דילוג לתוכן
28 באוקטובר 2014 / עידן לנדו

סילואן: תזכורת

המהומות בסילואן, עיסאוויה ושכונות אחרות במזרח ירושלים תפסו את הישראלים, כמו תמיד, בהפתעה. התקשורת והפרשנים מתחרים ביניהם מי סופר יותר בקבוקי תבערה ואבנים, נקודת מבט מצומצמת ושטחית להחריד, שמעידה על אמנזיה קשה (אך רצונית ונשלטת). ההשכחה וההדחקה עמוקות במיוחד במקרה של סילואן, מורסה מרוכזת של עוולות תכנוניות ומוניציפליות מזה 30 שנה. אי אפשר להבין שום דבר מן האירועים הנוכחיים מבלי להבין את מציאות חייהם של תושבי סילואן בעשורים האחרונים. אבל אי אפשר להבין את המציאות הזאת מכלי התקשורת, ששוב מתפקדים – כפי שקורה יותר ויותר בזמן האחרון – כשופרות תעמולה; מנגנוני מיסוך וטישטוש שמשאירים את תודעת הציבור במצב של בורות יסודית כל כך שכל דבר שטות יכול להיקלט בה בנוחיות ולהכות שורש. גם כשפותחים מיקרופון לתושבים הערבים, מלעיטים אותנו ב"תחושות", "חרדות" ו"איומים", כאילו מדובר כאן במערבולת רגשית בסדרת טלוויזיה לבני נוער, שאין מאחוריה נתונים קשים על פשעים מתמשכים של המדינה נגד תושביה.

איך מועלת התקשורת בתפקידה? (הדברים נכונים לכל כלי התקשורת להוציא את "הארץ", שממילא פחות מ-5% מצרכני החדשות נחשפים אליו). למשל, בכך שבכל מהלך הסיקור הנוכחי היא מתעלמת לחלוטין מן הפיל שבחדר – "מתחם קדם" המפלצתי שעומד לקום בשטח חניון גבעתי, במרחק 20 מטר מחומות העיר העתיקה, מפלצת תכנונית של פלדה וזכוכית בת 7 קומות ו-16,600 מ"ר בנוי; בכך שאינה חוקרת כיצד ומדוע צמח שטח הבנייה של הפרויקט פי 3 ממה שאושר בוועדת השימור העירונית; וכיצד בכלל התגלגל חניון גבעתי לידיה של עמותת אלע"ד – על אף שהוא נמצא מחוץ לשטח הגן הלאומי "עיר דוד" שבו קיבלה העמותה סמכויות ניהול. התקשורת ממשיכה לפמפם את המיתוס הארכיאולוגי של "עיר דוד" – מיתוס שמושך חצי מיליון מבקרים בשנה והשתפכויות מרטיטות של מנהיגים ואישי ציבור – מבלי להזכיר שעד כה, אחרי 150 שנות חפירה בתל המכונה "עיר דוד", לא נמצא במקום ממצא ארכיאולוגי אחד שמעיד על מלכות דוד או שלמה (כמו כן, מרבית העדויות לנוכחות יהודית במקום הם מן המאות 7-9 לפנה"ס ולא מתקופת דוד ושלמה, המאה ה-10 לפנה"ס).

על פרוייקט קדם וחניון גבעתי פרסמתי תחקיר נרחב לפני שנתיים ו-9 חודשים; מעבר לחמסנות המוכרת של אלע"ד, נחשפה בתחקיר גם מערכת המשפט הישראלית, ובכללה בג"ץ, בערוותה; עשרה קבין של עצימת עיניים והיתממות ירדו על בית המשפט הישראלי בשבתו בדין זכויות הפלסטינים, ותשעה מהם נטל בג"ץ בפרשת חניון גבעתי. השאלות הפתוחות והמטרידות שהועלו שם – עודן פתוחות. כל השתלשלות האירועים הזאת היתה ראויה מאד להתערבות של מבקר המדינה, או לפחות, לתחקיר עיתונאי ראוי לשמו. דבר מזה לא נעשה, ועכשיו צווחים כולם על הפלסטינים ש"מפירים את הסדר".

התקשורת גם אינה מזכירה את השתלטות אלע"ד על מעיין הגיחון שבסילואן ב-1995, חסימת הגישה לתושבים המקומיים בתואנה של "אתר ארכיאולוגי", ו-17 שנים מאוחר יותר, פתיחתו במקום של "מקווה טהרה" למבקרים היהודים ב"עיר דוד" (בור טבילה קטן ששימש אמתלה להקמת מבנה גדול נוסף). ואת תפקידה של רשות הטבע והגנים בכל התועבה הזאת – הס מלהזכיר.

על תולדות ההתנחלות בסילואן כתבתי ארבעה פוסטים ארוכים במהלך השנים. לא אנסה לסכם אותם כאן, כי מדובר בהרבה מאד חומר. בראשי פרקים:

סילואן (1)
כל הסטורית ההתנחלות והגזל בסילואן, הארכיאולוגיה הפוליטית והאבטחה המופרטת

סילואן (2)
הרדיפות הפוליטיות, הניסיון להפרטת הגן הלאומי, מניפולציות ברשות העתיקות, השתלטות תת-קרקעית

סילואן (3)
ההשתלטות על חניון גבעתי ותכנון מתחם קדם, בהכשר בג"ץ

סילואן (4) (וגם עיסאוויה וא-טור)
פועלה של רשות הטבע והגנים כזרוע לנישול ערבים

האם אפשר לצפות שאזרח מן השורה יקרא ויתעמק בכל אלפי המילים האלה ביום אחד או יומיים? לא. אבל השאלה היא אחרת: מדוע אותו אזרח הגיע למצב כזה של בורות שרוב המידע שנמצא בטקסטים האלה יהיה לו חדש ובלתי מוכר? מי הביאו למצב הזה, מי במשך שנים מנע ממנו את הידיעה וההבנה, ומי ממשיך להחזיק אותו באפלה? חזרנו לתקשורת. אם רשויות המדינה וזרועות הביצוע שלה אחראיות על ניקוי שכונות מזרח ירושלים מערבים, התקשורת אחראית על ניקוי התודעה היהודית ממה שקורה לערבים. האחד ניזון מן השני ומאפשר אותו בו זמנית.

מה הפיתרון? כמו שכתבתי מזמן, הפתרון מחוץ למסגרת ולא בתוכה. טיפוח והרחבה של המדיה האלטרנטיבית, הפצת מידע ודיווחים במסלולים "עוקפי-מיינסטרים", ובמקביל, דילול דרסטי ברמת הצריכה של הלהג התעמולתי ששוטף אותנו מכלי התקשורת – בייחוד בזמני משבר שכאלה – ומתגדר בכינוי חסר השחר, "דיווח עיתונאי". אם לא יועיל, לא יזיק.

[מילה לציניקנים: כן, הרבה יודעים ולא אכפת להם. כן, הרבה לא יודעים ולא אכפת להם שהם לא יודעים. אבל לא, לא כולם כאלה. אני כותב אל ועל אלה שלא יודעים וכן אכפת להם. גם הם הרבה, אפילו שאף אחד לא סופר אותם].

30 תגובות

להגיב
  1. יוסףה מקיטון / אוק 28 2014 13:42

    עידן, וגם אלה שיודעים משהו, אבל צריכים לדעת יותר, למען יוכלו בשיחותיהם עם אלה שלא יודעים – ליידע. תודה!

  2. איה / אוק 28 2014 16:08

    עידן, אדם מאמין שנושאי "עיר דוד" נוגעים לו והם יותר מקוריוז תרבותי עבורו, לא מבסס את אמונתו על ממצאים ארכיאולוגים, (על אף שממצאים כאלה בהחלט יכולים להיות נחמדים). האמונה מבוססת על מסורת שנמסרה מדור לדור. האם ראוי לעשות שנויים ולהתאים את התפיסה האמונית לזמננו תוך התחשבות במורכבות החברה הישראלית ההטרוגנית במאה ה-21? אכן. אבל מאחר שאתה עצמך לא מאמין ולא מבין למה מצפים אנשים מסורתיים/מאמינים בישראל, העניין עם הממצאים הארכיאולוגים נשמע משונה. חלק גדול מהישראלים מאמינים שישראל, ירושלים הם הופעה של תהליך עמוק ומזעזע הרבה יותר שנוגע לאמונתם. הם מאמינים כי בסופו של דבר יוקם מחדש בית המקדש ויחודש הפולחן לאל בו הם מאמינים. דווקא אנשים 'משונים' אלו שאינך מסוגל להבין (כי האמונות האלו רחוקות ממך) יכולים ויצליחו לעשות בסופו של דבר שלום עם האוכלוסייה המוסלמית, שהינה דתית ומאמינה, ועל בסיס אמוני זה יוכלו להבנות הבנות ואמנות חדשות שישכתבו את הנסיון הכושל הקודם, האזרחי ה"דמוקרטיה ככל הדמוקרטיות", שישראל אינה יכולה ולא צריכה להיות.

  3. עידן לנדו / אוק 28 2014 17:45

    איה, אני מודה שלא ירדתי לסוף דעתך. אם נראה לך שיהודה עציון, פייגלין ושאר חמומי-המקדש יביאו שלום עם המוסלמים (זה אחרי שהם יטרנספרו אותם כמו שהם מבטיחים) – נו, אני קצת סקפטי.

    לגבי הקשר בין אמונה לארכיאולוגיה: המציאות סותרת את דברייך. מאות אלפי ישראלים מגיעים לעיר דוד ומתרגשים עד עמקי נשמתם מן הקשר שהם מזהים בין הזהות שלהם לבין זהות הקהילה היהודית שהיתה שם לפני יותר מ-2500 שנה. ההתרגשות אותנטית; הקשר מפוברק ברובו (לפחות הקטע על דוד המלך). מותר לשאול מי פיברק ולאיזו מטרה, וזה מה שעשיתי. לא מפני שאני חושב שאמונה דתית צריכה להישען על ארכיאולוגיה – אכן, כאדם לא מאמין דעתי לא חשובה כאן – אלא משום שבפועל, רבים מתחזקים באמונתם, ולפחות בזהותם היהודית, מחוויות (אורקוליות וסופר-מושקעות) שהם עוברים ב"עיר דוד". וזה כמובן משפיע על עמדות פוליטיות ועל תחושת ה"בעלות" על המקום – כולל הדרת תושביו הילידיים.

    על מה שעוברים המבקרים ב"עיר דוד" כתבתי בפוסט הראשון בסדרה, יש לא מעט עדויות. תקשיבי להם, לא לי.

  4. נועם א"ס / אוק 28 2014 18:29

    שלום איה
    מתוך מידה רבה של עניין עם הפרספקטיבה שאת מציגה, אני מבקש לברר איתך כמה הקשרים רוחביים יותר של דברייך:

    האם אמון עלייך החזון שאותו מגוללת דניאלה ווייס בכתבה הזאת https://www.youtube.com/watch?v=vJ1vmH4LM4k , ובפרט החלק שבו היא נדרשת למסקנה המתחייבת מלשון ברית בין הבתרים על גבולות ארץ ההבטחה?

    בהתייחס לפרדיגמת השלום הבין-דתי היהודי-אסלאמי, האם תמכת בשלטון האחים המוסלמים במצרים, התנגדת להפיכה הצבאית של השלטון הזה בהתאם לאינטרסים הישראלים המוצהרים, וכנובע מכך, האם את תומכת בשלטון חמאס בעזה?

    [עידן: אני מתנצל על החריגה מתוכן הפוסט. ההזדמנות הלא-נפוצה לבירור שאלות כאלה נראתה לי הולמת. אם לא מתאים תמחק…]

  5. ujanissary / אוק 28 2014 19:19

    החיבור בין "המיתוס הארכיאולוגי של 'עיר דוד'" עם 'מיתוס התושבים' מסביר את "הפשעים המתמשכים של המדינה נגד תושביה". כלי התקשורת אינם רק שופרות התעמולה כי אם קורבנותיה. לא! ממש אי "אפשר לצפות שאזרח מן השורה יקרא ויתעמק…". פה מתבקש שידוד מערכות יסודי יותר מ-"דילול דרסטי ברמת הצריכה של הלהג התעמולתי…" אך זו בהחלט התחלה מבורכת

  6. עודד / אוק 28 2014 19:55

    בעניין הסיפא של הרשומה – אני אחד מאלה שלא ידעו וכן אכפת להם, ובעקבות שיטוט אקראי ברשת הגעתי לבלוג הזה, ולאחר מספר שעות של קריאה הפכתי את עורי ונעשיתי סמולן, ועל כך שלוחה לך, עידן, תודתי.
    אני סקרן לדעת האם ישנם מקרים נוספים מסוג זה.
    (אישית, לא הצלחתי לשנות את דעתו הפוליטית של איש).
    חזק ואמץ.

  7. עידן לנדו / אוק 28 2014 20:09

    תודה עודד המעודד. עכשיו המשימה זה להפוך אותך מ"סמולן" ל"שמאלן".

    פייר, לא מכיר מקרים כאלה של המרות-בזק. אני גם בספק אם היית ימני באמת לפני כן; אולי היית מין לא מוגדר כזה, קול צף.

  8. Yoram Gat / אוק 28 2014 21:01

    לי נראה שדרך הפעולה המבטיחה ביותר היא להיות להציג את הכביסה המלוכלכת הזו בעולם הרחב. לרוב הגדול של הישראלים לא אכפת ולא יהיה אכפת אבל על האמריקאים והאירופאים (לא הפוליטיקאים, האזרחים) האינפורמציה הזו עשוייה להשפיע.

  9. עידן לנדו / אוק 28 2014 21:12

    יורם, כמו תמיד, הדלת פתוחה בפני מי שרוצה לתרגם פוסטים מהבלוג. זה קורה מדי פעם. לי חשוב לדבר בעברית אל מי שגר כאן.

  10. Yoram Gat / אוק 28 2014 21:16

    טוב – הוספתי לרשימת המטלות שלי.

  11. קוראת קבועה / אוק 28 2014 21:24

    והנה סיפור לגבי הסיפא של דבריך.

    לפני כשנה בערך הפנו אלי פרויקט בתחום המקצועי שלי עבור הפעילות בעיר דוד. בזכות הפוסטים שלך כאן ודברים נוספים שקראתי בהמשך להם, הבנתי מיד עם מי יש לי עסק ומסמסתי את הענין. סיפרתי את כל הסיפור לחבר שהפנה אותי, והוא הודה לי כי מסתבר שהוא לא הכיר את הצד הזה של פעילות העמותה למרות שהוא עבד איתם.

    שתדע שיש תהודה לדברים.

  12. Keshet / אוק 29 2014 07:24

    אלמלא היו הדברים כה מגמתיים וללא שום אמירה מורכבת או אמפאטיה כלפי צידו היהודי של הסיפור, עוד היתי תומכת. ובעניין החפירות העובדות אנו נכונות. יש ממצאים ברורים מימי בית דוד. אולי תצרף לינקים למחקרים של ארכאולוגים אחרים?

  13. עידן לנדו / אוק 29 2014 07:49

    קשת, אם לא דייקתי בעובדות – את מוזמנת לתקן, עם סימוכין. התמונה המלאה לא נפרשה כאן אלא בקישורים.
    לא אמרתי שאין ממצאים מימי בית דוד. אמרתי שאין עדויות למלכות בית דוד; שום כתובת או אזכור למלך דוד או שלמה. למעשה, אין אפילו עדויות ברורות לבית מלוכה כלשהו באזור. יש חלקי ביצורים שקראו להם "ארמון דוד" – זיהוי מאד שנוי במחלוקת בין הארכיאולוגים, בלשון המעטה. אם יש לך סימוכין לטענה שסותרת את זה, אנא הציגי. כך נהוג בבלוג הזה.

    ואמפתיה לגזלנים אין לי. מה לעשות, הצד היהודי בסילואן הוא רשע ומנוול.

  14. nhirschfeld2014 / אוק 29 2014 11:42

    ישר כוח! תחקיר מעולה וחשוב. אני אשמח לעזור בתרגום, כתוב לי עם אתה מעוניין.

  15. אמיתי מן / אוק 29 2014 22:03

    הטוקבקיסטים – תקשורת ההמון‏: http://youtu.be/qGOD5s3UqiQ

    יישר כוח על הנחישות והאומץ.

  16. Sofi Ovadia / אוק 30 2014 19:17

    עידן, הייתי רוצה ברשותך, לברר האם הזלזול שלך באמונתם ומורשתם של עמך הוא חד צדדי, וכולל רק את היהודים או ידיעותך הארכילוגיות והתיאולוגיות נוגעות גם למוסלמים ולנוצרים? האם במקרה המקום המקודש לאסלם -לא נמצא במכה? ועל פי הקוראן על המטמין לעלות דווקא לערב הסעודית?והמקום המקודש לנוצרים איהו? ואם מתקומם אתה כל כך על גזל שביצעו בני עמך, אז מה לגבי קנין כספי? האם מישהו מוכן לפצות אותי כספית או להחזיר לי את ביתו של סבא-רבא שלי שנקנה בחברון? ובאשר לשאלת שלום וגזל, יש לי הרב ידידים ערבים מעיסוויה שממש שמחים שאני גרה לידם בגבעה צרפתית, אז בשלום ואמת אתה חפ? מעולה אבל דבר בגובה העינים עם שני הצדדים, כי כרגע אתה מתנשא מעלי וגם מעל ידידי הערבים

  17. עידן לנדו / אוק 30 2014 19:47

    סופי, אני לא עונה לשאלות שכוללות קדם הנחות שקריות.

    "הזלזול שלך באמונתם ומורשתם של עמך…" – אנא ספקי ציטוטים מדבריי שמהם עולה זלזול כזה.

    אחרי זה נמשיך.

  18. Sofi Ovadia / אוק 30 2014 22:43

    עידן, את הזלזול באמונתם ומורשתם, אני מוצאת בהתייחסותך ל"מיתוס עיר דוד", כטשר כל אמונה באשר היא מושתת על מיתוס ולאו דווקא על ממצאים מדעיים. כמו מיתוס עיר דוד, כך גם מיתוס השוויון או השלום או כל אמונה ודעה שאנו מביעים , וכדרכן של אמונות גם האמונה בעיר דוד או מקדש, מוצדקות, ואם אנו מתעקשים להפריכן, הרי גם למיתוסים ואמונות אחרות אין מקום, וזה לדעתי משאיר אותנו בבעיה קשה אף יותר

  19. Sofi Ovadia / אוק 30 2014 22:49

    ועידן אני מתנצלת אם פרשתי לא נכון את דבריך

  20. עידן לנדו / אוק 30 2014 23:01

    סופי, הביטוי "מיתוס עיר דוד" מוסבר היטב בפוסט: למרות כל המצגות והסיורים ויחסי הציבור סביב האתר הזה, לא נמצאה בו שום עדות ישירה למלכות בית דוד. המילה "מיתוס" מתאימה כאן כי היא מציינת פער עצום בין העובדות לבין האופן שבו הן מוצגות, פער שיש מאחוריו מניעים אידאולוגיים. כנ"ל מיתוס "כור ההיתוך", מיתוס "טוהר הנשק" וכיוב'.

    בשום מקום לא רמזתי – לא כאן ולא באף פוסט אחר – שאמונה דתית כלשהי היא "מיתוס". קשה בכלל להבין אמירה כזאת. יוצא אם כך, שאת בעצמך חושבת ש"כל אמונה מושתתת על מיתוס", בעוד שאני לא רמזתי כך, אבל משום מה, אני מואשם ב"זלזול" באמונה. מוזר מאד.

    אם לחזור לתגובתך המקורית, היא כוללת עוד הסחות דעת כמו הרכוש היהודי בחברון מלפני 90 שנה. אשמח מאד אם הרכוש הזה יוחזר לבעליו – יחד עם הרכוש הערבי במערב ירושלים שיוחזר לבעליו הערביים מלפני 1948. עשינו עסק?

    כך או כך, אין שום קשר בין העניין הזה לנושא הפוסט, ואני מקווה שלא התכוונת לומר שבגלל הרכוש היהודי שננטש בחברון מוצדק כל מה שקורה בסילואן – איסור מוחלט לבנות בתים לערבים (אין אישורי בנייה לערבים בסילואן, פשוט אין), כמות מזערית של כיתות לימוד, תברואה ושירותים מוניציפליים ברמה מחפירה, פלישות לבתים תוך השתלטות במרמה על נכסי ערבים (הכל מתועד בפוסטים) ועוד.

    כלומר, התגובה שלך היתה הסחת דעת אחת גדולה. אני לא זלזלתי בשום דבר, ואת זלזלת בפוסט. זה הכל.

  21. Sofi Ovadia / אוק 30 2014 23:23

    א. אני בהחלט לא חושבת שפגיע כלשהי בזכויות הפרט מוצדקת, ואם הדבר היה תלוי באמונותי או בצו מצפוני, וודאי שהייתי רוצה שכל רכוש יחזור לבעליו, ואם הייתי מוצאת בפוסט שלך הצעה אופרטיבית , כגון בואו נבנה עוד 100 יחידות דיור לתושביה הערבים ויהודים של סילוואן במקום מפלצות בטון וזכוכית הייתי רק מברכת, אינני מכירה את הבעיות בסילוואן מקרוב, וממש לא זלזלתי בפוסט שלך, ואם זה מה שהשתמע מדברי הריני מתנצלת שוב, פשט הייתי מעדיפה לראות המעה של מה כן ניתן לעשות ולא רק מילים

  22. עידן לנדו / אוק 30 2014 23:36

    הצעה אופרטיבית? זה קצת מצחיק אותי. אפשר לסכם את ההצעה במילים פשוטות: שמדינת ישראל תוריד את המגף שלה מן הצוואר של תושבי סילואן ותיתן להם לחיות.

    שיהיו להם שטחי ציבור (גן ציבורי אחד – אחד – ל-50 אלף תושבים); שזוג צעיר יוכל לבנות באופן חוקי בית שם; שלא יהרסו כל מבנה, ארעי ככל שיהיה. את יודעת למה הורסים בוואדי חילווה (שכונה של 5000 תושבים, שם ממוקמת עיר דוד)? כי כל השכונה נמצאת בתוך "גן לאומי", ואסור לבנות כלום בגן לאומי. ולמה היא בגן לאומי? כי הערבים מתנחלים בגנים לאומיים? לא, הערבים היו שם קודם, ובשנות ה-70 מדינת ישראל הכריזה על הגן הלאומי שם. המדינה פלשה אליהם, ומאז חייהם גיהנום.

    כן, אני רואה שאת "לא מכירה את הבעיות של סילואן מקרוב", ולכן את אפילו לא משערת מה אפשר לעשות. אז בתור התחלה, אני ממליץ לך לקרוא את הפוסטים הארוכים שמקושרים כאן. יש עשרות תופעות מקוממות שם, תבחרי מה שבא לך. אולי מה שיקומם אותך הוא שאת מממנת מכיסך אבטחה פרטית לתושבי סילואן (מתקציב משרד השיכון) בעלות של עשרות מיליוני ש"ח בשנה, למרות שוועדת בדיקה ממלכתית כבר קבעה שמדובר בדבר פסול.

    הפוסטים האלה, והבלוג בכללותו, לא צריכים לבזבז זמן מיותר על המלצות "מה כן לעשות" מול קהל שבכלל עוד לא מתחיל לתפוס עד כמה המצב מקולקל, ועד כמה הקילקולים לא מקריים אלא מכוונים ומתוכננים. זאת המטרה שלי, להעביר את הנקודה הזאת. מרגע שהיא עוברת, זה נהיה די ברור "מה צריך לעשות". פשוט לתת לערבים לחיות תחת אותם תנאים שיהודים מקבלים – בייחוד כשמדובר בערבים שמשלמים מסים וארנונה לאותה עירייה.

  23. דיקלה / אוק 31 2014 23:32

    עידן, מדברייך ניכר כי לא נמצאו מעולם עדויות לקיומה של ממלכת דוד באיזור סילואן.
    קריאה תמימה בויקיפדיה מעלה עדויות אחרות, לדוגמה:
    כתובת השילוח שנמצאה בשנת 1880 על הדופן הדרומית של נקבת השילוח, פיר וורן ועוד.
    ההתעלמות המוחלטת שלך מהעובדה כי מעיין הגיחון הוא אתר מורשת גם ליהודים לא ברורה לי כלל וכלל.
    אשמח ותסביר לי את העניין, האם אתה בטוח שאכן מדובר בעדויות ארכיאולוגיות מפוברקות ? מאין אתה יודע?

  24. עידן לנדו / נוב 1 2014 00:29

    דיקלה,

    מה בטקסט שלי לא ברור? אני חוזר על המשפט מן הפוסט:

    "עד כה, אחרי 150 שנות חפירה בתל המכונה "עיר דוד", לא נמצא במקום ממצא ארכיאולוגי אחד שמעיד על מלכות דוד או שלמה (כמו כן, מרבית העדויות לנוכחות יהודית במקום הם מן המאות 7-9 לפנה"ס ולא מתקופת דוד ושלמה, המאה ה-10 לפנה"ס)."

    כתובת השילוח היא מן המאה ה-8 לפני הספירה. אכן, כתבתי שמרבית העדויות לנוכחות יהודית הן מן המאות ה-9-7 לפנה"ס. כלומר, בדיוק מן התקופה שהזכרתי. היא משויכת למלכות חזקיהו ולא למלכות דוד או שלמה.

    איפה לא דייקתי?

    בנושא מעין הגיחון: השאלה לא היתה בכלל אם הוא אתר מורשת של יהודים או לא. השאלה היתה באיזו זכות נחסמה הגישה לתושבי סילואן למקום ששימש אותם עד אז כמקור מים שלהם, רק כדי להפוך אותו לאתר טבילה ליהודים. ממתי "מורשת הסטורית" של אתר מקנה זכות לחסום אותו בפני תושבי המקום שבו הוא נמצא? גם בבית שאן ובצפת וביבנה יש אתרים עם מורשת הסטורית, לא ידוע לי שהתושבים שילמו על כך מחיר דומה. מדינת ישראל לא נוהגת לחפור באמצע שכונות מגורים ולגרש משם תושבים בשם ה"מורשת ההסטורית". רק בישובים ערביים זאת משמשת אמתלה לגירוש.

    כל הגישה בסילואן היא שלא רואים את הפלסטינים ממטר. להם אין זכויות. ומה עם המורשת שלהם? בחפירות עיר דוד התגלו גם ממצאים משמעותיים מעוד תקופות, כולל התקופה הערבית. להם אין שום זכות לשימור המורשת שלהם?

  25. דיקלה / נוב 3 2014 08:38

    ועדוית מתקופות יותר מאוחרות של ממלכת יהודה הן כלום בעינייך? אני פשוט לא מבינה איך אתה מתעלם בצורה כל כך הפגנתית ממצאים ארכיאולוגיים כל כך חשובים לעם היהודי.
    לגבי שמירה על זכותם של הפלסטינים לשימור אתרי מורשת – בינתיים זכותם נשמרת נאמנה כשניתן להם היתר לעשות כרצונם בהר הבית. בזמן זה הם הספיקו להעביר דחפורים והפכו למסגד אתר קדוש ליהודים, ועד היום ארכיאולוגים מפלשים בשאריות עפר כדי לנסות להציל שאריות מאותו אתר.
    אז על איזו פגיעה בזכויות אתה מדבר? אתה אמרת שמעיין הגיחון שימש להם לרחצה ולא לשום אתר מורשת, אז איך קישרת בין שתי הנק?
    אני באמת לא מבינה אותך, אתה מתעלם מנקודות מאד חשובות ומצייר תמונה מאד חד צדדית.

  26. עידן לנדו / נוב 3 2014 11:49

    דיקלה, אני מצטט את התגובה הראשונית שלך:

    "עידן, מדברייך ניכר כי לא נמצאו מעולם עדויות לקיומה של ממלכת דוד באיזור סילואן."

    המשפט הזה שכתבת מעיד על קושי בהבנת הנקרא. בסבלנות רבה הראיתי לך שהדוגמה שנתת לא רלבנטית לקיומה של מלכות דוד. אז את נסוגה (באופן לא מוצהר) ומדברת עכשיו על "ממלכת יהודה". אני לא אמרתי שום דבר בפוסט שלי על "ממלכת יהודה", ולכן לא ברור לי מאיפה את שולפת את ההאשמה החדשה – "זה כלום בעיניך".

    אם את רוצה להתקדם בדיון, את נדרשת לדייק בדברייך. נתת דוגמה לא רלבנטית, הסברתי למה היא לא רלבנטית (פער של יותר מ-250 שנה ממלכות דוד ועד לתאריך המשוער של כתובת השילוח), ואת אפילו לא טורחת להתנצל. זה אומר דבר או שניים עליך.

    ועוד נדייק: גם כתובת השילוח איננה מעידה על שום בית מלוכה באזור. תעשי שיעורי בית ותקראי מה כתוב בה. הקישור לממלכת חזקיהו מקורו בתנ"ך, לא בממצאים הארכיאולוגיים. יש אולי ממצא אחד עקיף – בכל 150 השנים – שניתן להסיק ממנו על ממלכה יהודית במקום. כל שאר העדויות על יישוב יהודי אינן קשורות לממלכה. גם את כנראה בלעת את המיתוס מבלי לבדוק את העובדות.

    אין חולק שיש ממצאים ארכיאולוגים חשובים בסילואן. למען האמת, הם חשובים לא רק ל"עם היהודי" אלא לכל שלוש הדתות. באופן חד משמעי – רוב הממצאים שהועלו בחפירות אינם מן התקופה היהודית בכלל. את יכולה לבדוק את זה בקלות, ואם טעיתי – תקני אותי עם סימוכין.

    גם אם יש ממצאים ארכיאולוגיים חשובים ליהודים במקום, אין בכך שום הצדקה לצעדי הנישול והדיכוי שמופעלים כלפי התושבים המקומיים. זאת על סמך מה שקורה בכל מקום אחר שרשות העתיקות חופרת. מעולם לא ראיתי שחופרים מתחת לבתים בשכונת מגורים (אבל כך עשו בסילואן, וקירות התמוטטו), מעולם לא ראיתי שבשם חפירה ארכיאולוגית חוסמים במשך שנים ארוכות שטחי ציבור, ומעולם לא ראיתי שמכריזים על שטח שבו גרים 5000 תושבים כ"גן לאומי" (ובכך גוזרים עליהם ניוון אורבני). מכל הנקודות האלה התעלמת (הגיחון הוא רק דוגמה אחת למדיניות הזאת), ולכן מי שמצייר כאן תמונה חד צדדית הוא את. את הצד השני של התמונה את מוזמנת לקרוא בפוסטים הנרחבים שקושרו כאן; זאת לא חוכמה להתווכח עם טקסט של 400 מילה, נראה אותך מתמודדת עם התחקירים המלאים. יש הוכחות ברורות להתנהלות עבריינית של אלע"ד וגם של רשויות המדינה בסילואן. את הכל מלבינה ומטהרת "החשיבות לעם היהודי"?

  27. דיקלה / נוב 4 2014 10:02

    אני לא מצדיקה את ההתנהלות של אלע"ד או מלבינה את העניין אבל אני חושבת שאתה מקטין בצורה לא פרופורציונאלית מהחשיבות של האתר הזה לעם היהודי. מהמשפט שלך : " – מבלי להזכיר שעד כה, אחרי 150 שנות חפירה בתל המכונה "עיר דוד", לא נמצא במקום ממצא ארכיאולוגי אחד שמעיד על מלכות דוד או שלמה (כמו כן, מרבית העדויות לנוכחות יהודית במקום הם מן המאות 7-9 לפנה"ס ולא מתקופת דוד ושלמה, המאה ה-10 לפנה"ס)." הקורא התמים מבין שהממצאים שהתגלו באזור חסרי כל משמעות לחלוטין, כשמדובר בפרשנות שלך, ושל ארכיאולוגים מאד מאד ספציפיים, שאינה תואמת את המציאות באופן מלא.
    ולגבי פגיעה בשטח אורבני – יש מספיק סיפורים של יהודים שהמדינה פלשה להם לשטח האורבני, אולי לא כתוצאה מחפירות אבל ממניעים שונים ומגוונים – ההתנתקות, גבעת עמל ואני יכולה לחשוב על עוד מקרים. סילואן זה סיפור עצוב, אבל שום מחדל של המדינה לא מצדיק את האלימות וההסתה השוררת היום במזרח ירושלים. מהדברים שאתה כותב משתמע רק דבר אחד – אנחנו אשמים בהתנהגותם הברברית של תושבי מזרח ירושלים, בני אדם יכולים לנקוט באלימות כנגד חפים מפשע כל זאת אם וכאשר דיכו וקיפחו אותם.

  28. עידן לנדו / נוב 4 2014 10:16

    דיקלה, אין לי מושג מי זה "הקורא התמים". בשתי התגובות הקודמות שלך התברר שהקוראת דיקלה פשוט קראה דברים שלא כתובים בטקסט וגם לא נרמזו. מי שקורא מה שבא לו, מפרש איך שבא לו – עושה זאת על אחריותו. עדיין לא הצדקת את הפרשנות הזאת מן הטקסט שלי, שכתוב באופן מאד ענייני ומדוייק.

    " יש מספיק סיפורים של יהודים שהמדינה פלשה להם לשטח האורבני" – אשמח לשמוע על דוגמאות ספציפיות, עם קישורים, שמזכירות במשהו את מה שקורה בסילואן. אשמח לשמוע על עוד שכונה יהודית אחת שכל שטחה הוכרז גן לאומי, עוד שכונה יהודית שמתוכנן בה "פארק ארכיאולוגי" ("בוסתן המלך") על שטח שכרגע מתגוררות בו 100 נפשות (שייזרקו לרחוב), עוד שכונה יהודית שנחסמים בה כבישים לטובת אירועים פרטיים של ערבים, עוד שכונה יהודית שחוק הנוער מופר בה בסיטונות שכזאת (מעצר של ילדים מתחת גיל 12, עוד שכונה יהודית שבה מאבטחים פרטיים ירו למוות בתושב, עוד שכונה יהודית שבה מצלמות פולשות לביתך ומתעדות כל תנועה שלך, עוד שכונה יהודית שבה המדינה מאבטחת השתלטות באישון ליל על בתים פרטיים שנרכשו בהסתמך על תצהירים שקריים, עוד שכונה יהודית שבה הוחזר רכוש לערבים על בסיס בעלות מלפני 1948, וכן הלאה והלאה (הכל בפוסטים שלא מעניינים אותך).

    ואגב, אם פה ושם מצאת מקרים דומים בשכונות יהודיות – איך זה בדיוק מצדיק את מה שקורה בסילואן? זה טרפה וזה נבלה.

    ההיתממות פה זועקת לשמים. שוב אני מקבל את התחושה שלא באמת התעמקת במה שקורה שם ולכן את יכולה להפריח כך לאוויר את האמירה ש"שום מחדל של המדינה לא מצדיק את האלימות" שם. זהו, שהמדינה לא אשמה רק ב"מחדל", אלא באלימות ממשית, ארוכת שנים, כלפי התושבים שם. השלכת האבנים היא כאין וכאפס לעומת המעשים של המדינה שם. את מסרבת להכיר במציאות.

  29. דיקלה / נוב 4 2014 10:42

    תראה לי עוד שכונות יהודיות שילדיהם זורקים אבנים בסיטונאות על עוברי אורח.
    תראה לי כפרים ערביים שבכלל נותנים ליהודים להתגורר בהם. יש פה גזענות טהורה, זה לא נשמע לי סביר שמשפחה ערבית יכולה לגור היכן שמתחשק לה במדינה הזאת וכשמשפחה יהודית רוצה להתגורר בבית שקנתה כחוק בכפר ערבי היא צריכה להיות נתונה לגילויי אלימות.
    לי לא נשמע הגיוני שאני צריכה להיזהר ולא להתקרב לסילואן בימים אלו ולו רק מפני שאני יהודייה.
    כשפינו יהודים בהתנתקות הם לא זרקו אבנים על עוברי אורח, תושבי דרום תל אביב לא נוקטים באלימות שיטתית כלפי האריתראים שחיים שם למרות שהמרחב האורבני שלהם נפגע באופן מובהק, כשהעלו את סבא וסבתא שלי מעיראק תוך התעלמות מוחלטת מהנכסים שהותירו מאחור והרעת תנאי החיים שלהם בישראל הם לא פצחו במרד מזוין. בקיצור – אמנם חלק מהדוגמאות אינן דוגמה מובהקת לשטח עירוני שנעשות בו עבודות פזיות, עדיין מדובר בפגיעה ממשית במרחב המחייה של אותם תושבים, שלמרות הכל לא פצחו באינתיפאדה.

    לכן, למרות הליקויים החמורים בטיפול בתושבי מזרח ירושלים בצד ממשלת ישראל, אני לא חושבת שיש קשר ישיר להתנהגות שלהם כעת. אלימות בסדר גודל כזה נובעת מפרמטרים רבים אחרים.

  30. עידן לנדו / נוב 4 2014 10:49

    דיקלה, האבנים שנזרקות הן התוצאה של הדיכוי וההזנחה, לא הסיבה שלו. כל עוד תתעלמי מן הדיכוי וההזנחה, לא תביני את האבנים. אף אחד לא זורק אבנים (תוך סיכון גבוה להיעצר או להיפצע) סתם כך.

    ונדמה לי שאני מסיים את הדיון איתך ברגע הזה לאור המשפט: "כשמשפחה יהודית רוצה להתגורר בבית שקנתה כחוק בכפר ערבי". שום "כחוק", הכל רמייה וכפייה, והכל מתועד, וגם כשזה "כחוק" – יש חוק אחד לערבים וחוק אחר ליהודים. אין לי עניין להמשיך לדבר עם מי שמכחישה את העובדות. סבלנותי פקעה.

    (וצריך מידה גדושה של אטימות להשוות את מעמדם של האריתראים בדרום תל אביב למעמד אלע"ד ורט"ג בסילואן. באמת, המקלדת סובלת הכל)

כתיבת תגובה