דילוג לתוכן
26 בדצמבר 2013 / עידן לנדו

לדברי הפלסטינים, הפעוטה מתה

זה לא דצמבר אם אזרחים חפים מפשע לא נהרגים ליד גדר המערכת בעזה. מגיע החורף הקשה, המנהיגים עוטים ברדסים וזקנים של סנטה קלאוסים ומחלקים לכל תושבי האזור תשורות לחג – טבולות בדם. דצמבר 2008 – עופרת יצוקה. דצמבר 2012 – עמוד ענן. דצמבר 2013 – עדיין עובדים על השם.

סאלח אבו לטיף נהרג כי חיפש פרנסה. הוא היה בן 22, זה היה היום הראשון שלו בעבודה. חברה קבלנית בשם "הקודחים שבת", שמפעילה, על פי האתר שלה, "ציוד מתקדם, מגוון וייחודי בעוצמתו", שלחה אותו לתקן את גדר המערכת בגבול עזה, בלי קסדה ובלי שכפ"ץ. ראש אגף הנדסה ובינוי בצה"ל, ששכר את שירותי החברה, התקשר להביע את תנחומיו. יש התקשרות עם קבלן ויש התקשרות עם אב שכול. לכל אחת חוקים משלה.

ועדות ההתנגדות העממית בעזה לחצו על ההדק שהרג את סאלח אבו לטיף. אבל מי שהציב להן מטרה כל כך נוחה היה מדינת ישראל, שמבחינתה גדר המערכת היא גבול חד-סטרי: לנו מותר לחצות אותו כאוות נפשנו, להם אסור אפילו להתקרב אליו. "רצועת הביטחון" בעזה מתחילה לגבות את המחיר ש"רצועת הביטחון" הארורה בלבנון גבתה במשך 15 שנים. האם ברגעים אלה יושב איזה חכם-שבדיעבד בפיקוד הדרום ומתכנן להכות על חטא כמעשה תא"ל גיורא ענבר עם פרישתו? כמה הרוגי חינם עוד נחוצים לגרום לו לפתוח את הפה?

גם עודה חמד נהרג כי חיפש פרנסה. הוא היה בן 27, ונהג ללקט פסולת ברזל ופלסטיק ביחד עם אחיו רדאד מבית חאנון. יש הרבה פסולת בניין בעזה, אתם יודעים, בייחוד ליד הגדר. יש מי שדואג לספק אותה באופן סדיר. צה"ל טען ששני האחים ניסו לחבל בגדר, אבל לא הציג שום ראייה לכך; בהתחשב בעובדה שצה"ל שיקר במצח נחושה בנסיבות זהות אך לפני שנה, ואז דווקא היה תיעוד מצולם, צריך להניח שהוא משקר גם כעת, כל עוד לא הוכח אחרת.

חייל של צה"ל לחץ על ההדק שהרג את עודה חמד. אבל מי שהציב לו מטרה נוחה כל כך היתה מדינת ישראל, שהגדירה את כל השטח הסמוך לגדר – כמעט חמישית מכלל שטח הרצועה – כאזור מוות. מטרה, גבולות גזרה ונשק ביד; חיילים לא צריכים יותר מזה.

כיוון שלהתפרנס צריך, לעולם לא יהיה מחסור בעוד סאלחים ועוד עודאים. כיוון שגם ממשלות רוצות להתפרנס ולשגשג, הן יוסיפו למשוך אותם אל הגבול, אל קו האש. יד אחת מושכת את הבנאדם אל הגבול, השנייה סוחטת את ההדק אל ראשו.

* * *

על פי הדיווחים של המשטר הציוני, צלף פלסטיני ירה בעובד חברת קבלן, בן 25, על גדר המערכת. לדברי הישראלים, העובד בן ה-27 נהרג. על פי דיווחים בתקשורת היהודית, נורו מספר פצצות מרגמה לשטח ישראל. על פי דובר צה"ל, המפגינים התקרבו לגדר, ולפי גירסתו של הדובר, ניסו לחבל בה. הדעה הרווחת בישראל היא שהממשלה הציונית מנסה לשמור על שקט בדרום.

* * *

YNET: "לדברי הפלסטינים, בתקיפות צה"ל ברצועה נהרגה פעוטה בת 3 ."

ואללה: "על פי דיווחי הפלסטינים שני בני אדם נהרגו מאש צה"ל בבית לקיה. אחת מהם, על פי הדיווחים, היא ילדה בת ארבע."

הארץ: "על פי דיווח בסוכנות הידיעות הפלסטינית מען, פעוטה בת שלוש נהרגה באחת התקיפות."

"ישראל היום": "כרגיל במקרים כאלה – תמיד, כמעט תמיד – הפלשתינים מודיעים כי נהרגה ילדה בת 4."

* * *

שלושה פגזי טנקים נחתו על בית אבו סביח'ה שלשום, ללא כל התראה, הרגו ילדה אחת ופצעו שני ילדים ואשה. צה"ל אפילו לא התאמץ לטעון שהבית שימש לוחמי חמאס או משגרי טילים. אלכס פישמן, כרגיל ההגון שבפרשנים הצבאיים, ציין שירי הטנקים, שבהגדרה איננו מדוייק, חולל "נזק אגבי" מיותר. כל השבוע הזינה התקשורת הישראלית את הציבור בתמונה חד-צדדית לחלוטין, נוהל קרב שגרתי ביחס לעזה. כך קל יותר לבלוע נזק אגבי כמו זה.

על פי הדיווחים הפלסטיניים, לילדה הזאת קוראים חאלה בחיירי. יש פלסטינים שחושבים שהיא בת 3 ויש פלסטינים שחושבים שהיא בת 4. לגירסתם של הפלסטינים, הילדה שבתמונה מתה. צילום: רויטרס/איברהים אבו-מוסטפאעל פי הדיווחים הפלסטיניים, לפעוטה שבתמונה קוראים חלא אבו סביח'ה. יש פלסטינים שחושבים שהיא בת 3 ויש פלסטינים שחושבים שהיא בת 4. לגירסתם של הפלסטינים, הפעוטה שבתמונה מתה. צילום: רויטרס

16 תגובות

להגיב
  1. ido2267 / דצמ 26 2013 15:47

    ""חיילים לא צריכים יותר"? ממש לא מסכים, אני ואתה ורוב היהודים במדינה היינו חיילים. רוב החיילים לא לוחצים סתם כך על ההדק רק כי ההוראות מאפשרות את זה.

  2. עידן לנדו / דצמ 26 2013 16:01

    עדו, אני אישית לא הועמדתי במצב כזה; היה לי השכל להימנע ממנו מראש. דברי הימים וכל ההסטוריה הצבאית המודרנית מוכיחים שאתה טועה. בהינתן סימון עקבי של "האויב", השטח שממנו הוא מגיח, וטשטוש מכוון – מן הדרגים הגבוהים ביותר – של האבחנה בין לוחם לאזרח, רוב החיילים ילחצו על ההדק. ההוראות לא "מאפשרות" את זה; הן מחייבות. זוכר את "סרן ר'" ממוצב גירית?
    http://news.walla.co.il/?w=/9/809102

    הלקח החשוב של הפרשה ההיא נשכח. לא הכבוד האבוד של אילנה דיין ו"עובדה", אלא העובדה הפשוטה שהוא זוכה מכל אשמה בבית דין צבאי. כיוון שזאת התפיסה הרשמית של המערכת, אין מה להתפלא שחיילים ממשיכים ללחוץ על ההדק.

  3. יניב מאיר / דצמ 26 2013 16:29

    יישר כוח, עידן.

  4. עמית / דצמ 26 2013 17:00

    מתי "פעוטה" ומתי "ילדה"? האם יש כאילו שמזדעזעים מהרג פעוטה אבל מבחינתם ילדה זה כבר סביר?
    האם מפקד הטנק וצוותו יראו את התמונה של פרי עמלם? ואם כן, האם תנדוד שנתם?
    יש לי עוד הרבה שאלות בסגנון אבל זה כבר הרבה מעבר לייאוש.

  5. ורד נבון / דצמ 26 2013 21:03

    תודה על הפוסט החשוב (והמדכא) הזה.

  6. gil / דצמ 27 2013 00:52

    תודה על הפוסט. לי לא היה השכל להימנע מהמצב הזה ולדעתי 99% אחוז מהחיילים אשר יועמדו בפני נסיבות כאלה
    יירו. בפועל זה לא משנה מכיוון שכך או אחרת מישהו היה יורה בו, סביר שלא מעט קנים היו מכוונים לגולגלתו, ומנסיוני, בלהיטות לפגוע.

  7. pits1yair / דצמ 27 2013 01:00

    אין פסולת בנין, ברזל או פלסטיק ליד הגדר, השטח נקי לחלוטין מכל חפץ שיכול להיות מטען מוסווה.

  8. corinnahasofferett / דצמ 27 2013 01:35

    הדיווח של ישראל היום הכי אמיתי בעיניי: לא יכול להיות שביום הולדתו, ישו לא ירד להרף עין להעיר את הילדה שמאריכה לישון ושוב תאחר לגן.

  9. עידן לנדו / דצמ 27 2013 07:49

    יאיר, תגובה לקונית כמו שלך לא ראויה להתייחסות, בבלוג הזה נהוג להביא אסמכתאות כשסותרים את דבריי.

    בכל זאת, אולי תשכיל קצת ממפגש עם המציאות:
    http://www.btselem.org/hebrew/gaza_strip/20101103_shooting_at_workers_near_the_gaza_perimeter_fence

  10. nachum / דצמ 27 2013 13:44

    רצועת הביטחון הייתה שטח בדרום לבנון הסמוך לגבול עם ישראל שבו שהה צה"ל מיוני 1985 ועד לנסיגה לגבול הבינלאומי בשנת 2000. but who counts?

  11. עידן לנדו / דצמ 27 2013 13:53

    תוקן, נחום. הכנסתי לחשבון את המלחמה עצמה, שהיתה לא פחות מיותרת.

  12. ido2267 / דצמ 27 2013 16:33

    אני אחדד את תגובתי. במקרה של סרן ר. אני אכן חושב שנעשה לו עוול. הוא התעורר בידיעה שיש מחבל במוצב והסתער לעבר מי שהוא הניח שהוא מחבל. המנוולים בסיפור הם אותם תצפיתנים שראו שמדובר בילדה ונתנו לה להיכנס לשטח ההריגה בעודם מתבדחים זה עם זה.
    באותה מידה, אם אני יושב בעמדה בגבול עזה ורואה מישהו נכנס לשטח ה'אסור' כשהוא כפוף, מנסה להסתוות ונראה כחורש רע אני אניח שמדובר במחבל. לעומת זאת אם אני רואה מישהו הולך זקוף, לא מנסה להסתוות ולא נראה כאילו יש לו מה להסתיר אני מניח שהייתי יורה באוויר כדי להבריח אותו.

  13. עידן לנדו / דצמ 27 2013 17:32

    גם אני אחדד, עדו, ולשם כך אשתמש במילותיו של סרן ר' עצמו בקשר, אחרי שווידא הריגה באימאן אל האמס:

    "כאן קודקוד, כל מי שנע, זז, במרחב, גם אם זה בן שלוש, צריך להרוג אותו. עבור."

    יכולתי לסיים כאן. אבל בכל זאת אמשיך, כי נראה לי שאתה מיתמם. הוראות הפתיחה באש שחלות ב"רצועת הביטחון" בעזה – כ-300 מ' מהגדר – מגדירות כל מי שנע שם כבן מוות. דמו בראשו, ולא משנה מי הוא, בן כמה הוא, ולמה הוא שם. לא אלאה אותך כאן בעובדה שמדובר בהמשך ישיר של דוקטרינת "אין חפים מפשע" שהדריכה את כוחות צה"ל ב"עופרת יצוקה" ועליה נכתבו בבלוג הזה אלפי מלים.

    הניסוי המחשבתי שלך, מה עדו היה עושה בגבול עזה אם היה רואה מישהו כזה או אחר, תלוש מהמציאות. ובכנות, זה לא כל כך מעניין אותי מה אתה היית עושה. מעניין אותי מה עושים החיילים בפועל כיום – אותו מפקד טנק, למשל, שהוריד השבוע 3 פגזים על בית אבו סביח'ה וקטל את חאלה ולא יעמוד אפילו לדין משמעתי – מה ההנחיות הפורמליות שהם מקבלים, באיזה תרחיש הם עלולים למצוא עצמם בחקירת מצ"ח, אם בכלל, ובאיזה תרחיש הם עלולים להיות מורשעים, אם בכלל.

    העובדות מדברות בעד עצמן, ולא נזקקות לניסויי המחשבה שלך.

  14. pits1yair / דצמ 27 2013 18:33

    שלום עידן, קראתי את תגובתך ואתקן את דבריי, האסמכתא היא מידע אישי כך שלא אוכל להביא קישורים.
    אכן לא חשבתי על סינון חצץ מהחולות אלא התייחסתי לאמירת קודמי "ברזל ופלסטיק", גם האירועים המצוינים בסירטון הם מעבר למאה המטרים המנדטוריים אלא מאתיים מטרים בהריסות אלי סיני ויותר מזה בהריסות א.ת. ארז.
    אין בתגובתי משום הסכמה למדיניות הפושעת והמטומטמת של צ.ה.ל בכל הנוגע לנושא.
    (הרי ברור שמרגע שזוהה אדם בשטח האסור אין שום בעיה לתצפת ולבדוק מה מעשיו וכוונותיו ולירותו בסביבתו להפחדה
    או בו אם הוא חמוש או מטמין מטענים).

  15. מורגן / דצמ 28 2013 07:19

    אני מצטער- אך יש כאן הבעת עמדה שכולה עסוקה בשינאה עצמית ורחוקה מהאמת. הבחור שתיקן את גדר המערכת היה בלי קסדה ולעניות דעתך אנחנו אשמים שהוא לא יכול להלך על גבול הרצועה מבלי להתגונן… בעוד הצד השני מתקרב לגדר מבלי כל מפריע. כרגיל ההלקאה העצמית ממשיכה בטיעונים נוספים רחוקים מהאמת שצהל משקר… כי הוא תמיד משקר…שאני חייב לציין שזהו טיעון מבוסס והגיוני… ועוד טיעון מגוחך הוא שלעזתים אסור להתקרב לגדר במרחק של חמישית מהרצועה… שוב גיבוב של שטויות. הסכמי עמוד ענן כללו בתוכם את הרשות לתת לעזתים לעבד את אדמתם עד 100 מ מהגדר. וכך היה. עד שאירגוני הטרור החלו להטמין מטענים,ואף הכינו מנהרה ומילכדו אותה!! צהל ביקש להרחיק את השטח המפורז ל200 מטרים שאין סיכוי לעולם שהוא חמישית מהרצועה…הפלשתינאים שולחים אנשים שיתקרבו אל הגדר ויגעו בה בכדי לבחון את תגובת צהל בשלב ראשון ואז מניחים מטענים. הייתי שם, ראיתי את זה נעשה. וגם ראיתי את הדילמות ה

  16. עידן לנדו / דצמ 28 2013 09:14

    מורגן, את התגובה שלך הייתי צריך למחוק כטענת דיבה. אתה טוען שאני משקר ביחס למגבלות הגישה לגדר המערכת בעזה. הנתונים שלי מבוססים על מחקר מקיף שערך האו"ם. המגבלות הרשמיות עוד לפני עמוד ענן היו "300 מטר" אבל בדיקה בשטח העלתה שיש אזורים שהן מגיעות ליותר מ-1,000 מטר. אחרי עמוד ענן היתה ירידה רשמית ל-100 מטר, אבל שוב, הכוחות בשטח לא מיהרו לאפשר אותה והפלסטינים שהתקרבו עד למרחק הזה נתקלו באש חיה; בזה עוסק התחקיר של אישתון מלפני שנה שמקושר בפוסט תחת "משקר במצח נחושה". כיום המגבלות חזרו לקדמותן.

    כלל השטח האסור בכניסה מוערך בכ-17% משטח הרצועה, כפי שכתבתי (כמעט חמישית) והוא מהווה 35% מהשטח החקלאי ברצועה. כלומר, המגבלות האלה למעשה ריסקו את ענף החקלאות.

    הנה המחקר של האו"ם:

    יש ללחוץ כדי לגשת אל ocha_opt_special_focus_2010_08_19_hebrew.pdf

    כפי שתיעד "בצלם", המגבלות האלה חזרו לקדמותן:
    http://www.btselem.org/hebrew/gaza_strip/20131029_shooting_at_farmers_near_gaza_fence

    עכשיו, אם יש לך נתונים עדכניים אחרים – אנא הצג אסמכתאות. אל תקשקש לי על המוטיבציות כביכול להחלטות הבטחוניות האלה, כי אי אפשר להגיד לי גם שאני משקר וגם שאולי אני צודק אבל יש סיבות בטחוניות לזה. תחליט.

    ברור שהם מניחים מטענים ויורים: צה"ל פולש לשטחם כל הזמן והפקיע שטח עצום מאדמתם. קוראים לזה התנגדות לכיבוש זר. זה מה שהיה ברצועת הביטחון בלבנון, ולקח לנו הרבה זמן להבין שבעצם אין לנו מה לעשות שם.

    כרגע יש לך שתי אופציות. או להביא תיעוד מוסמך שגם אני יכול לבדוק אותו – כמו הקישור שנתתי שאתה יכול לבדוק את פרטיו ואת מתודולוגית המחקר שלו – שיוכיח שהעובדות שציטטתי הן "גיבוב של שטויות" (רמז: "הייתי שם וראיתי" זה לא תיעוד מוסמך, זאת עדות אישית של חייל ישראלי שאין לו שום מושג איך נראית הגזרה כולה מן הצד השני, ובטח שהוא לא הלך ומדד שטחים וחלקות כמו שביצע האו"ם). או לחילופין – להתנצל. כל תגובה אחרת תימחק. רק לאחר מכן תוכל להמשיך לקבל כאן במה.

כתיבת תגובה