דילוג לתוכן
26 בפברואר 2012 / עידן לנדו

להעיף את גדעון סער

גדעון סער הוא כנראה שר החינוך הגרוע בתולדות המדינה. אני יודע שחשבתי שלימור לבנת היתה הכי גרועה; טעיתי. אני יודע גם ששר או שרת החינוך הבאים יהיו עוד יותר גרועים מסער, למרות ששכלי כבר לא יוכל להשיג דרגה כזאת של אי-כשירות שלטונית; סחרחורת תוקפת אותי כשאני מנסה לדמיין שר חינוך גרוע יותר מסער. על כן אני מעדיף להתרכז בהווה. אני מבין שיש משהו קטנוני בהתרכזות בנושא זניח ושולי כל כך – מערכת החינוך. אני מבין שלאור המלחמה הגרעינית הצפויה עם איראן, לאור כניסתו של יאיר ("אני תומך תמיד בעמדת מערכת הביטחון") לפיד לפוליטיקה, לאור פרישתו של יעקב אילון מערוץ 10, יש משהו פאתטי ונלעג בהתעקשות שלי לדבר על גגות שקורסים בבתי ספר ועל הורים שלא יוכלו לממן השנה גן לילדיהם. פאתטיים, נלעגים, שוליים, מיותרים – כאלה הם חיינו, האזרחים, למרגלות השלטון ותועפות הנצח שלו.

ובכל זאת.

בכל זאת, בתוך השלולית הקטנונית הזאת, יש לי נקודה קטנונית להעביר: גדעון סער צריך לעוף. מחר, היום, אתמול – רק להרחיק את האיש הרע הזה, שתחת הנהגתו מתפוררת מערכת החינוך, נכתשים המורים, כורעים ההורים, מיטמטמים התלמידים.

הנה 14 סיבות שבגללן סער צריך לעוף. מרביתן מספיק חמורות כדי להצדיק זאת בפני עצמן, ללא תוספת כלשהי. כמעט כולן לקוחות מחדשות החודשיים האחרונים. ושימו לב: כולן נעוצות בדברים שסער לא עושה, לא בדברים שהוא עושה. על הדברים שהוא עושה כולנו קוראים בחדשות; אין להם דבר וחצי דבר עם הצלת מערכת החינוך. את תפקידו הבסיסי כשר חינוך סער הפקיר לחלוטין לטובת פעילותו כקומיסר חינוך.

1.
5,000 תלמידי בתי ספר בלקיה שובתים במחאה על תנאי לימוד בלתי נסבלים: חלונות שבורים, כיתות לא מחוממות, שירותים הרוסים, בחצי מהכיתות אין חשמל, ביוב פתוח בחצר בית הספר, אין דיו להדפיס תעודות. ביישוב ואדי אל-נאעם התלמידים משתינים בחצר (התלמידות הפסיקו להגיע לבית ספר מסיבה זו), ותשתיות החשמל והמים הרוסות.

2.
בארץ חסרים 2,500 גני ילדים, עבור 80 אלף ילדים, על מנת ליישם במלואו את חוק חינוך חינם לגילאי 3-4. בשנה הקרובה ייבנו רק 1,000 גנים. עקב מחסור בגננות, משרד החינוך יגייס סטודנטיות לחינוך וגם גננות בגימלאות לניהול גנים, מהלך שמעורר ביקורת רבה. עקב מצוקת הגנים העירוניים, אלפי הורים נאלצים לרשום את ילדיהם לגנים פרטיים. אך הגנים הפרטיים הגבילו לעת עתה את ההרשמה לגילאים 0-3, שחוק חינוך חינם אינו חל עליהם. התוצאה הצפויה היא שלקראת סוף הקיץ יגלו הורים לילדים בני 3-4 שאין להם שום סידור – לא גן עירוני (כי אין מספיק) ולא גן פרטי (כי הוא כבר יהיה מלא עד אפס מקום).

3.
ליקויי בטיחות חמורים בבתי ספר: ברחובות קרסה תקרת בית ספר שלוש פעמים, בג'סר א-זרקא קרס גגון בבית ספר על ילד ופצע אותו קשות, ביישוב אל-עזמה מושבתים 12 גני ילדים בשל סכנות בטיחות.

4.
בית הספר המיוחד ללקויות למידה "הבית של תמר" עומד בפני סכנת סגירה. המורים שובתים במחאה על הלנת שכר ופיטורים בניגוד להסכמים עימם, ועד ההורים מתנגד לתשלומים היקרים, ומשרד החינוך עומד מנגד.

5.
37 ילדים מחמולת אבו-לבדה שמתגוררים צמוד למחנה צריפין עושים את דרכם יום יום לבית הספר בדרך מפרכת שאורכת שעתיים (צעידה בשבילי בוץ, אוטובוס על חשבונם) עד לגן ולבית הספר שברמלה. ביניהם – ילדה בת 3. המועצה האזורית עמק לוד מסרבת לספק להם שירותי הסעה למוסדות החינוך, בניגוד לחובתה על פי תקנות חוק חינוך חינם.

6.
כ-40 אלף מתוך 80 אלף התלמידים במזרח ירושלים אינם מוצאים מקומם במערכת החינוך הממלכתית, ונאלצים להיקלט במוסדות פרטיים או להיפלט לרחוב. במשך שנים המדינה מזניחה את חובתה לבנות בתי ספר לתלמידים הערבים; במשך עשור נבנו רק 300 כיתות בכל מזרח העיר.

7.
רק אחד מ-200 תלמידים בישראל (כלומר, בפועל, שיעור אפסי) נחשף לתורת האבולוציה של דארווין במהלך לימודי הביולוגיה בתיכון. מורים, מנהלים, ומפקחים במשרד החינוך מעדיפים להימנע מהנושא בשל "רגישותו הדתית".

8.
יותר ממחצית ממוסדות החינוך במגזר היהודי גובים תשלומי הורים הגבוהים מן המותר בחוק. מערכת תשלומי ההורים יצרה, בתוך החינוך הממלכתי, פערים עצומים בין מי שיש להם למי שאין להם – לפעמים באותו בית ספר עצמו. מגמות שלמות בתיכונים ציבוריים עברו הפרטה וממומנות באמצעות תשלומי הורים.

9.
מאות מורות בכפר סבא מסרבות להחתים שעון כחלק מהסכם "אופק חדש". יותר מ-6,000 מורים חתמו על עצומה נגד הדרישה להחתים שעון, שאיננה משקפת את הזמן וההשקעה בחובות ההוראה שמתבצעים בבית, מחוץ לכתלי בית הספר.

10.
משרד החינוך אינו אוסף נתונים על העסקת מורי קבלן, אינו מנהל בקרה ואינו אוכף את מדיניותו המוצהרת לצמצום העסקה קבלנית של מורים – כך מגלה מסמך של מרכז המידע והמחקר של הכנסת. מאות תכניות לימודים חיצוניות מועברות בבתי הספר ללא כל פיקוח אפקטיבי.

11.
מאות מורי קבלן בתכנית היל"ה (להחזרת בני נוער בעל רקע עברייני, או קורבנות לפגיעה פיזית ומינית, אל מערכת החינוך) שובתים במחאה על העסקה קבלנית ונצלנית, פיטורים תכופים וחוסר ביטחון תעסוקתי. משרד החינוך מתנער מאחריותו (לשם כך בדיוק התכנית הופרטה).

12.
24 מכללות לחינוך בארץ (שמכשירות אלפי מורות וגננות) נמצאות על סף קריסה עקב קיצוצים תקציביים. משרד החינוך הבטיח להעביר להן 40 מליון שקל לפני יותר משנתיים – ומאז דבר לא קרה.

13.
הסגל האקדמי הזוטר יפתח בשביתה ללא הגבלת זמן עם תחילת סמסטר ב', בעוד כשבועיים, במחאה על תנאי שכר ירודים והעסקה קבלנית.

14.
בימים אלה ממש, בעצם המאבק נגד העסקה קבלנית בכלל ומורי קבלן בפרט, מכין משרד החינוך מכרז ענק לתוספת של עוד אלפי מורי קבלן (תודה ליוסי לוס על התזכורת). מורים אלה ישמשו להשלמת שעות ההוראה במסגרת יום לימודים ארוך (לגילאי 3-9), תכנית שתיפרס על 5 שנים, כהמלצת דו"ח טרכטנברג. בכך תחדור תופעת מורי הקבלן, שעד כה היתה מוכרת בעיקר בתיכונים, גם לבתי הספר היסודיים. משרד החינוך משתמש בדו"ח טרכטנברג, שמלכתחילה היה רחוק מלספק את דרישות המחאה החברתית, כדי לחתור תחת מטרותיה, ולהעמיק את חרפת עובדי הקבלן במדינה.

* * *

מר סער,

כמובן שלא כל הבעיות האלה נוצרו בקדנציה שלך; אבל זה לא תירוץ, רוב הבעיות במערכות הציבוריות בישראל הן בעיות עומק, שמלוות אותנו שנים ארוכות. בקדנציה שלך הן רק החריפו מאד; שר חינוך עם יושרה מינימלית היה לוקח את זה לתשומת ליבו ומנסה לעשות משהו כדי לעצור את ההתפוררות. מערכת החינוך נמצאת בקריסה מתמשכת; מה שנדרש לפני הכל זה פעולות הצלה. אתה ניגשת לתפקידך לא כמגיש עזרה ראשונה, כראוי לזמן ולמקום הנוכחיים, אלא כלהקת מעודדות.

מה עשית בזמן שאלפי ילדים מסתובבים ברחובות ללא מסגרת חינוכית ממלכתית? שלחת את אלה שכן זכו למסגרת כזאת לסיורים ב"עיר דוד" של עמותת אלע"ד, אתר של גזל ונישול במסווה של מחקר ארכיאולוגי. מה עשית בזמן שעמותות פרטיות השתלטו על כל חלקה טובה בחינוך הציבורי? שלחת תלמידים לסייר בחברון, לראות את שגשוגה של כנופיית יהודים אלימה, ומבלי לראות אף אחד מן הנתינים הכבושים הנאנקים תחת רגליה. מה עשית בזמן שהכיתות מתפוצצות מתלמידים, שהתשתיות נרקבות, שאין שירותים הגונים בבתי הספר? שלחת תלמידים לאמץ חלקות קבר של חללים. אולי זאת הסיבה שאתה מקדיש כל כך הרבה משאבים לעידוד הגיוס לצה"ל; התלמידים של היום הם החללים של מחר.

אתה אוהב להשתין בחצר של הבניין שאתה עובד בו, מר סער? אתה אוהב לעבוד בחורף במשרד עם חלונות שבורים, בלי חימום? ניסית פעם? לא? אז למה אתה חושב שילדים בני 9 ו-10 אוהבים את זה? כנראה שאתה לא סופר אותם. את הבת שלך הרי שלחת לבית ספר לטבע, שתקבל יחס אחר. שלא תזכה לראות בעיניה את החורבן שעליו אתה מנצח.

מעלת בתפקידך הבסיסי, הפשוט והחיוני מכל : לדאוג שלכל ילד בישראל יימצא מקום בכיתת לימוד ראויה (לא יותר מ-30 תלמידים), עם גג בטוח מעל ראשו, עם חשמל ומים זורמים בבית הספר.  מה אתה מקשקש על ציונות כשלא הצלחת לספק אפילו את זה? אם יש משהו שהציונים הראשונים היו טובים בו זה היה עשייה ובנייה; איפה אתה ואיפה הם.

אתה נצר לשושלת רביזיוניסטית מפוארת, מר סער. כמו כל הרביזיוניסטים הקלאסיים, אתה נפעם הרבה יותר מרטוריקה נשגבת מאשר מעשייה אפורה; לדידך הפוליטיקה מתמצית בהכרזות סוחפות-המונים. מה לך ולתיקון המציאות, מה לך ולדאגה פרטנית לצרכים הממשיים של תלמידי ישראל. קטן עליך לבנות עוד כיתות לימוד, קטן עליך להגן על אלפי מורים מן החוץ באוניברסיטאות, עבדי הוראה מודרניים.

אתה – הנצח בוקע מגרונך. אבות האומה, אדמה קדושה, ציונות. בזה אתה מבין. מפעם לפעם אתה פוער עיני עגל: איך זה שבמבחני חינוך בינלאומיים תלמידי ישראל יוצאים שוב ושוב בתחתית הטבלה של המדינות המפותחות? מה, עוד שעות ציונות ועוד שעות אהבת מולדת ועוד שעות הכנה לצה"ל לא מייצרות תלמידים טובים יותר?

לך. חזור לחברים שלך ב"אם תרצו", כתוב ניירות עמדה למכון לאסטרטגיה ציונית, לך תהיה דובר היישוב היהודי בחברון, בהר ברכה, בחוות מעון, לך תדריך קבוצות נוער בפרוייקט "תגלית". עזוב אותנו באמא'שך. לך לך לדרכך. רק תעוף לנו כבר מהחינוך, תן לילדים שלנו סיכוי לצלוח את בית הספר בגוף ונפש בריאים.

114 תגובות

להגיב
  1. עדו / פבר 26 2012 10:33

    ההבדל בין העשייה האפורה לרטוריקה הסוחפת הוא לדעתי האסון שלנו מאז ומתמיד

  2. דודו פלמה / פבר 26 2012 10:35

    עידן לנדו כל הכבוד לשילוב המדהים של עובדות
    חרון צודק מאין כמוהו וצחות לשון.
    מדהים איך גם כאשר אתה מגדף אתה עושה זאת בהתאם לכללי
    הלשון והתחביר. איזו זאפטה חינוכית לתפארת
    משרד החינוק ומדינת ישראל. למרות הנושא
    המעצבן והמבאס נהניתי מאוד מהפוסט.
    לגזור ולשמור(ולקוות שיתגלגל לפיתחו של צאר החינוך)

  3. דני / פבר 26 2012 10:40

    מדויק – הבעיה היא בדרך כלל בדברים שלא עושים. הנטייה האוטומטית היא לכתוב על מה שכן עושים וזה משחק לידי ספינולוגים למיניהם שמצליחים לנווט את השיח למקומות שהם מעדיפים. מערך הכבאות הזנוח אינו אייטם כמו כמות הליטרים שנשפכים ממטוס סופרטנקר משום שעל פניו על הראשון ניתן לכתוב בכל יום מימות השנה – הוא לא עונה להגדרה של "חדשות". כשמערכות קורסות לאט הן ללא ספק חלק מ"הישנות". אני חושב שאסור להתפתות רק לחודשיים האחרונים של מה שהופיע ב"חדשות" (למרות שאני מבין שיש לך עוד שניים-שלושה דברים לעשות ואחרת הטור היה הופך לספר), מכיוון שכפי שציינת, הבעיה היא בשגרה, ב"עסקים כרגיל" של משרד החינוך.

  4. נתן רועי / פבר 26 2012 10:42

    וכמובן, שהקלת. האמן לי שהקלת. אני לא שוכח איך אני, בתקופות כלכליות קשות יותר, זכיתי בארוחת צהריים כשההורים עבדו, ושיעורי העזר לתלמידים החלשים היו בבית הספר ולא היה "חינוך אפור" בהיקפים של היום, והיו פעולות תרבות בבתי הספר היסודיים כמו : הסרטת סרטים ! , הצגות שעלו בחדר האוכל, ועוד ועוד. והארץ הייתה ענייה הרבה יותר. אני מדבר על שנת 1964 . בתקופת המיתון.

  5. נתן רועי / פבר 26 2012 10:45

    היום יוצאת לדרך צעדה של ארבעת אנשי "ליכוד" שמאוכזבים מראש "הליכוד" אבל בוודאי גם מהנושא עיניו לכתר הראש, גדעון סער.

    סער לא בא משושלת רביזיונסטית אלא מנוער "התחייה".

    וביבי בגד בז'בו
    http://www.natanroi.com/?p=958#more-958

  6. roy / פבר 26 2012 11:00

    פייר, הסכמתי עם מה שכתבת,חוץ מההשתלחות האחרונה . אין קשר בין לעשות סיור בחברון לבית זה שגגות קורסים.

  7. אסף. / פבר 26 2012 11:12

    קצת הגינות
    כל מיני בדואים שהקימו מקומות פירטיים לא צריכים לזכות בשרותי חינוך והסעות ע"ח המיסים שהם לא משלמים.
    זה שחמולה השתלטה על שטח ובנתה בצורה לא חוקית לא אומר שמגיע לה הסעה.
    אם בישובים ערבים חוקיים התושבים מחליטים לא לשלם מיסים אז שלא יבואו בטענות שככה נראה הישוב שלהם ולא רק מבחינת החינוך.
    לי נראה שאתה מחפש שר חינוך שילמד את מחמוד דרוויש לצערך זה לא יקרה בשנים הקרובות.

  8. מיכאל מסינגר / פבר 26 2012 11:21

    מה רוצים צ\ממנו? אין לו זמן לטפל בנושאים כאלה. הוא עוסק בחינוך לערכים, טיולים בחברון……….
    זה שהוא הצליח להיות גרוע מלימור לבנת, תודה, זהו הישג מרשים.

  9. עידן לנדו / פבר 26 2012 11:39

    אסף, אין לך מושג. הזכות לחינוך לא תלויה בשאלה אם אתה גר בבית חוקי או לא חוקי (אני בכלל לא נכנס לשאלה למה כל כך הרבה ערבים נאלצים לחיות במבנים "לא חוקיים", משהו שהמדינה כפתה עליהם בדרכים נלוזות; על כפר דהמש כתבתי כאן: https://idanlandau.com/2010/07/15/dahmash/)

    והנה מה שאומר בית המשפט:

    "חשיבות החינוך הינה ראשונה במעלה וגוברת, לדעתי, בנסיבות כאן ובשכונה זו על האינטרס הציבורי שבמיצוי הדין עם הורי העותרים בשל פעילות בניה בלתי חוקית המיוחסת להם – פעילות שיש מספר מערכות דינים אפקטיביות לטיפול בה". כך פסקה בשנת 2008 שופטת בית המשפט המחוזי בתל אביב, אסתר קובו, בעתירתם של 40 ילדים תושבי שכונת דהמש במועצה האזורית עמק לוד. השופטת קבעה כי המועצה האזורית אינה יכולה להימנע ממתן שירותי הסעת ילדים לבית הספר משום שהוריהם מפרים את דיני התכנון וכי "אין זה ראוי כי מיצוי הדין עם תושבי השכונה ועם הורי העותרים, ייעשה באמצעות ודרך ילדיהם".

    והתושבים ה"לא חוקיים" האלה משלמים ארנונה. לעזאזל, עוד מגיב שלא טורח לברר את העובדות.

    אני לא מחפש שר חינוך שילמד את מחמוד דרוויש; בעיה קשה בהבנת הנקרא יש לך. אני מחפש שר חינוך שיבנה כיתות ראויות, שיתגמל מורים כמו שצריך, שיבלום את ההפרטה המטורפת, שיגן על מורי קבלן. לא זכור לי שמחמוד דרוויש כתב על הנושאים האלה.

  10. דוד ניר / פבר 26 2012 11:39

    עידן היקר, סער לא היה רק צריך ללכת אתמול אלא שבמדינה שפויה כלל לא היה אמור להגיע!
    אלא שבסביבת התמיכה שלו, ויותר ויותר בעתים אלו של טרום "מצדה" – מאמרך רק יעצים את הילולת הצ'פחות שיזכה להן מחסידי הנישול/ביזוי-צלם-אנוש. מאמרך רק ימריץ את חבריו לחגוג את ניצחנו במרתפי הבירה המטאפורים שלנו, שמהם יגיחו קולות שיכרון כמו אלו שבקעו ממרתפי המבורג לפני אי אילו 75 שנים.

  11. עידן לנדו / פבר 26 2012 11:43

    דוד: אז יוצא שעזרתי לסער, אה? כנראה שהייתי צריך לכתוב מאמר תמיכה נלהב, כדי להוריד את דירוג האשראי שלו במרתפי הבירה.

  12. ד"ר ראובן ברק / פבר 26 2012 11:53

    כל מילה בסלע

  13. שפי / פבר 26 2012 11:57

    לא די שהבת שלו למדה בבית הספר לטבע, הוא גם עומד מהצד כאשר כל מיני אינטרסנטים מנסים לפגוע בבית הספר ולהוריד אותו לרמה של בתי הספר העירוניים. כי זו התפיסה היום: אל תרומם את הבינוניים למדרגה של המצטיינים, אלא תוריד את המצטיינים למדרגה של הבינוניים. מה כבר קשה כל כך לאמץ את הערכים של בית הספר לטבע, למשל, לכלל מערכת החינוך? הרי לא מדובר פה במשהו חריג במיוחד או יקר במיוחד. בסך הכול רמה גבוהה יותר של מורים/ות, יחס אישי יותר לתלמיד, תפיסה חינוכית המקדמת את החשיבה העצמאית ועבודת הצוות על פני השינון והתחרותיות, לימוד אינטגרטיבי של נושאים לרוחב, הענקת כלים מחקריים, ובעיקר המון אהבה לילדים ולבית הספר.

  14. צור שפי / פבר 26 2012 12:11

    נו, איך אמרו חכמי מונטי פייתון – always look at the bright side of life אז הנה התייחסותי החיובית אחת לאחת, לי"ג הנקודות שהעלית (13 זה של גויים):
    1. לפחות יש אוורור.
    2. מקור עבודה לגימלאיות וסטודנטיות, הקטנת האבטלה.
    3.יחס שווה ליהודים וערבים.
    4. לעומת זאת, "הבית של אמנון" משגשג ופורח.
    5. פעילות גופנית חשובה לתלמידים, נפש בריאה בגוף בריא.
    6. ממילא הם עסוקים בלהתפרע בהר הבית.
    7. מה אתה מדבר? הרי כל מה שקורה כאן סופר דרוויניסטי, הלימוד מיותר.
    8. תחי היוזמה החופשית והסקטור העיסקי – זה מבוא מעשי למינהל עסקים.
    9. נו, כפר סבא, גם כן עיר, גם טביב משם, באמת.
    10. לעומת זאת גם ארגון הקבלנים לא אוסף נתונים על מורים (קצת מאולץ, אני יודע).
    11. הצעה לתגובת מערכת החינוך: להעביר לטיפול רוני הררי.
    12. מה פירוש לא קרה דבר? עברו שנתיים, שערות לבנות לא נחשב?
    13. נו באמת, חינוך גבוה זה ממילא עניין לסמולנים.

  15. ללי / פבר 26 2012 12:13

    הסיפור עם 'הבית של תמר' מגוחך. המקום הוקם כתיכון פרטי, אליטיסטי לילדים עם בעיות שהוריהם היו עשירים מספיק כדי לא לשלוח אותם לתיכונים בנוסח אנקורי/טומשין. שביתה? איזו סיבה יש לתיכון שכזה לשבות? חמור מזה, איך התיכון הפרטי קיבל תקנים לבנות שירות לאומי? בקצב הזה גם חבורת הקרן תקבל בנות שירות, אה סליחה, החבורה כבר מקבלת.

  16. צור שפי / פבר 26 2012 12:18

    נ.ב. 1 – זה בלי קשר לשפי שמעלי.
    נ.ב. 2 – אני לא רציני (אם מישהו לא הבין).

  17. ערן ב / פבר 26 2012 12:27

    פוסט מגמתי ומטעה.
    הרי תמיד אפשר למצוא נקודות שליליות במשרד כזה גדול, אתה באמת חושב שצריך להעיף את השר בגלל ליקוי בניה ב 2-3 בתי ספר?
    רוב הנקודות שהעלית כאן הן או כאלו שהן ברמה הארצית\מדינית שאף שר חינוך, טוב שיהיה-לא יכול לשנות או כאלו נקודתיות שלהאשים את השר בהן -מגוכך לחלוטין.
    גם לגבי חוק חינוך חינם-משרד החינוך הזהיר עוד בהודעה על הרפורמה כי מהלך כזה לא יקרה בשנה, אז חיכנו עשרות שנים, לא יקרה כלום עם יקח עוד שנתים שלוש עד שהמהלך יבוצע במלואו.
    פשוט תגיד את האמת, כמו רוב השמאל הקיצוני אתה מתנגד למהלכים שסער עשה לחיזוק הציונות והשורשים בבתי הספר ובראשם הסיורים לחברון ולמערת המכפלה ומצטרף למסע ההסתה הזה כנגדו בעזרת טענות מגוכחות וקטנוניות.

  18. עידן לנדו / פבר 26 2012 12:28

    ללי,

    נכון, "הבית של תמר" הוקם כתיכון פרטי. אבל אין שום קשר לאנקורי – מדובר על אוכלוסית תלמידים עם לקויות למידה קשות. היה נחמד אם משרד החינוך היה מתקצב את זה לגמרי, לא?

    יותר מכך, בסכסוך הנוכחי משרד החינוך התערב ובכך הוכיח שהוא מכיר באחריותו. אני מצטט מהידיעה:

    "אך לפני כשנה התעוררה קבוצת הורים שטענה לחריגות בגבייה של תשלומי ההורים. נציגי הוועד פנו למשרד החינוך שבחן את הנושא, וקבע כי התשלום המקסימלי יעמוד על כ-2,000 שקלים בלבד בשנה. ההנחיות החדשות פגעו בצורה חדה בתקציב בית הספר ובלית ברירה נאלצה ההנהלה לצמצם פעילויות ולבצע צעדי התייעלות, בהם קיצוץ בתקנים, בשעות הוראה ובשכר המורים. אלו החליטו בתגובה כי הפגיעה בשכרם מנוגדת לחוק ולפני כשבוע בעצה אחת עם ארגון 'כח לעובדים' הכריזו על שביתה. נציגת המורים קרן ולדמן טענה כי לפי שעה קיים נתק בין המורים להנהלה, והם נחושים להמשיך בשביתה עד שההנהלה תיאות לשבת איתם לשולחן המשא ומתן."

    מה קרה כאן? משרד החינוך בישל דייסה, ונתן למורים לאכול אותה. גם ההורים, גם המורים וכמובן גם התלמידים – קורבנות של מדיניות ההפקרה הזאת.

  19. עידן לנדו / פבר 26 2012 12:41

    הבנתי, ערן. זה קטנוני לדרוש כיתות לימוד ל-40 אלף ילדים במזרח ירושלים – שטח ישראלי ריבוני, משלמים ארנונה וכו' – הזנחה שבית המשפט לא חסך מלים ממנה.

    זה קטנוני לדרוש שבבתי ספר בנגב יהיה חשמל ויהיו שירותים.

    זה קטנוני לדרוש העסקה ישירה של אלפי מורי קבלן. זה קטנוני לדרוש העסקה ישירה של אלפי מורים מן החוץ.

    מודה באשמה – ככה פתחתי את הפוסט: מדובר בתלונות קטנוניות. אני מציע לך לחזור לעסוק בנושאים החשובים באמת, כמו מערת המכפלה.

  20. nachum mai / פבר 26 2012 12:48

    ואדי-נאעם שוכן על כביש 40, והוא כפר גדול שמאוכלס ברובו ע"י שבט אל-עזאזמה. זהו אזור עתיר מפגעים: התושבים מתגוררים תחת קוי המתח הגבוה היוצאים מתחנת הכח שבשטחי הכפר (לכפר עצמו אין חיבור לרשת החשמל), מאגרי גז נמצאים גם הם בשטח, ואזור התעשיה של רמת חובב נמצא מעבר לכביש.

  21. יותם / פבר 26 2012 12:52

    אוקיי, אז החינוך הציבורי נכשל. אני חושב שכולנו יודעים מה צריך לעשות בתגובה: להפריט את מערכת החינוך.

  22. עידן לנדו / פבר 26 2012 12:55

    יותם, אתה הוכחה חיה לכשלון החינוך הציבורי: אתה לא מבין מה שאתה קורא (בהנחה שהיית רציני).

    החינוך הציבורי נכשל, במידה רבה, בגלל ההפרטה המטורפת. מה שאתה מציע זה חיסול ממוקד.

  23. יותם / פבר 26 2012 12:59

    [ידעתי שהייתי צריך לכלול "לפתוח את החינוך למכרז ולהעביר את ניהולו למי שהציע את המחיר הנמוך ביותר", אבל פחדתי שזה יסגיר את הבדיחה]

    לא, לא הייתי רציני- אני פשוט תוהה אם זה לא מה שצופן לנו העתיד; כמו בכל תחום אחר, דופקים את השירות הציבורי כל כך עד שהוא לא מסגול לתמוך במשקלו-הוא ואז ההפרטה נראית כמו פתרון קסם מהאגדות.
    אבל עם זה שאני הוכחה חיה לכשלון החינוך הציבורי אני מסכים.

  24. nachum mai / פבר 26 2012 12:59

  25. תמר קפלנסקי / פבר 26 2012 12:59

    תודה רבה על הדברים, עכשיו ובימים האחרים.

  26. עידן לנדו / פבר 26 2012 13:02

    יותם, מזל שהשארתי נתיב מילוט. תשמע, יש כאן לא מעט מגיבים שהיו חותמים על מה שכתבת בלי שמץ של חיוך, אז אי אפשר לדעת.

  27. Nitzan Aviv / פבר 26 2012 13:14

    להעיף את גדעון סער ואיתו את כל ממשלת ההון-שלטון, הלאומנית הימנית הקיצונית, הגזענית הנפשעת והפאשיסטית המתועבת והנאלחת, לאלתר – צו השעה ויפה שעה אחת קודם!!!

  28. Gali / פבר 26 2012 13:43

    סוף סוף יש בינינו הסכמה מוחלטת…
    אבל צריך להעיף גם את סגן שר הבריאות ליצמן ואת ראש הממשלה ביבי נתניהו ואת שר האוצר יובל שטייניץ שלמד איתי במכון כהן כמה שנים ונדפק לו השכל.
    לפני כמה חודשים השארתי לגדעון סער הודעה בעמוד הפייסבוק והיא נמחקה תוך חמש שניות. ואז השארתי שוב הודעה ושוב היא נמחקה תוך חמש שניות.
    ולכן השר לא קשוב לעמו.
    הפתרון הבסיסי לסגל הזוטר הוא לארוז מזוודה ולעבור לחו"ל. זה מה שעשיתי לפני כמה חודשים. חזרתי לפני שבועיים לארץ ואני כבר מתחרטת ורוצה לחזור חזרה לארה"ב.
    המדיניות של הליכוד היא לעודד עובדי קבלן ולצמצם עובדי מדינה וההסתדרות מעודדת את תופעת עובדי הקבלן באופן סמוי כי היא תומכת בועדי העובדים ובמנהלים. אז למעשה כולם מעודדים עובדי קבלן וגם עם ישראל מעודד עובדי קבלן כי הוא בוחר בליכוד. ולכן אין מה לחפש בארץ והסגל הזוטר צריך לעזוב אותה.
    אבל נשיאת האוניברסיטה שלך מאוד "סוציאליסטית"… בקיץ כתבתי לה והצעתי לה לבוא לקראת מרצים שקשה להם והיא הראתה "נכונות", כלומר אי נכונות.

  29. אני / פבר 26 2012 13:52

    אבל אם הוא יילך, מי יארגן טיולים לחברון בהנחיית איתמר בן גביר?

  30. אסתי סגל / פבר 26 2012 13:52

    אגב, מאלף להכנס לדף של שר החינוך בפייסבוק.

    ב13 בפברואר עולה הסטאטוס הבא:
    "ראש ממשלת החמאס איסמעיל הנייה מדבר בטהרן על ״פלסטין מהים עד הירדן״ ועל התנגדותו לשלום עם ישראל.
    אבו מאזן בקהיר ממשיך להעמיד תנאים מוקדמים למשא ומתן עם ישראל,לאחר שסיכם כבר על ממשלת אחדות עם החמאס, ומודיע על המשך המתקפה המדינית נגד ישראל.
    שניהם אינם רוצים שלום עם ישראל אלא בהמשך המאבק בה,בתנאים משופרים מבחינתם."

    ועוד כמה מהדוגמא הזו. הגבתי שם בתהייה מה יש לו להגיד על הישגי הבגרות של תלמידי ישראל. לסטאטוס דומה העליתי כמה וכמה לינקים לגבי מצבנו אל מול הoecd עם כמה וכמה שאלות שכמובן לא זכו לתשובה.

    כשהגעתי עכשיו כדי להביא את הציטו ראיתי שהורדו כמה מהסטאטוסים הנ"ל והועלו כמה שבאופן עקיף התייחסו לחינוך.
    למותר לציין ששאלותי נעלמו כלא היו.

    אותו סטאטוס חינני באותם מילים בדיוק עלה תחת שמו על הקיר של התנועה הלא פוליטית ולא פאשיסטית כלל – "אם תרצו".

    ללמדך על פעילויותיו החינוכיות והישגיו הלימודיים של שר החינוך.

  31. עידן לנדו / פבר 26 2012 14:00

    כיוון שאני לא בפייסבוק, אני ניזון משמועות. הולך ומצטייר הרושם שאנשי ציבור הפכו את הפייסבוק למנגנון השתקה במקום לזירה של דיון פתוח – טוויסט מעניין, שלא לומר הפוך לגמרי, על הרעיון המקורי של פייסבוק. השאלות הלא נוחות (אצל סער ואצל לפיד) נמחקות תוך זמן קצר מאד, גם אם אין בהן שום טון פוגעני; כמו טיפול להסרת חצ'קונים. אחרי זה הם מוכרים לנו את "הקשר הבלתי-אמצעי" שהם יצרו עם הציבור.

    ככה זה כבר שנים בעיתונות. כל כך התרגלנו, ששכחנו איך זה אמור להיות. העיתונאי אמור להגיע לראיון ולשאול את השר שאלות לא נוחות; לדוגמה, כמו אלה שהועלו כאן. הוא אמור גם לדעת איך ליירט נסיונות הסחה זולים, באמצעות שליטה בעובדות. מתי ראיתם לאחרונה ראיון עיתונאי כזה? אין. השאלות מוסכמות מראש, לפחות טווח השאלות הלגיטימי. זה כבר מובן מאליו לגמרי, לא צריך אפילו להחליף פקסים לפני הראיון. הכל זורם למישרין; הצגה של ראיון, הצגה של "דין וחשבון לציבור".

  32. אסתי סגל / פבר 26 2012 14:01

    וכמובן שמרוב התרגשות על העלאת שמו של השר הנכבד על סדר היום לא עשיתי הגהה על טקסט התגובה שלי שיצא עילג למדי, שלא לדבר על שגיאות הניסוח.
    ואני לא יכולה להאשים את מערכת הלימודים מבית מדרשו של סער, אז לאן נוליך את החרפה?
    מצד שני אולי מצביעים עילגים כמותי הם ההסבר איך זכינו לממשלה כה נאורה.

    ואחרי כל זה, אם נחזור לדף של גדעון סער בפייסבוק, אז אין ספק שעוזריו עושים עבודה קפדנית וחרוצה ביותר, כי מהסטאטוס הדן בהניה עליו היו כ70 תגובות, רובן של שמאלנים עצבנים ושנונים, נשארו 6 תגובות, כולן, כמה מפתיע, מזלזלות בערבים בכלל וב"אנשים קטנים" כמו הניה בפרט.

  33. אסתי סגל / פבר 26 2012 14:11

    התגובה שלך עידן, מזכירה לי את הכותרת הראשית והכתבה הצמודה לה הבוקר בווינט.
    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4194637,00.html

    הכותרת:
    שביתה בנמלי הים; האוצר: הם סוחטים תוספות

    ואז בתחילת ה"כתבה":
    האם עובדי הנמלים, המשתכרים שכר ממוצע של 30 אלף שקלים, יזכו לקבל תוספות לפנסיה? ועדי העובדים בנמלים וההסתדרות הודיעו כי מ-6:00 בבוקר (יום א') יושבתו נמלי הים באשדוד, בחיפה ובאילת ללא הגבלת זמן, לאחר שהמשא ומתן בעניין כספי הפנסיה שהתקיים אמש בבית ההסתדרות לא הניב תוצאות. שביתה בנמלי הים של ישראל עלולה לגרום נזק כבד לכלכלה, ליבואנים וליצואנים. במשרד האוצר מאשימים את ההסתדרות ואת ועדי העובדים בניסיון לסחוט תוספות שכר. ההסתדרות כבר השביתה באחרונה את כל המשק ואת רכבת ישראל.

    ידיעה בלי חתימה.

    דוגמא מופתית לסטודנטים לתקשורת, כמה שגיאות, כמה עיוותים, כמה לא ציטטות בלי שמות של מקורות אפשר להכניס בכתבה אחת.
    אחד הדברים החמודים החביבים כל כך על עיתונאינו החרוצים שרק מחפשים את האמת ואת התחקיר זה משפט מהסוג של: "עובדי הנמלים, המשתכרים שכר ממוצע של 30 אלף שקלים", משפט אובייקטיווי לחלוטין, שכמובן מגיע אחרי תחקיר מעמיק והוא נמצא שם מסיבות אובייקטיוויות לגמרי.
    המנוולים האלו שמרוויחים שכר ממוצע של 30 אלף! ברוטו? נטו? מה זה ממוצע? 5 משכורות ענק ועוד 1000 משכורות נמוכות והממוצע ביניהן?

    ומי זה בדיוק "האוצר"? יש שם של המגיב מהאוצר? גורנישט מיט גורנישט.
    כי למה לעשות כתבה אם אפשר קופי פייסט של דובר האוצר בהודעה שלו לעיתונות?

    ואגב, הכתבה כפי שהיא מופיעה עכשיו נערכה ושונתה מאיך שנראתה בבוקר.

  34. אילן / פבר 26 2012 14:23

    שכחת כיצד הוא מבלה את לילותיו, בברים (כולל שמועות כאלו ואחרות לחפש בגוגל) והופעות.
    אני כבר נכחתי בשלוש הופעות בהן הוא היה ביציע הויאיפי בבארבי (עד כמה שניתן לקרוא לכך יציע או ויאיפי).

    בהופעה האחרונה שבהם הוא נכח ושר בגרון ניחר את כל שירי מינימל קומפקט, לאחר ההופעה (באם לא היה נמלט מהמקום) הסתובבה לה קבוצת בני נוער בחוץ שיכורים ואלימים שרק חיפשו אם מי ללכת מכות.

    משרד חינוך שמתפאר בהישגים http://www.nrg.co.il/online/1/ART2/339/162.html
    שבהן "רק" מתלמידי ד'-ו' מפחדים מאלימות בבית ספר – http://news.nana10.co.il/Article/?ArticleID=866731
    או רק 16% מתלמידי כיתות ז'-י"א חווים אלימות מינית http://www.haaretz.co.il/news/education/1.1646707

    האלימות בבתי הספר שנובעת אך ורק בהעדפות של של משרד החינוך לא לחנך, אלא לחסוך במורים, תשתיות וללמד את תורת "אם תרצו" (http://www.haaretz.co.il/news/education/1.1645581)

    כאמור לא הכל באשמתו אך ושרי החינוך בעשורים האחרונים אשמים בכך, אלא שקומיסער החינוך מוביל את ילדי ישראל לעבר התהום, תוך כדי נגינת הימנון בית"ר בחליל.

  35. פראני / פבר 26 2012 14:28

    אלון רון תיעד את המתואר בסעיף 5. להלן התמונה:
    http://www.haaretz.co.il/1.1649802

    השיעור הראשון שעל גדעון סער היה ללמוד (וכדאי שיתחיל מיד בשיעורי בית):

    "התוצאה של החינוך כולו, זו בעלת הערך הרב ביותר, היא אולי היכולת לגרום לעצמך לעשות את הדבר שעליך לעשותו, בשעה שיש לעשותו, בין אם זה מוצא חן בעיניך ובין אם לאו. זהו השיעור הראשון שיש ללמוד; ומוקדם ככל שיחל אדם את לימודיו, זהו כנראה השיעור האחרון שהוא לומד לעומק".

    – תומאס הנרי הקסלי
    { מתוך הספר "חינוך טכני" }

  36. אחת שממש יודעת / פבר 26 2012 14:54

    שלום לכל השמאלנים, בתור שמאלנית אני מרשה לעצמי לבקר אתכם. מה זו הצביעות הזו? כל הבעיות האלה אכן היו גם בתקופות של שרי חינוך אחרים. אז כן, בלימור לבנת נכנסתם, כי היא הייתה מהימין, ואותו סיפור עם גדעון סער. למה ביולי תמיר לא התנגחתם ככה? היא הייתה גרועה לא פחות ורוב הבעיות כבר היו שם כשהיא הייתה בקדנציה ולא התחילו אז. היא זו שיזמה את הרפורמה העלובה בשכר המורים. ואגב, מר לנדאו, אתה מתעלם מהבעיה האמיתית והמהותית ביותר – שכר המורים עדיין מחפיר. ומשרד החינוך הוא אחד מהמנגנונים הבירוקרטיים הרקובים ביותר שקיימים, וזה לא קשור לגדעון סער, יולי תמיר או לימור לבנת. מצטערת, הפוסט הזה הוא סתם דיבה והשמצות על רקע אידיאולוגי בלי התייחסות לבעיות האמיתיות.

  37. עומר / פבר 26 2012 14:58

    מה קשור שר החינוך סער ושירותים, חשמל, חלונות שבורים וביובים פתוחים? תפקידו הרי "להקנות ערכים", לעצב ולהכשיר את התלמידים לשירות הצבאי ולעולם העבודה. בזה הוא טרוד עד צוואר.

  38. ניסן / פבר 26 2012 15:01

    אסתי בתור בלוגרית חשבתי שאת יודעת לכתוב בעברית..כנראה ששר החינוך שהיה בזמנך לא עשה עבודה ממש טובה..
    מסתבר שגם בפייסבוק את לא מבינה- אם תלחצי על הפלוס תראי את כל התגובות..

  39. עדיגי / פבר 26 2012 15:08

    כל מילה.

    אני עדיין לא מבינה איך המדינה מרשה לעצמה להפקיר את בני 0-3 לחלוטין, כפי שאפשר לראות מ"חוויות" חיפוש הגנים שעברתי לאחרונה: http://www.adigi.co.il/blog/?p=1010.

    אבל העיקר שיש סיורים בחברון ושיעורי מורשת. ולעזאזל הילדים.

  40. עידן לנדו / פבר 26 2012 15:11

    אחת שממש יודעת, אבל להזדהות היא לא יודעת, כי היא פחדנית,

    קודם כל, תאייתי נכון: לנדו. ואפשר לקרוא לי עידן.

    את כנראה חדשה בשכונה אם את חושבת שאני מחזיק משרי העבודה (יולי תמיר ושות') יותר משרי הליכוד. את הפוסט שלי על יחימוביץ' כנראה לא קראת: https://idanlandau.com/2011/08/20/thanks-to-shelly/

    הסיבה שאני לא כותב על מפלגת העבודה, מעבר לזה שמדובר בהתעללות במתים, היא שהיא לא בשלטון; ואני כותב נגד השלטון שמופקד עלינו, שבידיו הפקדנו כוח וכסף, והוא בוגד בנו יום יום. כשיולי תמיר היתה שרת החינוך עוד לא היה לי בלוג בכלל; היא הביאה לי את הסעיף גם אז.

    אני לא מתעלם מהבעיה המהותית – שכר המורים. שוב רואים שלא קראת כאן אף פעם. תיכנסי לתגית "חינוך" ותראי שבמקום אחד טענתי שצריך להכפיל את שכר המורים, אם לא יותר. ורק קוראת מאד שטחית לא מסוגלת לראות את הקשר בין ההפרטה המבהילה, שעליה אני כותב כל הזמן, לבין הנסיגה בשכר המורים. כשיותר ויותר מורים הופכים לעובדי קבלן, ומושכים את המשכורת הממוצעת של המורה בישראל מטה, כך פוחת יותר ויותר הצורך לתקן למעלה את שכר המורים הקבועים.

  41. נמרוד לוז / פבר 26 2012 15:13

    עידן שלומות רבים
    אין ביננו מחלוקת מהותית ובוודאי לא על 13 העיקרים החדשים לדת האזרחית שנסחת כאן ואנו שותפים לאלה הזו יחדיו ללא עוררין. הרישא של הבלוג הזה חייבת להשתנות. ברור לי שכוונתך היתה צינית אבל אין כאן מקום לציניות ולא לבדיחות הדעת כלשהי – גגות בית ספר בלקיה חשובים פי כמה מעוד איומי סרק על האירנים, מלחמה על החינוך ומערכת השכלה ציבורית תקינה היא ערובה טובה יותר לעתידנו כאן מאשר עוד גדר מערכת על כביש 12 ובוודאי עוד פצצות חודרות בונקרים.
    תמהני יחד עם זאת הכיצד נשתכחה ממך גחמתו האחרונה להוביל את ילדינו לסיורים בארץ אבות וביקורים במערות מסוגים שונים מעבר לקו היירוק
    ובבנין ציון ננוחם
    נמרוד

  42. עידן לנדו / פבר 26 2012 15:16

    לא נשתכחה, נמרוד, קרא שוב. יש גם קישור.

  43. ניסן / פבר 26 2012 15:20

    עידן, אגב שכר מורים בזכות הרפורמה "עוז לתמורה" שיזם סער שכר המורים יעלה משמעותית,מדובר ברפורמה היסטורית ששנים מדברים עליה, אז למה עליה אתה לא כותב? ההישגים של התלמידים עולים באופן משמעותי- לא ראיתי שזה מוזכר, עלויות ספרי הלימוד ירדו מהשנה הבאה לאחר שנים שמדברים על זה, וקרו עוד הרבה מהלכים שמוכיחים שמודבר כאן באחד משרי החינוך הפרודקטיבים שידענו, אז במקום זה אתה מתעסק עם בעיות בניה או בעיות של שנים עם ערבי מזרח ירושלים (שאגב לומדים במערכת חינוך שייכת ברובה לירדנים או לפלסטינים ולא הישראלית)

  44. אסתי סגל / פבר 26 2012 15:24

    ניסן, אני אכן בתור בלוגרית לא יודעת לכתוב עברית (וחבל שאתה לעומת זאת לא יודע לקרוא עברית כי אז היית רואה את התנצלותי בנדון בה חסכתי לך את המחמאות נתתי אותן לעצמי בלעדייך)

    וככל הנראה אני לא מגיעה לקרסולייך הנאורים בפייסבוק, אך מה לעשות שכתוב שם בפירוש 6 תגובות.
    ומאחר ואין אפשרות להעלות כאן צילום מסך, אאלץ להטריח את קוראי הבלוג בקופי פייסט של הסטאטוס הנ"ל על שלל 6 תגובותיו:

    ‎Gideon Saar‎
    ראש ממשלת החמאס איסמעיל הנייה מדבר בטהרן על ״פלסטין מהים עד הירדן״ ועל התנגדותו לשלום עם ישראל.
    אבו מאזן בקהיר ממשיך להעמיד תנאים מוקדמים למשא ומתן עם ישראל,לאחר שסיכם כבר על ממשלת אחדות עם החמאס, ומודיע על המשך המתקפה המדינית נגד ישראל.
    שניהם אינם רוצים שלום עם ישראל אלא בהמשך המאבק בה,בתנאים משופרים מבחינתם.
    אהבתי · · שיתוף · יום 13 פברואר‏ בשעה 09:31‏ ·
    15‏ אנשים‏ אוהבים את זה.
    2‏ שיתופים

    סיגל קרן פחחחח … מי מייחס חשיבות לאנשים קטנים ? !
    יום 13 פברואר‏ בשעה 09:37‏ · אהבתי

    Oded Aharon כבוד השר , המחשול האמיתי לשלום נמצא בקומה ה22 במיאמי ושמו אלי טביב….תעשה משהו בנידון
    יום 13 פברואר‏ בשעה 10:18‏ · אהבתי · 1

    משה חיים ולירון וולף זה לא חדש!! כל הדגלים שלהם, גם של אש"פ ה"מתונים", כוללים את כל כל מרחב הארץ. מספיק "פליטות פה" שלהם הוכיחו זאת וכל המחלוקת האמיתית עם החמס היא על הטקטיקה והאסטרטגיה.
    יום 13 פברואר‏ בשעה 10:38‏ · אהבתי

    משה חיים ולירון וולף הטעו את עמי לאמור: שלום שלום ואין שלום (יחזקאל פרק י"ג)
    יום 13 פברואר‏ בשעה 10:42‏ · אהבתי

    Yaelie Borochov אדוני שר החינוך, חמאס אינו מצריך ה' הידיעה
    יום 13 פברואר‏ בשעה 23:46‏ · אהבתי

    Ido Gideon האם ועידת הליכוד אינה דנה בחזרה לחזון שתי גדות לירדן? מה לנו כי נלין על המטומטמים בצד השני. יש לנו מספיק אצלנו.
    יום 17 פברואר‏ בשעה 15:49‏ · אהבתי

  45. עידן לנדו / פבר 26 2012 15:24

    ניסן, לא ראיתי אף קישור למקור מוסמך בתגובה שלך. מהכרותי עם הנושא, גם "עוז לתמורה" וגם "אופק חדש" הן רפורמות ששנויות במחלוקת עזה בקרב המורים עצמם; רבים וטובים מרגישים שמכרו אותם בלי לגלות להם את כל הפרטים לפני שנחתמו ההסכמים. נתתי גם קישור בפוסט הזה.

    השגי התלמידים עלו משמעותית? אנא תן הפניה למקור מוסמך, שמראה שהשיפור חל כתוצאה ממדיניותו של סער.

    "עוד מהלכים שמוכיחים…" – איזה מהלכים? אני לא מבין רמזים. דבר ברורות, תן אסמכתאות – כאן זה לא פופוליטיקה.

  46. אסתי סגל / פבר 26 2012 15:30

    ומר ניסן,
    ילדי מזרח ירושלים היו אמורים ללמוד במערכת החינוך הישראלית יען כי ישראל סיפחה אותה (את מזרח ירושלים)
    ומה נהיה?

    ומכיוון שככל הנראה אתה לא בקיא בחומר, אז הרשני לצטט את עיר עמים בנושא הזה:

    מאלפי ילדים פלסטינים במזרח ירושלים נמנע חינוך ציבורי חינם, למרות שהם זכאים לכך על פי חוקי ישראל ככל ילדי ישראל האחרים, אזרחים ותושבי קבע.במזרח ירושלים חסרות למעלה מ-1000 כיתות לימוד.

    בין השנים 2001-2007 התחייבו משרד החינוך ועיריית ירושלים לבנות לפחות 645 כיתות לימוד במזרח ירושלים (245 ע"פ החלטת בג"צ מ-2001 ו-400 כיתות נוספות בהתחייבות שניתנה לבג"צ בשנה זו). בפועל נבנו מאז 2001 פחות ממאה כיתות חדשות.
    כתוצאה מהמחסור החמור בכיתות לימוד אין ביכולתה של מערכת החינוך העירונית בירושלים לקלוט את כל הילדים המבקשים להירשם ללימודים במסגרתה, ומדי שנה דוחה מנח"י (מנהלת חינוך ירושלים) מספר רב של ילדים פלסטינים מירושלים המזרחית המבקשים להירשם למערכת החינוך העירונית – זאת בניגוד לחוק ולתקנות מנכ"ל משרד החינוך.
    נכון לספטמבר 2010 פחות ממחצית הילדים הפלסטינים בירושלים המזרחית, קרי כ-40,750 מתוך כ-90,000 תלמידים, לומדים במערכת החינוך העירונית. כ- 40,000 תלמידים פלסטינים במזרח ירושלים לומדים בבתי ספר פרטיים ואחרים המופעלים על ידי כנסיות וכן על ידי הוואקף, האו"ם וגורמים פלסטינים שונים. הלימודים ברבים מבתי הספר הללו עולים סכום כסף לא מבוטל. כ- 5,500 ילדים פלסטינים במזרח ירושלים כלל אינם מוכרים לרשויות החינוך ולא ידוע איפה, אם בכלל, ילדים אלה לומדים.
    מנח"י אינה מנהלת רישום ומעקב אחר המבקשים להירשם לבתי ספר עירוניים, ולפיכך, אין למשרד החינוך או לעיריית ירושלים מושג כמה תלמידים מעוניינים ללמוד במערכת החינוך הציבורית אך אינם מתקבלים מפאת מחסור בכיתות לימוד. כתוצאה מכך, אין גופים אלה יודעים באופן מדויק כמה כיתות לימוד נוספות נדרשות כדי לספק את צרכי החינוך הציבורי, ואף לא ידוע להם כמה תלמידים נשרו ממערכת החינוך.

    ההזנחה של התשתית הפיזית של מערכת החינוך הערבית במזרח העיר, שניתן היה לטפל בה לפני כעשור, התדרדרה במשך השנים למשבר במימדים דרסטיים, והיום קיים צורך דחוף ומיידי לבנות אלפי כיתות לימוד כדי לענות על צרכי החינוך של ילדי ירושלים הפלסטינים. עם זאת, תוכניות הבניה אליהן התחייבה המדינה אינן מספיקות כדי להתמודד עם הבעיה בהיקפיה הנוכחיים והצפויים.

    בשנים האחרונות חלה החמרה משמעותית במצב וזאת בשל הקמת גדר ההפרדה בירושלים ומסביבה, גדר המציבה עתה מכשולים נוספים בפני הנגישות לחינוך של ילדים פלסטינים בירושלים.

    מאחר ואני משוכנעת שאתה משתוקק להרחיב את השכלתך ולדעת מה קורה שם אז קבל לינק לדו"ח האגודה לזכויות האזרח בנושא מערכת החינוך במזרח ירושלים:

    יש ללחוץ כדי לגשת אל EducationReport2009Heb.pdf

  47. ujanissary / פבר 26 2012 15:43

    איך?

  48. anonymous / פבר 26 2012 15:46

    שכחת את כמות הפרסים למקורבים? אחימאיר זכה בפרס ישראל לתקשורת. ראשי רשויות ליכודניקים זכו בשבוע האחרון בפרס מצויינות עבור "הישגים בחינוך", המל"ג מאוייש במקורבי סער ונתניהו, ועוד היד נטויה

  49. עידן לנדו / פבר 26 2012 15:51

    אנונימוס, הוא לא השר הראשון ולא האחרון שממנה מקורבים. לא זאת הבעיה איתו. גם לא שהוא חובב מוזיקת מועדונים. כמו שכתבתי בפוסט, הבעיה עם סער היא הדברים שהוא לא עושה, ולא כל כך מה שהוא עושה. אם הוא היה דואג לכל התפקידים הבסיסיים שלו, דואג לתלמידים ולמורים ולמצב התשתיות בבתי הספר, ובנוסף גם מארגן סיורים לחברון – נו מילא. הסיורים לחברון רק מעלים את הסעיף כי הם מסך עשן שמאחוריו מסתתרת אי-עשייה קולוסאלית. והמינויים – כותרות בעיתון, כמוץ ברוח.

  50. חנה תדהר / פבר 26 2012 15:51

    אותו ואת המפקחים הממונים על המצאת תכניות לימודים חדשות – חדשות לבקרים. מה עם סתם לתת ללמד? אני נמנת על "המיגזר" הידוע בשמו השני מורים / מחנכים. כל שנה אני נפגשת עם יותר ויותר תלמידים ביותר ויותר כיתות כי – קיצצו בשעות לימוד והגדילו את מספרי התלמידים בכיתות ובקבוצות הלימוד השונות והם יודעים רק פחות ופחות. מצפים ממני עם התנאים המבורכים הללו – שאף מנהל שראשו על צווארו או כתפיו (יש כאלו?) לא חושב שיש כאן איזו הגזמה פרועה, להציא גלגלים חדשים להסיע מכוניות ללא דלק ולגרום לחלליות לעוף להנאתן בלי שיש בכלל טייס באיזה מקום נראה לעין. כל מה שמענין הוא אחוזי הצלחה בבגרות שגם רמתה הולכת ויורדת מדי שנה בטיעוני סרק שכולם נולדו שווים ולכן כולם זכאים לבגרות כי כולם הולכים אח"כ לאוניברסיטה. מבחיל, מתיש, מתסכל, מעצבן, ובעיקר חסר תועלת.

  51. עידן לנדו / פבר 26 2012 15:52

    תודה, חנה. I rest my case.

  52. אסף. / פבר 26 2012 15:59

    אם משפחה פלשה למקום שלא כחוק והקימה כפר או שכונה לא חוקית אז בעיה לספק לה שרותי חינוך כי בדרך כלל יש תכנון של כמה בתי ספר לבנות וכו,.
    אני מסכים שיש בעיה עם שכר המורים ועם מורי קבלן ואני מכיר את הנושא מקרוב אלא שלשר החינוך לצערי אין מילה בנושא ומי שקובע זה משרד האוצר.
    מעניין לראות כמה תושבים משלמים מיסים בג'סר א זרקא לפני שהם באים בטענות.
    פה כתוב על כאלה שלא משלמים על מים
    http://www.haaretz.co.il/news/education/1.1517868
    אז למה שישלמו על דברים אחרים.
    וכן שר החינוך נבחר על בסיס מצע ציוני והוא לא חייב לממש את המדיניות של מרצ\בל"ד.
    תפנים שהיו בחירות והשמאל לא נבחר וכפי שנראים הדברים הוא גם לא יבחר בעתיד הקרוב.

  53. עידן לנדו / פבר 26 2012 16:05

    אסף, אם אתה לא רוצה להימחק על בסיס טענות דיבה, תפסיק לקשקש בלי בסיס. ידוע לך שתושבי ג'סר א-זרקא לא שילמו ארנונה, או שאתה סתם עושה היקש-לא-לוגי מאי-תשלום חשבונות מים, "כי ככה זה ערבים, לא משלמים"? ואם לא שילמו ארנונה, איך זה קשור לזכות של ילדים לשבת בכיתות בלי שהתקרה תקרוס על ראשם?

    את הרהוריך על הבחירות שמור לעצמך. כאן תדבר לעניין.

  54. ניסן / פבר 26 2012 16:06

    עידן, לגבי הרפורמות זה נכון שיש מורים שמתנגדים אך תסכים איתי שבכל רפורמה יהיו כאלו שיתנגדו, אי אפשר לסגור אותה מול כל מורה ומורה.
    אינני דובר של משרד החינוך ואני בטוח שאם היית פונה אליהם היית מקבל תשובות אבל הנה כמה מהכתבות שמצאתי בנושאים שהעלתי:
    הוזלת ספרי הלימוד:http://www.mako.co.il/news-israel/education/Article-7b3bc29fdff9431017.htm
    עליה בזכאים לבגרות: http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4055235,00.html
    עליה במבחני המיצ"ב:http://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3536735,00.html
    ירידה באלימות:http://www.mako.co.il/news-israel/education/Article-9bc0c4835fe9531018.htm
    סבסוד המסעות לפולין:http://www.mako.co.il/news-israel/education/Article-09f1322b6a06131004.htm
    צמצום האפליה בקרב האתיופים:http://www.haaretz.co.il/news/education/1.1373571
    עליה בביקוש להוראה:http://www.education-marketing.co.il/hebrew/component/content/article/38-news/171-increased-demand-for-learning-provision-qmoney-is-not-everythingq
    אלו כמה דוגמאות שמצאתי מחיפוש זריז בגוגל , משער שגם אתה היית מוצא, ואלו דוגמאות מהתקשורת שלא בטוח שאוהדת כל כך את דעותיו הפוליטיות של סער…
    אסתי לגבי ההערה על הפייסבוק אני מתנצל האי הבנה היא בגלל שיש לסער שני דפים (פרופיל ודף רשמי), עשרות התגובות לא נמחקו אלו נמצאות בדף השני (בדקתי עכשיו)
    לגבי ההערה הראשונה -גם בהודעת התיקון שלך יש שגיאות..

  55. גיל גרטל / פבר 26 2012 16:08

    יפה דרשת.
    ברשותך הצעה ל סעיף 14
    מספר התלמידים בבית ספר:
    על דעת מחקרים בבית ספר יסודי ילמדו עד 400 תלמידים, ובתיכון עד 600. מעבר לזה יש ירידה בהשיגים הלימודיים, ירידיה בעיסוק בסוגיות חינוכיות מצד המורים ועלייה בבעיות משמעת ומקרי אלימות. יש בטח הרבה דוגמאות, אבל אחת הבולטות היא בית ספר בית חשמונאי במועצה אזורית גזר: 1240 תלמידים ביסודי (א-ו') ו 1250 בתיכון, כולם יחד במתחם אחד. ממשרד החינוך נמסר בתגובה שהנושא באחריות הרשות המקומית, ומהרשות נמסר שהם מפעילים מערכת חינוך מצויינת. נו – אז כנראה שאין בעיה

  56. עידן לנדו / פבר 26 2012 16:26

    ניסן,

    קצת סדר.

    הוזלת ספרי לימוד: סבבה. נקודת אור יחידה.

    עליה בזכאים לבגרות: טריק לא מרשים במיוחד. בתור מרצה באוניברסיטה אני יכול לומר לך שרמת הסטודנטים בשנה א' יורדת משנה לשנה (סוד גלוי). ראה מה שכתבה למעלה חנה תדהר, ואפילו ציטוט מתוך הכתבה שהפנית אליה:
    "אורן יהי שלום, מנכ"ל עמותת חינוך ישראלי, אמר: "חגיגת הבגרויות היא חגיגית עגל הזהב וחבל ששר החינוך מתמקד בתיקונים קוסמטיים. צריך להבין ששיעור הזכאות לבגרות אינו מעיד על שיפור בחינוך אלא בעיקר על השינויים הטכניים בבחינה עצמה."

    עליה במבחני המיצ"ב: הבאת ידיעה לא אינפורמטיבית. כשמסתכלים על התוצאות, העיניים חושכות: זינוק עצום בפערים על רקע סוציואקונומי. זה "ההשג" האמיתי של סער: http://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3553604,00.html

    ירידה באלימות: הנה ידיעה מדויקת יותר, שחושפת את המתודולוגיה – סקר תלמידים. הירידה היא בדיווח על מקרי אלימות. אין ניטור ישיר של מעשי אלימות: http://megafon-news.co.il/asys/archives/24564
    זה כשל בסיסי של מדעי החברה.
    הנה מחקר אמיתי על מקרי תקיפה מינית בתוך בית הספר – זינוק של 20%.
    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4154418,00.html

    צמצום באפלית האתיופים: הנה הציטוט מהידיעה שלך: "שר החינוך, גדעון סער (ליכוד), הנחה את מנהלי המחוזות במשרד החינוך לגבש תוכנית רב-שנתית לסגירת מוסדות החינוך שתלמידיהם, כולם או רובם, הם בני העדה האתיופית."

    "הנחה", "תכנית רב-שנתית", בלה בלה בלה. אתה כמו הרביזיוניסטים – רואה בכל מילה מעשה בשטח. מדובר בהצהרות, עדיין אין להן כיסוי. אם לשפוט על נסיון העבר (אפלית נערות ספרדיות בעמנואל) גם לא יהיה להן כיסוי. בכל מקרה לא מדובר ב"הישג".

    סבסוד מסעות לפולין: אצלי זה נחשב בטור החובה, לא בטור הזכות. לא ניכנס לזה. בכל מקרה מדובר בצעד אידאולוגי, בעוד שכל הכשלים שאני התרכזתי בהם (למעט הוראת האבולוציה) הם כשלים בסיסיים של תחזוקת המערכת.

    עליה בביקוש להוראה: מה זה מוכיח בכלל? אולי שיש עדיין משוגעים לחינוך, אולי שאנשים מספיק מיואשים כדי ללכת למקצוע הלא מתגמל הזה. נקודה (12) בפוסט חושפת את מה שבאמת חושב משרד החינוך על כל המצטרפים החדשים האלה.

    סיכומו של עניין: סער יכול לזקוף לזכותו את הוזלת ספרי הלימוד. כנגד כל 13 הנקודות האחרות, נדמה לי שהמאזן עדיין שלילי להחריד.

  57. אסתי סגל / פבר 26 2012 16:27

    בדקתי בהמשך לדברייך ניסן, וצדקת. לא נמחקו דברי. יש באמת שני דפים. באחד מהם מופיעות התגובות שלי עד היום. מתנצלת בפני כבוד השר. טעיתי והכפשתי לשווא.

    ואני שמחה על הקפדתך על רהיטות כתיבתי. כמה נפלא. ומצד שני התרגשתי מיכולתך המופלאה למצוא כל כך הרבה כתבות שמשקפות לנו ישראל חדשה ומופלאה בה האלימות בבתי הספר יורדת, מחירי ספרי הלימוד יורדים, הישגי התלמידים עולים ובכלל.

    אז כמה דברים קטנים. על מבחני המיצ"ב כבר שמעתי כמה סיפורים מצערים ביותר על הטיות מכוונות מראש כדי לאפשר לתלמידים להוציא ציונים גבוהים. אלו היו עדויות שהגיעו לאוזני מכמה וכמה הורים שלא מכירים איש את רעהו. לצערי אני לא זוכרת כרגע את הפרטים וגם לא נעשה על זה כל מחקר שאוכל ללנקק אליו יען כי העיתונות שלנו כידוע לא ממש חוקרת.

    לגבי ההליכה להוראה – לא הייתי זוקפת את זה להצלחה האדירה של מר סער, אלא דווקא לתחושת החירום הלאומית שמביאה רבים וטובים לפנות להוראה למרות התנאים, השכר והיחס המחפיר (של הרשויות ושל ההורים וכמובן של התלמידים עצמם)

    ועל הנסיעות לפולין – שויין. על זה לא נרחיב בכלל.

  58. יעל / פבר 26 2012 16:39

    אין ספק עלינו לקחת את האחריות לחינוך ילדנו. ולחזור לחנך אותם בעצמנו כפי שהיה נהוג לפני שיטת הפרוטלריון שהמציאה את מערכת המכלאות האלה לכאילו טובת התלמידים אך בעצם להפוך את הוריהם לעבדים. אני עשיתי הום סקולינג לשלושה ילדים שהיום הם בוגרים דעתנים ויש להם אינפורמציה כללית רחבה יותר מאלה שיצאו מהמוסדות האלה שקצרה היריעה מלמנות את כלשונותיה והתייחסותה לנושא הלמידה ולתלמידיה…..13 הנקודות שציינת בטלות לעומת הנזק שמערכות אלה גורמות לבני אדם חוסמות חשיבה חופשית וסקרנות טבעית.
    וחוץ מזה מאוד נהנית מהבלוגים שלך בדרך כלל.

  59. ניסן / פבר 26 2012 16:43

    אסתי, כמו ישראלית טיפוסית על כל דבר תמצאי תירוצים וסיבות למה זה לא נכון, אם נראה לך שכל בתי הספר שמשתתפים במיצ"ב עשו יד אחד לאפשר לתלמידים להעתיק אז באמת שאין לי מה להגיד על זה..
    ואם נראה לך שתקרה שנפלה באיזה בית ספר קשורה לסער יותר מאשר הביקוש למקצוע ההוראה אז באמת שאין טעם לדיון, הכתבות שהבאתי לך הן עובדות, עובדות שמוכיחות על כך שיש כאן שר חינוך שמתפקד יותר טוב מרוב קודמיו, אז את יכולה להצטרף להסתה שמתנהלת כנגד השר בגלל דעותיו הפוליטיות ולשלוש את כל הכתבות והעובדות או להבין שהמאמר הזה לא רציני בשיט.
    לגבי פולין לא מבין למה את לא רוצה להרחיב, העובדה היא שעת עתה תלמידים במצב סוציואקונומי נמוך לא יכלו לצאת למסעות ומעתה יש להם יותר סיכוי-זה שיווין (כנ"ל לגבי הוזלת ספרי הלימוד)

  60. עידן לנדו / פבר 26 2012 16:54

    ניסן, אני לא פותח כאן את נושא המסעות לפולין, נושא מאד שנוי במחלוקת. מאד. נדמה לי שאין לך אפילו מושג כמה. הנה טקסט מתון למדי של מורה בתיכון: http://www.tapuz.co.il/blog/net/viewentry.aspx?entryId=1777135

    זה לשירותך בלבד. אנא לא להסיט את הדיון לשם.

  61. אירה כץ / פבר 26 2012 17:05

    "הורים שלא יוכלו לממן גם לילדים"?? אתה רציני שאתה מאשים את סער בזה??
    הרי רק השנה יצא חוק חינוך חינם לגילאים 3-4, לאחר שנים שהציבור דורש זאת (לא זכור לי ששריד או שולמית אלוני עשו עם זה משהו), אז עכשיו מאשימים אותו ששנה הבאה החוק לא יוכל להיות מיושם במלואו..
    אין מה לעשות כל רפורמה לוקחת זמן, ולדעתי רה"מ הודיע שישום החוק במלואו יהיה רק עוד שנתיים.

  62. אוריאל ליפשיץ / פבר 26 2012 17:40

    אכן שר חינוך גרוע מאוד. הדבר שהכי מעצבן אותי בו זה קיצור החופש הגדול – המנוחה שמגיעה לנו לאחר שנת לימודים קשה!!! אז יאללה, להעיף ת'שר הזה ולהחזיר את פתיחת שנת הלימודים ל-1 בספטמבר…. יאללה שיחליפו אותו כבר! מצ"ב עצומה להארכת החופש הגדול…

  63. ניסן / פבר 26 2012 18:57

    עידן גם אתה כמו אסתי יכול לחפש את השלילי ואת התרוצים למה רע, אגב לגבי האתיופים 3 בתי ספר שהיו רק של אתיופים- כבר נסגרו (ניר עציון ועוד שניים ששכחתי את שמם) ומשרד החינוך הודיע שלא נפתחות עוד כיתות בשאר בתי הספר בעיניין הזה אני דיי בקיא כי עשיתי עבודונת על כך ואני יכול להגיד לך שמדובר בצעד משמעותי מאוד שזז בפועל (להזכירך סער גם נקט בתקיפות לפני כשנתיים כנגד בתי ספר שלא קיבלו ילדים אתיופים ואף איים בעצירת התקצוב לבתי הספר האלו).
    לגבי האלימות הכתבה שהבאת מחזקת את הדברים שלי, אף אחד לא יכול לדעת באמת מהי רמת הדיווח וכו (שכן גם המחקר הקודם נעשה ע"י אותו גוף שאינו משרד החינוך).
    יתכן שיש ירידה ברמת הלימודים עם זאת עדיין לפני סער הייתה ירידה באחוזי הניגשים לבגרות, אם באמת הירידה ברמה משפיעה על אחוז הזכאים והנגשים העליה הייתה צריכה להיות במשך כל השנים האחרונות ולא רק בקדנציה של סער.

  64. אלעד דקר / פבר 26 2012 21:12

    מתוך נסיון להראות מה (לפי דעתי) היא המהות האמיתית של גדעון סער, אני רוצה לכתוב מה (לפי דעתי) גדעון סער היה משיב לטקסט הבא אם הוא היה קורא אותו ומשיב עליו בכנות:
    "אתה אוהב להשתין בחצר של הבניין שאתה עובד בו, מר סער? אתה אוהב לעבוד בחורף במשרד עם חלונות שבורים, בלי חימום? ניסית פעם? לא? אז למה אתה חושב שילדים בני 9 ו-10 אוהבים את זה? כנראה שאתה לא סופר אותם. את הבת שלך הרי שלחת לבית ספר לטבע, שתקבל יחס אחר. שלא תזכה לראות בעיניה את החורבן שעליו אתה מנצח."
    פרופסור לנדו הנכבד
    מכובדי, התבלבלת לגמרי, אני י-ה-ו-ד-י ובתור שכזה מגיעות לי זכויות בסיסיות מסוימות, כמו בית-ספר מקורה, מואר ומאורר שבו אוכל ללמוד ללא הפסק שלעם שלי ורק לו יש זכות לחיות בארץ ישראל.
    התלמידים שהתייחסת אליהם הם ע-ר-ב-י-ם שבכלל צריכים להגיד לי תודה שאני לא מעיף אותם מפה לכל הרוחות.
    אם הערבים האילו לא מרוצים שילכו לירדן או למצרים או לס-ו-ר-י-ה (חה, חה, חה שים לב שהזכרתי את סוריה).
    שמה הם יוכלו גם להנות מהזכויות הבסיסיות האילו (כמובן עד שיגיע היום שבו מלכות ישראל תשתרע מנהר מצריים ועד הפרת ואז הם יצטרכו ללכת לחברים שלהם באירן).
    בתקווה לדיונים פוריים נוספים בעתיד
    שר החינוך היהודי ליהודים
    גדעון סער

  65. עידן לנדו / פבר 26 2012 21:35

    אלעד,

    תודה על התיווך. תשובתי לדברים: הבעיה היא, מר סער, שאתה משתין לא רק על הערבים, אלא גם על היהודים. ההבדל הוא בעובי הזרם, זה הכל. ובאשר לערבים – אתה הרי משפטן, מר סער. אני ממליץ לך לקחת את העניין הזה לבית משפט, להוציא משם פסיקה חד-משמעית שבאמת לתלמידים ערבים – ואנחנו מדברים על אלפים רבים – לא מגיע ללמוד במבנה עם גג יציב, עם חלונות שלמים, עם שירותים עובדים. יפסוק ככה – נהדר, סוף סוף ייחשף האפרטהייד הישראלי בקלונו המלא. יפסוק נגדך – תתחיל לקפל את המזוודות, עבריין חצוף שכמוך.

  66. אלעד דקר / פבר 26 2012 21:48

    ליעל,
    המצב הוא לא שלפני המהפכה התעשייתית רוב האנשים קיבלו חינוך בבית, אלא שלפני המהפכה התעשייתית רוב האנשים לא קיבלו שום חינוך והיו אנלפבתיים.
    לגבי חינוך בבית כיום יש משפחות שזה לא מתאים להם בכלל או כי שני ההורים צריכים לצאת לעבוד כדי שהתקציב המשפחתי היה ברמה סבירה או כי שני ההורים רוצים להמשיך במקצוע שלהם גם כשיש להם ילדים.
    אני גם חושב שבית ספר טוב יכול להועיל לילדים\ות ולנערים\ות גם בכך שהוא נותן להם קשרי חברויות חשובים עם תלמידים אחרים.

  67. אסף. / פבר 26 2012 22:18

    קרא פה על ערבים וארנונה:
    http://www.themarker.com/misc/1.575402
    וזה לא הענין-אתה פוסל את גדעון סער כי הוא לא באג'נדה שלך אז בוא ותן איש ימין אחר אחר שיהיה אלטרנטיבה בשבילו.
    חלק מהטענות המועלות פה מוצדקות למשל בנושא של המורים ושל הסגר האקדמי הזוטר.
    אם הממשלה תנסה באיזשהו אופן להכריח את האוניברסיטאות לשנות משהו בנושא אז ישר יצעקו פשיזם והתערבות גסה בחופש האקדמי.

  68. עדו / פבר 26 2012 22:26

    אני דווקא חושב שאסף דיבר לעניין וחשף את האמת מאחורי כל הטענות שהועלו כאן בפוסט. הטענה היא פשוטה – אנחנו ניצחנו בבחירות, אנחנו הרוב ולכן עכשיו העוגה תחולק לטובתנו. פעם שמעתי על מדינה באפריקה שבה יש דמוקרטיה. במדינה הזאת מחוז מסויים לא הצביע בעבור המועמד שניצח בסוף בבחירות ולכן המחוז הזה לא מקבל תקציבים במשך כל התקופה עד הבחירות הבאות – עונש על תמיכתם במועמד השני. זאת לא באמת דמוקרטיה אבל האנשים שרואיינו בכתבה לא ראו בזה דבר מוזר, הצביעו נגד הנשיא – מגיע להם עונש, לא?
    אם נהיה לגמרי כנים, זה לא היה שונה מאד בתקופת מפא"י ההיסטורית, הרושם שמתקבל אגב הוא שהימין מאד מתגעגע לימים ההם רק שהוא מדמיין את עצמו בתור מפלגת השלטון שכל המוסדות – מבית המשפט ועד תאטרון הבימה רוקדים לפי החליל שלה. כלומר זה היה נורא ואיום כשה'הם' היו בשלטון אבל עכשיו אנחנו רוצים גם כן.

  69. עידן לנדו / פבר 26 2012 22:27

    אתה צודק, אסף, זה לא העניין, מהסיבה שכבר הזכרתי: הזכות לחינוך איננה מותנית בגביית ארנונה. ואתה אל תגיד לי למה אני פוסל את סער; הפוסט מסביר את זה יפה מאד. הדעות של סער מעניינות לי את התחת. הוא שר כושל, נקודה. לא עושה את המינימום. אני לא אתן לך "איש ימין" או "איש שמאל" אחר במקומו. אתה עדיין שבוי בקטגוריות לא רלבנטיות. חשבתי שלמדנו משהו בקיץ האחרון. לא מעניין אותי השמאל והימין של התקשורת, של תכניות המלל, של הויכוחים המטופשים בימי שישי. מעניין אותי שירות ציבורי אמיתי, ששם את האינטרס של האזרחים במקום ראשון. למיטב ידיעתי אין כמעט פוליטיקאים כאלה בארץ, והמעטים שישנם אינם מתפלגים לפי השמאל-ימין המפלגתי.

    הבלוג הזה לא מנסה "להריץ" אף מועמד מפלגתי ואף מפלגה. הוא מטפח חשיבה אלטרנטיבית, שבסופו של דבר תנער גם את המכונה החלודה הזאת שנקראת "פוליטיקה מפלגתית".

  70. avi ysinovsk / פבר 26 2012 23:21

    ספרי-ביה"ס סופקו ע"י משרד החינוך ולא נרכשו על ידי הורי הילד טרם "המהפך הגדול " .
    ברבות השנים ובד בבד עם העמקת תורת ההפרטה הפרקטית הממסחרת את שירותי הבסיס של מדינת-רווחה, כדוגמת , בריאות ואו השכלה ,ספרים נמכרים כמוצר מדף מתכלה, לכל המרבה במחיר ומדיניות ה"חינוך " מושתתת ומונחית על ידי שיקול רווח הכספי בלבד.
    כך ,ספרים כמו חינוך גופא,הפכו בלתי אפשריים להשגה על ידי אוכלוסיה מוחלשת ואו מנושלת שהולכת וגדלה באופן אקספוננטי , כשם שבטוחי-בריאות שונים אינם נחלת נכלל.שירות שבעבר סופק במסגרת חובה חקוקה ובסיסית של מדינה להנפיק לאזרחיה ולתושביה ,כמו גם תרופות ובדיקות ,כיום מוענק רק למי שידו משגת לרוכשן בכסף רב, והשאר ,(הרוב) שימות.
    לדאבון-לב ,הסער לא יתפטר,יפוטר ואו יתפוטר .הבאים אחריו ,אבוי ,אכן יהפכו מוציאים לפועל של מדיניות יודוניצית ותו לא ,(הסותרת דרך אגב את כל משנת אהבת הגר של האבות בחברון) ,מבלי לפקוח את מוחות הנוער ותודעת ההמון הנשטפת בגל עוינות -שווא ולעד ומבלי להחשף לעובדות ולמהלך עניינים שונה מזה הנכפה.
    התגובות הסומות לעיל, של נרקולפטים מצוייצים כתוכי ללא הכרה רק מעידים על כך עשרת -מונים.
    דרך אגב הסער אינו בור ועם -הארץ ? הרי אין הוא ער לכך שכפקיד חינוך עליו להוציא לפועל מדיניות של הקניית השכלה מקיפה בתנאים טובים ובאופן שוויוני בפני החוק ולא את מדיניות האפלייה והסגרגציה של משטר סיקריקי ?
    אולי כדאי להפנותו לחוקי חמורבי ,קודקס שנכתב כ-450 לפני שנכתבה התורה ?

  71. סרגיי / פבר 27 2012 04:40

    הבעיה היא שכל ביקורת על סער מידית נתפסת\נגררת למחוזות הרגילים של התברברות על ציונות-סמולנים-ערבים-ליכוד-ביבי, ולכן קל לנפנף ולמסמס אותה.
    לטעמי הפתרון היחיד הוא שכל מי שנפגע מהחדל אישים הזה, בין אם זה המורות שלא מקבלות שכר, או הורים לתלמידים עליהם התקרה קורסת, לדרוש ממנו אחריות אישית למצב. לא "לא להפרטה", "עוד כיתות", "…שכר" וכד'. אלא קריאה: רע לנו – אתה אחראי – לך! חוסר המיקוד, וביקורות מנומקות ומלומדות על כמה שרע ומישהו צריך לקחת אחריות סופם להגמר בוועדת טרכטנזיבאק…

    חוץ מזה תודה על הפוסט.
    מעולה כרגיל.

  72. עידן לנדו / פבר 27 2012 08:31

    "נקרולפטים מצוייצים כתוכי ללא הכרה".

    שובבת את נפשי, אבי.

  73. עידן לנדו / פבר 27 2012 10:12

    נתן, נמחקת מפאת חוסר עניין לציבור. הטענה שלך הועלתה כבר בתגובות כאן והגבתי אליה. אם אין לך מה לחדש ונכנסת רק כדי לקנטר – תעשה אחורה פנה.

  74. אורנתן בר תנא / פבר 27 2012 11:57

    הפסקה המודגשת לקראת סוף הדברים היא הנקייה ואליה כל קורא (שמאלני או ימני…) יכול להתחבר:
    "מעלת בתפקידך הבסיסי, הפשוט והחיוני מכל : לדאוג שלכל ילד בישראל יימצא מקום בכיתת לימוד ראויה (לא יותר מ-30 תלמידים), עם גג בטוח מעל ראשו, עם חשמל ומים זורמים בבית הספר. מה אתה מקשקש על ציונות כשלא הצלחת לספק אפילו את זה? אם יש משהו שהציונים הראשונים היו טובים בו זה היה עשייה ובנייה; איפה אתה ואיפה הם."
    פרט לכך, אכן גם על שירותיו של שר זה אפשר לוותר…

  75. יוסי לוס / פבר 27 2012 12:02

    עידן, כדאי להוסיף לרשימה ואולי אף להעמיד בראשה את הפרויקט העתידי של סער להרחיב את ההעסקה הקבלנית של מורים ומורות:
    http://www.nrg.co.il/online/1/ART2/339/943.html?hp=1&cat=402

    הכל כדי להוזיל עלויות. בסופו של דבר זה עולה לנו ביוקר.
    כמאמר הפתגם הידוע: מה שקונים בזול, עולה ביוקר.

  76. עידן לנדו / פבר 27 2012 12:23

    או-וואה, יוסי, איך זה חמק ממני. חתיכת צינור. תודה רבה.

    הכנסתי את זה כנקודה (14), למרות שזה ראוי להבלטה גדולה יותר, פשוט משום שבתגובות יש לא מעט התייחסויות לנקודה מס' כך-וכך ולא רציתי ליצור בלבול. אם הייתי לוכד את הידיעה הזאת בזמן אמיתי אולי גם הייתי כותב עליה פוסט נפרד. קשה להאמין עד איפה מגיעה הציניות.

  77. אסף. / פבר 27 2012 14:59

    אני ממש לא חושב שהתקציב מחולק לפי מפתח של מי הצביע למי.
    לגדעון סער ולכל השרים (חוץ משר הבטחון) אין ממש שליטה על שכר בתחום שלהם.
    ועדיין אני תוהה מה היית אומר אם באוניברסיטת בן גוריון למשל הממשלה שנותנת תקציב היתה דורשת שינוי תנאים לסגל האקדמי הזוטר.אני בטוח שהיו קריאות לחופש אקדמי ופשיזם.
    גם אני לא זוכר מתי ראיתי 30 תלמידים לכיתה.
    חלק גדול מתקציבי בתי הספר תלוי ברשות המקומית ובהורים ולכן רשות חזקה שבה התושבים משלמים מיסים ויש בה ניהול תקין מן הסתם יהיו בה בתי ספר מטופחים.
    יש תכנון של הקמת בתי ספר לפי מספר תושבים וברגע שיש בניה לא חוקית והשתלטות על קרקעות אז אין מקום לכולם.

  78. חיה כאן / פבר 27 2012 15:23

    עידו שלום,
    מקווה ששלחת את הפוסט לגדעון סער בפרט ולמשרד החינוך בכלל. אין לי יכולת להוסיף מילים מחמת הכאב הכעס וחוסר האונים שמעוררים בי "ראשי" מערכת החינוך. לצערי ולשמחתי בתוך מערכת החינוך יש אנשים העולים ברמתם עשרות מונים על מי שאמור להנהיגם.

  79. חיה כאן / פבר 27 2012 15:39

    לעידן (ולא עידו) שלום, סליחה התבלבלתי. האותיות ו' ו ן' מתבלבלות בקלות…

  80. עידן לנדו / פבר 27 2012 17:10

    אסף,

    למה אתה "תוהה" מה הייתי אומר? לא יותר פשוט לנסות לברר מה באמת דעתי על התנאים המחפירים של הסגל הזוטר? למשל כאן, מלפני שנתיים:
    https://idanlandau.com/2009/04/23/%D7%94%D7%AA%D7%97%D7%AA-%D7%94%D7%90%D7%A7%D7%93%D7%9E%D7%99-%D7%A9%D7%9C%D7%A0%D7%95-%D7%A4%D7%95%D7%9C%D7%99%D7%98%D7%99%D7%A7%D7%94-%D7%A9%D7%9C-%D7%92%D7%96%D7%99%D7%9D-%D7%9B%D7%97%D7%95/

    וכאן ייחלתי לשביתת סגל זוטר טוטאלית, שממש תשתק את האוניבסיטאות לזמן ממושך:
    https://idanlandau.com/2011/10/26/contract-workers/

    בקיצור, לא יותר פשוט לברר מול מי אתה עומד במקום לפנטז כל הזמן אויבים מדומיינים?

    אף אחד באוניברסיטה לא היה מזכיר "חופש אקדמי" בהקשר של תנאי ההעסקה של הסגל הזוטר. זה קשקוש, אתה באמת לא מבין מה משמעות הביטוי. למעשה הוא מוגדר היטב בתקנון האקדמי, אי אפשר לשלוף אותו בלי כיסוי.

    תפסיק לכתוב על "בניה לא חוקית" בהקשר של בתי ספר ללא תשתיות. אין שום קשר. אין שום קשר בין הרשויות האחראיות, אין שום הצדקה חוקית לקשר כזה, וכאמור, כל נושא ה"בניה הלא חוקית" חותר תחת הטיעונים השלטוניים דווקא, משום שמדובר באוכלוסיות שאין להן דרך חוקית לבנות בתים.

    אתה יודע מה? עזוב את הכפרים הלא מוכרים. הנושא הראשון בפוסט מדבר על 5,000 תלמידים בלקיה. יישוב מוכר, לא ידוע לי שיש שם בעיה חמורה של בניה לא חוקית, וזה גם לא מוזכר בכתבה. נא לא להסיח את הדעת. האחריות התקציבית העליונה על מוסדות החינוך היא של משרד החינוך, גם אם התקציבים עוברים דרך הרשות המקומית.

  81. אלמוג לוין / פבר 27 2012 19:48

    אבוי, הפיסקה הראשונה גרמה לי לדמיין את יאיר לפיד בתור שר החינוך. ועכשיו זה לא יוצא לי מהראש. הצילו!

  82. עדו / פבר 28 2012 19:09

    לא מבין אותך אלמוג. במה יאיר לפיד כשר החינוך מעורר חלחלה יותר מאשר לימור לבנת או גדעון סער?

  83. אלמוג לוין / פבר 28 2012 22:09

    בלי לזלז לרגע, כן? לא בלימור לבנת ולא בגדעון סער!
    לא כתבתי ברצינות גמורה, אבל אם אתה שואל, אני אנסה בכל זאת להסביר למה לימור לבנת וגדעון סער מעוררים אצלי חרדה ובהלה, אבל יאיר לפיד כשר חינוך מעורר צמרמורת ובחילה: הם חדלי אישים עם אידאולוגיה מעוותת שאני מתנגדת אליה בלהט אבל יש בה לפחות עקביות מסויימת. הוא אפס מאופס, בלון נפוח, קליפה ריקה. שזה בסדר גמור ויכול להיות בלתי מזיק לחלוטין! אבל לא בתור שר חינוך.

  84. itamars / פבר 28 2012 23:02

    רוב הבעיות יכולות להפתר בקלות :
    הבעיות התקציביות:
    1. אוסרים על הסכמים קיבוציים ומבטלים את הקביעות. מהרגע שההחלטות האלה עוברות המורים יתחילו לקבל כסף עבור העבודה הטובה שהם עושים ולא עבור הפאזם שהם דופקים. רק ככה יהיה למורים אינטרס אישי להיות טובים ולהתאמץ, אינטרס שלא קיים כיום.

    הניהול הדפוק :
    – עוברים לשיטת הוואצ'רים: כל הורה יקבל וואצ'ר והמורה יבחר איזה בית ספר יזכה בתקציב שלו. בדרך הזו בתי הספר יתחרו באיכות, במקום שיחיו למרות ארגוני העובדים.
    -ניהול עצמאי – כל מנהל יוכל לנהל את התקציב שלו בדרך שהוא רואה לנכון. המנהלים יוכלו להשקיע כסף רב במורים המצויינים ולתגמל אותם כראוי וקצת פחות כסף במורים הקצת פחות טובים. הדרך הזו תעודד מצוינות.

    פרצופו של ארגון המורים : http://www.israelhayom.co.il/site/newsletter_article.php?id=15148&newsletter=17.02.2012

  85. גיל / פבר 29 2012 00:46

    פוסט מאוד לא הוגן ולא מדוייק.

    1. מטעמי זמן, אדייק רק את המידע בנוגע לאייטם הראשון – השביתה בלקיה,
    בקישור שאתה הבאת, מצוטט ראש מועצת לקיה, חאלד א-סנע, באומרו: "כל בית ספר מקבל את התקציב שלו ואנחנו העברנו את התקציבים. אולי המצב ירוד בהישגים לימודיים, אך המצב אינו כך בתשתיות. בית ספר צריך לתחזק. לכל בית ספר יש אנשי אחזקה, ואצלנו יש אנשי אחזקה שלא עושים תפקידם". אז גדעון סער אחראי לגבי אנשי התחזוקה שם ? אתה אמור לדעת יותר טוב מזה. יש חלוקת אחריות בין משרד החינוך למועצה המקומית. התחזוקה היא לא באחריות המשרד.

    2. מערכת החינוך היא המערכת הציבורית הכי גדולה מבין כלל המערכות הציבוריות בישראל, ובכל שנה שהיית בוחר לערוך תחקיר מהסוג הזה, בוודאי ב-20 השנים האחרונות, היית מוצא מגוון כזה של בעיות. כידוע, משרד החינוך, ברוב השנים האלה, היה סחרחרת לא-קטנה. אז כל שר חינוך שנכנס לתפקידו היה צריך ללכת אחרי 3 שנים בתפקיד ? מן המפורסמות שרוב-רובו של תקציב המשרד מקובע ממילא בהוצאות המתוקננות ובטייס האוטומטי, וסוגיות כמו הסיורים בחברון ודומותיהן הן מהשוליות שבתקציב, וכל שר עושה בסכומים האלה את האהוב על מחנהו ?

    3. באשר לדברים הגדולים, תחת הנהגתו של גדעון סער נחתמה "עוז לתמורה" עם ארגון המורים (אופק חדש של התיכוניים) הורחב היקף אופק חדש ביסודיים והוכנסה אופק חדש לגנים. אפשר לתמוך בתוכניות האלה ואפשר להתנגד אליהן, אבל אי אפשר להתעלם מכך שיש כאן נסיון אמיתי לרפורמה, שכל שרי החינוך האחרונים – ליבנת, תמיר וסער – שותפים לו ומקדמים אותו, יחד עם הנהלת המשרד.

  86. עדו / פבר 29 2012 08:11

    כן איתמר, שמענו כבר. כל הבעיות יעלמו אם רק נכניס תחרות ושוק חופשי לענין. בכל העולם כבר מתפכחים (עם האנגאובר חזק) מקסם ההפרטה והשוק החופשי. אבל עזוב , המודל הכי עדכני למערכת החינוך האידאלית הוא פינלנד. האם שם מעודדים מורים להתחרות זה בזה ובתי ספר לגנוב תלמידים מצטיי ים זה מזה?

  87. עידן לנדו / פבר 29 2012 10:15

    גיל, מטעמי חזרתיות מעייפת על נושאים שנדושו בתגובות, גם אני אקצר.

    1. הבעיה ביישובים הערביים היא קודם כל תקציבית. זה לא שאין "ידע מקצועי" בהנחת קווי מים וחשמל. חלק ניכר מהבעיות הן בבינוי, חוסר מקום. האחריות הכוללת על מצב הכיתות היא של משרד החינוך, וגם הכספים מגיעים משם. ביורוקרטים תמיד יעיפו אחריות מפה לשם.

    2. הנקודה קיבלה התייחסות בפוסט עצמו. זה לא תירוץ, בטח לא שהמערכת קורסת כבר. קודם כל שיעשה פעולות הצלה.

    3. "אפשר לתמוך בתכניות האלה ואפשר להתנגד אליהן". נכון. אני מתנגד. וגם אלפי מורים אחרים התנגדו. לא עזר להם. "ניסיון אמיתי לרפורמה" – לא מרשים אותי. כל הרפורמות שהשלטון מייצר בשנים האחרונות דופקות את האזרחים. פוליטיקאים לא נבחרו כדי "לעשות רפורמות" או "להזיז דברים" באופן רנדומלי. הם נבחרו כדי לתקן פגמים ולשפר את חיינו.

  88. tester / פבר 29 2012 10:52

    אני מסכים עם כל מילה, אבל לצערי הרב, זה חסר משמעות. במילא הרוב הגדול של התלמידים נמצא במערכת חינוך לא ממלכתית, ושם דווקא יש תקציבים.
    סער לא יכול לשנות את זה, זה מעוגן בהסכמים קואליציוניים, ולכן המערכה אבודה מראש וישראל נידונה להיות מדינת עולם שלישי.

  89. עידן לנדו / פבר 29 2012 11:21

    הגזמת, טסטר. לפי הידוע לי מדובר בהרבה פחות. לא הצלחתי למצוא נתון רשמי, אבל הנה מאמר שמדבר על 25%:
    http://megafon-news.co.il/asys/archives/18883

  90. פוליטיקה / פבר 29 2012 22:36

    אני לא חושב ששר החינוך משפיע כל כך על המערכת

  91. סמולן / מרץ 1 2012 00:28

    ניטפיקינג לעת לילה: נקודה מס' 7, זו על האבולוציה, לא הכי מגובה בעובדות. מהקישור שמצורף לה נראה שמישהו חילק את מספר התלמידים שענו בפועל על שאלת רשות באבולוציה במספר התלמידים שניגשו לבחינות בגרות באופן כללי, והחליט שהיחס הזה מדגמן את אחוז התלמידים שנחשפו לאבולוציה במהלך הלימודים. למעשה, מוזר אם יש מישהו מבין תלמידי ביולוגיה מורחב – ששית מכלל התלמידים שניגשו לבגרות – שממש לא שמע על האבולוציה במסגרת הלימודים, וסביר שבין האחרים אפשר לקושש עוד כמה עשרות אלפים.

  92. עידן לנדו / מרץ 1 2012 08:26

    סמולן, היה על זה דיון ארוך אצל ולווט, וכותב הידיעה עצמו הסביר למה הכותרת שלה כן מדויקת. יש חשיפה מבודדת לכל מיני רעיונות אבל לא לתורה בכללותה.

    ברור שתלמידי ביולוגיה מורחב שמעו עליה. זה לא הכוונה ב"נחשפו", הכוונה היא שהמורה בוחר ללמד את הנושא (שאיננו חובה). אני יכול להעיד על עצמי – אומנם לפני 25 שנה, אבל כולנו יודעים שהחינוך היה אז ברמה טובה יותר – שמעולם לא שמעתי את המושג בבית הספר התיכון, ולמדתי במגמה ריאלית.

    מכל מקום, זאת הנקודה הכי פחות חשובה, סתם מעצבנת, לא משהו שנוגע ליסודות הבניין הרעוע.

  93. סמולן / מרץ 1 2012 10:22

    זו באמת לא נקודה חשובה. אבל שים לב – במטותא – שהדיון אצל וולווט התרחש אחרי שכתבת את הפוסט שלך ולא לפני כן, ושבליזובסקי נזקק למידע-צד – שלא מופיע בכתבה – כדי להסביר מדוע כתב את מה שכתב. כלומר, הכתבה עצמה באמת לא מכילה את המידע שבכותרת. מה שבליזובסקי היה צריך לכתוב, אם היה פועל ביושר (אידיאלי משהו) הוא: הילדים שלי אומרים שאף אחד לא לומד אבולוציה כמו שצריך. זה הביסוס היחיד שהוא מביא, ולדעתי יש בו משהו רעוע.
    מכל מקום, אני בבעיה עם הכתבה של בליזובסקי עוד מהנקודה הכמותית הפשוטה: אחד למאתיים הוא תוצאה של חילוק של 515 בתשעים אלף. זה חישוב שגוי באופן פשוט לגמרי. למעשה, 15,000 תלמידי ביולוגיה מורחב – שכל אחד מהם "נחשף" לאבולוציה – חלקי 90,000 (בליזובסקי אומר שכל אלו שלא לומדים ביולוגיה מורחב לא "נחשפים" לאבולוציה), זה לא חצי אחוז, אלא שש עשרה אחוז, כלומר 1:6. על פי ההנחות המאד מרחיקות לכת של בליזובסקי. דווקא לטובת קידום הרשימה הזו, הייתי מציע להזהר בצוננין,

  94. סמולן / מרץ 1 2012 10:23

    ולהוסיף נקודה בסוף התגובה הקודמת, כמובן

  95. עידן לנדו / מרץ 1 2012 11:18

    מקובלים עלי דבריך, סמולן. אוסיף רק שלעניות דעתי תורת האבולוציה צריכה להיכנס בשיעורי בסיס בביולוגיה, בכיתה י', ובלי קשר למגמות.

  96. iztrubal / מרץ 3 2012 09:47

    תודה על העבודה שאתה עושה, קראתי בעניין ובביאוס את הכתבה.

    הערה מתודית:
    ברגע שאתה כותב "אני יודע גם ששר או שרת החינוך הבאים יהיו עוד יותר גרועים מסער" אתה שומט את כוונת דבריך.
    אני מבינה ללבך ומבינה מדוע כתבת זאת, אבל הרי רצונך להשפיע ולשנות, ובעיני הקורא גדעון סער או כל קורא ימני משמעות האמירה היא שהמצב בסדר, שום דבר לא נורא, המצב בסדר גם מבחינתך כי ממילא יהיה יותר גרוע.

    בשום מאמר ימני לא יימצאו אמירות self destructive כאלה ויש לנו הרבה מה ללמוד מהם בתחום זה. קצת פחות יושרה שמאלנית, קצת יותר רטוריקה ימנית.

  97. עידן לנדו / מרץ 3 2012 16:38

    תודה על ההערה, אצטרובל. תודה ולא תודה. כמו שאת קוראת את זה כ"ממילא יהיה יותר גרוע", אחרים אולי קוראים את זה כקריאת השכמה – "יאללה להתעורר, תיכף באמת יהיה יותר גרוע".

    אני לא מהיום ולא מאתמול בעניין הזה של כתיבה פוליטית. מעבר לאיסוף העובדות (לא בדיוק התמחות שרכשתי בימין) – הכל זה רטוריקה. זה עובד על מי שיש סיכוי לשנות ולא עובד על מי שממילא לא יזיז את התחת.

  98. יוסי / מרץ 3 2012 18:31

    ומה עם הנצחת מורשת גוש קטיף? ומה זה בכלל מורשת גוש קטיף? ואיך יש לו חוצפה לטעון כי "יש כאלו הממשיכים לרדוף את מתיישבי הגוף גם לאחר עקירתם"?! מישהו רודף אותם או שהם המרטירים החדשים של הניאו-יהדות?
    http://www.haaretz.co.il/magazine/1.1652744

  99. נועם א"ס / מרץ 3 2012 23:46

    טקסט מעניין מאוד על הוראת סוציולוגיה 4 יחידות בתיכונים, הרצאה של מיכה שמחון בכנס של האגודה הסוציולוגית:
    http://70panim.org.il/michasimhon/2012/03/03/%D7%A2%D7%A8%D7%A2%D7%95%D7%A8-%D7%A2%D7%9C-%D7%94%D7%9E%D7%95%D7%91%D7%9F-%D7%9E%D7%90%D7%9C%D7%99%D7%95-%E2%80%93-%D7%91%D7%99%D7%A7%D7%95%D7%A8%D7%AA-%D7%95%D7%97%D7%AA%D7%A8%D7%A0%D7%95%D7%AA/

  100. עידן לנדו / מרץ 4 2012 08:25

    תודה, נועם. פרס המורה המצטיין לשמחון. אני משער שניתן ליישם פרקטיקה חתרנית בכל מקצוע כמעט, הכל תלוי במורה. אפילו מתמטיקה אפשר ללמד בדרך של השערות והפרכות ולא בדרך של הכתבת התוצאה הסופית.

  101. יורם / מרץ 4 2012 09:11

    שלום עידן
    אנחנו הורים לילדה בת 7 שלומדת בבי"ס אנתרופוסופי. מצד אחד אנחנו מודעים לכך שמשרד החינוך לא ישתנה בקרוב ויהפוך להיות משרד החינוך של פינלנד, ואנחנו לא מוכנים להתפשר על החינוך של הילדה שלנו, ומצד שני אנחנו דואגים לעתיד החינוך במדינה, מודעים לכך שאנו לא חיים לבד ושרוב הילדים לא מקבלים חינוך כזה ולכן האפשרויות שלהם מוגבלות יותר. הזכות לקבל חינוך טוב שיוויוני וסובלני היא בסיסית ואנחנו חרדים לעתיד הדור שגדל פה ללא חינוך כזה (על בסיס הדור הקיים "המחנך" שהוא כפי שאתה מתאר לא מציאה גדולה).
    עבאס קיארוסטמי הבמאי האירני אמר פעם שצריך evolution לא revolution. התפתחות ולא מהפכה. גדעון סער לא ראוי לתפקידו אבל גם נתניהו לא ראוי לתפקידו, הוא רק שליח. צריך כאן שינוי סדר עדיפויות בסיסי לתשתית אזרחית ומוסרית שיוויונית. לצערי לא שלי יחימוביץ' ולא יאיר לפיד הם אנשי בשורה.

  102. עידן לנדו / מרץ 4 2012 10:54

    הכל נכון, יורם.

  103. אייל שדה / מרץ 4 2012 19:26

    כרגיל – חכם, מעמיק ומוקפד.

    והנה הסיבה ה-15: המשרד שבראשו עומד סער גם משקר לציבור בנוגע לנתוני האלימות בתיכונים.

    תחקיר משלי, בבלוג שלי:

    בלעדי: משרד החינוך הוריד את האלימות בבתי הספר ב-20%. או שלא

    http://wp.me/p125OD-O3

  104. עידן לנדו / מרץ 4 2012 22:29

    מאד מרשים איל, תודה. היה פה דיון קודם עם אחד המגיבים גם על זה. לי בכלל יש בעיה עקרונית עם מחקרים במדעי החברה שגוזרים מסקנה בנוסח "X קורה בתדירות Y בחברה" מתוך נתונים שמראים רק "אנשים ששאלנו דיווחו על X בתדירות Y". לא מצליח להבין את ההגיון המתודולוגי פה. הרי זה שקוף שבכל מה שנוגע לעניינים מביכים – מין, אלימות, רמת שכר, דימוי עצמי, הרגלי אכילה וכו' – העד הכי פחות מהימן עליך הוא אתה בעצמך. אולי ניתן להבין מהסקרים האלה מה השתנה בתפיסת האלימות של בני הנוער; אבל איך אפשר לדעת מהם מה באמת השתנה ברמת האלימות הממשית – ולא השיירים שלה בזיכרון המאד סלקטיבי של הנשאלים?

    סטטיסטיקה של פתיחת תיקים במשטרה, הגשת תלונות וכד' – היא כבר אינפורמטיבית יותר. היא אומנם לא תייצג את 100% המקרים, רחוק מזה, אבל תנודות בסטטיסטיקה הזאת, לאורך שנים, יכולות לתת אינדיקציה על שינויים ברמת אלימות. אבל תנודות בשיעור הדיווח על אלימות – מה הן מלמדות? אני יכול לחשוב על אלף סיבות לכך, כששינוי אמיתי באלימות הוא רק אחת מהן.

  105. אייל שדה / מרץ 5 2012 01:49

    ראשית תודה, עידן, על הפרגון.

    אציין שהצעתי את התחקיר לכמה מערכות עיתונים – אך הוא נדחה. נשאר רק לשער מדוע.

    אשר למחקרים למדעי החברה, כתבתי פה ושם על השליטה ההגמונית של "דת" המדע. וציטטתי טובים וגדולים ממני. מנגד, אפשר לטעון שמדעי החברה אינם מדע בכלל – אך בכך לטעמי מחזקים את התפישה ההגמונית שמדע "טהור" הוא רק משהו שאפשר להוכיח אותו באופן מובהק.

    אישית, גם כפסיכולוג וגם כהומניסט, אין לי בעיה עקרונית עם מחקרים שאינם כמותניים. הבעיה שלי היא במה שעושים עם המחקרים. אם לוקחים – כפי שאתה מדגים – סקרים שאפשר להטות אותם, ומציגים אותם כ"מחקרים", זה מעיד על כמה דברים לגבי משרד החינוך:

    1. שהם לא טובים בשיטות מחקר
    2. שהם מנצלים ניצול ציני את התלמידים, ההורים, המחנכים ומנהלי בתי הספר
    3. שהם מטים את הנתונים לטובתם
    4. שהם משקרים לתקשורת

    לא נראה לי כל כך חינוכי

    והערה לסיום: לפי נתוני פתיחת התיקים במשטרה לבני נוער, אכן היתה ירידה באלימות – אך זו החלה הרבה לפני שהתחילו בתוכנית הנוכחית במשרד החינוך. למעשה נתון זה לא נלקח בחשבון בתוכנית

  106. עדו / מרץ 6 2012 20:55

    נו טוב אייל. גדעון סער והאמת הם לא חברים כל כך טובים מלכתחילה:
    http://www.inn.co.il/News/News.aspx/234259
    (מתוך הקישור " אבו מאזן אומר שבמלחמת השחרור מדינת ישראל גירשה את הערבים. הכול שקרים ואין נכון לאזן בין אמת לשקר", אמר סער.")

  107. זיו / מרץ 7 2012 12:51

    הרשומה נפלאה בעיני, ופוגעת במדוייק ב"בעיות הקטנות של החיים", אלו שאמורות להיות מטופלות באופן שוטף על ידי מאות פקידים זוטרים עד בכירים במשרד החינוך, תחת עינו הבוחנת והמנהלת של שר החינוך. אבל כמו שהוכחת, אין עשייה, ולכן אין ממש ניהול של שר חינוך. הפקידים בחופשה ארוכה בתשלום מלא כולל תנאים ורכב.

    לצערי, אלו בעיות קטנות בחיים של משרד החינוך. גם בבעיות הגדולות באמת לא מטפלים. יותר חשוב המיצב.

  108. דני אביצור / מרץ 7 2012 22:08

    סער הוא קטסטרופה, אבל תלונה מספר 7 (אבולוציה) אינה מוצדקת. כל תלמיד שלומד ביולוגיה לבגרות ממילא לומד אבולוציה במידה זו או אחרת – פשוט אין בסיס תיאורטי אחר לביולוגיה משום סוג. העובדה שמעטים בוחרים ביחידת הרשות "אבולוציה" יכולה להיות חלק מתופעה כללית: במקצועות שונים יש יחידות בחירה קשות שאף אחד כמעט לא בוחר והן קיימות שם רק כזריית חול בעיניים (הנה אנחנו מלמדים תנע זוויתי בפיזיקה – עובדה !)

  109. יצחק / מרץ 8 2012 07:09

    עוד נקודה שרציתי להוסיף : תעשיית הריטלין/פרוזאק/לקויות למידה המזכות בהארכת זמן –

    מדובר על תעשיית תרופות שהפכה את מערכת החינוך למנגנון שיווק נחמד מאוד : לפי דעתי לא הכל תמים
    בתופעה הזו.
    הייתה ידיעה בישראל היום (טוב רק אל תתחילו עם שלדון הנה הוא הביא ידיעה חשובה ) – 40% מהתלמידים מאזור
    המרכז מזייפים לקות למידה כדי לזכות בתוספת זמן והמטרה – שדרוג התפקיד והשיבוץ בצה"ל.
    וכמובן שהייעוץ, האבחון והמומחים עולים כסף, לדעתי רק אנשים מבוססים יכולים להרשות את זה לעצמם.

    כאשר העברתי שיעור פרטי באנגלית לילד בכיתה ח' פתחתי את הספר ככה באקראי ועל איזה מאמר "נפלתי" ?

    מפורסמים וידוענים שהם דיסלקטיים – לדוגמה השחקן טום קרוז ועוד. שלא תבינו אותי לא נכון, אני בעד שילוב ועזרה
    לכמה שיותר אנשים בכל מגבלה שהיא על מנת להשתלב בלימודים ובעבודה.

    רק יש לי הרגשה שזה גם הפך להיות "תעשיית תוספות הזמן" ואני חושב שהנושא מוכר.

    נקודה אחת רק להגנתו של סער : לא הכל התחיל בתקופתו, וגם "הילדים של היום" יותר מרוכזים באייפון, MTV, טלוויזיה וכו'. גם הדור השתנה. מה שכן זה דור מאוד חכם שיש בו המון פוטנציאל. ומשרד החינוך צריך למצוא פתרונות וליצור שיפור אמיתי.

    לגבי אימוץ הקברים של חללי צה"ל אני ממש מזועזע. באופן אישי כי הנושא קרוב ללבי ואני מעדיף לא לפרט.
    רק אומר שזו פשוט סחטנות רגשית, שפועלת על ילדים בגיל צעיר.
    ומה שעצוב פה הוא שהמדינה בעשורים האחרונים התנערה מהמחויבויות שלה והפקירה את אזרחיה כמעט בכל תחום.
    אז מה הכי קל לעשות ? פשוט מניפולציה רגשית בגיל צעיר, כדי ליצור לויאלית כלפי הממסד וצה"ל.
    אם השלטון היה מאמץ קצת ערכי מנהל תקין, יושרה, ערכיות אזרחית אמיתית זה היה עדיף.
    ויש לי וידוי אני ממש לא "שמאלני תל אביבי " – אני פשוט הולך ומבין שרק שמאל חברתי-כלכלי (כמו בחו"ל !)
    יביא פה שינוי. ולמטרה זו אני מוכן להירתם, ולפעול גם עם אנשים שיש להם השקפות שמאל פוליטי מובהק.
    ואולי נגבש כמה רעיונות ביחד מה דעתכם ?

  110. גיא בלטר / מרץ 13 2012 01:44

    ממליץ מאוד לקרוא את המסמך המצמרר הזה: "תכנון ומימון של הקמת מבני ציבור
    בשכונות חדשות", שהוגש לוועדה לזכויות הילד.

    יש ללחוץ כדי לגשת אל m02662.pdf

    מה יהיה פה…?

  111. בירי / יול 15 2012 12:20

    חח השמאלנים כאן אוכלים את הכובע, לא יודעים איך להתמודד עם שר חינוך ציוני שגם לא עלינו מכניס תכנים ציונים לחומרי הלימוד ומבטל את לימודי הנכבה..

  112. מרב / נוב 27 2012 21:57

    גם אם אני חושבת שמה שהוא לא עשה מסמל את הדברים שהוא התעלם מהם, אני כן חושבת שכדי להציג שר בצורה כלשהי אתה צריך למען ההגינות להראות גם את מה שעשה, או להציג אותו באור שלילי ע"י הצגת המעשים השליליים שעשה, ולא ע"י המעשים שלא עשה. זאת הדרך הכי קלה להוציא מישהו בצורה שלילית. אני בטוחה שבכל קדנציה של כל שר וראש ממשלה יכולת לעשות רשימה ארוכה מזאת של דברים רעים שקיימים במסגרת הקדנציה. זה לא אומר שאותו השר לא פעל בתחומים אחרים ועשה גם דברים טובים.
    אז שוב, אני לא תומכת או מתנגדת לגדעון סער, אני פשוט חושבת שזאת דרך לא נכונה להראות שהוא שר גרוע.

  113. עידן לנדו / נוב 28 2012 09:39

    מרב, אני לא להקת עידוד של פוליטיקאים, מה שחלק מהעיתונות הפך להיות. אני כותב בלוג פוליטי, שמטרתו לבקר את השלטון. אין שום היגיון ב"איזון" כשכף החובה כבדה כל כך. ובמקום לדבר באופן מעורפל, היה נחמד אם היית מציגה השגים ממשיים בתחום החינוך שעליהם סער חתום (עם קישורים כמובן, כנהוג כאן).

  114. אוהד / דצמ 3 2012 17:14

    לראשונה נסגרו בתי ספר של אתיופים בכהונתו של סער:http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4225445,00.html
    קדנציה ראשונה שלא היו בה שביתות כלל והמערכת נפתחה באופן חלק
    ירידה בעלויות בספרי הלימוד בזכות פרויקט השאלת ספרי הלימוד וכן קביעת מחיר מקסימום לספרי הלימוד:
    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4241533,00.html
    עליה בביקוש להוראה (פי 3!), עליה בשכר המורים (לראשונה מעל השכר הממוצע במשק)
    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4177438,00.html
    סבסוד טיולים שנתיים:http://www.nrg.co.il/online/1/ART2/394/779.html
    ירידה באלימות: http://www.nrg.co.il/online/1/ART2/339/162.html

    והורדתי כאן את המהלכים הציונים שאני משער שמבחינתך הם "לאומנים" , עכשיו כפי שרשמה מרב, אני בטוח שיהיה לך קשה מאוד להיזכר בשר חינוך שעשה יותר דברים ומהלכים משמעותיים מסער , בבקשה נסה לנתק את הדעה הפוליטית שלך (שגרמה לחלק גדול מהשמאל הקיצוני להציב את סער כאויב מספר אחד שלהם תוך כדי התעלמות מהישגיו)

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: