דילוג לתוכן
2 בפברואר 2014 / עידן לנדו

מסיפורי בוגי אפשר ללמוד (איך לשקר בלי למצמץ)

"ההתנחלויות אינן מכשול לשלום. הן מהוות כ-5% מכלל השטח בגדה המערבית." (שר הביטחון, משה יעלון, מספר אגדות במינכן).

לידיעת השר, שמשום מה זכה למוניטין של איש בעל יושרה שאיננו חושש "לומר אמיתות מכאיבות":

שטחן הכולל של ההתנחלויות והמועצות האזוריות מהווה 63.5% משטח C, ובסך הכל 36.6% מכלל שטחי הגדה. זהו פער של 600% מהנתון שהפיץ יעלון.

בתוספת אדמות מדינה, שטחים צבאיים סגורים, שמורות טבע וגנים לאומיים והשטח שננגס בידי גדר ההפרדה, השתלטה ישראל על 70% משטח C, ובסך הכל 40.5% מכלל שטחי הגדה.

"אני אגיד 5% ואתם תרגישו שהעפעפיים שלכם נעשים כבדים, כבדים…". צילום: אלי זינגר

אין לדעת מאיפה הקריץ יעלון את נתון ה-5%. אולי הוא התכוון לשטח בנוי. אבל זהו נתון חסר משמעות. מבחינה מעשית, הבנייה בהתנחלויות כל הזמן מתפשטת. מבחינה מדינית, האבחנה הרלבנטית היחידה היא בין שטחים שבשליטת ישראל לבין שטחים שבשליטה פלסטינית. בפועל, ישראל חסמה לחלוטין את גישתם של הפלסטינים לכ-40% משטחי הגדה המערבית. נסו להסביר לגויים שהסכסוך איננו על טריטוריה כשהנתונים האלה על השולחן.

ואם כבר עושים תרגיל הסחה ומדברים על שטח בנוי בלבד, לא יזיק להזכיר: כ-21% מהשטח הבנוי בתוך ההתנחלויות הוא קרקע פלסטינית פרטית (על פי רישומי המנהל האזרחי) שנגזלה מבעליה. כשיעלון שואל "למה ההנהגה הפלסטינית רוצה לקבל שטח בלי יהודים", צריך לשאול אותו למה ההנהגה הישראלית מייצרת בפועל (ולא רק "רוצה לקבל") עוד ועוד שטחים בלי פלסטינים – בבקעת הירדן, בדרום הר חברון ובמזרח ירושלים. במקום לברבר על טרנספר דמיוני של יהודים דמיוניים ממדינה פלסטינית דמיונית, כדאי להתחיל לדבר על הטרנספר האמיתי של פלסטיניים אמיתיים ממדינת האפרטהייד האמיתית, ישראל.

כתבתי למעלה "לידיעת השר", אבל זאת כמובן בדיחה; השר יודע. נועם חומסקי הביע לא אחת את רתיעתו מן הסיסמא "To speak truth to power". השלטון יודע את האמת, אין צורך להזכיר לו אותה. מי שזקוק לתזכורת הוא הציבור והתקשורת שמסממת אותו בשקרים מועילים.

21 תגובות

להגיב
  1. Yael / פבר 2 2014 21:34

    יפה וחשוב, רק הערה על הפסקה האחרונה: Speak truth to power לא אומר "להגיד לבעלי הכוח מהי האמת". זה ביטוי קווייקרי שכוונתו סירוב להתקפל מול בעלי שררה ולומר להם מה שהם רוצים לשמוע, לא להתקרנף גם בתנאים קשים. לשמור על האמת שלך כאקט פוליטי. לפעמים זה כרוך במה שעשית עכשיו – פרסום העובדות בפומבי תוך פנייה ישירה לשלטון.

  2. עידן לנדו / פבר 2 2014 21:42

    תודה, יעל. כן, רק שכדרכם של ביטויים, המשמעות המקורית מתערפלת ואחרות צצות תחתיה. אם זה היה תלוי בי הייתי מתקן: Speak truth in face of power.

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה) / פבר 2 2014 21:46

    אני בהלם: פוליטיקאי בימין הוא שקרן? איזו הפתעה! מזל שבצה"ל לא היו נותנים לשקרנים להתקדם. הוא בטח מקסימום רב"ט במיל.

  4. זרובבל איכילוב / פבר 2 2014 23:04

    ונגיד שהוא צודק: בעצם אנחנו אומרים שעל ידי התיישבות דלילה בספר נבטיח לעצמנו שליטה בשטח רחב יותר – מעשה חומה ומגדל. ולכן גם אם נכון שההתנחלויות הן רק 5% מהשטח הרי שכל כוונתן היא לשלוט בכולו. אז מה בוגי טוען, שאת שאר 95% מהשטחים הוא ישמח להחזיר? בהצגה הזו הוא יורה לעצמו ברגל ימין.

  5. radicalcommie / פבר 3 2014 12:15

    הימין המצא בין הפטיש האמריקאי לסדן המתנחלים-ואנחנו נמשיך לראות את משחק המשוך בחבל ממשיך.

  6. יונתן / פבר 3 2014 14:07

    נכון כתבה יעל . לא ברור לי מדוע חומסקי התרעם על הביטוי כיוון שהוא מתאים לדעותיו. אוסיף שאכן הפרזה הזו קוויקרית 1955 הנובעת מהאמונה שכוחה של האהבה גדול מהשנאה ומכאן נובעת האמונה והחיפוש של הקוויקרים בפסיפיצם. אגב גם גורג אורוול התייחס לפרזה דומה בטח לנושא . ובאם יורשה כנקודת אגב לא ברור לי מהיכן המוניטין שלו זכה יעלון. בספר שלי הכותרת של הבלוג שלך מתאימה ביותר ליעלון. דבר אחד בטוח הטפשות של יעלון אינה מוטלת בספק.

  7. יונתן / פבר 3 2014 14:13

    עידן הנכבד באם תרשה לי על תעשה את השגיאה שכל כך הרבה ישראלים עושים. מתימרים לדבר באנגליתואף מצטטים ובד"כ משכתבים את השפה. התיקון המוצע על ידך לציטוט הקוויקרי לא אומר לדובר אנגלית רהוטה מאומה. אנא קבל את הדברים In the spirit it was meant to

  8. עידן לנדו / פבר 3 2014 14:26

    יונתן, אני מוותר על התוספת המפורכסת "הנכבד" לשמי. דבר ישירות.

    אני מבין שהמחלוקת שלך על הבנת האנגלית היא לא רק אתי אלא גם עם חומסקי. נו, אני בחברה טובה של בורים.

  9. יונתן / פבר 3 2014 16:47

    עבורי אתה נכבד ולכן אני מכותב למאמריך. מקבל את בקשתך. עם כל הכבוד לחומסקי הוא מדבר אמריקאית ולא אנגלית .לא רק אני תקנתי את הציטוט של הפרזה אלא גם יעל. המחלוקת שלי בנושא האנגלית היא עם ישראלים שמדברים עברית באנגלית. באם אתה חושב שהתיקון שלך מובן שכך יהייה. דווקא בפרזה יש מן המשותף בין הקוויקרים וחומסקי בכל הקשור לפספיזם ןאינני פוסל זאת.

  10. עידן לנדו / פבר 3 2014 17:29

    יונתן, אין שפה כזאת "אמריקאית". לצורך העניין, אין גם שפה "אנגלית". יש אוסף דיאלקטים, ויש דיאלקט דומיננטי. ואין כאן מה לתקן, מלים וביטויים בשפה עוברים שינויי משמעות כל הזמן. לקוויקרים אין חזקה על הביטוי שהם טבעו, כמו שלמחבר ספר משלי אין חזקה על הביטוי "לא לעולם חוסן", שמשמעותו בימינו שונה ממה שהיתה בימיו. אלה אבחנות בלשניות טריביאליות, לא משהו שיש טעם להתווכח עליו.

    וחומסקי לא פציפיסט. נעזוב גם את זה.

  11. יונתן (אחר) / פבר 3 2014 21:07

    מצטער לקלקל את מסיבת הפיג׳מות הסהרורית שהתהוותה כאן סביב איזו אמירה זניחה של בוגי.
    אמירה שאמנם אינה פאר הצגת עובדות אקדמית,
    אולם, גם להפוך אותה לקרס עליו יתלה שר הבטחון הישראלי ולאורה תוכתר ישראל כמדינת אפרטהייד ויובא ציטוט מפי מאור הגולה חומסקי ויתנהל דיון על דקי-דקויות הביטוי power & truth
    ממש שמורת טבע של עקרבים.
    בשעת מאבק גורלי המתנהל בימים אלה בזירה בין לאומית אינטרסנטית, עויינת ואף אנטישמית, רצוי שתמתנו מעט
    את ביטוייכם ואולי תעשו מאמץ לראות את טיפת , טיפ טיפת הצדק שבעמדת מדינת האפרטהייד הבזויה והחשוכה שבה אתם גרים.
    ״אולי צדק של עפר לרגליכם ובכל זאת צדק. …. של עפר לרגליכם״

  12. עידן לנדו / פבר 3 2014 22:32

    יונתן אחר,

    חיפשתי ולא מצאתי בתגובת הפיג'מות הסהרורית שלך התייחסות עניינית לתוכן הפוסט.

    האם בוגי צדק בנתון ה-5%? אם לא, האם צדקתי כשהגדרתי אותו שקרן? ואם צדקתי וכל מה שיש לך לומר על כך הוא שיש כרגע "זירה בינלאומית עוינת וגם אנטישמית" (ואיך זה בדיוק מצדיק את השקר הגס? ואולי הזירה "עוינת" בגלל שקרים כאלה ודומים להם?), האם יהיה נכון להגדיר אותך בפשטות טרדן (במקרה הטוב) או סותם פיות (במקרה הרע) שלא רוצה לשמוע שהמנהיגים שלו שקרנים?

    (וטענת האפרטהייד לא מושתתת על האמירה השקרנית הזאת של בוגי, אלא על אוסף עצום של ראיות; תיכנס לקישור האחרון בפוסט, יש שם הרבה קישורים לתחקירים, תקרא ואולי תעשה היכרות מחודשת עם המדינה שלך).

  13. רון / פבר 4 2014 06:56

    אני הייתי מחבר את ה- 5% לאחוזי השטחים המיועדים לסיפוח לפי ההצעות שישראל הגישה (ובכך הופכת הצהרת יעלון למעין מעשה בלעם). בטאבה 2001 ישראל הציעה 6-8% סיפוח ובאנאפוליס 2008 6.5% (הפעם הראשונה שישראל הציעה שטחים ספציפיים המיועדים להחלפה).

    בנוסף, לישראל מיגבלה שהשטח הפוטנציאלי שניתן להחלפה אינו עולה על 4% (ראה סיפרו של חברי שאול אריאלי, גבול בינינו וביניכם)

  14. דודי / פבר 4 2014 18:13

    "שטחן הכולל של ההתנחלויות והמועצות האזוריות…" – מן המשפט הזה שבפוסט עולה שזה לא אותו שטח, והפירוש שלפיו בוגי התכוון בדבריו לשטח הבנוי של ההתנחלויות, ולא לשטח השיפוט של המועצות האיזוריות, הוא אפשרי ואף סביר.

  15. עידן לנדו / פבר 4 2014 18:47

    והוא אף לא רלבנטי, כמוסבר בפוסט. מדברי בוגי השתמע שהפלסטינים עומדים לקבל 95% משטחי הגדה. נא לא להיתמם. אם לשכן שלך יש מגרש של 3 דונם ומתוכו רק 100 מ"ר בנוי, מותר לך לבנות (או אפילו להיכנס) בשטח הלא בנוי בו?

  16. דודי / פבר 4 2014 21:00

    שקר אין בדבריו, אם מקבלים שהתנחלויות זה השטח הבנוי. לפלסטינים כבר הציעו 94% מן השטח. המכשולים העיקריים הם ירושלים והפליטים.

  17. עידן לנדו / פבר 4 2014 21:14

    דודי, ההצעות של 94% הן פרה-היסטוריה, והן התבססו על תכנית – מופרכת, בלי ספק – לפינוי מסיבי של התנחלויות. אף אחד בממשלה הנוכחית לא מתכוון להתיר לפלסטינים לבנות שכונה צמודה לשכונות בעופרה ובבית-אל, ככה, צד אחד של הכביש יהודים וצד שני פלסטינים. לכן התגובה שלך מיתממת. להתנחלויות יש שטחים מוניציפליים עצומים ותכניות בניה מכאן ועד הודעה חדשה; בנוסף, יש שטחים חקלאיים גדולים מאד שמוקצים הן בבקעה והן בשומרון, עובדה כמעט לא ידועה שמתועדת בדו"ח מדהים בהיקפו שפורסם לאחרונה, "כרם נבות":
    http://www.themarker.com/markerweek/1.2110560

    כלומר, כל ההתמקדות ב"שטח בנוי" היא זריית חול בעיניים. לאף אחד אין שום כוונה לוותר על שטחים שבשליטה ישראלית – בנויים או חקלאיים, אזרחיים או צבאיים, שמורות טבע או מה שזה לא יהיה – ואלה תופסים 40% משטח הגדה.

    כן, הדיפלומטים מברברים במשך 20 שנה כבר על כל מיני הסדרים וחילופי קרקע ומשרטטים מפות דמיוניות; במציאות, האחיזה הישראלית בשטחים (ולהיפך) היא כל כך עמוקה שהיא מזמן בלתי הפיכה (מירון בנבנישתי צדק לכל אורך הדרך). להמשיך לדבר על "קווי 67" במציאות הזאת זה מסך עשן. לצערי גם השמאל הציוני שותף לו.

  18. שוֹעִי / פבר 5 2014 13:19

    לדעתי לא משנה מה בוגי אומר (כי לשיטתו, אני מניח, אם ההתנחלויות הן 5%, כמו גבינה לבנה, זה אומר שהן קלות משקל ובריאות, וכל אחד יכול למרוח אותן על הלחם). לראיונות הבאים הוא יביא איתו את שתי מעודדות (ראה קליפ), שישירו: yes, sir I l can boogie yeelon, כפעולת הסחה.

  19. משתמש אנונימי (לא מזוהה) / פבר 9 2014 22:43

    פרט טכני, בקשר לשורה "שטחן הכולל של ההתנחלויות והמועצות האזוריות מהווה 63.5% משטח C, שהם 36.6% מכלל שטחי הגדה."
    עלול להשתמע כי שיטחי C הם 36.6% מכלל שטחי הגדה, מה שלא מסתדר אח"כ עם שאר הנתונים ויוצר בלבול..

  20. עידן לנדו / פבר 10 2014 09:52

    תודה, הבהרתי את הניסוח.

  21. משתמש אנונימי (לא מזוהה) / מאי 15 2014 17:26

    אז בוגי אמר…
    משל למה הדבר דומה? למכונית חסרת מנוע ולידה שניים מסבירים מדוע היא לא נוסעת: אחד אומר כי חסר לה 5% אויר בצמיגים והשני אומר שחסר לה 65% אויר. הנמשל: כלל לא חשוב מה אומר בוגי בענין אחוזי השטח. גם אם כל 7 מיליון אזרחי ישראל ישתכנו בגוש דן בבנינים של 100 קומות ואת כל שאר הארץ ישאירו לפלסטינים לא ימצא פלסטיני אחד שישלים עם מצב זה ויחתום עמנו שלום!!!
    אתם הבנתם את זה ברוך???

כתיבת תגובה