דילוג לתוכן
26 באוגוסט 2013 / עידן לנדו

אפרופו מתקפת הגז

לפני 3 ימים נכנס כוח צה"ל לכפר קדום, וכדרכו מדי יום שישי, החל לירות גז מדמיע בתוככי הכפר, כדי למנוע מן התושבים לצאת להפגנה השבועית. שני מפגינים נפצעו מרימוני גז שנורו בכינון ישיר, פרקטיקה לא חוקית שכבר הרגה מפגינים בעבר.

אבל הפעם נרשם שיא חדש: צה"ל ירה רימוני גז (בכינון ישיר, על פי עדויות מהמקום) לתוך מסגד הכפר, בשעה שהתפללו בו כ-300 איש. זקנים וילדים ששהו בפנים נחנקו ונמלטו החוצה, לקבל טיפול. הידיעה הזאת לא הופיעה בשום כלי תקשורת ישראלי: 3 ימים חלפו, וכנראה שהתקשורת כבר סיכמה בינה לבינה שאין עניין לציבור (היהודי) במתקפת גז מדמיע על מתפללים (ערבים) בתוך מסגד. גם את הסרטון הזה לא ראיתם באף אתר תקשורת ישראלי (להוציא הטלוויזיה החברתית).

מזה שנתיים מנהל כפר קדום, המונה כ-3,500 נפש, מאבק עיקש נגד שלטונות הכיבוש. ב-2003 נחסם כביש היציאה הראשי של הכפר, שמוביל לעיר המחוז שכם, וכך הפכה נסיעה קצרה של 13 ק"מ לנסיעה ארוכה, בדרכים עקלקלות, של 38 ק"מ. הכביש נחסם כי התנחלות קדומים הסמוכה התפשטה והתפשטה עד שבלעה אותו. כבר 4,000 דונם משטחי כפר קדום הופקעו לטובת ההתנחלות, ועוד 11 אלף דונם נחסמו לשימוש שלא בהיתר הצבא.

בדומה לנבי סאלח, שם השתלטה התנחלות חלמיש הסמוכה לכפר על מעיין השייך לו, גם העימות בכפר קדום הוא בין פלסטינים למתנחלים שגוזלים את נכסיהם; הצבא משמש מיליציה שמגנה על הבוזזים. וכמו בנבי סאלח, הצבא מוריד את הכפפות ופועל בברוטליות ללא מעצורים: משסה כלבים במפגינים, תוקף באלות עיתונאים שמתעדים את מעשי הצבא, מפזר תמונות של "נערים מבוקשים" ("אנחנו הצבא, דיר באלכ, אנחנו נתפוס אותך אם נראה אותך או נבוא לבית"). במשך השנתיים האלה נעצרו קרוב ל-150 תושבים בכפר. הכל כדי להכשיר את התרחבות קדומים, בדרכים שתוזמרו בידי ראשי המועצה בעצמם. בשנה שעברה בלבד, אגב, הוגדל שטח השיפוט של קדומים ב-1,010 דונם.

גז על מתפללים? הכל מותר. אפשר לוותר מראש על תגובת צה"ל (שאף אחד לא טרח לבקש, כאמור, אין עניין לציבור): המפגינים "הסתתרו" בתוך המסגד. זוכרים? ההיגיון הזה לא חס גם על ילדים בבית ספר.

כביש הכניסה לכפר קדום. צילום: אלכס ליבק

13 תגובות

להגיב
  1. גד השדה / אוג 26 2013 22:39

    סיור של מחסום ווטש לקח אותי לכפר קדום, למקום המדויק בו צולם הצילום מעלה. יצאתי די עצבני מהסיור הזה, עצבני מספיק בשביל לכתוב את הרשומה הקצת חריפה הזו:

    צריך להשוות

  2. Sinai Inbal / אוג 27 2013 08:06

    אגב, עוד סיפור מקדום שלא שמענו עליו, אחד הקטינים שתמונתו פורסמה בפוסטרים מאיימים לפני חודשים נעצר בשבועות האחרונים, והוגש נגדו "כתב אישום", במרכאות כי כתב אישום שאין בו ציון של אישום, איפה בוצעה העברה לכאורה ומתי, הוא לא כתב אישום.
    http://www.btselem.org/hebrew/demonstrations/20130627_kafr_qadum_flyers
    ובטלוויזיה החברתית פנינו לדובר הצבא לבקשת תגובה לגבי הסרטון, אבל לא עוצרים את נשימתנו עד לקבלתה…

  3. nachum / אוג 27 2013 10:09

    can you explain why they stay in the room with the gas, one even seating there?

  4. משתמש אנונימי (לא מזוהה) / אוג 27 2013 14:22

    אפרופו פיברוק.
    לא רואים חייל אחד כניסטר גז אחד.
    כן רואים מלא אנשים אם מסכות גז (מאיפה ?) ובמיוחד הילד ה"מעולף" אם חיוך מרוח על הפנים.

  5. עידן לנדו / אוג 27 2013 14:26

    אנונימי,

    אתה חושב שהמצלמות מוכנות לצלם את רגע הירי? צילמו כמה דקות אחרי. הצילומים מראים בבירור כמות גז ונפגעים גדולה בתוך המסגד. העדויות אומרות שהיה ירי ישיר. גם אם היה עקיף – הוא התעלם מכל הוראות הבטיחות; גז שנורה כל כך קרוב ונכנס למבנה סגור (לפזר הפגנה? לאיזה צורך בדיוק?) יכול לגרום נזק בלתי הפיך.

    ולמה יש להם מסכות גז? שאלה מצוינת. קוראים לזה הסתגלות לחיים תחת כיבוש.

    אם אתה רוצה להמשיך להגיב, תזדהה.

  6. זיו אבן / אוג 27 2013 17:33

    שאלה קטנה בבקשה: מה הפואנטה שלך?
    ירו גז מדמיע לעבר מסגד – נו אז מה?
    שאל כל אחד מהתפללים שם מי האוייב שלו הוא יגיד לך "צבא ההגנה של ישראל" חלקם אפילו יגידו ישראל בכלל(כל ישראלי שהוא כולל עידן לנדו) אז קלוט קטע – האוייב שלו תקף אותו בגז מדמיע- חבל שזה לא היה גז סארין…

    ולא זאת לא תגובה גזענית או טפשית – זה פשוט מה שזה: "מלחמה"
    ואולי כן זה "כיבוש" כפי שכמה אנשים מצחיקים קוראים לזה -ככה זה שיש מלחמה ויש הרבה "שטחים" כבושים בעולם חוץ מישראל -אבל כמו שניסו להסביר לכם הרבה פעמים – הייתה מלחמה של 48 הייתה גם מלחמה של 67 – קבל מבזק חדשות – הם הפסידו!!! צא מהסרט שהם מסכנים – הם היו מסכנים אם היו שמים אותם במחנות עבודה, אבל במקום זה הם מקבלים קצבת ביטוח לאומי – ואלה שלא קיבלו ערים משלהם חשמל ומים ובקרוב מאוד גם מדינה, תפסיקו להפוך את האנשים האלה למסכנים- אתה רוצה לראות מסכנים ולהלחם נגד עוולות המין האנושי -סע לכל מדינה אחרת במזרח התיכון ותראה מה קורה -תפסיק לבלבל לנו במוח ועוד לעזור לחלאות האלה להצדיק את עצמם בזה שהם אומרים :"הנה אפילו ישראלים חושבים שאנחנו צודקים"
    די אנחנו עייפים מלנגב לכולם את הדמעות- חלאס לכו תבכו למישהו אחר-מישהו שאיכפת לו…

  7. עידן לנדו / אוג 27 2013 17:39

    זיו, אתה בהחלט לא בקהל היעד של הבלוג הזה. פטור אותנו מעונשך ושיהיה לך בהצלחה בחוליות הסארין של אסד.

  8. Ruvinsky Oleg / אוג 27 2013 18:35

    זיהוי נאות, לא ממש שמתי לב כשכתבתי את התגובה.
    /אתה חושב שהמצלמות מוכנות לצלם את רגע הירי?/

    בשטחים תוך כדי הכנות להפגנה שבועית ?
    המצלמות אכן מוכנות לצלם ומצלמות כל דבר פחות או יותר. השאלה מה עורכים לאחר מכן.

    / הצילומים מראים בבירור כמות גז ונפגעים גדולה בתוך המסגד /

    לא הצילומים מראים בבירור כמות גדולה של אנשים מתנהגים בצורות שונות כאילו הם נפגעו מכמויות של גז.
    /העדויות אומרות שהיה ירי ישיר/
    וכמובן אנחנו מאמינים לכל מילה.

    \גם אם היה עקיף – הוא התעלם מכל הוראות הבטיחות\
    אז אנחנו כבר לא בטוחים בכל מילה שאומרים יש אופציות.

    ושוב הסצנה אם הילד ה"מעולף" אם חיוך מרוח על הפנים כל כך זועקת ביום שבהחלט אני מטיל ספק בגודל האירוע או אפילו בקיומו.
    במיוחד שהוא בא כל כך קרוב לזוועה שהתרחשה בסוריה.ויש עניין לפלסטינים להעביר הקבלות.

  9. עידן לנדו / אוג 27 2013 20:26

    אולג,

    נראה לי שחובת ההוכחה עליך שהמסגד בקדום מצולם נון-סטופ. הדעת נותנת שאפילו תושבי הכפר לא העלו על דעתם ירי גז למסגד (וגם אם העלו, מנין הוודאות שהצלם מסוגל לתפוס את הקניסטר בדיוק בכניסתו למסגד?). הדרישה שלך מגוחכת.

    "אנשים מתנהגים בצורות שונות כאילו הם נפגעו מכמויות של גז". הבנתי. אם כך, גם אתה מתנהג בצורות שונות כאילו אתה מגיב לעניין. בעצם אתה טרול.

    "העדויות אומרות שהיה ירי ישיר". אנחנו מאמינים לעדויות שיש. נכון לעכשיו, אין שום גרסה נגדית. צה"ל לא מתייחס בכלל לאירוע. אם הוא יתייחס, וייתן פרטים, נוכל להשוות אותם עם הנתונים מהשטח ולראות אם הגרסה הצה"לית סבירה. מנסיון העבר, אני לא עוצר את נשימתי. על האמינות מרקיעת השחקים של דובר צה"ל אפשר לקרוא כאן:

    עמוד ענן, מסך עשן: המספרים האמיתיים יוצאים החוצה

    הילד המעולף המחייך – לא יודע מה זה אומר. אולי זאת עווית, אולי זה חיוך. יש מספיק אנשים אחרים שם שהפגיעה בהם נראית אמיתית (כולל התינוק שבוכה בסוף).

    בוא נעצור כאן. אתה לא תאמין גם אם תראה את הירי של הגז ישירות לתוך המסגד. מבחינתי כל הדיון הזה מיותר – התוצאה מחרידה ובאחריות הבלעדית של צה"ל. אין שום סיבה בעולם שמולקולה אחת של גז מדמיע תיכנס למסגד סגור. כל השאר – תירוצים.

  10. עמית / אוג 28 2013 01:10

    עידן כשאתה מדבר על הנושאים האלו אלו התגובות הרגילות. לקרוא להם טרולים ולהעליב בטח לא ישפר את דרכיהם. אני ממליץ על המרשם של נדב פרץ, וכשאין סבלנות להתעלם.

  11. עידן לנדו / אוג 28 2013 09:30

    עמית, אני יותר מ-5 שנים במקצוע, עברתי את כל סוגי המטרידים ושיטות התגובה. פיתחתי חוש ריח חד במיוחד ואני קולט אותם אחרי משפט וחצי. מטרתי איננה "לשפר את דרכיהם", אני לא גננת ולא מורה לנימוסים. מטרתי להאיר עובדות חשוכות ולעורר מודעות לנושאים מסוימים. מי שנכנס לכאן כדי לעורר פרובוקציות ולהסיט את הדיון (והאמירה של הטרול שממנה השתמע שכולם במסגד הם חלק מהצגה – אי אפשר להבין אותה אחרת) – אין לו מקום כאן, חד וחלק. שיחזור למחוזות הלהג והטוקבקים שמהם הוא הגיע. בנחלה הצנועה שלי אני מצפה לאותה רצינות שבה אני מתייחס לדברים.

    "אלה התגובות הרגילות"? שוב, לא אצלי. אני לא חש שום חובה לקבל על עצמי את הסטנדרטים הדוחים של השיח הפוליטי ברשת. בכלל, טיעונים מהסוג "ככה זה תמיד" מעוררים בי חשד והתנגדות. תגובות כמו של הטרול הלז פשוט מסמנות את סוף הדיון איתו, וזה בדיוק תפקידה של האמירה שלי "אתה טרול": לאותת לו שיחזור למקום שבו התנהגותו קבילה, ושכאן הוא לא יזכה יותר להתייחסות. להמשיך להתייחס אליו פירושו לזלזל בשאר הקוראים שכן מתייחסים ברצינות לפוסט; כבוד אליו זה חוסר כבוד אליהם.

    חלק ניכר מהציבור הישראלי בכלל לא פתוח לשמוע את הדברים שיש לי לומר; זה בסדר גמור, אני לא כותב לכולם. גם לא למשוכנעים בלבד. אם אתה רוצה להבין באמת למי אני כותב ולמה, תיכנס לפוסט "כתיבה פוליטית:…", למעלה משמאל.

    ואם אין לך סבלנות אלי, תתעלם.

  12. עוזי / ספט 1 2013 17:42

    נראה לי חשוב להגיד את הדבר הטריוויאלי הבא: בהנחה המסתברת שאכן היה ירי ישראלי של גז אל תוך המסגד, ברור לחלוטין שהתושבים ינסו, בצר להם, לפחות להרוויח מכך במישור התעמולתי. אחרי הכל, מה אפשר לצפות מהם לעשות (הרי לירות בחזרה זה לא ממש אפשרי)?
    תחת ההנחה הזו, גם אם מניחים שהצלמים במקום ניסו לעורר דרמה עודפת למטרות צילום (כמו להלביש מסכות גז על כמה קשישים ולצלם אותם, כשברור לפי הסובבים שבאותו רגע כבר אין לכך הצדקה עניינית), זה לא הופך את הפעולה הישראלית המזעזעת למזעזעת פחות. וכאן שוב חשוב להדגיש את עניין הסטנדרט הכפול – הרי גם הצבא המוסרי בעולם לוקה לעיתים בהצגת המציאות באופן המחדד את מסריו. יש לו רק קצת יותר משאבים כדי לעשות את זה באופן יותר אלגנטי (לרוב) – יחידה צבאית שלמה שזו מטרתה.
    במילים אחרות: אפילו אם בסרט ובחלק מן הדיווח רואים רכיב מסוים של הצגה למצלמות, לא נובע מזה שלא היה אירוע עליו כל ישראלי חייב לחוש חלחלה.
    ורק הערת סיום אחרונה, לכל מי שעדיין סקפטי, אבל שירת בשטחים או מכיר את המציאות בהם: עיזבו את השאלה האם המקרה הזה מפוברק או לא. השאלה האמיתית היא האם הוא היה יכול לקרות? האם יכול להיות שאיזה חייל, אולי אפילו מפקד, חשב שזו תהיה דרך טובה 'לחנך אותם'; 'להראות להם', או אולי אפילו – מתחלחל כשאני כותב – 'להריץ צחוקים'? התשובה העגומה ידועה לכולנו.

  13. israebest / אוק 5 2013 02:55

    חברים, הסרטון הז ה הוא סרטון מבויים בצורה בלתי מקצועית בעלית כדרך שהערבים ומשתפי הפעולה היהודים שלהם משחקים בחוצפה בחיי אדם. מעט המסכות שבודאי ניתנו לערבים ע"י חברי "בצלם", או "יש דין" הוכנו כפי שמכינים שחקן לפני שמכריזים "אקשן". חלק מהאנשים שיחק אותה ששורף להם בעיניים כאשר המצלמה התמקדה בהם. חלק מהאנשים רק החוצה וחלק פנימה, שזוהי תופעה לא טיבעית אם באמת היה "התקפת גז". התזוזה הבלתי נורמלית של מקבץ השחקנים היה מתאים יותר להוראות הבימוי ולא לתכתיבי גז.

    חבר'ה, אם אתם רוצים במאי טוב יותר אני מוכן להפנות אותכם לאחד כזה. רק תבקשו.

כתיבת תגובה