Skip to content
8 ביוני 2015 / עידן לנדו

איש במעון ומעשהו בכרמל

מקורות:
דיווח "בצלם", 7.6.2015
– ספר שמואל א', פרק כ"ה

* * *

חם היה בחול המועד פסח, חם מאד היה בדרום הר חברון, "ויאמר דוד לנערים עלו כרמלה", זאת כרמל המקראית כמובן, היום נמצא שם הכפר הפלסטיני אל-כרמל, ומדוע הזכרנו את החום הכבד, זאת על שום הבריכה הנאה שהותקנה שם, עיריית יטא שיפצה אותה בלב פארק ציבורי, בריכה שבמימיה הקרירים נוהגות משפחות פלסטיניות מכפרי הסביבה לרחוץ להנאתן, מוזר, גם להם יש הנאות קטנות, ומה פתאום הם עושים להם פארק שם אתם תוהים, ובכן, מדובר בשטח A, כידוע השטח המצומצם שבו "הסכימה" ישראל להעניק לרשות הפלסטינית סמכויות מלאות, בטחוניות ואזרחיות, וכך הרהיבה עיריית יטא לשפץ את הבריכה וסביבותיה במסגרת אותן סמכויות אזרחיות, וסברה לפי תומה שהיא עמלה על רווחתם של תושביה ולא על רווחתם של מתנחלי האזור.

ובכן, דוד קרא והנערים עלו כרמלה, זה היה בחול המועד פסח, הרבה נערים ונערות היו שם, עם גדול ורב, וגם רב, כן, הרב הצבאי הראשי היה שם בערבוב הלא-מורגש כבר בין המתנחלים לצבא, על פי הדיווחים כאלף תיירים ישראלים צבאו על האתר, "תהלוכה חגיגית בשילוב שחקני רחוב בבריכת כרמל המקראית", צוין שם בהתרגשות השמורה לעיתוני החג, סיכומי הטיולים ומראות הארץ המרהיבים, "לצד טבילה במי הבריכה הקרירים", מוסיף העיתון, "הבריכה, המוזכרת בתנ"ך בסיפורי דוד ואביגיל, נמצאת בפאתי הכפר הערבי כירמיל ומהווה אטרקציה תיירותית בכל מועד", ובכן, גוזמאות חביבות של עיתונאי נוצה, שום בריכה לא מוזכרת ב"סיפורי דוד ואביגיל", בעצם רק סיפור אחד עליהם יש בתנ"ך, לא בריכה ולא שלולית, אף כי בסופו של הסיפור עוזבת אביגיל את ביתו של בעלה המת והופכת לאשתו-שפחתו הנרצעת של דוד, "הנה אמתך לשפחה לרחוץ רגלי עבדי אדוני", ואולי דימו להם המתנחלים שרחצה את רגליו בבריכת כרמל, אקט סמלי של מחילה ופיוס, אלא שלא לשם מחילה וודאי לא לשם פיוס הגיעו אלה בהמוניהם לבריכה, ולראיה עשרות שוטרי מג"ב ואנשי המנהל האזרחי שהתלוו אליהם, חמושים ונחושים ובפיהם שתי מילים בלבד לרוחצים הפלסטינים שבבריכה: צאו מכאן.

"המתנחלים התלוננו שנכנסנו ושלושה מתנחלים צעירים התחילו לשחות לכיוון שלנו. כמה חיילים התערבו וביקשו משלושת המתנחלים להתרחק מאתנו. אחרי שהם התרחקו הורה לנו אחד החיילים לצאת מהמים. לא הסכמתי לצאת ונעמדתי ליד קצה הבריכה. חייל אחר התקרב אליי, כיוון עליי את הנשק שלו וצעק עלי לצאת מהמים מהר", כך העיד איבראהים בן ה-15, מבלי להבין שפלש לאחוזתו של נבל הכרמלי, "איש קשה ורב מעללים", למה אחוזתו, איך אחוזתו, הלא מדובר בשטח A, בפארק של עיריית יטא, ואם כבר מתעקשים המוני המתנחלים להתרחץ שם, מדוע ובאיזו זכות לגרש את הרוחצים בבריכה, שלא התגרו בהם, למעשה הגירוש תוכנן מראש, לשם כך הצטיידו במג"ב מבעוד מועד, אף כי מארגני הסיור הקפידו להשמיט את כל אלה מן התיאור הקסום שהפיצו, "גברים נשים ילדים וטף", הם ותו לא, התנ"ך הגון יותר, אינו מסתיר את מעטה האלימות, "ויחגרו איש את חרבו, ויחגור גם דוד את חרבו ויעלו אחרי דוד כארבע מאות איש ומאתיים ישבו על הכלים", ומי עוד לא מוזכר בתיאור של "מרכז לימוד וסיור סוסיא", הרוחצים הפלסטינים שהוצאו באיומים מהבריכה כמובן, ורוכזו בפינת הפארק עד שיסיימו המתנחלים לרחוץ בשלווה במים שנוקו מנוכחותם המזהמת, המתנחלים התלוננו והמקומיים גורשו, שהרי "היום רבו העבדים מתפרצים איש מפני אדוניו", קשה להאמין כמה רבו העבדים ואיך הם מחציפים פנים ומעיזים להתפרץ כך, מול אדוניהם.

 

"והנה לו משתה בביתו כמשתה המלך ולב נבל טוב עליו". צילום: יאיר עמיחי

ובסך הכל הדברים מובנים מאליהם וטבעיים, הסיור הזה יוצא מדי שנה בחגים, זאת כבר שגרה, מתחילים באתר הארכיאולוגי של סוסיא העתיקה, אתר שהוקם על אדמות פרטיות של תושבי ח'רבת סוסיא הפלסטינית, קהילת רועי צאן מרודים שהמדינה גמרה אומר לטאטא לכל רוח, ומתעמרת בהם כבר 30 שנה, וכשאנחנו אומרים מדינה אנחנו מתכוונים במיוחד לבג"ץ, שאישר את העקירה והנישול, בג"ץ "כשמו כן הוא, נבל שמו ונבלה עמו", הכל כאן טבעי ומוכר, ואם כבר הפקיעו, והרסו ואטמו בורות מים, מה הרבותא בכך שגם את מי הבריכה חמדו, "ולקחתי את לחמי ואת מימי ואת טבחתי", אמנם נבל לקח את מימיו שלו והמתנחלים לקחו את מימיהם של הפלסטינים, הבדל קטן לטובת נבל, קמצן קמצן אבל לא גזלן, ואם נותרה עוד תמיהה אחרונה בכל העניין הזה, הרי היא כיצד התאפשר לאלף ישראלים להיכנס כך בחופשיות לשטח A, שכידוע אסור בכניסה לישראלים, ובכן התשובה לכך גם היא מובנת וטבעית, מסתמן כי רשויות הצבא כלל לא ידעו על הסיור, ורק לאחר מכן טענו שהוא תואם מראש, כלומר היהודים תיאמו בינם לבין עצמם פלישה המונית לשטח פלסטיני ריבוני, בסך הכל דפוס פעולה מוכר בשטחים, היהודים קובעים עובדות בשטח והחוק מתאים את עצמו אליהם, עם ערבים זה כמובן הפוך, החוק כותב את עצמו נגדם, החוק כידוע הוא עניין גמיש, מי כמו דוד המלך ידע זאת.

סוף רשע לתליה, כך על כל פנים בתנ"ך, גורלו של נבל איש הבליעל היה רע ומר, "וימת לבו בקרבו והוא היה לאבן", עונש נורא אך הולם למי שליבו היה קר וקפוץ, אבל לא עוד עונש בימינו, למי שליבו כבר אבן בחייו.

18 תגובות

להגיב
  1. nina ramon / יונ 8 2015 08:49

    מקומם, מפוצץ – ויותר מפוצץ שאין שום דרך לשנות.

  2. דפנה / יונ 8 2015 11:16

    דמעות.

  3. נעמה / יונ 8 2015 12:06

    כל כך מקומם וכואב ומתסכל… ידינו כבולות…

  4. עידן לנדו / יונ 8 2015 12:20

    ידינו לא כבולות ויש מה לעשות. מספר הישראלים שת'כלס עושים משהו – כלומר, היקף השמאל האקטיביסטי בארץ – לא עולה 5,000 איש, במקרה הטוב. אלה היחידים שיכולים לומר שאין להם עוד מה לעשות, כי הם כבר עושים כל מה שהם יכולים; ובכל זאת, דווקא הם לא אומרים זאת. כל מי שלא נמצא בקבוצה המצומצמת הזאת עדיין יכול לעשות יותר. לעשייה כזאת יש כמובן מחיר בימינו. לכן השאלה היא לא אם יש מה לעשות אלא אם אנחנו מוכנים לשלם את המחיר. והמחיר לא חייב להסתכם במעצר ומכות. לפעמים עצם השמעת הדעה החריגה גובה מחיר חברתי שאנחנו לא רוצים לשלם. לכן שותקים, ומפתחים אמונה שידינו "כבולות". הכבלים הם במידה רבה פנימיים.

  5. יונתן אורן / יונ 8 2015 12:41

    נבלים ברשות התורה ובגץ.
    הגענו כנראה לשלב שבו צריך לפתח פרקטיקות של מרי אזרחי שיהיה רחב יותר מ הגרעין של ה 5000 .

  6. ujanissary / יונ 8 2015 14:04

    הסוף הארוך הולך ומתארך אך בוא יבוא. המתנחולים במתנחלאות כבר יודעים זאת כי לכך ייחלו וממשיכים ליחל במשפטים ובג"צים, בתפילות, ובחגים ומועדים. שאר הירקות יוצאים לגלות קצרה בחול המועד וחוזרים למחנה הציוני. תודה ל-5000 הפעילים שאינם סופניים.

  7. משתמש אנונימי (לא מזוהה) / יונ 8 2015 16:15

    האם הרשות לא יכולה להגיב? הרי מדובר בשטח A. חלילה אין בשאלתי כדי לגרוע מחומרת העוול ונפשעותו.

  8. עידן לנדו / יונ 8 2015 16:26

    הם הגישו מחאה רשמית. זה כל מה שהם יכולים לעשות. הפלסטינים כבר מגישים מחאות רשמיות 48 שנים.

  9. ולאד / יונ 8 2015 17:36

    בניגוד למה שמשתמע מהמאמר הזה, האיסור על אזרחי ישראל להכנס לשטח A, אינו נובע מפגם כלשהו בהתנהגותם, או העדר זכות חוקית או העדר זכויות כלשהן.
    האיסור הזה מקורו, במנהג הידוע והמוכח של הערבים תושבי השטחים, לרצוח את אזרחי ישראל ובמיוחד היהודים שבתוכם.

    במקרה הזה, הכניסה לשטח A הייתה בקבוצה גדולה ובליווי בטחוני, לכן לא היה שום טעם הגיוני להחיל את האיסור או להתחשב בו.

  10. משתמש אנונימי (לא מזוהה) / יונ 8 2015 18:58

    זה לא נכון, ולאד, על ישראלים חל איסור כניסה לשטחי A. פעילי שמאל רבים כבר נחקרו על הפרת צו זה – למתנחלים יש כנראה דין אחר…

  11. עידן לנדו / יונ 8 2015 20:44

    ולאד, אתה מתאר לך ביקור של אלף פלסטינים באיזשהו אתר בישראל? עם או בלי ליווי ביטחוני?

    ידוע לך שהרשות הפלסטינית בכלל לא היתה צד בעניין? "התיאום" היה פשוט הודעה מגבוה. ככה נראה ה"שוויון" בשטחים. ככה נראית ה"עצמאות" של הרשות. ומה מצדיק את גירוש הרוחצים הפלסטינים מן הבריכה? נראה לך שהם החביאו קלצ'ניקובים עמידי-מים וחיכו למתנחלים?

    הסיפור הזה הוא גזענות ובריונות מתחילתו ועד סופו. שום תירוץ של "טעם הגיוני" לא יתרץ אותו.

  12. ולאד / יונ 9 2015 09:50

    הבנתי את הטיעון.
    מצד שני, יש במאמר חוסר איזון מקומם.
    מצד אחד נטען שיש לכבד את "ריבונות" הרש"פ בשטח A ואת רכוש עיריית יאטא ומצד שני נכתב "אדמות פרטיות של תושבי ח'רבת סוסיא הפלסטינית, קהילת רועי צאן מרודים שהמדינה גמרה אומר לטאטא לכל רוח, ומתעמרת בהם כבר 30 שנה"

    ח'רבת סוסיא, אינה בשטח A, היא בשטח C ושם יש ריבונות ישראלית מלאה, גם ביטחונית וגם אזרחית.

    אם יש לכבד את הריבונות של הרש"פ בשטח A, מדוע לא לכבד את הריבונות הישראלית ואת החלטות בית הדין הישראלי בשטח C שקבע, מן הסתם שהרועים הבדואים שם , הם מסיגי גבול ועבריינים, או שמא לדעת כותב המאמר , רק ריבונות פלסטינית ראויה לכבוד, ואילו ריבונות ישראלית, אינה ראויה לכבוד כזה.

    ד"א,
    הר הבית לא נמצא לא בשטח A ולא בשטח C אלא נמצא בשטח מדינת ישראל ע"פ חוק ואליו מגיעים הרבה הרבה יותר מאשר "אלף פלסטינים" באופן סדיר ולא רק באירוע חד פעמי.

  13. עידן לנדו / יונ 9 2015 10:20

    ולאד,

    ח'רבת סוסיא בשטח סי, אכן, אבל תולדותיה הן הסטוריה ארוכה של נישול והתעללות. כנראה לא נכנסת לקישור שבפוסט:
    https://idanlandau.com/2013/11/13/susiya-to-be-demollished-to-broaden-horizons/

    פוסט ארוך מאד כתבתי על סוסיא, ויש בו הרבה קישורים. אין מה לעשות, את הסיפור הזה צריך לספר במלואו כדי לגבור על ססמאות התעמולה הישראליות, כגון "ריבונות ישראלית מלאה". גם בפתח תקווה יש ריבונות ישראלית מלאה, ובכל זאת לא הורסים שם שכונות שלמות ולא מנתקים קווי מים וכן מאשרים תכניות מתאר. אם אתה רוצה להיכנס אתי לדיון ענייני על מצבם של הפלסטינים בסוסיא, אין לך ברירה – אתה חייב להכיר את המציאות שם. ריבונות זה לא רישיון חופשי לטרנספר אוכלוסין.

    והר הבית לא שייך לעניין – הסחת דעת.

  14. רם כהן / יונ 9 2015 16:28

    תודה לעידן. אני ממליץ לקרא גם את כתבתה המאלפת של אילנה המרמן על ההתנחלות כרמל.

    הבית שמעבר לגדר
    מבט קרוב אל העימות הקרקעי בין ההתנחלות כרמל ושכנתה אום אל ח'יר, כולל מפגש פוקח עיניים עם מתנחל אדיב ושומר חוק. כתבה שנייה בסדרה על חוקים ותקנות מעבר לקו הירוק

    http://www.haaretz.co.il/magazine/1.1563223

  15. משתמש אנונימי (לא מזוהה) / יונ 14 2015 19:31

    “והר הבית לא שייך לעניין – הסחת דעת.“

    שקר. שאלת: “ולאד, אתה מתאר לך ביקור של אלף פלסטינים באיזשהו אתר בישראל?“

    ולאד ענה לך, וסיפק דוגמה מאלפת.

    אם לא תודה בטעויות, עידן, זה רק יגרע מאמינותך כשתתעקש על צדקתך.

  16. עידן לנדו / יונ 14 2015 20:08

    גם אנונימי פחדן וגם בור.

    הר הבית לא שייך לישראל הריבונית, זהו שטח כבוש.

  17. Oded Singer / יונ 19 2015 07:57

    עידן, אינני מבין מדוע אתה מקבל, אומנם במשתמע, את ההנחה שקיימת ריבונות ישראלית בשטחי c.
    החלטות ממשלת ישראל "מחייבת" את הפלסטינים בדיוק כשם שהחלטות הרש"פ מחייבות אותנו.
    זהו שטח כבוש לכל דבר ועניין ומכאן שטענותיו של ולאד בעניין זה נשענות על הנחות שגויות וכך יש להתייחס אליהן.
    חוצמיזה – פוסט מצויין.

  18. עידן לנדו / יונ 19 2015 08:20

    עודד, יש הבדלים מהותיים בין שטחי A ו-C, והם נובעים מהסכמים מדיניים שיש להם תוקף בינלאומי. נכון, הכל שטח כבוש, אבל ב-C יש לישראל הרבה יותר זכויות וגם יותר חובות, על הניר. והפוסט רק מצביע על כך שבכל הנוגע לזכויותיה, ישראל נוהגת בחירות גמורה ומבטלת את האבחנות בין A ל-C לפי ראות רצונה.

    באופן כללי אני חושב ששאלת הריבונות היא משנית כאן ומשמשת מפלט נוח. זכויות אדם ואזרח לא תלויות בריבונות, וגם הריבון הצבאי מחויב לשמור עליהן.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: