Skip to content
30 ביולי 2011 / עידן לנדו

קצת דלק פואטי

שלושה קטעים להמרצת הדם, לחיזוק העצמות ולהתעלות הרוח;
מוקדשים לצעירי המהפכה באשר הם.

 

1. מתוך עבד אמריקני, פרדריק דאגלאס (נהר ספרים, 2006; 1845 במקור. תרגום: מיכל אילן).

"את מכסת האוכל לא קיבלנו באופן סדיר. מזוננו היה קמח חיטה גס, מבושל, שקראנו לו "דייסה". הניחו אותו על הקרקע, על מגש או באבוס. אז קראו לילדים, כמו שקוראים לחזירים, וכמו חזירים הם היו באים וזוללים את הדיסה. חלקם בעזרת צדפים, חלקם באמצעות פיסות רעפים, חלקם בידיים ריקות, ולעולם לא בכפות. מי שאכל מהר, אכל יותר; החזק ביותר תפס את המקום הטוב ביותר, ומעטים עזבו את האבוס שבעים."

"הועמדנו כולנו בשורה כדי שיקבעו את שוויינו. גברים ונשים, צעירים ומבוגרים, נשואים ורווקים – את כולנו העמידו בשורה אחת עם סוסים, כבשים וחזירים. היו שם סוסים וגברים, בני בקר ונשים, חזירים וילדים, כולם באותה דרגה בסולם הקיום, וכולם נתונים לאותה בחינה מדוקדקת. קשישים כסופי שיער ונערים שופעי חיים, עלמות ונשים נשואות, כולם נאלצו לעבור אותה בדיקה גסה. באותה שעה ראיתי בבירור יותר מאי פעם את השפעותיה המבהמות של העבדות על העבד ועל בעל העבדים כאחד."

"שמתי לב לכך במהלך כל חיי כעבד – בכל פעם שמצבי השתפר, במקום שתגבר שביעות רצוני, התגברה תשוקתי להיות חופשי, והתחלתי לחשוב על תכניות לרכוש את חירותי. גיליתי שכדי שעבד יהיה מרוצה, חייבים למנוע ממנו לחשוב. חייבים לערפל את ראייתו המוסרית והשכלית ולקעקע ככל שניתן את כוח ההיגיון שלו. הוא חייב לאבד את היכולת למצוא חוסר עקביות בעבדות. הוא חייב להאמין שהעבדות היא צודקת. ואפשר להביאו לידי כך רק כשהוא מפסיק להיות אדם."

 

2. מתוך הומאז' לקטלוניה, ג'ורג' אורוול, 1938 (תרגום: עידן לנדו)

"כאן באראגון נמצאתָ בין רבבות אנשים, בעיקר אבל לא רק ממעמד הפועלים, כולם חיים באותה רמה ונפגשים בתנאים של שוויון. בתיאוריה זה היה שוויון מוחלט, ואפילו בפועל זה לא היה רחוק מכך. במובן מסוים תהיה זו אמת לומר שחוויתָ שלב מוקדם של סוציאליזם, וכוונתי לכך שהאווירה המנטלית השלטת היתה סוציאליסטית. רבים מן הדחפים והמניעים הרגילים של החיים המתורבתים – שחצנות, רדיפת בצע, פחד מהבוס וכדומה – פשוט חדלו להתקיים. החלוקה הרגילה למעמדות חברתיים התפוגגה במידה שקשה להעלות על הדעת באקלים ספוג-הממון של אנגליה; לא היה שם אף אחד חוץ מאיתנו ומהאיכרים, ואף אחד לא אדון ובעלים לאף אחד אחר. כמובן שמצב כזה לא היה יכול להימשך לעד. זה היה פשוט שלב מקומי וזמני בתוך משחק עצום-ממדים שהתרחש בכל רחבי העולם. אבל הוא נמשך מספיק זמן כדי להותיר חותם בכל מי שחווה אותו. כמה שלא קיללת אז, מאוחר יותר הבנת שנגעת במשהו מוזר ויקר. היית בקהילה שבה תקווה היתה נורמלית יותר מאדישות או ציניות, שבה המילה "אחי" (comrade) באמת ציינה אחווה ולא, כמו ברוב הארצות, מתחזה מזוייף. נשמת אוויר של שוויון.

אני מודע היטב לכך שכיום מקובל לטעון שאין שום קשר בין סוציאליזם לשוויון. בכל מדינה בעולם יש שבט ענקי של עסקנים מפלגתיים ופרופסורים חלקלקים וקטנים שעסוקים ב"להוכיח" שסוציאליזם פירושו קפיטליזם מתוכנן של המדינה ותו לא, שאיננו מבטל במאומה את רדיפת הבצע. אבל למרבה המזל ישנו גם חזון אחר לגמרי של סוציאליזם. מה שמושך אנשים רגילים לסוציאליזם וגורם להם לסכן את חייהם עבורו, ה"הילה" של הסוציאליזם, זה רעיון השוויון; עבור הרוב המכריע של האנשים, הסוציאליזם פירושו חברה ללא מעמדות ושום דבר אחר. ובמובן הזה החודשים הספורים שביליתי במחיצת המיליציה היו רבי ערך בשבילי. שכן המיליציות הספרדיות, כל זמן שפעלו, היו מעין מיקרוקוסמוס של חברה ללא מעמדות. בקהילה הזאת, שלא היתה בה תאוות-ממון, שמנת חלקה הקבועה היתה מחסור בכל אבל לא היו בה לא פריבלגיות ולא התרפסות, היית יכול לתפוס, אולי, איך תיראה המערכה הראשונה של הסוציאליזם. ואחרי הכל, לא רק שזה לא גרם לי להתפכח מאשליות, זה הפעים אותי עמוקות. התוצאה היתה שהתשוקה שלי לראות בהתגשמות הסוציאליזם הפכה לממשית הרבה יותר מבעבר."

 

3. מתוך מדריך להוראות,  חוליו קורטאסר ("שמיים אחרים", הקיבוץ המאוחד, 2006. תרגום: טל ניצן).

"החובה לרכך יום-יום את הלבֵנה, החובה לפלס לך דרך במאסה הדביקה הזאת שקוראת לעצמה עולם, להיתקל כל בוקר במקבילון בעל השם המבחיל, ושביעות הרצון הכלבית מכך שהכל נמצא במקומו – שלצדך אותה אשה, אותן נעליים, אותו טעם של אותה משחת שיניים, אותה עגמומיות של הבתים שממול, לוח המשחקים המטונף של חלונות הזמן, והשלט "הוטל דה בלז'יק".

לתחוב את ראשך כמו שור סרבני במאסה השקופה אשר במרכזה אנו שותים קפה בחלב ופותחים את העיתון כדי לדעת מה התרחש בכל פינה שהיא בלבנת הזכוכית, להכחיש שהפעולה העדינה של הסיבוב של ידית הדלת, פעולה שהיתה יכולה לחולל שינוי בכל, מתבצעת ביעילות הקרה של רפלכס יומיומי. להתראות, יקירתי. יום טוב.

להדק את אצבעותיך על כפית ולחוש את פעימתה המתכתית, את אזהרתה החשדנית. כמה כואב לסרב לכפית, לסרב לדלת, לסרב לכל מה שהשגרה ליקקה עד שהקנתה לו רכות מניחה את הדעת. כמה יותר פשוט להיענות לבקשתה הקלה של הכפית, להשתמש בה לבחישת הקפה.

ולא שזה רע שהדברים מוצאים אותנו יומיום מחדש והם כפי שהיו. שלצדנו אותה אשה, אותו שעון, והספר הפתוח על ארונית הלילה שוב מתחיל לנסוע על אופני המשקפיים, מה רע בכך? אבל צריך להרכין את הראש כמו שור עצוב, לדחוף ממרכזה של לבנת הזכוכית כלפי חוץ, כלפי האחרוּת שכה קרובה לנו, שהיא בלתי מושגת כמו ידית הדלת הקרובה כל כך לשור. להתבונן עד שיכאבו העיניים בדבר הזה המהלך בשמיים ומקבל על עצמו בעורמה את השם ענן ואת הרפליקה שלו, המקוטלגת בזכרון. אל תחשוב שהטלפון יתן לך את המספרים שאתה מבקש. למה שיתן לך אותם? לא יבואו אלא מה שכבר הכנת והחלטת, הבבואה העגומה של תקוותך, הקוף הזה המתגרד על שולחן ורועד מקור. שבור את ראשו של הקוף הזה, רוץ דרך מרכז הקיר ופלס לך דרך. הו, איך שהם שרים בקומה למעלה! כי יש קומה למעלה בבית הזה, ובה אנשים אחרים. יש קומה למעלה שגרים בה אנשים שאינם חושדים בקיומה של קומה למטה, וכולנו בתוך לבנת הזכוכית. ואם פתאום נעמד עש על קצה עיפרון ומהבהב כמו אש דועכת, הבט בו, אני מביט בו, אני ממשש את ליבו הזערורי, ואני שומע אותו, העש הזה מהדהד בתוך עיסת הזכוכית הקפואה, לא הכל אבוד. כשאפתח את הדלת ואצא למדרגות, אדע שלמטה מתחיל הרחוב. לא התבנית המוכרת, לא הבתים שכבר ידועים, לא המלון שממול; הרחוב, היער הרוחש חיים, שכל אחד מרגעיו יכול להסתער עלי כמו מגנוליה, שהפרצופים יוולדו בו ברגע שינוח עליהם מבטי, ברגע שאתקדם עוד קצת, ובמרפקַי ובריסַי ובציפורנַי אתרסק ביסודיות כנגד העיסה של לבנת הזכוכית ואהמר על חיי תוך כדי שאתקדם צעד צעד לקנות את העיתון בפינת הרחוב."

35 תגובות

להגיב
  1. גילי / יול 30 2011 08:16

    מקסים. תודה.

  2. אזרח. / יול 30 2011 09:55

    1. "ככל שקראתי, כך למדתי לשנוא ולתעב את משעבדי."

    פרדריק דאגלאס.

    2. It was obvious that laissez-faire capitalism was finished, and that there had got to be some kind of reconstruction

    Inside The Whale, by George Orwell. 1940

  3. אנריקה / יול 30 2011 10:18

    יפה. אבל מן הראוי היה לציין גם את שמות המתרגמים. המאבק הנוכחי הוא במידה רבה מאבק לכבוד, וגם למתרגמים מגיע הכבוד הבסיסי הזה. תודה

  4. דב הלמן / יול 30 2011 10:19

    כן יש הרבה מאד מהמשותף בין המהפכה הבורגנית כביכול שמחולל מעמד הביניים בשדרות רוטשילד עם גיבוי ספרותי [בהנחה שמאיר שלו וא.ב משהו הם סופרים] לבין העבדות בדרום ארצות הברית במאה ה19 . אפשר באותה מידה לתת למפגינים עוד כמה יצירות ספרותיות אלכסנדר סולז'ניצין למשל ועוד כמה זכרונות על חיי החופש בגולאגים הסוציאליסטים מסיביר ועד קוריאההצפונית. האנלוגיות יהיו תקפות באותה מידה. דומני שהכותב זקוק לאי אלו תרופות המשפרות את הכרת המציאות -נדמה לי שהן כלולות בסל שירותי הבריאות

  5. מרית בן ישראל / יול 30 2011 10:27

    קראת את זה? http://www.amazon.com/Independent-People-Halldor-Laxness/dp/0679767924
    אם לא – אתה עוד תודה לי, מבטיחה.

  6. עידן לנדו / יול 30 2011 10:29

    המתרגמים, לפי הסדר:

    מיכל אילן
    עידן לנדו
    טל ניצן

  7. עידן לנדו / יול 30 2011 10:33

    מרית: רשמתי לפני, תודה.

    דב: לצערי אין לי ביטוח משלים למימון התרופות שדרושות כדי לתקן את הכרת המציאות שלי. לו המציאות שנגדה אנחנו מוחים היתה מתוקנת, לא הייתי נזקק לביטוח משלים כדי לרכוש את התרופות שנחוצות לתיקון הכרת המציאות שלי, וגם לא לתרופות עצמן.

    ועוד דבר: אם לא כבוד לי, אז לאורוול, אולי האינטלקטואל השמאלי הראשון שהוקיע באופן עקבי את זוועות הקומוניזם. מגוחך שאתה טורח להזכיר את הגולאגים למי שניבא אותם. "פרופסורים חלקלקים וקטנים", ככה הוא קורא לכם.

  8. עידו / יול 30 2011 11:02

    פרסי שלי, הבית האחרון של "The Mask of Anarchy":

    Rise like Lions after slumber
    In unvanquishable number
    Shake your chains to earth like dew
    Which in sleep had fallen on you –
    Ye are many, they are few!"

  9. עדו / יול 30 2011 12:21

    לדב הלמן, אני אתן את הקשר שאני רואה מנקודת המבט שלי. קראתי פעם בעיתון שנגד שחקנית הוליוודית מפורסמת (נדמה לי שקים בסינג'ר אבל אולי אני מערבב שני נושאים) הוגשה תביעה לבית המשפט שיאסור עליה להיכנס להריון במשך כמה שנים עד שתשלים איזה סרט או סדרה שהתחייבה עליהם (וכמובן שלא תוכל לשחק את הדמות הראשית כשהיא בהריון) . בכל אופן הדבר הראשון שקפץ לי לראש הוא הנשים בעבודות הכפייה בבתי החרושת של הנאצים שאם נכנסו להריון מיד נשלחו למחנות ההשמדה.
    תגיד – איך לעזאזל אתה משווה בין החיים האומללים של עובדת כפייה לבין שחקנית מפורסמת שיש לה יאכטה פרטית או כמה ווילות? אז זהו שביניהן אין שום דמיון. גם אין דמיון בין קצין נאצי לבין מפיק בהוליווד, אבל יש דמיון בין הרצון של גברים לשלוט בנשים, בפוריות שלהם ולהחליט בשבילן מתי ואיך ייכנסו להריון או לא ייכנסו לפי השאלה האם הבהמה הזאת מביאה רווחים כשהיא בהריון או לא.
    אני מקווה שעזרתי לך להבין את הקשר.

  10. עידן לנדו / יול 30 2011 13:07

    עדו, עזרת גם לי. תודה.

  11. adistav / יול 30 2011 14:05

    מחשבות בעקבות הציטוט מקורטאסר, ושאלה למעצבים התעשייתיים שבינינו.

    המון כבר דובר על הקשר בין מהפכנות לאריכטקטורה[1], אבל מה לגבי מהפכנות ועיצוב תעשייתי? מה כבר אפשר לעשות בכפית אם לא להשתמש בה לבחישת הקפה? אולי כדי לחפור מנהרה מתא הכלא שלך. ובcrowbar אפשר להשתמש כדי לרסק חלונות ראווה, ובבקבוק יין ריק כדי להכין בקבוק מולוטוב. ובאוהל שתוכנן ושווק לקמפינג בכינרת כדי למלא את רוטשילד בכעס פוטנטי. אבל כל אלה שימושים חריגים לחפצים רגילים שמיועדים בימים כתיקונם למטרות שמשתלבות או תומכות בסדר החברתי הקיים.

    האם עיצוב תעשייתי הוא מטבעו אנטי-מהפכני, בהיותו כזה שמנסה להתוות את השימוש בחפצים לכיוון שמי שמשווק אותם מעוניין בהם? או שיש גם אלטרנטיבות?

    (אני יכול לחשוב רק על דוגמאות לא מובהקות ואולי גם די בעייתיות. יש אידיאולוגיה שלמה של הנדסת תוכנה שמדברת על זה שכלי טוב באמת יכול גם לשמש מטרות שמי שיצר אותו לא חשב עליהן בכלל, ואז טוויטר וגוגל פלוס (אבל לא פייסבוק[2]) הם אינסטנציות שלה. האינטרנט ובמיוחד יוזנט תוכננו במקור להיות חסינים לצנזורה ולפגיעה. ונשק קל אמריקאי שמיועד במוצהר, על ידי התיקון השני לחוקה, לסייע למהפכות.)

    [1] http://intellectualdouchbag.wordpress.com/2011/04/06/יפו-העתיקה-פרק-רביעי-ובו-הולך-האצל-דרך/
    [http://www.hahem.co.il/trueandshocking/?p=1224 [2 

  12. נועם א"ס / יול 30 2011 18:55

    תודה עידן על הציטוטים והתרגום המעולה לאורוול.
    החדשות, כלומר הדיווחים על פעולות והשתנויות של המודוס אופרנדי הממשי, מגיעות בקצב יותר גבוה משאפשר לקרוא, ובטח לפעול על פיהן:

    מאהל שכונת ג'סי כהן בחולון פונה ונמחק. (דיווח מגיבים בקדמה, http://kedma.co.il/block/archives/1634)

    הודעה בטוויטר "סולידריות": GNoam: "לפני שעה שוב פינו את המאהל בבית שאן. יש אישור משטרתי, אבל העירייה מתנגדת למחאה. הם זקוקים לעזרה, אם מישהו יכול להגיע."

    הודעה בטוויטר : shunradan: #j14 boasts – correctly – that it forced @ Netanyahu to raise police salaries by .
    (!) 40%

    J14: @aoamihay
    Arye : "אני מנסה לחשוב:אם הייתי שוטר, האם העלאה פתאומית כזו בשכר הייתה מדרבנת אותי לעשות את העבודה שלי, או להבין שהצדק עם המפגינים ולהצטרף אליהם "

    קצת דיווחים משייח' ג'ראח ומסילואן. מאתמול:
    (החרפת?) ההתנכלויות בשייח' ג'ראח, מהטוויטר של "סולידריות":
    Sheikh Jarrah
    Gathering now near a house in Sheikh Jarrah whose residents won a court case this week & settlers won't evict
    Shaista Aziz
    @avavidal Our friend Bob in #Palestine descibes reality in sheikh
    jarrah: settlers hit 5 year old girl, pulled hijabs off Palestinian women
    Shaista Aziz
    @Avavidal Bob contacted me. She's in sheikh jarrah, settlers spat in her face twice and been dishing out abuse to a small boy.
    וגם זה:
    Shaista Aziz
    Bob: "A group of 6 male settlers in sheikh jarrah threw rocks at and stamped a hedgehog to death, they said it was Palestinian,"

    ומסילואן, מלפני שבוע: חבורת נערים משחקים כדורגל, ונחטפים לתוך מכונית אזרחית ע"י רעולי פנים. ווידאו בבלוג של מירב שונשיין ב-972: http://972mag.com/watch-palestinian-youth-abducted-in-silwan/

    http://www.haaretz.com/news/national/netanyahu-mulls-tax-breaks-as-israelis-ready-for-nationwide-protests-1.376044: (פסקה אחרונה:)
    Protests took on a bitter political face Friday night, when right-wing activists arrived at the tent city that has been erected on Rothschild Boulevard in Tel Aviv and tore down a Palestinian flag. The activists then went on to destroy signs in an Arab-Jewish tent

  13. עידן לנדו / יול 30 2011 19:59

    תודה נועם – מבזקן הבית של הבלוג! לא משעמם פה.

  14. עידן לנדו / יול 30 2011 21:39

    דב הלמן,

    תגובתך נמחקה, וכך כל הבאות, עד שתביא סימוכין לטענתך הדיבתית שהשמאל האנטי-ציוני בישראל הוא טרוריסטי. לרענון זכרונך – טרוריסט הוא גורם שרוצח אזרחים בשם אידאולוגיה פוליטית.

  15. רותי / יול 31 2011 04:39

    עידן, תודה על הקטעים שהבאת.

    מי שרוצה לקרוא את ספרו של פרדריק דאגלאס (באנגלית) ימצא אותו כאן חופשי לכל:
    http://docsouth.unc.edu/neh/douglass/douglass.html
    מאד מעניין לקרוא על חייו ויצירתו של האיש המדהים הזה בויקיפדיה.

    וגם, ממליצה על לקסנס (בקישור של מרית). למרות שלא קראתי את הספר הספציפי הזה, קראתי פעם ספר אחר שלו, 'תחנת אטום' והוא ספר נפלא.

  16. נועם א"ס / יול 31 2011 10:16

    מצוקת דיור חדשה נוצרה בעשרת הימים האחרונים בעזרת דחפורי צה"ל. בזמן שרבבות מקימי מדינת אזרחי ישראל רוקדים במעגלי הורה ברחובות, מישהו עסוק בלקבוע עובדות בשטח בכפר הפליטים הבדואי (1948) חאן אל-עמאר שליד ירושלים, שטח C:
    http://www.un.org/apps/news/story.asp?NewsID=39104&Cr=palestin&Cr1=

  17. נועם א"ס / יול 31 2011 10:59

    עדכונים מהטוויטר של J14, בחזית הכלכלית:
    Aryeh
    RT@dkapuchino הבורסה נפתחה הבוקר בעליות שערים. רק כדי להזכיר לכם שבעלי ההון לא מפחדים שתיפטרו מביבי. גם קדימה ומפלגת העבודה בידיים שלהם
    Guy Samek
    בתור מי שעובד בח' ליסינג הנותנת שירות לבכירים/שודדים/חלמאים,אני שוקל ברצינות להזרים איזה שביתת שירות כי כל המחאה הזו לא מדגדגת להם בשיט!

    ובחזית "המדינית": ממאבק נגד "הבנייה" בכפר וואלאג'ה שעל תוואי גדר ההפרדה, מהטוויטר של מאבק וואלאג'ה –
    http://twitter.com/#!/search?q=%23Wallaja

    Not the IDF
    RT @ibnezra: Soldiers stopping the demo right now in walaja #j14 http://twitpic.com/5yot2f
    Basma Nabulsi
    The uprooting of olive trees in #wallaja #Palestine is because Israel plans to extend the apartheid wall
    DeeDee
    Another aggressive day in #Wallaja #Palestine arrests and beatings

  18. נועם א"ס / יול 31 2011 11:17

    מוחמד אל-כורד, אב המשפחה הנכה והחולה ממפוני שייח' ג'ראח, מת אתמול בערב מהתקף לב במיטתו בביה"ח, שם שהה מאז הפינוי האלים באישון לילה של משפחתו מביתם ב-9 לנובמבר 2008. בן 55 במותו. בשביל אשתו פאוזה זהו הקיץ השלישי אותו היא מעבירה באוהל מחאה שהקימה המשפחה בקרבת מקום לביתם המפונה. החורף שעבר היה החורף השלישי אותו העבירה באוהל, אשר פורק ע"י גורמים עוינים פעם אחר פעם, האחרונה לפני כשבועיים.
    http://occupiedpalestine.wordpress.com/2011/07/30/the-chutzpah-of-israeli-tent-protests/

  19. נועם א"ס / יול 31 2011 12:05

    עידן – תגיד לי מתי להפסיק…
    כותרת בדה-מרקר: מחאת האוהלים – מילואימניקים במאהל לממשלה: אם לא תתגייסו למלחמות שלנו – לא נתגייס למלחמות שלכם
    מהכתבה:
    "גם המילואימניקים יוצאים למחאה. קבוצה קטנה של חיילי מילואים הודיעו כי ייצאו היום (א') לתרגיל גדול בדרום הארץ על מדים מהמאהל ברוטשילד עם המסר הבא: "גם בימים של שבר עמוק בחברה הישראלית אנחנו מקיימים את הצד שלנו בחוזה ומתגייסים למען עם ישראל – אנחנו דורשים מהממשלה לקיים גם את הצד שלה בחוזה ולהתגייס למלחמת הקיום שלנו". או במילים אחרות, "אם לא תתגייסו למלחמות שלנו – לא נתגייס למלחמות שלכם".

  20. נועם א"ס / יול 31 2011 12:20

    וב-ynet:
    "על מדים במאהל: "שגם המדינה תילחם בשבילנו"
    "אם לא תילחמו בשבילנו העם יחדל מלהילחם עבור הממשלה", אומרים חיילי מילואים שבאו הבוקר למאהל בתל אביב, בדרך לאימון בדרום. "המפקדים אמרו כל הכבוד"
    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4102177,00.html

  21. נועם א"ס / יול 31 2011 13:18

    אחרון, מבטיח. עוד מהטוויטר של J14:
    שומרי משפט
    נא להירשם להפגנה בבית שאן היום בשעה 18:30. מי-ם נצא בשעה 16:00 במאהל אין ברירה בגן העצמאות. מת"א נצא בשעה 15:30 מתחנת רכבת הצפון. רטווטו#J14

  22. נועם א"ס / יול 31 2011 13:56

    אז הבטחתי…
    שומרי משפט
    מפוני דיור ממזרח י-ם יערכו היום ביקור אחווה ב"מאהל אין ברירה" של משפחות חד-הוריות יהודיות בגן העצמאות בי-ם בשלוש. cc: @tlv_Revolution #J14
    מצטער להעיק

  23. יונתן שלי / יול 31 2011 14:21

    מי שקורא לסירוב פקודה ונוהג באגואיזם נוראי, שלא יבוא ויטיף לנו על סולידריות.
    אתה אגואיסט אופורטוניסט.

  24. דרור בל"ד / יול 31 2011 15:06

    סתיו שפיר מייצגת את האשכנזים ואת המזרחים ואת הפלסטינים בראיון לRT כאשר מודיעה למראיין ולעולם כולו כי נתניהו עלול לצאת למלחמה על מנת לחסל את המחאה
    http://rt.com/news/demands-activist-israel-protest/

    לגב' מירי רגב ולמר יונתן (ישראל) שלי, לכי לדברר את הצבא הציוני, יא בוגדת

  25. נועם א"ס / יול 31 2011 18:10

    שלום יונתן
    נמצאו לי 10 דקות להיכנס לדיון.
    ובכן – נראה לי שאתה מחמיץ את הנקודה של המילואמיניקים: המלחמה כאם כל הספינים – לפחות מאז מסע הצלב הראשון ועד עיראק 2003 ועזה 2008. יש היגיון כלכלי בשיגעון של שמירה על עימותים בעצימות נמוכה המתלקחת מדי פעם, ולרוב כל מה שצריך זה לבדוק מתי *בדיוק* היא מתלקחת, וקוראת לאנשים אכפתיים ואחראיים כיונתן שלי להתייצב לימין האומה, ליישר קו לנוכח האיום "החיצוני" ולזנוח מחלוקות "פנימיות". אין שיטה בטוחה יותר להשקיט את התקוממותו של האדם העמל מאשר להפוך אותו לאדם-החייל.
    ייתכן שלא ראית את הלינקים ששלחתי בתגובות לפוסט הקודם של עידן, אז לשירותך:
    איתמר שאלתיאל מזהיר בטוויטר ש"מבשלים לנו מלחמה. שלא תגידו לא ידענו" – http://www.news1.co.il/Archive/001-D-273809-00.html
    ויוסי גורביץ' מפרשן בעזרת כל תולדות ספין מלחמות ישראל לעת בחירות + ניתוח נתונים עדכניים (ה"ה אהוד ברק נוסע פתאום/שוב לארה"ב. למה?) – http://www.hahem.co.il/friendsofgeorge/?p=2541
    לאלה אפשר להוסיף גם את הפארסה של רוני סופר, דובר לשכת ראש הממשלה, בתוכנית הבוקר של ערוץ שתיים שהתחיל לזרוק שוב את מילות הצופן "איראן", "חיזבאללה", ואם לא היו עוצרים אותו היה מגיע גם לאינקוויזיציה הספרדית.
    תבין שיש סביבך אנשים, מילואימניקים, שיש להם סיבות להיות ספקנים. אתה תמשיך להצדיע כששלטון ההון יקרא לך להרוג ולהיהרג למענו. אני אמשיך להיות אגואיסט ואופורטוניסט.

  26. יונתן שלי / יול 31 2011 23:55

    נועם, לא יודע מי אתה ומה אתה, אני התייחסתי לקריאות הסרבנות של לנדו במסגרת עופרת יצוקה.
    לגבי תיאוריות הקונספירציה שלך, אני לא מתרגש. כמו שהימין הקיצוני ממציא תיאוריות הזויות על הקנוניה של הקרן החדשה להרוס את המדינה, כך גם השמאל הרדיקלי ממציא תיאוריות על מלחמות שה-"ממסד" מבשל לנו.

    הטענה שלי היא נגד אותם שמאלנים רדיקליים שלכאורה קוראים קריאות למען סולידריות חברתית, אבל למעשה נוהגים באופן אגואיסטי ונעדר סולידריות. וכן, אני חושב שכל מי שקרא לחיילים בעופרת יצוקה לסרב פקודה הוא אגואיסט ועבריין.

    השמאל הרדיקלי הוא לא השמאל שאני משתייך אליו. לשמאלן הציוני אכפת מהאזרחים בישראל, בעוד שהסמולן הרדיקלי עסוק בלקטר ולרקוח כל-מיני תיאוריות קונספירצייה על נבזות המשטר הציוני. בסדר, לך תשחק בברוגז. לנו יש מדינה לבנות.

    נתראה במילואים.

  27. עדו / אוג 1 2011 10:35

    אני התנגדתי ללנדו כאשר הוא קרא לסרבנות וכן כאשר הוא סירב בפועל להתייצב לאחרונה לשירות מילואים.
    יחד עם זה – 'אגואיסט' ? 'אופורטוניסט'? מה לשני המונחים האלו ולאדם שמוכן לחטוף הן את הביקורת והן עונש מאסר של ממש בגלל דעותיו? זה לא הופך את דעותיו לצודקות, יש לי טיעונים נגד סרבנות, אם גם לך יש בבקשה תשמיע אותם (או שתגנוב ממני, כתבתי חלק פה בפוסטים הקודמים) אם אין לך אז כנראה שאתה נאלץ לחרף ולגדף כדי להסתיר את זה שאין לך.

  28. נועם א"ס / אוג 2 2011 14:11

    צהריים טובים ליונתן שלי ולכולם. צידה למילואים:
    הודעה על ידיעה ב-ynet על פיצוץ בביירות, כנראה מטעם ישראל, שלחו אותי לחיפוש. את הידיעה ב-ynet אני לא מוצא, זה מה שכישורי החיפוש הבינוניים שלי העלו:
    http://www.news-israel.net/Article.asp?code=27296
    http://www.unitedjerusalem.org/index2.asp?id=1459171
    http://www.allvoices.com/contributed-news/9837354-report-beirut-blast-targeted-nasrallah
    http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/146313

    חילופי אש בין צה"ל וכוחות לבנוניים, אתמול בבוקר: http://www.nowlebanon.com/NewsArticleDetails.aspx?ID=296761
    :
    על שני הרוגים מאש *חיה* בפשיטה של צה"ל על כפר קלנדיה, ynet, אתמול:
    כותרת: שני הרוגים מאש צה"ל בפשיטה בקלנדיה
    5 חיילים נפצעו קל מאבנים, בעקבות פעילות מעצרים לילית בכפר שליד ירושלים. בצה"ל יבדקו את השימוש באש חיה במועד הרגיש, תחילת צום הרמדאן
    חנן גרינברג ואליאור לוי
    פורסם: 01.08.11, 08:13

    ביום שבו מתחיל צום הרמדאן, תקרית אש קטלנית בשטחים. גורמים פלסטינים דיווחו הבוקר (יום ב') כי שני צעירים נהרגו במהלך פשיטה של חיילי צה"ל על הכפר קלנדיה שליד ירושלים, במטרה לעצור מבוקשים.

    לפי הדיווחים הפלסטיניים, החיילים פתחו ב"אש לא מבוקרת" ממנה נפגעו השניים ונהרגו. מצה"ל נמסר כי הייתה פעילות מעצרים של חטיבת כפיר בקלנדיה, במהלכה התפתחה הפרת סדר רחבה ואלימה, בה נפצעו קל חמישה חיילים מידויי אבנים. אחד מהם נזקק לטיפול. שלושה בני אדם נעצרו.

    בתחילה אמרו בצה"ל כי ייבדק השימוש באמצעים לפיזור הפגנות, בהמשך נמסר כי הכוח אמנם פתח באש חיה. בצבא מתחקרים את האירוע שהתרחש ביום הראשון של רמדאן, הנחשב למועד רגיש.
    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4102658,00.html

    נתראה במילואים.

  29. יונתן שלי / אוג 2 2011 21:40

    מה הנקודה שלך? שצה"ל פעיל בשטח ועושה דברים, ובמסגרת אותה פעילות גם מפשל?
    משום מה, אלו שתוקפים את צה"ל מייחסים לו יכולת מבצעית מושלמת – כך שכל פאשלה שלו מיידיית מיוחסת לאיזו קנוניה ציונית להרוג פלסטינים.

    אגב, אותם "חילופי ירי" על גבול לבנון התרחשו לאחר שצבא לבנון פתח בירי לעבר כוחות צה"ל, כנראה כי הם חשבו שהם חצו את הגבול הריבוני של לבנון. אגב, אני לא בהכרח מייחס ללבנונים זדון – יכול להיות שבאמת מדובר בטעות, ולא באיזו תאוות דם של החיילים שלהם?

  30. נועם א"ס / אוג 3 2011 03:07

    שני בני אדם מתים זו פאשלה אחת או שתי פאשלות? חצי פאשלה?
    פאשלה פחות ריבית קיצוצים?
    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4103528,00.html

  31. אורי / אוג 3 2011 15:41

    אכן אנלוגיה טובה

    עבד – שאוכל מאבוס כמו חזיר וישראלי חופשי שטס בממוצע פעם בשנתיים ומחזיק בממוצע חצי עוזרת בית

  32. חיים ו. / אוג 3 2011 17:51

    לעדו, הדוגמה שלך מצוינת ומחזקת בדיוק את הנקודה של דב. כאשר בראשך קנתה לה שבת דעה קדומה, שום דבר כמעט כבר לא יעזור. משום שלך יש דעה קדומה על ניצול של נשים על ידי גברים, כל סיטואציה תיתפס על ידך כניצול, גם סיטואציה בה משלמים מיליוני דולרים למישהי תמורת עבודה שהינה חלק מהותי מפרויקט העולה עשרות מיליוני דולרים (סרט) שאי אפשר לבצע בהריון ומתעקשים על כך, תעלה במוחך דימויים נאצים. זו תקלה אצלך, לא הסבר.
    זו אותה תקלה שאותה הציג הלמן. שהרי ברור לכל בר דעת שהמחאה היא על תנאי מחיה טובים יותר, לא על עבדות ולא על דיכוי.

    לצערי, כל ביקור במאהל המחאה מדכא יותר, המחאה הופכת אט אט לעסק הפרטי של מספר פעילים עם אג'נדה שאינה רלוונטית ל90 אחוזים מהציבור הנפלא שהיה בהפגנה ביום שבת(כולל אותי) להפגנה הבאה אני כבר לא אבוא. היה נחמד לרגע, המחאה מקבלת צבעים מאד מוכרים, לבן בהיר על רקע אדום עם תאורה פסיכדלית. אורוול כמובן מיטיב לתאר זאת ממני, "לפעמים אתה מקבל את התחושה שעצם המילים "סוציאליזם" ו"קומוניזם" ממגנטות אליהן כל שותה מיצים, נודיסט, נועל סנדלים, חרמן, קוויקר, טרחן של רפואה טבעית, פציפיסט ופמיניסטית מכל אנגליה". לא ממש ברור לי איך האיש עבר דרך רוטשילד בדרך לוויגן פיר, אבל האיש המרתק הזה קולע בול בכל פעם.

  33. עדו / אוג 3 2011 22:02

    אוי חיים, כנראה שאני ואתה חיים על כוכבי לכת שונים לגמרי.
    כוכבי רוק מתים בזה אחר זה בגלל סמים (ראה איימי ווינהאוז רק עכשיו) אבל משום מה הם לא חותמים על התחייבות לאורח חיים בריא למרות שרוקיסט כזה שמת זה הפסד כספי רציני במיוחד אם יש מסע הופעות מתוכנן.

    כן אתה צודק, זאת הדעה הקדומה שלי שאומרת שנשים, מטבע הדברים, נכנסות פה ושם להריון כי אחרת לא היה מין אנושי , זאת הדעה הקדומה שלי שאומרת שאישה יכולה פה ושם לשכב עם גברים בלי לבקש רשות מאף אחד ומותר לה להחליט אם כן או לא להשתמש באמצעי מניעה. אני לתומי חושב שכשם שגבר יכול פה ושם לזיין ולהכניס נשים להריון או לחילופין להשתמש באמצעי מניעה כך גם האישה, אבל זה רק אני. נכון שארנולד שוורצנגר כבר לא יהיה נשיא ארה"ב אחרי שהכניס את העוזרת להריון אבל לא ראיתי שמישהו דרש ממנו איזו התחייבות לא לעשות בושות כאלו בזמן שהוא נשא בכהונה (ציבורית) רמה. אין שום מסמך שמושל בארה"ב חותם עליו כשהוא נכנס לתפקיד שאומר שהוא לא ינהל רומנים מהצד ועצם הדרישה הייתה נחשבת לשערורייה. בעולם המושגים שלי יש מקומות שאליהם גם בית המשפט לא דוחף את האף והרחם של אישה הוא בהחלט אחד מהם ואתה לא יכול לחייב אישה בצו בית משפט להתנהג בחדר המיטות שלה כך ולא אחרת.
    לעצם העניין, עבדות היא מצב של שלילת חופש.כשאתה רץ אחרי המשכורת ודופק שעות נוספות ועבודה שנייה רק כדי לשלם שכר דירה אתה לא ממש אדם חופשי. אם מישהו שולט בכללי המשחק בלי שאתה יודע מי הוא ולא יכול להשפיע על ההחלטות אתה לא אדם חופשי. רק לשם הסבר – יש עכשיו שביתת רפתנים נגד הכוונה להוריד מיסים של מוצרי חלב מיובאים. אני לא טוען שלא צריך להגן על הרפתנים, אבל אי אפשר לדבר על 'תחרות' ו'שוק חופשי' כשתנובה ושטראוס מוגנות מפני תחרות מחוץ לארץ ויכולות להעלות מחירים בידיעה שלא כדאי לייבא גבינות מאירופה. זאת עבדות, מישהו שם למעלה שומר טוב טוב על האינטרסים של החברות הגדולות (במסווה של הגנה על הרפתנים והחקלאים) אבל לא על האינטרסים שלי ושלך ולי אין שום דרך להילחם בזה.

  34. חיים ו. / אוג 4 2011 15:35

    עדו, תרגע, אף אחד לא אסר על השחקנית להיכנס להריון, לקיים יחסי מין או לעשות ככל העולה על רוחה. אלא שהתוצאות של המעשה הזה (אני אדגיש שוב, שזכותה לעשות) עלולות להיות יקרות, משום שהמעשה יוביל להפסדים משמעותיים לאחרים שהשקיעו ממון רב שירד לטמיון. כך למשל שוורצנגר שילם בהון פוליטי ותמיכה ציבורית על השטויות שהוא עושה, כך כל מושל מתחייב להתנהג באופן מוסרי ולא לזיין מהצד כי אחרת יעיפו אותו לכל הרוחות, אתה מבלבל בין החירות לעשות ככל העולה על רוחי בלי לאבד את החירות(ממש) לבין המחיר החברתי והכלכלי שאני עלול לשלם בעקבות מעשי.
    איכשהו בראש שלך ויכוח לגיטימי למדי בין מולטי-מיליונרים שנגרר לבית המשפט מתכתב עם נאציזם, ניצול ושוביניזם.

    זו בעיה אתה מבין, לא רק שלך, אלא גדולה הרבה יותר. ראשית זה מוזיל באופן קיצוני את השיח, מצהיב אותו ולא פחות חמור מעקר כל יכולת להתמודדות הוגנת עם מצבים בהם מי שאתה תופס בדמיונך(אולי בצדק) כמנוצל מתנהג באופן פסול. זו אותה התקלה לפיה אתה לוקח את חייך בעולם המערבי שבלי כל ויכוח הם מצב העניינים הטוב ביותר בהיסטוריה של המין האנושי בכל הנוגע לחירויות אישיות, זכויות אדם, זכויות דיבור, זכות ההתקהלות, חופש מאלימות, רווחה אישית, עושר כלכלי ועד כהנה וכהנה והופך אותו במין משחק סמנטי (די טריוויאלי אם להודות על האמת) לעבדות. קרי, המצב האנושי הגרוע ביותר האפשרי. אם חיי הרווחה המאוד, מאד, מאד נוחים שלך הם עבדות, אז ראשית מה יאמרו העבדים האמיתיים? שנית, ראוי וצריך להרוג את בעלי העבדים, קנית אקדח?

    גל ההפגנות הנוכחי יש לזכור הוא מחאה על החמאה לא על הלחם, מדובר באנשים שרוצים לחיות טוב יותר, אי לכך הטונים צריכים להיות אחרים, השיח צריך להיות מתון יותר, היפרבולות סנסציוניות מתיזות רוק לא ממש עובדות. אף אחד לא רעב ללחם במאהל ברוטשילד.

    בקשר לרפתנים, אל תקנה חלב והנה לך אופן לחימה אפקטיבי. מדובר בצרכנות ומאבקים צרכניים וזה שיח בורגני, שבע ושמנמן במותניים הרחוק מזרח ממערב משיח על עבדות וניצול ושאר ירקות, טוב זה נהיה מוטיב חוזר ואני כבר משעמם את עצמי. אני מקווה שהנקודה ברורה.

  35. עדו / אוג 4 2011 23:01

    אה, אם אתה מציע לקבל פרופורציות אז אין בעיה, אותו הדבר נכון לגבי המחאה, מה בדיוק חשבת שיקרה שם, שכולנו נחזיק ידיים ונשיר 'קומביה' ומחירי הדירות יירדו? ברור שצריך בשלב כלשהו להפוך את המחאה למחאה של פעילים עם דרישות ברורות, ברור שזה ישאיר בחוץ הרבה אנשים. זה עדיין לא הופך את זה ל.. נו, הציטוט שהבאת מאורוול.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: