דילוג לתוכן
17 בספטמבר 2011 / עידן לנדו

טרור המדינה, פנים רבות לו

1. הממשלה מתכננת פינוי בכפייה של 30 אלף בדואים בנגב. זהו סופו של מהלך הדרה אנטי-דמוקרטי: דו"ח ועדת גודלברג מ-2008, שהמליץ להכיר בכפרים הלא מוכרים ובזכויות הקרקע ההסטוריות של הבדואים בנגב, אומץ רשמית בידי הממשלה – אבל סורס ועוות בידי ועדת פראוור; ומסקנותיה של זו סורסו אף יותר בידי צוות היישום ברשות יעקב עמידרור.

עקירה בכוח של 30 אלף איש מאדמתם היא מעשה טרור; אם תצא לפועל, תפרוץ בנגב אינתיפאדת דמים, והדם יהיה על ראשה של ממשלת ישראל. כנגד התעמולה האינסופית על "השתלטות הבדואים" על אדמות הנגב ראוי להזכיר את העובדות: הבדואים, שמונים 30% מאוכלוסית הנגב, יושבים על 2% בלבד מקרקעותיו. תביעות הקרקע שלהם – כל התביעות, הכל כולל הכל – מסתכמות ב-5.4% משטח הנגב (עוד נתונים – כאן).

30% מאוכלוסית הנגב תובעת בעלות על 5% משטחו; זאת "ההשתלטות" הנוראה, ונגדה מופעל טרור, טרור של עקירה.

2. המנהל האזרחי פועל לגירוש כל הבדואים בשטחי C מעל אדמתם. 2,400 הבדואים הללו, היושבים עשרות שנים במקום, מפריעים ליצירת רצף יהודי בין ירושלים למעלה אדומים. שטח C, כזכור, לא יועד בהסכמי אוסלו לבניית התנחלויות יהודיות, אך גם בבקעת הירדן רודף ומגרש המנהל האזרחי – הגוף המופקד על שלומם ורווחתם של תושבי השטח הכבוש – את הבדואים משטח C.

מערך ביורוקרטי מסועף עוסק ב"יישוב מחדש" של הבדואים; תכניות מתאר, מתווה לפיצויים, ריכוז אוכלוסין, שרטוט תחומי שיפוט. רק קול אחד לא נשמע בדיונים האלה, רק נציג אחד נעדר: הבדואים עצמם. כך מתייחסת מדינת טרור לאבק אדם.

אל-עראקיב, אוגוסט 2010. תצלום: אוריאל סיני

3. פקחי יחידת "עוז" עצרו כומר יליד גאנה, בן 49, שחי 25 שנה בישראל, ודרשו ממנו להציג דרכון. כשאמר להם שהדרכון בבית והוא יכול להביא אותו – נאמר לו שעליו לשאת דרכון גם לשירותים. הפקחים הפילו אותו ארצה, היכו אותו בעודו אזוק וגררו אותו על הקרקע, נעלו אותו ביום חם במכונית עם חלונות סגורים, קיללו והשפילו אותו, והחזיקו בו עד הלילה. התלונה שהגיש נבעטה מן המשטרה למח"ש במשרד המשפטים, ומשם למשרד הפנים, שהודיע כי חקירת רשות ההגירה העלתה ש"עבודת הפקחים היתה מקצועית ורגישה". התיק נסגר.

גם העבודה המקצועית והרגישה הזאת היא טרור, טרור של שנאת זרים (החליפו בדמיונכם את הכומר ברב, את פקחי "עוז" בשוטרים עם מבטא צרפתי או גרמני, והשלימו את החסר).

4. זכות ההפגנה השקטה התבטלה בשטחים; הצבא מפזר הפגנות בכפר נבי סאלח – שמוחות על הפקעת מעיין מרשות הכפר – עוד לפני שהחלו. הצבא חוסם את הכניסות לכפר ביום שישי, מכריז על שטח צבאי סגור – ומתחיל לרסס את בתי הכפר בגז מדמיע. עדויות מן הכפר מציגות תמונה מבהילה של אלימות בלתי סלקטיבית כלפי גברים, נשים וילדים. עוד על הרקע לאירועים בנבי סאלח – כאן.

5. בשטחים מתארגנים תאי טרור יהודי, כהגדרת השב"כ, שעוסקים בפעולות "תג מחיר". מאפייניהם: בחירת בנק מטרות, מידור וחשאיות, איסוף מודיעין על דרכי כניסה לכפרים ערביים וגם על פעילי שמאל. הפעולות הללו אינן התפרצויות זעם ספונטניות בתגובה על טרור פלסטיני, אלא מתוכננות מראש ומתבצעות דרך שגרה.

השב"כ ורשויות האכיפה מרימים ידיים בחוסר אונים; בפועל מדובר בוויתור מראש. הרי כשצריך לתפוס פעילי טרור פלסטיניים, אין בעיה לפשוט באישון ליל על עשרות בתים ולהרוס מבנים, לעצור מאות חשודים, להוציא החוצה משפחות שלמות עם ידיים למעלה, לנעול אנשים במשך שעות בחדר ללא מזון או שירותים, וכיוצא בזה. לכן יש לראות בטרור היהודי בשטחים טרור ברשות, טרור בעצימת עין, שלוחה עקיפה נוספת של טרור המדינה.

42 תגובות

להגיב
  1. nina ramon / ספט 17 2011 09:33

    מקומם, מביש, מבחיל, מדאיג, מטופש – אין ביטוי שיכול לבטא את תחושותי.
    הייתי רוצה לראות את מחאת הצדק החברתי גם כאן.

  2. דודו פלמה / ספט 17 2011 09:51

    תודה עידן. פוסט פוקח עיניים (לא אכתוב 'מאיר עיניים' משום
    שהוא מחשיך אותן). כנראה שבכל זאת נמות טיפשים.

  3. אזרח. / ספט 17 2011 09:56

    הסיקריקים ,ומלחמתם בצבא. זה בסדר. הסיקריקים הם… "משלנו".

    http://www.haimhz.com/2011/09/blog-post.html

  4. עדו / ספט 17 2011 10:32

    השאלה היא אם כל זה הוא 'תאונת שרשרת ' http://www.hahem.co.il/scissors/?p=852
    כמו שטוען שלום בוגוסלבסקי או שמדובר במהלכים מתוכננים פחות או יותר. מתוכננים לא בתכנון של שנים מראש אלא במובן שכאשר הציבור מפגין ויוצא לרחובות זה זמן מצוין לפתוח חזית בעזה וכאשר יש צרות עם השכנים זה זמן מצוין להראות ש'הנה, אנחנו במלחמה פה על הבית ולא סתם מסתכסכים עם טורקיה, ירדן ומצרים בו זמנית,הערבים האלו במזימה לקחת לנו את המדינה'. אם יש לי שריפה שאני לא מצליח לכבות אולי הדרך היחידה להסתיר את אוזלת ידי היא להצית עוד כמה ואז להגיד 'מה אתם רוצים? יש פה שריפת ענק שאף אחד אחר לא היה יכול לכבות במקומי'.

  5. amireshel / ספט 17 2011 10:40

    יש לשער שלא יהיו כניסות רבות כל כך כמו בפוסט הקודם וכמובן ברור שלא לשם כך אתה כותב.
    זה בגלל הנושא.
    לא רק ממשלת ישראל חושבת שאפשר ובסדר לעצום עיניים או להפעיל כוח על מנת להשיג כל דבר,
    גם חלק מהאזרחים ה"רגילים" חושב כך, אנשים שהיינו מגדירים כנוטים לשמאל יגיבו במשיכת כתף לדברים כאלו.
    בדיוק קורא את בן-עמי שילוני על יפן המסורתית: ההקבלה בין מה שקרה ביפן ערב כניסתה למלחמה לבין מה שקורה אצלנו – מדהים. אם זה אכן כך, הסוף ידוע, הרס עצמי וחורבן מוחלט.
    שנה טובה.

  6. עידן לנדו / ספט 17 2011 10:51

    עדו, נתחיל בזה ש"השאלה" שלך היא, מראש, שאלה משנית, כי אין לה השלכות מוסריות משמעותיות. אולי יש בה עניין פסיכולוגי, אבל בין אם האירועים מתוכננים מראש או לא – הפקרת דמם ומחייתם של אנשים חפים מפשע היא תמיד פשע. התוצאות ידועות מראש, ובכל זאת לא עושים דבר למנוע אותן. זה העניין העיקרי.

    באשר לשאלה המשנית, אני מניח שהתשובה תמיד באמצע. יש דינמיקה חיצונית, דברים קורים בעולם, ויש מדיניות מכוונת; לפעמים הדברים שקורים בעולם "נופלים לנו טוב", משתלבים בתכנית, ואז נארגת סביבם מערכת שלמה של מעשים אחרים, והונאה.

    הטרוריסטים היהודים בשומרון לא אומנו בידי השב"כ, אני מניח. אבל הם נופלים טוב לכולם – כלומר, לכל הקיצונים, בשני הצדדים. וזה כולל ממשלות.

  7. david nir / ספט 17 2011 12:18

    לאמיר אשל: ממליץ על "ZEN AT WAR", של Brian Daizen – הסוקר את התנהגותם של מורי הזן-בודהיזם כולל הבכירים יותר ביפאן, בתקופת המיליטריזם היפאני ועד הירושימה. כמה מגדולי המורים עודדו בהתלהבות את התגייסות נזיריהם למלחמת הקודש למען הקיסר, היו כאלו שבחלו במעשי המשטר אך העדיפו להנמיך פרופיל משום שחששו לבטא זאת – והיו מעטים שאף נקטו בפעילות חתרנית טרוריסטית ישירה. האחרונים ללא יוצא מהכלל נתפסו והוצאו להורג. הסופר ( מורה זן בכיר, אוסטרלי) חוקר את העמדות המוסריות של המורים השונים לנוכח הסחף הלאומני, רוח ההקרבה האבסולוטית לקיסר והנאמנות לקונוונציה השלטת (ולמעשה לחונטה האולטרה ימנית שהקיפה את הקיסר). הסופר מוציא בגדול את החתרנים המעטים שהקריבו את חייהם במאבקם נגד הכשל המוסרי. אחת ממסקנות הספר – ש"הארה רוחנית" אינה בהכרח צמודה לנאורות מוסרית (ראה Ken Wilber), תובנה שנבטה בשני העשורים האחרונים (ואיכשהו בולטת אצל רבני הכיבוש, אם כי קישורם למושג "הארה רוחנית" מהווה הפרזה פראית).

  8. עמית קוינט / ספט 17 2011 12:39

    פוסט מצויין שוב,

    איפה איפה כל מחרימי הגבינות הגושיות למינהן כשזה מגיע להגנה על אנשים (אפילו הם בדואים) בשר ודם ?

    ד"א מאיפה שלט הרחוב ?

    עמית

  9. david nir / ספט 17 2011 12:49

    לראייתי היחס לבדואים מהווה את המשכה הישיר של אותה תנועת כף היד המפורסמת של בן-גוריון שהחליפה מילים מפורשות, כשיגאל אלון ומשה דיין באו ב -48 להוועץ עמו מה לעשות עם רמלה ולוד שניתן היה לכבשן בקלות (אך לפי ההסכם עם עבדאלה מלך ירדן היו אמורות להוותר בתחום הריבונות הירדנית). כזכור בן גוריון הניף את כף ידו בתנועה שמשמעותה "תעשו את מה שצריך" + קריצה, תנועה המשולה גם לאותו ה"אללה ירחמו" הנודע שהכשיר את טבח כפר קאסם.

    הייחס המשפיל לבדואים אינו נובע ממחשבה סדורה אלא מדחף ירוד של אגואיזם לאומני וחדוות הזיית הטרנספר. מאחר ו"המדינה" חולמת תדיר לטאטא מתחת לשטיח את כל הבדואים אך חוששת רק מ"מה יגידו הגויים", הריהי כפיצוי טורחת במעין עווית פבלובית להמאיס את חייהם, להשפילם ולכרות את בסיס חייהם: לא גנוסייד או טיהור-אתני מלאים, אולי רק 10% עד 30% מאלו. מה שעדיין מרבה שמחה אצל רבים מתוכנו.

  10. אחת אחת / ספט 17 2011 12:55

    הצעה לתיקון קטן בסעיף על הכומר: במקום "סגרו אותו ברכב עם חלונות סגורים" שאינו ברור – נעלו אותו ביום חם במכונית עם חלונות סגורים. אתה יכול למחוק את התגובה עצמה, אין לי מה להוסיף על מה שאמרת מלבד חוסר אונים.

  11. עדו / ספט 17 2011 13:21

    רח' הרב כהנא נמצא באור עקיבא. אם אני לא טועה שם גם נשרפו למוות 3 ערבים שישנו בצריף אצל המעסיק שלהם.

  12. עידן לנדו / ספט 17 2011 14:17

    אחת אחת – תיקנתי, תודה.

  13. אסתי סגל / ספט 17 2011 17:05

    ועוד לא הזכרנו את התרגילים שעושה עירית ירושלים (עם שלוחתה עמותת אלעד) במסווה של "גנים לאומיים" לתושבי סילואן. פרק מחפיר ונורא בפני עצמו.

  14. Ilan Shalif / ספט 17 2011 17:29

    זה מזכיר לי בדיחה מאוד ישנה מהסוג של הפוך על הפוך: "יום אחד זכריה מגיע הביתה ומוצא את אישתו מזדיינת. וכתגובה ספונטנית מיידית הוא אומר לה: 'ולכ מזל, נהיית לי מודרנית… עוד מעט תתחילי גם לעשן סיגריות'".

  15. יגאל שתיים / ספט 17 2011 18:57

    מטלטל וחשוב, כתמיד.

  16. אורי ל / ספט 17 2011 20:13

    נדמה לי שבסעיף 3 התכוונת לכתוב "החליפו את הרב בכומר" ולא הפוך.

  17. אורי ל / ספט 17 2011 20:15

    סליחה התבלבלתי. (חבל שאני לא יכול למחוק)

  18. דרול / ספט 17 2011 21:26

    מה שמרתיח אותי ביחס הסלחני והמתרפס של המדינה אל הבדואים זו לא רק הוותרנות שהיא נוהגת בשוד הקרקעות הפרוע שלהם מזה שלושים שנה , אלא שהפעולות שלה נותנות לגיטימציה לפשעים האחרים של הבדואים , שלמעשה הביאו למצב הנוכחי.
    התפוצצות האוכלוסיה הבדואית שגוררת את ההשתלטות על קרקעות המדינה , נובעת משני מנהגים מזוויעים שלהם , אחד הוא פוליגמיה והשני הוא סחר בנשים.
    שני התהליכים הסוציופטיים האלו הם המאפיינים העיקריים של האוכלוסיה הבדואית והם גוררים אחריהם נאת יתר התופעות , אותן חווים תושבי הנגב היהודים על בשרם כבר שלושים ומשהו שנה.
    על המדינה לא להסתפק רק בפורמליסטיקה , ובוודאי שאסור לה לתמוך ולהתפשר עם אוכלוסיה פראית ועויינת. על המדינה לפקח כלים לטפל בבעיה מהשורש , כלומר למצוא דרך לשדרג את המנטליות הנבערת לרמה מקובלת במדינה מעראבית ונאורה.

  19. עידן לנדו / ספט 17 2011 21:35

    דרול, תגובות קשקשת לא מתקבלות בברכה. הפוסט מפנה למסמך (שמכיל הפניות מפורטות נוספות) שמפריך את מיתוס "השתלטות על קרקעות המדינה". מדובר בקרקעות שהבדואים יושבים עליהן שנים ארוכות, חלקן עוד מלפני קום המדינה, ואלו שלא – המדינה עצמה פינתה אותם לשם בשנות ה-50. אם יש לך פן עובדתי להוסיף לדיון, אשמח לקבל קישורים. תעמולה לאומנית נטולת בסיס – לא כאן בבקשה. נסה את NRG. זה אפרופו "מנטליות נבערת".

  20. עדו / ספט 17 2011 21:46

    דרול, לגבי 'השתלטות הבדואים' על הנגב. ראה הקישור הבא:
    http://eyalniv.wordpress.com/2010/07/27/thieves/

  21. עידן לנדו / ספט 17 2011 21:52

    דרול, תגובתך נמחקה. אולי לא הבנת אותי, אז אחזור על דבריי: אתיקת התגובות כאן מחייבת כל מי שחולק על הקביעות העובדתיות שלי, שמגובות במסמכים – להציג תיעוד נגדי. לא מעניין אותי ש"עבדת עם בדואים". הבנתי שאתה חושב שהם גזלני קרקעות, אין לי צורך לראות עוד תגובה שלך שחוזרת על הדעה הזאת. דעתך לא חשובה – העובדות חשובות.

    בנוסף על הפוסט של איל שעדו קישר אליו, הנה מסמך מקיף של האגודה לזכויות האזרח:
    http://www.acri.org.il/he/?p=11943#table

    ועל האינטרסים האמיתיים מאחורי נישול הבדואים:
    http://www.tarabut.info/he/articles/article/a-new-brave-negev/

  22. ארנה וינברג / ספט 17 2011 22:32

    נדמה לי ששריפת הצריף על יושביו היתה באור יהודה דווקא, אבל אחפש סימוכין.

  23. עוזי אורנן / ספט 17 2011 22:57

    כל אזרח שאינו יהודי-פנאטי חייב להכריז שהוא ישראלי השווה בכל הזכויות לכל הישראלים שאינם יהודים-פנאטים.
    יש להעביר קו ברור בין האזרחים ההגונים המקבלים כל ישראלי כשווה להם, ובין הפנאטים הדתיים המסתגרים ומתבדלים מכל מי שאינו כמותם. כדי לשמור על חיינו ועל חברתנו עלינו להחזיר את הנהגת המדינה אל הישראלים, בלי שום שותפות-בצע עם היהודים הפנאטים מפירי השוויון והדמוקרטיה החושבים שכל מנעמי הארץ שלהם בלבד, ומגרשים ומבריחים מי שאמו לא יהודיה.
    ארור הרב כהנא וארור זכרו. אין להשלים עם כיבוד שמו בקריאת רחוב.

  24. שמעון / ספט 17 2011 23:45

    פעם ראשונה שאני מגיב כאן, לגבי הבדואים, גרתי כמה שנים בנגב, יצא לי לשבת עם בדואים ולדבר איתם, אחלה אנשים – אבל הם חיים על הגניבה ועל החרב בצורה שלא משתמעת לשני אופנים. העובדה שהם גרים איפה שבא להם, גונבים מתכות ממפעלים רגישים, מסתובבים בשטחי אש ומפרקים חלקים וכלי רכב צבאיים, אנדרטאות, עמודי חשמל ועוד דברים שפשוט גורמים לסכנת נפשות. הם נוסעים בלי אורות בכוונה תחילה בלילה על הכבישים בנגב ומבהילים נהגים, יש להם מלא נשק, אין עסק בבאר שבע שלא לוקחים ממנו פרוטקשן, כולל החברות הכי גדולות שאתם יכולים לחשוב עליהם, ממש כיף לשתות אצלהם תה באוהל, רק צריך לזכור שהם מעבירים אמל"ח, סמים ונשים על בסיס קבוע לתוך המדינה. תנסה להכנס אליהם לכפר בלי מצלמה ותעודה של עיתונאי שבא לסקר על העוולות שהמדינה עושה להם, תגיד תודה אם ישאירו לך אוטו כדי לחזור הביתה. הכרנו בדואי שבא אלינו כל שבוע עם אוטו אחר, תא כפפות מפוצץ בשטרות של 200, ואני מבטיח לך שהוא לא מנכ"ל סלקום. הם חיים על גזל וגניבה בצורה לא נורמלית ולאף אחד לא אכפת מהאמת שבשטח. הם בונים בצורה לא חוקית בעליל!! בתור אחד שנסע על כביש באר שבע – מצפה רמון יותר מ5 שנים כמעט כל יום אתה רואה איך הם בונים בקצב משוגע כמה שבא להם ואיפה שבא להם. מסתכלים על כמה מבנים במגרון, שגרים שם אנשים שעושים מילואים רובם ככולם משרתים ביחידות קרביות וכל העולם ואחותו רוצה לפרק שם בתים, ועל אותו משקל בונים לך בלי הרף בנגב,אתה יודע כמה זה 2% מהנגב?? זה מלא! אתה יודע מה זה 2% של חבר'ה שלוקחים פרוטקשן מכל חנות וקיוסק בבאר שבע? הכרתי בדואי שהיתה לו יד אחת כי השניה התפוצצה שהוא ניסה לפרק מוקש כדי למכור את החומר נפץ. ידם בכל חביבי, ב-כ-ל. והם האמ-אמא של המתנחלים. אם הם יכולים לטעון בעלות על הקרקע למה זה לא לגיטימי ליהודי חברון, מגרון או כל מקום אחר לטעון בעלות על איפה שהם חיים? גם שם היו יהודים לפני הקמת המדינה אז? מי מחליט שאלו עדיפים על אלו?

  25. דודי / ספט 18 2011 01:47

    על איזה אחוז מקרקעות הנגב יושבים יתר ה-70%?

  26. Alex / ספט 18 2011 08:41

    בנוסף לדודי

    200 אלף איש בקירוב תובעים 991 אלף דונם!!!!

    זאת אומרת מעל ל4 דונם לאיש/אישה/ילד ותחשבו על זה….

  27. נמר / ספט 18 2011 09:12

    עידן, אתה יכול להוסיף סעיף לפוסט (וגם פוסט נפרד בקלות) שנקרא תהליך הלגטימציה של הגזענות הפומבית בישראל ובפרט באינטרנט. אתה אפילו לא צריך ללכת לחפש את הדוגמאות, הם מגיעות ישר אליך. ה"עובדות" שמצוגות בתגובה של שמעון מציגות ציבור שלם של פושעים מסוכנים, חסרי מוסר לחלוטין שחוטאים בכל חטא אפשרי – ציבור שלם! אפילו בהנחה שהעובדות נכונות, למרות שברור לי שהן מוגזמות, איזו גזענות נתעבת זו היא לשייך את העובדות הללו לכלל האוכלוסיה הבדואית – מביך ומעציב. שמעון, איני פונה אליך כי אני רואה שאתה חזק בלחפש בסיס פסאודו ראציונלי לטיעונים הגזענים שלך. אני משער שאתה שש לוויכוח ואני ממש מסתייג מוויכוחי סרק בטוקבקים בבלוגים. אף על פי כן אני מציע לך לשאול את עצמך ברצינות מה היא גזענות והאם אתה תומך בגישה, ואז להצהיר על עצמך כגזען בפומבי – חדל להסתתר, מוטב שהאמת תצא לאור.

  28. עידן לנדו / ספט 18 2011 10:00

    נמר, צודק.

    שמעון, התגובה שלך היא דוגמה קלאסית לגזענות. הכרת איקס בדואים שעשו עליך רושם רע, מהם אתה מכליל לציבור של כמעט 200 אלף. כנגדך אני יכול להביא עדים שמכירים בדואים אחרים, שומרי חוק. אז מה נעשה עם כל ה"עדוית האישיות" האלה? מה הן שוות בדיון פוליטי רציני, חוץ מלשחרר קיטור?

    בואו נעשה סדר. אין לי ספק שיש פשיעה בקרב הבדואים. אפילו – מעל הממוצע. זה לא מפתיע; בכל אזור מצוקה יש פשיעה גבוהה. מה שאף גזען קטן לא טורח לשאול את עצמו זה שתי שאלות: אחת – האם העובדה שיש בדואים שגונבים/מנצלים נשים/נוסעים בלי אורות בלילה/וכו' פוטרת את המדינה מן החובה להכיר בזכויות הקרקע שלהם ולספק להם שירותים בסיסיים של חשמל, חינוך ובריאות? שתיים – למה לעזאזל כל כך הרבה בדואים בונים בלי רישיון? אולי כי אין להם דרך חוקית לבנות עם רישיון? אולי, כמו במזרח ירושלים וכמו בכל שטחי C בגדה – אין אישורי בנייה לערבים, נקודה?

    בקיצור, מגיבים יקרים: לא מעניינת אותי דעתכם האישית על הבדואים. אני לא בחרתי בבדואים לשלטון ואני לא משלם להם מסים. אותי מעניינות חובות השלטון כלפי אזרחיו, וחשוב לי שהוא לא יקפח אף אחד על בסיס גזעני. אם יש פשיעה בדואית – יש מערכת פלילית לטפל בה. לא מענישים כפר שלם בגלל שמישהו שם גנב מתכות ממפעל. כמו שזה לא לגיטימי בשכונת התקווה, זה לא לגיטימי בנגב.

  29. יוסי / ספט 18 2011 10:13

    עידן,

    5% משטחי הנגב… איזה צידוק יש לך שזה לא אחוז גדול הרבה יותר מדי יחסית לכמות הבדואים?
    למשל, כמה אחוזים תופסים השאר, וכמה הם השאר?

  30. עידן לנדו / ספט 18 2011 11:23

    יוסי, לא זה העניין. מטרת הנתונים שהבאתי היתה לפוצץ את הבלון התעמולתי הזה, "משתלטים על אדמות הנגב". ברוך השם, גם אם כל תביעותיהם של הבדואים ייענו – יש עוד די והותר קרקעות בנגב להתיישבות יהודית.

    באשר למה שמגיע להם – אני מאמין שהמומחים יכולים לתת תשובות מפורטות יותר. עיקרון הכרחי הוא שוויון מול היהודים בקטגוריות דומות. לא דין תושב עיר כתושב מושב או קיבוץ. הקצאות הקרקע ליהודים שעוסקים בחקלאות ובגידול בקר צריכות להיות המפתח להשוואה.

  31. עדו / ספט 18 2011 13:12

    טוב, לנדו כתב כמעט הכל אבל אני בכל זאת אחדד קצת.
    נניח שהייתי אומר לכם שבשכונת מצוקה כלשהי יש הזנחה ולא מקבלים שם משאבים כמו שמקבלים בשכונת יוקרה . האם מישהו היה מעיז להגיד שכל המרוקאים/גרוזינים שם הם עבריינים אלימים ובעיתיים ושהם מצפצפים על החוק? (אנשים נחמדים מאד, תאמין לי אני אוהב אותם אבל מזרחיים אתה יודע…) הרי ברור שזו גזענות וכולם יודעים יפה מאד שיש דברים שלא אומרים – כשמדובר ביהודים. למה כשמדובר בערבים זה פתאום לגיטימי?

  32. בנימין / ספט 18 2011 13:29

    בגדול אתה צודק. אבל אני תוהה על המשפט "עקירה בכוח של 30 אלף איש מאדמתם היא מעשה טרור". האם לשיטתך פינוי גוש קטיף, כפי שנעשה, היה מעשה טרור של המדינה? האם אתה מגנה אותו מוסרית?

  33. עידן לנדו / ספט 18 2011 13:30

    הטעות שלך, עדו, היא שאתה נגרר לויכוח מוכר ומייגע שבו אתה מטיח "אתם גזענים" והם אומרים "מה פתאום".

    לי אין כוח להתמודד עם גזענות של אנשים פרטיים. אני גם לא רואה בזה תוחלת. אכפת לי שהשלטון לא ינהג איפה ואיפה על בסיס גזעני. לא פתחתי בלוג כדי להאיר את עיני העם שכל בני האדם נבראו בצלם; גזען נשאר גזען, בין אם הוא מודה בזה או לא. אבל גם גזען יהיה חייב להודות שהטענות שהוא מעלה נגד מגזר מסוים לא יכולות להוות בסיס למדיניות שלטונית כוללת.

  34. Alex / ספט 18 2011 13:37

    ועדיין נשאלת השאלה כמה שטח יש ל70 האחוזים הנותרים?
    ומדוע כל ילד/אישה/גבר זכאי לקבל מעל 4 דונם?

    והסיפורים על חקלאים בדואים הינם מאוד נחמדים רק שהמסורת והפולקלור הבדואים לועגת לפלאח הערבי שהינו עבד לאדמה. ..

  35. עדו / ספט 18 2011 14:42

    א. בנימין אני לא יכול לענות בשם בעל הבלוג הזה. רק להגיד לך שלדעתי – כן. לא היה צריך לעקור איש מגוש קטיף . היה צריך להודיע להם לאן מתקשרים בשביל הפיצויים ומתי צה"ל יוצא מהרצועה ותו לא. מי שרוצה להישאר שם ולהתמודד עם הפלשתינאים בלי הגב שצה"ל נותן לו שיהיה לו לבריאות. (הבעיה היחידה שלי היא עם הילדים. אותם הייתי מוציא בכוח ומשאיר את ההורים שרוצים להתאבד)
    ב. אלכס – לנדו כבר דיבר על גזענות פרטית. מה בדיוק מקורות הידע שלך על חיי הבדואים (כן, גם אני מכיר את הפתגם על הפלאח שנברא מהגללים, אבל לא שמעתי אף ערבי אומר את זה , רק ציטוטים של יהודים ש'מבינים')? יש לך נתונים שסותרים את ה'סיפורים' על חקלאות או לא ? אולי הדברים שאת מכירה הם ה'סיפורים' והנתונים הם הפוכים לגמרי ?
    לעצם העניין גם גידול צאן הוא חקלאות.והנה מה שאני שמעתי ממישהו שמבין – בשביל לגדל כבשים ועיזים צריך שהם יוולדו במדבר ובזמן שבו העשב רק התחיל לגדול והשיניים של הטלאים יכולות לתלוש אותו מהאדמה מה שאומר שמהר מאד צריך להעביר אותם הלאה כשנגמר העשב ואז נודדים לאדמות פוריות יותר ויותר ככל שהם גדלים וצריכים יותר מזון. ה'נדידה' של הבדואים הייתה במחזוריות על שטח מסויים (גדול, זה נכון) והתחייבה מאופיו של ענף החקלאות שהם בחרו להם. כשמדברים על 4 דונם לכל אחד ממש לא מדברים על וילות במדבר שכל אחת מוקפת בדונמים מגודרים כמו אחוזה אלא על המשך צורת החיים הרגילה שלהם.

  36. רועי / ספט 18 2011 20:33

    לצורך הדיון, מצורף לינק לתחקיר שפרסם קלמן ליבסקינד ממעריב ביולי 2010:
    http://www.nrg.co.il/online/54/ART2/133/497.html

    מאמין שיש שם מספר נקודות שראוי להזכיר כשמדברים על הפזורה הבדואית.

  37. סמולן / ספט 18 2011 21:49

    המצב מורכב. הבדואים בוודאי צריכים לקחת אחריות על הפשיעה שלהם – מסחר עבדים עד ל 48, דרך סחר נשים וסמים היום – ומאידך ברור שהפשיעה הזו לא בדיוק מביאה להם רווחה כלכלית. הם בוודאי היו בעלי זכויות שימוש מסויימות בקרקעות נרחבות, אבל הזכויות הללו נבנו על זה שהעותומנים לא ראו בקרקעות האלו ערך לכל אדם אחר (כי אם הם היו חושבים שזה מה שבא טוב לאמפריה, הם היו הורגים את כל בעלי הקרקעות, או מה שזה לא היה בארמניה), והבריטים ראו בהם משהו שרק היהודים המשוגעים ישלמו עליו כסף, וממילא הערבים בסוף יהרגו אותם. מצד שני, זה לא שבאמת עושים עם הקרקעות האלו משהו אחר היום, פרט לאימונים צבאיים על חלקם.

    אבל המורכבות הזו לא צריכה לטשטש שתי נקודות ברורות לגמרי: הראשונה היא שכל דיון במצב הבדואים, פרט לאנטי-ציונות מזוככת עד כדי כך שהיא מניחה שאפס אחוזים מהבדואים יושבים במקום לא להם, או במקום שאינטרסים סבירים של כל הלא-בדואים אומרים שמן הראוי שיפונו משם, צריך לכלול הבנה שיהיה פינוי של אוכלוסיה משמעותית מהמקום שבו היא מתגוררת כיום. 30 אלף איש נשמע גבוה מדי, אבל מן הסתם קשה לרדת – גם בטוב שבעולמות שבהם הציונים הם הכי זבל שיש – מתחת לעשרת אלפים. למה ? כי זה אחוז פעוט למדי מהבדואים, וכי הדיווחים על היקפי הפשע בדרום הם לא משהו שאפשר להתעלם ממנו (אלא אם אתה דווקא מומחה בהתעלמות).
    שנית, מה שהמדינה עושה לא מצדיק רצח שיטתי של ילדים בבתי ספר, בקניונים, בסעודות פסח. זו המשמעות של אינתיפדה, וזו המשמעות של צידוקה השיטתי. כמו באיתמר, רק הרבה, מהר, ובלי התחכמויות. אני משום מה לא נוטה לשייך לבלוג הזה אנטי ציונות במובנים הרגילים, אבל אין ספק שהרמיזות לגבי השב"כ שהכשיר את אנשי תג מחיר מחד, והכתיבה הברורה לחלוטין בקשר לצדק שברצח יהודים חסר מגבלות ואשמה מאידך, איכשהו נראות, לפחות פונקציונאלית ותוצאתית, כמו השנאה העצמית המיתולוגית ההיא. מוזר.

  38. סמולן / ספט 18 2011 21:55

    תוספת, תגובה מראש (הודאה בניסוח לא בהיר): במשפט הארוך שהסתיים בכך שאחוזי הפשיעה בדרום הם בכל זאת גבוהים, התכוונתי לומר שזה יהיה מפתיע מאד מאד, אם יסתבר שהבדואים מכבדים את חוקי המדינה בקשר לנדל"ן – ולוא את רוח החוק – יותר משהם מכבדים את חוקי הסחר בסמים ונשים. היות ויש שם תרבות של מה שחגי מטר כינה בהקשר אחר "זילזול בריא בחוק", יש מקום להניח שלפחות חלק מהמבנים הבדואים הם על מקום בלתי סביר במונחים רגילים.

  39. נטליה / ספט 19 2011 00:32

    שלום למר מחד ומאידך,

    "המצב מורכב. הבדואים בוודאי צריכים לקחת אחריות על הפשיעה שלהם – מסחר עבדים עד ל 48, דרך סחר נשים וסמים היום – ומאידך ברור שהפשיעה הזו לא בדיוק מביאה להם רווחה כלכלית."

    נתונים בבקשה. אם אין לא לטרוח. אני יכולה לרשום שמזרח אסיה הוא למעשה בדרומה. אז מה?

    "הם בוודאי היו בעלי זכויות שימוש מסויימות בקרקעות נרחבות, אבל הזכויות הללו נבנו על זה שהעותומנים לא ראו בקרקעות האלו ערך לכל אדם אחר (כי אם הם היו חושבים שזה מה שבא טוב לאמפריה, הם היו הורגים את כל בעלי הקרקעות, או מה שזה לא היה בארמניה)"

    ספקולציה על בסיס אנלוגיה היסטורית חלושה.

    "והבריטים ראו בהם משהו שרק היהודים המשוגעים ישלמו עליו כסף, וממילא הערבים בסוף יהרגו אותם."

    עוד ספקולציה + גזענות לגבי אופן תגובת הערבים הצפוי. ונניח שהעותמנים והבריטים לא רצו את האדמות, ואילו היו רוצים היו לוקחים – אז מה? האם זה מכשיר את זה שאנחנו כן רוצים וכן לוקחים? האם חטאים (בכוח, לא בפועל, במקרה זה) של אחרים מכשירים חטאים שלנו?

    סיכום ביניים: מחסור בנתונים ושימוש בלוגיקה הנתעבת של "אבל ארה"ב עושה פשעים יותר גרועים באפגניסטן".

    נמשיך:

    "מצד שני, זה לא שבאמת עושים עם הקרקעות האלו משהו אחר היום, פרט לאימונים צבאיים על חלקם."

    או, סוף סוף נתון נכון! "הצד השני", אויה, הוא הוא ההצהרה היחידה שניתן כנראה לגבותה בכל המסכת הזאת שהיפלת עלינו! הידד!

    "אבל המורכבות הזו לא צריכה לטשטש שתי נקודות ברורות לגמרי:"

    איזו מורכבות? הכל גבב גזעני. אבל ניחא, ננסה.

    "הראשונה היא שכל דיון במצב הבדואים, פרט לאנטי-ציונות מזוככת עד כדי כך שהיא מניחה שאפס אחוזים מהבדואים יושבים במקום לא להם, או במקום שאינטרסים סבירים של כל הלא-בדואים אומרים שמן הראוי שיפונו משם, צריך לכלול הבנה שיהיה פינוי של אוכלוסיה משמעותית מהמקום שבו היא מתגוררת כיום."

    ממ… בעצם לא אמרת פה כלום אלא רק הבעת משאלת לב וקראת לאנשים שלא חושבים כמוך "אנטי ציונות מזוככת". מה הם ה"אינטרסים הסבירים"? אתה מדלג בידה-ידה על החלקים הכי טובים, כפי שאמר פעם איש חכם… "צריך לכלול הבנה" לא הופך את מה שנאמר לפני או אחרי לנכון. הכל מלים ריקות ונפוחות. למעשה אין פה טיעון, אלא רק דיבור סביב משהו, שלא נאמר. המסקנה מכל הכלום הזה: "שיהיה פינוי של אוכלוסיה משמעותית מהמקום שבו היא מתגוררת כיום". או, הנה האורגזמה, אחרי המשחק המקדים הלא מוצלח עד מאוד הזה. לסיכום: הבעת כאן משאלת לב גזענית.

    "30 אלף איש נשמע גבוה מדי, אבל מן הסתם קשה לרדת – גם בטוב שבעולמות שבהם הציונים הם הכי זבל שיש – מתחת לעשרת אלפים. למה ? כי זה אחוז פעוט למדי מהבדואים, וכי הדיווחים על היקפי הפשע בדרום הם לא משהו שאפשר להתעלם ממנו (אלא אם אתה דווקא מומחה בהתעלמות)."

    כאן כבר הגענו לממלכת השרירותיות המוחלטת. למה לפנות אחוז פעוט? למה היות אותם 10,000-בדווים-העתידים-להתפנות-שלך אחוז פעוט מהאוכלוסיה הבדווית מכשיר את פינויים? למה לפנות אפילו בדווי אחד? למה לפנות מישהו ממקום כלשהו? הדיווחים על היקפי הפשיעה – שוב, אין נתונים, אבל גם אם יש פשיעה – האם אתה מציע לפנות ולו תושב נתנייתי אחד בשל "דיווחים על היקפי הפשע" בעיר נתניה? האם יש בית דין לערים או למגזרים שטרם נודע שימעו? או שקל לכתוב דברים מחרידים כאלו על לא יהודים? שוב הגזענות הישנה?

    "שנית, מה שהמדינה עושה לא מצדיק רצח שיטתי של ילדים בבתי ספר, בקניונים, בסעודות פסח. זו המשמעות של אינתיפדה, וזו המשמעות של צידוקה השיטתי. כמו באיתמר, רק הרבה, מהר, ובלי התחכמויות."

    יש הבדל בין "גורם ל" ל"מצדיק". שום דבר לא מצדיק כלום. צדק הוא תלוי נקודת ראות. אבל לעיתים, ברגעים בהם המציאות מזדהרת לפתע, ניתן לגלות מערכות יחסים של סיבה ותוצאה. עידן לנדו צובע את הרגעים האלו, כדי שנוכל להיווכח בהם. אם אתה מתנגד לטכניקת המכחול שלו, אנא, ספק לנו נתונים שיפריכו את ציורו, כמו שפופר ביקש פעם.

    "אני משום מה לא נוטה לשייך לבלוג הזה אנטי ציונות במובנים הרגילים, אבל אין ספק שהרמיזות לגבי השב"כ שהכשיר את אנשי תג מחיר מחד, והכתיבה הברורה לחלוטין בקשר לצדק שברצח יהודים חסר מגבלות ואשמה מאידך, איכשהו נראות, לפחות פונקציונאלית ותוצאתית, כמו השנאה העצמית המיתולוגית ההיא. מוזר."

    שוב – בלבול בין סיבה ותוצאה לצדק. לקינוח – בלבול בין ביקורת חריפה על המערכת השלטונית לבין שנאה עצמית.

    סיכום: הטיעון היחיד שלך שיכול לעמוד במבחן עובדתי, אבל גם אותו לא גיבית, כמיטב המסורת, הוא:

    "מצד שני, זה לא שבאמת עושים עם הקרקעות האלו משהו אחר היום, פרט לאימונים צבאיים על חלקם."

    כלומר, אין הסבר טוב לכל הפרוייקט הגרנדיוזי הזה. לא עושים שם כלום. יש מספיק מקום לכולם. אבל יש הסבר, שאותו סיפקת מבלי משים: גזענות שמובילה לטיהור אתני.

  40. עידן לנדו / ספט 19 2011 08:23

    "הכתיבה הברורה לחלוטין בקשר לצדק שברצח יהודים חסר מגבלות ואשמה מאידך" – גור לך, סמולן. חצית את קו הדיבה. במקומך הייתי לוקח תקופת צינון, כדי שלא להיכנס לרשימה השחורה.

    נטליה – על כפיים אשאך. תבואי כל יום. קשה כאן לבד עם כל הסמולנים.

  41. דוד ניר / ספט 19 2011 12:59

    סיפר לי ערן ברין שהיה חייל בסדיר ב 1951. הרקע: גירוש כ 90% מהבדואים בנגב בין השנים 1949-53 (היה גירוש נוסף בשנות ה-60).

    על פלוגתו של ערן הוטלה המשימה לגרש את שבט הבדואים הממוקם בסביבת עין עבדת. השיטה – ירי על מנת להרוג ע"מ לגרום למנוסה .

    רכובים על קומנדקרים שעטה הפלוגה לעבר עין עבדת. בדרך ראו אישה בדואית חובקת תינוק אל חזה, שהחלה להימלט כשראתה את החיילים. אחד מהחיילים- יהושע, קיבוצניק מהדרום ואיש לח"י לשעבר ועתיר "פעולות" כיוון את רובהו וירה כדור יחיד באישה המתרחקת. הכדור פילח את התינוק ואמו.

    כשהגיעו לעין עבדת גילו קבוצת בדואים המסתתרת בתחתית באר עמוקה. המ"פ פקד על ערן להשליך רימונים לבאר ולהרוג את כולם. ערן סירב לפקודה ואף איים לפרסם את הדבר. המ"פ איים עליו במשפט ומאסר. התעורר וויכוח בקרב החיילים האחרים ולבסוף המ"פ וויתר על הרעיון. כשחזרו לבסיס המ"פ לא פעל נגד ערן.

    בהמשך היום איתרו את אוהלי השבט (שהיו ריקים – שוכניהם כבר נמלטו) והעלו אותם באש.

    הבאתי את הסיפור ללא בקשת אישור מהמקור. ערן מתגורר בירושלים.

  42. אשר / ספט 24 2011 00:19

    או נטליה שכמותך אהבתי
    אבל מה לך שתליני עליו חזק ? על כרעי התרנגולת בנוי טיעון ימני .
    סמולן רק הפרשן.. הוא מגן על המצב הוא רוצה שקט. אם המצב היה כרצונך גם עליו היה מגן.
    הוא רק מאתגר אותך ,ואת עומדת באתגר.
    סמולן צריך להכריז עכשיו קבל עם ובלוג מה דעתו באמת. האם הוא גזען או יותר נכון האם הוא רואה בגזענות דרך לגיטימית להשיג מטרות פוליטיות מדיניות ציוניות ?שהוא יבחר וימחק מיותר.
    מעניין.

כתיבת תגובה