלו של יוסי. אולי בגלל רוחב היריעה שלהם, אולי בגלל סגנון הכתיבה הבוטה יותר של יוסי, הפחות מעודן. זה גרם לי קצת לתהות איך אנחנו ״מעריכים״ טקסטים. הפסקה האחרונה שלך במיוחד, הסבה את תשומת לבי ל״הטיה״ הזו או ל״חוסר ההגינות״ שעל פיה אנחנו מעריכים טקסטים ״זמניים״ אקטואליים, לעומת סוגים אחרים של כתיבה.

    תודה.

  16. עמית הרפז / פבר 16 2023 05:18

    תודה רבה
    אני קורא את החברים של ג'ורג' כל כך הרבה שנים ורוחב הידיעה ההיסטורי והתרבותי גרמו לי לחשוב שמדובר באדם הרבה יותר מבוגר, מישהו שגדל בעלית הירושלמית.
    הוא יחסר לי מאוד בתוך הנוף הפוסט מודרני שטוף קונספירציות בו אנחנו חיים.

  17. גד השדה / פבר 16 2023 08:03

    יש בי כעס על יוסי, שלא הקפיד על בריאותו, ולו מתוך דאגה לקהל קוראיו, להם יחסר.

  18. יוני ויינריב-שריג / פבר 16 2023 09:25

    תודה רבה שכתבת את הדברים, מרגש ממש.
    הוא היה קול כל כך חשוב בשבילנו.
    הייתי שמח לאיזה כינוס של אנשים שמתגעגעים אליו, אפילו שהכירו אותו רק או בעיקר וירטואלית…

  19. מוטי / פבר 16 2023 10:22

    תודה עידן. לא פגשתי מעולם את האיש אבל חשתי אליו חיבה והערכה רבה. אני מבין את ענין הבדידות אבל באופן אירוני דווקא הממשלה האיומה הזו שרודפת דעות כשלנו גורמת לתזוזה אלינו ואני מתכוון בעיקר לאימוץ עמדות שפעם השמאל הציוני לא חשב שיאמץ

  20. עדו סוקולובסקי / פבר 16 2023 10:46
  21. עידן לנדו / פבר 16 2023 11:03

    תודה לכל המגיבים, ניכרת אהבתכם ליוסי.
    תודה לעדו על ההספד המייאש של איל.

  22. גבריאל / פבר 16 2023 17:49

    לגמרי
    ואגב,
    עד היום אריה כספי חסר לי כל כך.
    מי שכתב שבתי הקברות מלאים באנשים שאין להם תחליף, לא חי היום, פה

  23. אריאל / פבר 16 2023 23:35

    תודה רבה עידן
    כתבת הספד נפלא שהוא שירה צרופה למקהלה

  24. מישהו / פבר 19 2023 08:15

    מאיפה אתה יודע שהוא מת בשנתו?

  25. עידן לנדו / פבר 19 2023 11:12

    מישהו – בבלוג הזה מזדהים בשם אמיתי.

    אני יודע כי דיברתי עם חברים קרובים, שיודעים את זה מהמשפחה. והנה עדות של אחיו:

כתיבת תגובה