דילוג לתוכן
7 במאי 2010 / עידן לנדו

עוד מעצר שהשב"כ והעיתונות מסתירים מהציבור

הסופר והפעיל החברתי אמיר מח'ול, מנכ"ל איתיג'אה (ארגון הגג של העמותות הערביות בישראל) נעצר אתמול לפנות בוקר בפשיטה על ביתו בחיפה. המחשבים שלו, של רעייתו ושל בנותיו הקטינות הוחרמו. גם על משרדי איתיג'אה נערכה פשיטה וכל מחשבי הארגון הוחרמו.

מן הפרסומים הראשונים לא ברור במה פשע מח'ול. להבדיל מענת קם, הוא לא חשוד בגניבת מסמכים סודיים. דעותיו של מח'ול ידועות – הוא אנטי-ציוני שפועל לקידום העניין הפלסטיני בארץ ובעולם, ופעיל גם בתנועת החרם. ככל הידוע, הוא לא הסית לאלימות ולא חבר לארגון טרור. דעותיו, קשות ככל שיהיו לאוזן היהודית, מתגרות בחוק פחות מאשר התבטאויות ופרקטיקות גזעניות נגד ערבים שהן עניין יומיומי בישראל. על פניו, נראה שצו המעצר נגד מח'ול נכתב במשרדי תנועת "אם תרצו".

עוד פרטים: אצל רחביה ברמן ב"יופוסט" ואצל אורי ברייטמן ב"חופש החיפוש".

21 תגובות

להגיב
  1. עזרא גלוזמן / מאי 7 2010 11:46

    העניין הזה מרתיח אותי. קראתי אצלך בבלוג, וגם בבלוג אחר על העניין הזה של מחול, וגם נפתחה קבוצה בפייסבוק נגד מעצרו. ועדיין, העניין לא עולה לדיון בכלי-התקשורת. אני פשוט לא מבין איך זה ייתכן.. חייבת להיות דרך להעלות את העניין לדיון ציבורי, זה פשוט לא ייתכן שזה לא קורה!!!

  2. מנחם / מאי 7 2010 12:27

    על פניו נראה שאין לך מושג למה ועל מה נעצר מחול מה שלא מונע ממך להכריז כי כתב המעצר נכתב במשרדי אם תרצו. על פניו כתיבה דעתנית בנושא שאין לך מושג לגביו היא תמוהה. הסיפור המעניין פה נכון לעכשיו לפחות, הוא אי הדווח בעיתונות. בין אם המעצר מוצדק ובין אם לא, עיתונות רצינית אמורה לדווח עליו.

  3. עידן לנדו / מאי 7 2010 13:48

    כן, מנחם, אין לי מושג על מה נעצר מח'ול (כך כותבים את שמו). אבל לצערי יש לי מושג וניסיון עשיר במעצרים קודמים של מתנגדי שלטון בארץ. מה שאני כבר יודע על האיש ועל הארגון שלו, מה שאני יודע על האווירה הציבורית היום בארץ, מה שאני יודע על "אם תרצו" והדובר שלהם בן כספית, מספיק לי כדי לנחש שמדובר ברדיפה פוליטית. זה היה גם הסיפור עם סמיח ג'בארין: http://www.haaretz.co.il/hasite/spages/1087171.html

  4. מנחם / מאי 7 2010 15:18

    הכתבה אליה אתה מפנה בעיתון הארץ היא עתיקה ונכתבה כשהעניין עוד היה בדיון משפטי. יש לך מושג איך נסגר הסיפור הזה? תלונות השוטרים נמצאו מוצדקות? מי קבע שמדובר ברדיפה פוליטית? כפי שאני מבין מהכתבה השוטרים טוענים שהוא התפרע ותקף שוטר.

  5. דרור בל"ד / מאי 7 2010 15:50

    זוהיר אנדראוס, עוד ב2008: "נגמרו התירוצים. על הערבים הפלסטינים בישראל לדרוש חסות בינלאומית לפני שיהיה מאוחר. הפוגרום הבא יגיע גם יגיע לצערי הרב, והרשויות אינן מסוגלות ואינן מעוניינות למנוע אותו".
    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3607590,00.html

    אני פונה אל כל הבלוגרים, אל כל הקוראים והכותבים. נגמרו התירוצים. יש להמשיך את פועלו ההסברתי של סמי שלום שטרית (שטרית עצמו מנמק את הסיבות לכך) ולא לעסוק בעוול זה או אחר של הציונות:
    "אין תקנה לרוע כזה כפי שלא היה תיקון למשטר הנאצי, אפילו עוד בשלב שלפני הגיטאות ותאי הגזים, אלא החלפה מלאה ושלמה. לא מדובר בהחלפת הישראלים, אלא בהחלפת המשטר, החלפת הראש המתולע הזה. לישראלים יש שתי ברירות: האחת היא להמתין עד ש"יהיה בסדר", אם על-ידי משיח שיבוא או שיחזור, או שהכל יתמוטט יום אחד על ראשם ובאמת שכבר "יהיה בסדר". האפשרות האחרת היא לשלול בעצמם מהמשטר הזה את זכות הקיום המוסרית ולהציג לו חלופה שיש בה עתיד ולא רק הווה מורט עצבים ללא סוף. אחרת לצדק יש דרכים נסתרות להופיע פתאום מעצמו, ולא יעזרו אז כל הצלפים השאננים והחיילים המשועשעים. אף אחד לא יינקה".
    מתוך: "פירות המוות של היהודי החדש – המשטר הציוני איבד את זכותו המוסרית להתקיים " (2004)
    http://notes.co.il/sami/6899.asp

  6. עידן לנדו / מאי 7 2010 15:56

    מנחם,

    ג'בארין כרגע, לידיעתי, מסתובב חופשי. לאחרונה נראה בהפגנה בשייח ג'ראח. אבל חיפוש באינטרנט העלה שלפחות עד נובמבר 2009 היה נתון במעצר בית – שהחל בפברואר אותה שנה.

    9 חודשים מעצר בית על תקיפת שוטר? תעשה לי טובה. אז מה, ריגול חמור? איך זה שהוא מסתובב, ומביים הצגות, ומפגין?

    נאדה. שום כלום. ניסיון נואל של השלטונות להפחיד ולהשתיק קולות ביקורתיים. והניסיון כשל.

  7. דרור בל"ד / מאי 7 2010 16:56

    אמיר מח'ול לא התפרע ולא תקף שוטר. (גם סמיח ג'בארין לא עשה כך). אמיר מח'ול גם לא גנב מסמכים סודיים .(גם ענת קם לא גנבה דבר מימיה). אמיר מח'ול פרסם מאמר ולמישהו הפריע פרסום מאמר זה מלהתבשם לצלילי המוסיקה הקלאסית אותה הוא כה אוהב.
    כך קרה שתגובתו של מח'ול לידיעה: הפאשיזם בניצוחו של אלי ישי http://kedma.co.il/index.php?id=2870&t=pages התגלגלה מֵאִיגְרָא רָמָא לְבֵירָא עֲמִיקְתָּא ( ממגדלי אקירוב אל מרתפי השב"כ – תרגמה מארמית: טלי פחימה).

    Israel's repression of its Palestinian citizens unites us in struggle
    Ameer Makhoul, The Electronic Intifada, 6 May 2010
    http://electronicintifada.net/v2/article11250.shtml

    למנחם. שני עניינים, שתי זרועות שונות של התמנון הציוני, הן מעניינו של כל אזרח בפשיסטן: אי הדיווח העיתונאי מחד והרדיפה הפוליטית מאידך. שתי זרועות נוספות הן האקדמיה והמערכת המשפטית, המעניקות את הלגיטימציה האתית והחוקית לתמנון הציוני. כל זרוע יש להוקיע בנפרד, כפי שאתה עשית, אך גם יש צורך להפנים כי לזרועות אלו מחובר ראש. לא ראש של תמנון, גם לא של דג, כי אם ראש של נחש.

  8. Richard Silverstein / מאי 7 2010 21:40

    I will tell you Menachem what his glorified Shabak listed on the arrest warrant for Makhoul's detention: unspecified "security concerns." That's it. And you know what? They don't need to produce a reason. Another vestige of those wonderful Mandatory regulations from British days which used to be used against the Jewish Underground and is now used against innocent Israeli citizens who happen to be Arab nationalists purusing legitimate, legal political activism. Now defend that, I dare you.

  9. אליס וריס / מאי 7 2010 21:41

    מעצרים פוליטיים אלה הם מסע מתוכנן נגד נציגי ציבור ערביים שעמדותיהם האזרחיות אינן מקובלות על השב"כ, ונועדו לאותת ליתר המנהיגות של אזרחי ישראל הערביים למתן את עמדותיה. גם ד"ר אומר סעיד מכפר כנא נעצר לפני שבועיים בדרכו לירדן. ד"ר סעיד נלקח לחקירה במתקני יחב"ל/שב"כ בפתח תקווה, ומאז ועד היום הוא במעצר, ונמנע ממנו לפגוש עו"ד
    http://uprootedpalestinians.blogspot.com/2010/04/iof-soldiers-arrest-palestinian.html

  10. דודו פלמה / מאי 7 2010 22:46

    אחד הדברים האהובים עלי (בציניות כמובן) זה שמישהו מצחצח דקדוקי עניות כאשר מתרחש לנגד עיניו מעשה של עוול מובהק. התכונה האנושית (כל כך) שזועקת על "תיגעו לי בסדר הטוב", ושבהכרח מביאה אותנו לידי שיתוף פעולה איתו עד כדי קבלה עיוורת של כל הנאמר ע"י נציגי "הסדר הטוב", עד שכמעט ואין לי ספק כיום שבבסיס ההשתתפות הנלהבת של בני אדם, הנתפסים
    "סבירים", בניסיונות של מילגראם וזימברדו יש לתכונה הזאת חלק מרכזי. הוי מנחם, באמת הדבר היחידי שלא בסדר הוא העובדה שהדבר איננו מפורסם בעיתונים. שכן אם היה הדבר מתפרסם בעיתון או אז היה הדבר מניח את דעתך. כמה נחמד.

  11. דודו פלמה / מאי 8 2010 00:57

    כמובן שבלהט הציניות כתבתי בטעות "התכונה האנושית (כל כך) שזועקת על 'תיגעו לי בסדר הטוב' ", וצריך להיות כתוב:
    "התכונה האנושית (כל כך) שזועקת "אל תגעו לי בסדר הטוב" וגו'

  12. מנחם / מאי 8 2010 06:54

    כן. תשעה חודשים מעצר בית נשמע לי לא סביר. הבסיס להשוואה עבורי הוא סטודנטים מאוניברסיטת תל אביב שנעצרו פחות או יותר על בסיס אותה ההאשמה בהפגנות נגד העלאת שכר הלימוד ולמיטב ידיעתי רובם כלל לא היו במעצר בית ואלה שכן, אז לזמן קצר מאוד. משהו פה עדיין לא ברור לי. למה אתה צריך לחפש רמזים באינטרנט כדי לדעת מה עלה בגורל משפטו של הבחור הזה? למה אף אחד מהאנשים שהגיבו פה, אשר מתגובותיהם אני מניח שכמוך שהם סוג של "מקצוענים" בתחום, לא יודע לענות על השאלה הזו? תשמע, אם מדינת ישראל עוצרת סתם כך ערבים רק משום דעותיהם זה חמור. חמור מספיק כדי שיהיה מעקב רציף אחרי ההליך המשפטי. כמו שזה נראה לי כרגע, ברגע שנעצר מישהו, כמה חבר'ה צועקים כמה ססמאות אבל אף אחד לא טורח לעקוב, לבדוק את השורה התחתונה. היה בסיס למעצר או לא?! מילה אחת לדרור מבל"ד (לא ממש קראתי אותו. אין לי סבלנות למניפסטים הקבועים האלה) אפרופו הרדיפה הפוליטית של ערבים ישראלים. צעקות כאלה על רדיפה פוליטית נשמעו גם במקרה של עזמי בשארה. עכשיו, יצא לי לאחרונה להקשיב לכמה משיחותיו של ג'מאל זחאלקה במסגרת הרצאותיו בצפון אמריקה (שבוע האפרטהייד). אם היית יודע מה הוא חושב על בשארה (הכספים שנתגלה כי קיבל מהחיזבאללה והעביר לכיסו), היית יודע שאפילו היו מתבטלות כל ההאשמות נגדו לא היה מומלצ עבורו כלל וכלל לחזור לישראל.

  13. Assaf / מאי 8 2010 07:32

    מישהו יכול לתת כאן את הקישור לקבוצה בפייסבוק נגד מעצרו של מחול?

  14. עידן לנדו / מאי 8 2010 09:24

    מנחם,

    התשובה לשאלה שלך בהירה כשמש. אם היה בסיס לאישומים, סמוך על העיתונות הישראלית שתצא בתופים ובמחולות ותכריז על הכרעת בית המשפט. בפועל, יש מאות מעצרים כאלה שמסתיימים בלא כלום (עדאלה ישמחו לספק לך נתונים). אפילו במקרה של השייח ראאד סאלח, ההר הוליד עכבר. כך שבעניין "המעקב", הסר דאגה מליבך. אני מציע שבמקום להשליך אתגרים לגולשים כאן, תקח אתגר על עצמך ותוכיח שאכן היה בסיס למעצרים כאלה בעבר. להזכירך, חפות אינה טעונת הוכחה, רק אשמה טעונת הוכחה.

  15. דרור בל"ד / מאי 8 2010 09:31

    למנחם.
    אשמח לדעת מה חושב זחאלקה על בשארה. אשמח גם לדעת היכן התגלה כי בשארה קיבל כספים מהחיזבאללה והעבירם לכיסו, ולא פחות חשוב, מיהו המגלה.

    בוודאי שלא קראת את המניפיסטים שלי. (הם לא שלי אלא של סמי שלום שטרית). לו היית קורא לא היה לך צל צילו של ספק כי מדינת ישראל עוצרת סתם כך ערבים רק משום דעותיהם ושמדובר ברדיפה פוליטית. נדרש גם להפעיל, קצת, רק קצת, את השכל הישר. כל אדם בעל אינטיליגנציה ממוצעת יכול בקלות להסיק את המסקנה הזו.

    "כמו שזה נראה לי כרגע, ברגע שנעצר מישהו, כמה חבר'ה צועקים כמה ססמאות אבל אף אחד לא טורח לעקוב, לבדוק את השורה התחתונה".
    יש לך טעות. פרט לכמה ציונים כל העולם כולו טורח לעקוב ולבדוק את השורה התחתונה. עזמי בשארה וטלי פחימה הם דוגמאות מובהקות לרדיפה פוליטית. אך ישנם גם מאות אזרחים ישראלים אחרים שנעצרו סתם כך. ראה למשל כאו:
    http://www.haaretz.co.il/hasite/spages/1114173.html

    השב"כ כמנהגו נוהג, וראה את העצירים הפוליטיים שאינם אזרחי ישראל, אלא נתיניה, כ 11 אלף במספרם, היושבים במרתפי השב"כ במשך שנים ללא משפט, אך ורק בגלל שסירבו להיות משת"פים.

    ואתה, האם טרחת? האם עקבת? האם בדקת את השורה התחתונה? מדוע סמיח ג'בארין ישב תשעה חודשים במעצר בית? מדוע לאחר ההפגנות נגד הטבח בעזה זומנו מאות לחקירות השב"כ? מדוע בל"ד (ורעם-תעל) נפסלות שוב ושוב מלהתמודד בבחירות? מדוע יושבים רבבת אסירים במרתפי השב"כ ומערכת המשפט הישראלית, כולל בגצ, מאשרים מעצרים אלו?

    לך ובדוק בעצמך אם אינך מאמין . לא בערוץ 2, גם לא בערוץ 10 – ישנם עוד מקומות בהם אפשר לבדוק.

  16. יהושע רוזין / מאי 8 2010 14:50

    אפוא דמוקרטיה ואפוא ישראל.

  17. רונן א / מאי 9 2010 06:52

    מה בדיוק הבעייה פה?
    האיש נעצר? בסדר האם הוא הובא לפני שופט שאישר את המעצר?
    אם לא הובא לפני שופט(מה שאני לא מאמין שקרה) אז זה חמור מאוד
    אם כן הובא לפני שופט ויש צו איסור פרסום מסיבה עלומה כלשהיא אז איין פה בעיה.
    יש הרבה מאוד מתנגדים חריפים לשלטון בארץ והם לא נעצרים.
    כנראה שיש חשד לפחות שהוא עבר על החוק ואת זה בית המשפט יכריע.
    אם זה בסוף יהיה מעצר שווא אז שיתבע פיצויים.
    ובכל מקרה יש הבדל ביין להתנגד פוליטית לשלטון לביין חבירה לגורמים זרים שעוינים את המדינה-מי שעובר את הגבול לכלא ומהר.

  18. יוסי / מאי 9 2010 08:36

    עידן,

    לפעמים נראה שכל פעילי השמאל נהנים להיות צודקים אבל לא ממש רוצים לעשות שינוי.
    קראתי את הפוסט שלך וגם את התגובות של מנחם.
    מנחם נשמע כמו אדם שפוי שאכפת לו מהמדינה הזו, רק שהוא (וגם אני) נותנים במערכת הביטחון מעט יותר אמון מזו שאתה וחבריך רוחשים לה.
    אם אתם רוצים להוציא לרחובות, אזרחים ישראלים יהודים וציונים – כדאי שתגבו את הדעות שלכם בראיות.
    זה שיש מעצרים שמסתיימים ללא הרשעה, זו בעיניי לא סיבה לצאת לרחובות. אבל רדיפה של הממסד כלפי אנשים בעלי דעות פוליטיות, מעצר ללא פרסום וכהנה פעולות של משטר דיקטטורי -אלו כן.
    בשביל ראיות, צריך לעשות עבודה קצת יותר מעמיקה מחיפוש באינטרנט. אם גם לך (כמו לי) אין זמן וכוח לערוך את המחקר – אל תתפלא שרוב הישראלים לא מאימינים לך – אלא דווקא לשב"כ

  19. עידן לנדו / מאי 9 2010 09:18

    יוסי, יש לך טעות בסיסית.

    מי שצריך להציג ראיות זאת המדינה, לא אני ולא מח'ול. אדם הוא חף מפשע כל עוד לא הוכחה אשמתו. "השב"כ אומר ככה" זה לא ראיות, גם אם אתה ואחרים מעדיפים לקרוא להם כך. ודאי וודאי שזה לא ראיות כשמדובר בחומר חסוי שאין לעצור גישה אליו. אז כבר מדובר על אקט אמוני טהור.

    זה יש *המון* מעצרים שמסתיימים בלי אישומים בכלל – אני לא מדבר על הרשעה – זה כן סיבה לצאת לרחוב. אני אשתדל בעתיד להביא נתונים על כמות מעצרי השווא בקרב ערביי ישראל, אבל ברור לי ולמי שעוסק בעניין שהרקע לחלקם הגדול הוא פוליטי. ושוב אני מדגיש: המדינה צריכה להציג ראיות, לא אני.

  20. Troyt / מאי 9 2010 14:18

    No Idan, you are mistaking.
    Your argument is that there's a shin bet conspiracy against Arabs in Israel. If this is indeed the case, it is up to you and the people supporting this accusation to present the proof they have. If you take the US judicial system, you'll find that over a quarter the indicted people are being found not-guilty. Is there a conspiracy in the US as well? These accusations are not very serious, and I think the best thing to do would be to demand he will be brought to justice asap

  21. אליס וליס / מאי 10 2010 05:50

    Look for the missing link between Makhoul-Said case and Muhannad Salahat – Walid al-Hodali case… On Monday, 19 April 2010, Salahat arrived in Jericho because he planned to travel to Jordan. He was surprised when a police officer who checked his passport told him he was not permitted to travel. He was told the matter h…ad to be checked with the GIS, which had made the decision to prevent him from traveling. He stated that the police officer allowed him to cross to Jordan, but that he was then stopped by a Jordanian officer who told him that he was prevented from entering Jordan in response to a request from the Palestinian Authority. He was forced to return to the West Bank.
    http://www.uruknet.info/index.php?p=m65499&hd=&size=1&l=e

כתיבת תגובה